Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 3. etape af Dubai Tour

Optakt: 3. etape af Dubai Tour

08. februar 2018 10:32Foto: A.S.O.

Dylan Groenewegen og Elia Viviani fremstår efter de to første dage som de to store vindere i det kaos, der hidtil har præget massespurterne i Dubai Tour og står med en god høste af bonussekunder med gode chancer for også at gøre sig gældende i kampen om den samlede sejr. Inden fredagens store slag på Hatta Dam får de mulighed for at booste kontoen med yderligere et par sekunder, når en massespurt atter ventes at afgøre slaget torsdag, hvor rytterne for første gang for alvor skal stifte bekendtskab med den arabiske ørken.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Ruten

Sprinterfestivalen fortsætter på 3. etape, der er stort set identisk med de etaper, der åbnede løbet i 2016. I forhold til sidste år har man imidlertid fjernet et afsluttende stykke op langs halvøens østkyst og dermed forkortet distance. Modsat de foregående dage tilbringer rytterne det meste af dagen i ørkenen, og det øger naturligvis risikoen for, at sidevind kan komme i spil, som det var tilfældet på sidste års ganske dramatiske etape. Derudover er der lidt flere højdemeter på denne etape, men det er ingenlunde noget, der ventes at udfordre sprinterne.

 

Med sine 180 km er etapen, der går under navnet Dubai Silicon Oasis Stage, atter en af de længere i Dubai Tours historie, selvom man ikke kan matche sidste års 200 km rekordlange distance. Den starter som de øvrige foran Skydive Dubai og forbinder strandene ved Den Persiske Bugt med målbyen Fujairah på den modsatte side af halvøen ved Det Indiske Ocean. Straks fra start bevæger rytterne sig mod nordøst ud i ørkenen, inden de passerer igennem områden kendt som Silicon Oasis, hvor en lille rundstrækning med den første indlagte spurt, der kommer efter 38,4 km, venter. Herefter fortsættes først mod nordøst og siden sydøst længere ud i ørkenen ad lange, lige veje mod Hajar-bjergene, hvor terrænet bliver en anelse mere kuperet, idet man i denne fase benytter en lidt anden rute end sidste år. Undervejs passeres den sidste spurt i Labhab efter 76,4 km. Herefter drejes atter mod nordøst, hvorefter man umiddelbart efter forplejningszonen rammer sidste års rute.

 

Herfra går det mod øst, hvilket igennem det let stigende terræn leder feltet ind i bjergene. Det bliver gradvist stejlere, indtil man efter ca. 150 km når det højeste punkt i ca. 350 m højde. Herefter venter en stejlere nedkørsel, der leder ned mod målbyen Fujairah, hvor det langsomt flader ud. Med 3 km igen rammer man kystvejen og tager herefter et skarpt venstresving, hvorefter der blot er en rundkørsel med 2 km til mål, inden det går ad en lang, lige, flad vej op til målstregen.

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

Fujairah blev benyttet som målby for 1. etape i 2016, hvor Marcel Kittel vandt massespurten foran Mark Cavendish og Giacomo Nizzolo. Sidste år fortsatte man gennem byen op til Al Aqah, hvor John Degenkolb sejrede i en spurt efter en hård dag i sidevinden, som havde tømt storfavoritten Marcel Kittel for kræfter.

 

 

 

 

Vejret

Sidste år var der undervejs stor dramatik på denne etape, hvor feltet kortvarigt splittedes i ørkenen, men det vil næppe ske i år. En flot solskinsdag venter rytterne, der kan se frem til en temperatur i mål på 27 grader. Der vil være en let til jævn vind fra nordvest, hvilket giver med- og sidemedvind det meste af dagen. Selvom der også undervejs vil være enkelte sidevindsstykker. Efter det sidste sving vil der være sidemodvind i de sidste 3 km langs kysten.

 

Favoritterne

Det er velkendt, at spurterne i Dubai Tour kan være ekstremt kaotiske. Etaperne har som regel været lette, alle er friske, og alle hold er til start med et solidt sprintertog. Derfor er det altid en udfordring at finde en plads i de hektiske afslutninger, men sjældent har man set noget, som det vi så i dag. Det er meget svært at erindre, at der har været så meget kaos i en spurt, og det var faktisk kun Elia Viviani og Quick-Step, der kan siges at have været nogenlunde organiserede. Alle andre sprintere var alt for tidligt på egen hånd, og det blev derfor alles kamp mod alle.

 

På den baggrund er det ikke overraskende, at det netop var Viviani, der sejrede. Italieneren var ganske enkelt den eneste, der havde rimelig opbakning mod slutningen, og det kan meget vel være det, der gav ham den sidste friskhed. Under alle omstændigheder kørte han også en fremragende spurt, der i høj grad viser, at han stadig skal regnes som en af verdens allerhurtigste, også selvom han med sin øgede holdbarhed har lignet en mand, der har tabt lidt topfart. Denne gang slog han selveste Mark Cavendish i en direkte duel, og det var kun Dylan Groenewegen, der til gengæld også kørte en fabelagtig spurt, som var klart hurtigere.

 

Med den form og de mange bonussekunder ligner Viviani mere og mere et godt bud på en samlet vinder, mens det efterhånden ser ualmindelig sort ud for Marcel Kittel, der sandsynligvis kun har udsigt til maksimalt 20 bonussekunder. Da en etapesejr på Hatta Dam til en stadig mere farlig John Degenkolb vil give 10 sekunder, kan det meget vel vise sig at være for lidt for Kittel. Groenewegen ligner efterhånden end farlig outsider, da hans høst af bonussekunder efterhånden er så stor, at han kan forsvare sit forspring på kongeetapen.

 

Inden vi kommer så langt, har sprinterne endnu en mulighed for at score bonussekunder på 3. etape. Sidste år var det klart den mest dramatiske, da feltet undervejs splittedes til atomer i den hårde sidevind - mange vil sikkert huske, at Andriy Grivko i den hårde kamp gav Kittel en knytnæve i ansigtet - men til slut blev det hele alligevel samlet. Også i år skal feltet krydse ørkenen af en meget lignende rute, men denne gang synes vinden ikke at være stærk nok til at kunne skabe ravage.

 

Læs også
Hjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre

 

Etapen kan ventes at starte relativt fredsommeligt med et tidligt udbrud, der etableres stort set fra start (atter med deltagelse af BMC, der dog har planer om denne gang at spare Nathan Van Hooydonck, samt flere af de mindre hold). Herefter vil det være op til LottoNL-Jumbo og Quick-Step at føre, mens Katusha i kraft af Kittels begrænsede succes meget vel kan tænkes denne gang at overlade ansvaret til rivalerne. Etapen vil herefter formentlig udvikle sig temmelig roligt, indtil vi kommer til de to sidevindsstykker hhv. efter første spurt og kort inden forplejningen. Her vil der helt sikkert være nervøsitet og positionskamp, men vinden vil næppe være stærk nok til at splitte feltet, slet ikke så langt fra mål. Derefter vil der være sidemedvind på resten af turen, og udover at det vil gøre etapen hurtig, vil det næppe betyde det store. Det vil heller ikke det let stigende terræn, der ikke vil gøre andet end at trætte feltet en anelse.

 

Med andre ord er der lagt op til endnu en massespurt, og endnu engang er der tale om en helt ukompliceret finale, hvor kun rundkørslen med 2 km igen er en udfordring på de sidste 3 km. Der er med andre ord tale om en rigtig powerspurt og den letteste af de tre finaler. Derudover vil medvinden, terrænet og nervøsiteten nok gøre etapen en anelse hurtigere og mere udmarvende, og det vil sandsynligvis efterlade sprinterne en anelse mere udmattede.

 

Tredje gang må være lykkens gang, og derfor peger vi atter på Marcel Kittel som vores favorit. I går var det en defekt, der kostede ham muligheden for at spurte, men i dag var det i høj grad hans egen skyld, at alt gik galt. Det er velkendt, at han har svært ved at holde sig til holdkammeraterne i finalen, og det magtede han heller ikke denne gang. Holdet gjorde det ellers udmærket og kom frem i rette øjeblik, men Rick Zabel måtte lade sig falde tilbage for at finde Kittel, der aldrig nåede frem.

 

Der er derfor ikke den store grund til at bebrejde toget, der har fungeret bedre end ventet på begge etaper. Med andre ord er der gode muligheder for, at Kittel på 3. etape vil blive afleveret i en god position, og herfra burde han i en powerspurt som denne kunne gøre arbejdet færdigt. Vejen er uhørt bred, og derfor er der plads til at komme frem, selv hvis han er fanget lidt tilbage, og der er ingen grund til at antage, at han ikke skulle være den klart hurtigste. Det har han været i flere år og melder om god form. Derfor tror vi, at det endelig vil lykkes for Kittel.

 

Hans værste rival må være Dylan Groenewegen, der i dag var klart den hurtigste i spurten. Havde han ikke haft defekt med 1500 m igen og derfor tabt sit tog, var han formentlig startet i en langt bedre position. Med den fart, han havde i sin spurt, er der derfor god grund til at antage, at han ville have vundet, hvis ikke han var blevet ramt af uheld. Groenewegen har i dette løb understreget, at han er en af feltet allerhurtigste, og det er formentlig kun Kittel, der er hurtigere. Samtidig har LottoNL-Jumbo imponeret stort, og Groenewegen er også selv god til at positionere sig. Derfor har hollænderen gode chancer for at vinde igen.

 

Elia Viviani kørte i dag som sagt en fremragende spurt, hvor han viste sig hurtigere end selveste Mark Cavendish. Dermed fik han atter understreget sin gode form. Samtidig var Quick-Step som omtalt atter det bedst organiserede hold, og chancerne for, at Viviani får det bedste lead-out er store. Hvis man dertil lægger, at den lidt mere udmarvende etape helt klart er til fordel for den stadigt mere holdbare Viviani, der viste fremragende form i Australien, er mulighederne for the double ganske gode for Viviani.

 

Efter fiaskoen på 1. etape, hvor han ventede alt for længe med at søge efter huller, havde Mark Cavendish lært af lektien i dagens spurt, hvor han igen lignede sit gamle jeg. Denne gang investerede han den nødvendige energi i at komme frem, og selvom det atter blev klart, at hans lead-out ikke fungerer optimalt, kunne han starte sin spurt i en god position. Desværre blev det også klart, at han fortsat har et stykke arbejde at gøre for efter sin svære 2017-sæson at finde topformen. Det ændrer dog ikke ved, at han er en af feltets hurtigste, og normalt trives i hektiske finaler, hvor det handler om at finde de rette huller. Cavendish kan som ingen anden læse en spurt, og det kan være en fordel i det kaos, der hersker i Dubai.

 

Astanas strategi er mildt sagt specielt. På 1. etape kørte man for Riccardo Minali , mens Magnus Cort havde en fri rolle. På 2. etape delte man holdet op, så Minali fik det ”rigtige” tog med Ruslan Tleubayev, Truls Korsæth og Zhandos Bizhigitov, mens Cort fik støtte fra Laurens De Vreese og Daniil Fominykh. Den form for ubeslutsomhed er atypisk, men vidner om, at begge sprintere åbenbart skal have deres chance. Det vil de derfor formentlig også få på 3. etape. Umiddelbart har Cort de bedste muligheder. Vi er stadig meget imponerede over hans spurt på 1. etape, der vidner om storform, og han burde kunne drage fordel af en mere udmarvende etape samt sin gode positioneringsevne i disse hektiske finaler. For Minali kniber det med at finde den rette position, men til gengæld har han tilsyneladende støtte af et bedre tog end Cort og er på papiret en anelse hurtigere i en powerspurt som denne. Finder han den rette åbning, kan også han blande sig i kampen om sejren.

 

John Degenkolb klarede sig langt bedre på denne etape end i tirsdagens spurt. Desværre ramte tyskeren fronten alt for tidligt og måtte derfor stoppe helt op. Alligevel lykkedes det ham at træde cyklen i gang igen og spurte sig til en fin 5. plads. Vi ved, at han er i fremragende form, og på papiret burde Trek-toget kunne støtte ham godt. Han elsker powerspurter som denne og drager fordel af den lidt hårdere rute. Dette er formentlig den af sprinteretaperne, der giver ham den bedste mulighed.

 

Læs også
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb

 

Vi vil atter nævne Jakub Mareczko , selvom det endnu ikke har fungeret for den unge italiener. Wilier har ram fronten alt for tidligt, og derfor har Mareczko for tidligt være overladt til sig selv. Det er problematisk for en rytter, der er kendt for sin ringe positioneringsevne, og derfor lykkedes det ham i dag ikke at komme frem. Denne powerspurt burde imidlertid passe ham, da positionering er af mindre betydning, og han vil kunne drage fordel af sin topfart. Samtidig skal man ikke glemme, at hans hold er blevet langt stærkere. Lykkes det ham endelig at finde en god position, er han stærk nok til at blande sig.

 

Alexander Kristoff er også i sit es i disse powerspurter, men det er svært at se ham vinde etapen. Han er nemlig ikke hurtig nok i disse meget lette løb, og selvom han er ganske god til at positionere sig, hvilket også blev tydeligt på dagens etape, vil han få svært ved at besejre alle de hurtigere ryttere. Det skyldes ikke mindst, at hans tog er alt andet end imponerende. Det ændrer dog ikke ved, at han med sine positioneringsevner meget vel kan ende på podiet og få del i bonussekunderne.

 

Meget af det samme kan siges om Nacer Bouhanni. Franskmanden har ikke det bedste tog, men er blandt de bedste til at positionere sig. Modsat nordmanden er han imidlertid ikke fan af en powerspurt som denne og foretrækker mere tekniske finaler. Han har sjældent været på toppen i februar og har i de to første spurter heller ikke efterladt det allerbedste indtryk. Hans store stabilitet gør, at han formentlig vil være langt fremme, men det er svært at se ham vinde.

 

Feltet.dks vinderbud: Marcel Kittel

Øvrige vinderkandidater: Dylan Groenewegen, Elia Viviani

Outsidere: Mark Cavendish, Magnus Cort, John Degenkolb

Jokers: Jakub Mareczko, Alexander Kristoff, Nacer Bouhanni, Riccardo Minali

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Marcel Kittels sejr i Fujairah fra 2016.

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?