Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Optakt: 7. etape af Tour de France
07. juli 2017 13:46 af Emil AxelgaardFoto: A.S.O.

Med endnu en fabelagtig spurt fra en ellers håbløs position understregede Marcel Kittel, at han er verdens i særklasse hurtigste sprinter og kunne både tage endnu en etapesejr samt lukke lidt af hullet til Arnaud Demare i kampen om den grønne trøje. Nu håber tyskeren at fortsætte sit momentum på første uges sidste sprinteretape, der med en lang boulevardspurt er som skabt til den store og formstærke tysker.

Ruten

Sidste år herskede der nærmest panikagtig stemning hos de rene sprintere efter den første uge. En usædvanligt sprinterfjendsk rute betød nemlig, at det skulle vise sig, at der kun var én eneste reel massespurt mellem 6. etape og den store finale i Paris. Sådan vil det under ingen omstændigheder gå i år, hvor både anden og tredje uge byder på masser af terræn for de hurtige folk, men de vil alligevel være ivrige efter også at få det maksimale ud af den altid sprintervenlige første uge. Det sidste af de indledende fire slag ventes at finde sted på syvendedagen, når endnu en lang etape fører feltet frem til Nuits-Saint-Georges og foden af Jura-bjergene, hvor de næste klassementskampe er på menuen i weekenden.

 

På den klassiske transportetape skal man for femte gange på bare syv dage ud på mere end 200 km, når der skal tilbagelægges intet mindre end 213,5 km mellem Troyes og Nuits-Saint-Georges. Formålet med etapen er at føre feltet frem til bjergene, og derfor køres der i en sydlig og sydøstlig retning det meste af dagen. Fra starten går det mod sydøst igennem næsten helt fladt terræn, men det stiger faktisk ganske, ganske svagt på hovedparten af etapens første halvdel. Gradvist ændres retningen til at gå næsten stik syd, samtidig med at det begynder at stige en smule mindre. Det første højdepunkt kommer imidlertid først efter 108 km, hvor dagens spurt er på menuen, en ikke helt nem sag, der over de sidste 2 km stiger med ca. 3% i gennemsnit, mest markant på den første kilometer. Der venter samtidig et par sving i en teknisk passage for bunden af en nedkørsel med 2 km til stregen.

 

Efter spurten fortsætter det let stigende terræn, indtil man efter ca. 130 km rammer en lille nedkørsel. Den leder frem til dagens eneste kategoriserede stigning, kategori 4-stigningen Cote d’Urcy (2,5 km, 4,2%), hvis top kommer efter 147,5 km. Herefter venter lidt småkuperet terræn og en lille nedkørsel, indtil man når til de sidste 50 km, der er næsten helt flade. De består af en lille sløjfe i området øst for målbyen, idet man fortsætter mod sydøst, indtil man til sidst kører tilbage mod vest og siden nord for at ramme Nuits-Saint-Georges fra syd. Finalen er helt ukompliceret. De sidste 5 km er flade, og det sidste sving kommer med hele 5300 m til stregen, hvorefter man rammer den 6,5 m brede opløbsstrækning.

 

Nuits-Saint-Georges var sidst vært for et stort cykelløb i 2011, hvor Matthew Goss vandt en massespurt i Paris-Nice foran Heinrich Haussler og Denis Galimzyanov.

 

Etapen og vores live-opdatering starter klokken 12.20.

 

 

 

 

 

Vejret

Det varme vejr fortsætter fredag, hvor der igen ventes flot solskin. Om formiddagen vil der dog være lidt skyer, og der er faktisk en lille risiko for en tordenbyge i morgentimerne. Om eftermiddagen vil temperaturen krybe op på 33 grader, og det vil være lidt mere blæsende, end det har været i de seneste dage. Der vil således være en let til jævn vind fra sydvest, hvilket giver sidevind det meste af dagen. På sløjfen rundt om målbyen vil man dreje over i sidemodvind, inden man får medvind på de sidste 5,3 km.

 

Analyse af 6. etape

For nogle år siden var Mark Cavendish den dominerende sprinter i Touren. Ingen kunne betvivle, at briten var feltets i særklasse hurtigste mand, men hans mange sejre var ikke kun hans egen fortjeneste. Således havde han også feltets måske bedste tog, og det gjorde sprinteretaperne til en halvkedelig affære, hvor udfaldet praktisk talt var givet på forhånd.

 

I de seneste par år har Marcel Kittel overtaget den eftertragtede status som verdens hurtigste mand på to hjul, men hans dominans har ikke nået tilsvarende højder. Som Cavendish har han ganske vist altid haft et fremragende hold til at støtte sig, men hans egen næsten håbløse positioneringsevne har betydet, at det alt for ofte er blevet til for lidt, og han har for sjældent kunnet kapitalisere på sin topfart. Når han har haft frit udsyn til stregen, har han imidlertid altid været i en klasse for sig, og alle, der stadig måtte betvivle det forhold, har blot skulle være vidne til massespurterne i årets Tour.

 

Med endnu en forrygende finish lykkedes det i dag Kittel at tage sin anden sejr, og igen skete det fra en situation, hvor det for enhver anden sprinter allerede havde været game over. Egentlig så det ellers fint ud for Kittel tidligere på etapen, men i finalen tabte han alligevel så mange positioner, at det kun har hans helt suveræne topfart - husk på, at han modsat de fleste rivaler er helt eksponeret for vinden i selve spurten - samt en smule held til at tage en faktisk ganske suveræn sejr.

 

Det var tydeligt, at Quick-Step havde lært af fejlene på de foregående etaper. Denne gang ville man ikke risikere at blive lukket inde, og derfor lancerede man toget meget tidligere end vanligt. Modsat de seneste dage lykkedes det denne gang faktisk Kittel at holde sig til sine holdkammerater, og selvom man efterfølgende tabte kampen til Dimension Data - bl.a. fordi man måtte bruge en skadet Matteo Trentin meget tidligere end vanligt - og Kittel faldt tilbage, var hans udgangspunkt langt bedre end tidligere. Det kunne endda have været endnu bedre, hvis han havde holdt sig til Fabio Sabatini, der faktisk kørte et flot lead-out - hvis det da ikke var fordi hans kaptajn igen havde tabt hans hjul. Det gode udgangspunkt så herefter ud til at være tabt, da han ikke fulgte Arnaud Demare, hvis hjul han ellers havde, da franskmanden snoede sig igennem kaos og på mirakuløs vis nåede fronten så tidligt, at han faktisk kunne starte sin spurt side om side med André Greipel, der igen var den sprinter, der kan være mest tilfreds med sit lead-out.

 

Kittel var ikke uheldig med, at der var masser af plads i venstre side af vejen, men han drog fordel af, at vinden trak hele feltet til højre. At han på ganske få meter kunne lukke det relativt store hul, selvom han spurtede i den ”hårde” side, var udtryk for en magtdemonstration, der må gøre rivalerne nærmest skræmte med udsigt til, hvad der kan vente senere i løbet. I den nuværende situation er der i hvert fald ingen tvivl: hvis ikke Kittel bliver lukket inde som følge af sine svage positioneringsevner, er han uden reel modstand i massespurterne.

 

Med sejren fik han også lukket lidt af hullet op til Arnaud Demare i kampen om den grønne trøje, men der er fortsat en del, der skal hentes, hvis han skal slå franskmanden, der fortsætter med at imponere. Denne gang var han betydeligt handicappet af, at hans nøglerytter Jacopo Guarnieri lider voldsomt efter sit styrt, og modsat tidligere var han derfor faktisk helt ude af position. Det vidner imidlertid om kolossale styrke, at han efter en hård forcering for - med nogen held og ikke helt ufarlig kørsel - alligevel havde overskud til at køre en så flot spurt, at han akkurat kunne slå Greipel i kampen om andenpladsen. Der er næppe tvivl om, at Demare i øjeblikket er feltets næsthurtigste mand og samtidig stærkere end nogensinde, men det kan være en anelse ildevarslende, at tabet af Guarnieri betød, at han for første gang var ude af position.

 

Helt modsat må humøret være i Lotto-lejren. Igen kunne Greipel starte sin spurt fra en perfekt position, efter at Lotto Soudal igen havde vist, at de har det stærkeste tog. Denne gang tog de ikke fronten, men Jurgen Roelandts holdt Greipel så langt fremme, at han kunne starte sin spurt præcis på det tidspunkt, han ville. Han må konstatere, at der i øjeblikket er to ryttere, der er hurtigere end ham, men med et intakt og meget stærkt tog peger alt dog fortsat på, at han med seks sprinteretaper forude burde kunne holde sin imponerende stime med etapesejre i sine grand tours i live også denne gang.

 

Heller ikke Alexander Kristoff kan være helt utilfreds med situationen. Der er stadig meget lidt, der tyder på, at han rent faktisk kan vinde en etape, men han spurter langt, langt bedre, end han har gjort tidligere på sæsonen. Mere vigtigt er det, at Marco Haller og Rick Zabel gør et godt arbejde for ham i finalerne, og det vil kun blive bedre, efterhånden som Zabel kommer sig efter sit styrt. I en mere teknisk finale er det ikke umuligt, at holdet kan tage kontrol og fange de hurtigere folk for langt tilbage, og efterhånden som trætheden sætter ind, vil nordmanden samtidig blive stærkere.

 

Til gengæld må der være voldsom bekymring i LottoNL-lejren. Efter den meget flotte kørsel i Ster ZLM Toer, hvor det tog, man igennem to år med stor omhu har opbygget, totalt dominerende finalerne, var man fortrøstningsfulde forud for årets Tour. Det er imidlertid gået helt galt, og holdet har slet ikke spillet en rolle i finalerne. Dylan Groenewegen har siddet alene alt, alt for tidligt og måttet bruge for mange kræfter allerede inden selve spurten. Han har vist, at han har farten til at vinde, men det kræver, at han får et lead-out som i Holland i juni. Foreløbig er der ikke noget, der tyder på, at LottoNL kan levere det.

 

Det kan til gengæld Dimension Data, der for anden etape i træk viste, at de har feltets måske stærkeste mandskab i de flade finaler. Denne gang mistimede man det dog voldsomt, og Edvald Boasson Hagen måtte køre en nærmest håbløst lang spurt. Holdets styrke kan der imidlertid ikke sættes spørgsmålstegn ved, og man kan kun ærgre sig over, at det er nordmanden og ikke Mark Cavendish, der sidder bag på raketten. Boasson Hagen er ikke hurtig nok til at vinde disse spurte, men med Cavendish havde det været en anden sag. Med den styrke, holdet viser, kunne Cavendish sagtens have vundet en etape - også selvom hans forberedelse har været alt andet end optimal.

 

Favoritterne

Som altid er den første uge af Touren ganske gavmild over for sprinterne, og det er også tilfældet i år. Således er der allerede fredag lagt op til revanche, inden de kan se frem til to dages kamp for overlevelse i Jura-bjergene. Fredagens etape er en næsten tro kopi af dagens udfordringer, både hvad angår terræn og distance, og da vejrforholdene også er næsten identiske - dog med en lidt øget risiko for en tordenbyge - kan vi vente os en gentagelse af det, vi var vidne til i dag.

 

Det betyder, at alle ved, at sprinterholdene vil holde løbet i et jerngreb, og motivationen til at stikke af vil derfor være minimal - ikke mindst fordi weekendens etaper er som skabt til udbrud og derfor meget bedre egnede til angreb. Det er derfor kun synlighed, der kan være incitament til at tilbringe mere end 200 km i front, og vi vil derfor se Wanty angribe fra start sammen med en eller flere ryttere fra hold som Fortuneo-Vital Concept, UAE, der efter Swifts styrt er uden sprinter, samt Direct Energie, der med en halvskadet Thomas Boudat er i samme position som araberne. De vil få lov til at køre med det samme og vil få et forspring på 3-4 minutter afhængig af gruppens størrelse, inden Julien Vermote og Lars Bak eller Thomas De Gendt vil ramme fronten. Herefter vil Rudy Molard eller Arthur Vichot også komme frem for FDJ og måske Nicolas Edet eller Luis Angel Mate for Cofidis og Tiago Machado for Katusha, og herefter vil det blive endnu en rolig dag på kontoret, indtil tingene spidser til i finalen.

 

Der vil være sidevind hele dagen, og da det vil være mere blæsende, vil det sikkert være mere stressende. Med mindre at det blæser op i forbindelse med en byge, vil det dog ikke føre til splittelse. I Touren er alle så opmærksomme og i så god form, at det kræver ganske svære betingelser for at skabe sidevindsdrama, og det har vi slet ikke denne gang. Det vil blive mere nervøst, men det vil kun være den indlagte spurt, der for alvor kan variere monotonien. Her er der igen tale om en ganske hård sag, hvilket vil betyde, at Kittel sandsynligvis vil spare ganske meget på kræfterne, mens folk som Matthews og Demare sikkert vil investere lidt mere.

 

Til slut bør det blive samlet til en stor massespurt, og denne gang er der tale om en rigtig boulevardspurt, der kan sammenlignes med den, vi havde i Liege. Denne gang kommer sidste sving dog endnu tidligere, og det er derfor en helt ukompliceret finale. Forskellen fra spurten på 2. etape er, at vejen er smallere, og at der kan være vanskeligere at finde et hul, samt at der vil være med- og ikke modvind, hvilket betyder, at det er muligt at køre meget længere spurter.

 

Det helt ukomplicerede indløb betyder, at det sammen med 2. og 21. etape er denne, der passer Marcel Kittel allerbedst. Risikoen for, at han blive lukket inde er langt mindre, og han har langt bedre muligheder for at holde Fabio Sabatinis hjul. Det har hidtil været hans store udfordring at holde sig til sine holdkammerater, og de mildt sagt kiksede lead-outs skyldes ikke mangel på power, men alene tyskerens egne fejl. Fredag er betingelserne ideelle for, at de kan føre deres sprinter frem i en god position, og deres præstation vidner om, at de har styrken til det. Hvis Matteo Trentin ovenikøbet kommer sig efter sit styrt, og igen kan indtage sin position som tredjesidste mand bag Bauer, Gilbert og Stybar og foran Sabatini og Kittel, bør risikoen for endnu et kiks være relativt begrænset.

 

Samtidig har Kittel vist, at han er feltets i særklasse hurtigste sprinter, og hvis han skulle have designet en spurt, ville han komme op med noget, der minder meget om denne. Vejen er helt flad, opløbsstrækningen er lang og lige, og der vil endda være medvind, hvorfor han kan lave en lang spurt, selvom han måtte være fanget for langt tilbage. Betingelserne er derfor helt ideelle for Kittel, der må være etapens store favorit.

 

For tredje spurt i træk leverede Lotto Soudal i dag et godt stykke arbejde for André Greipel, der kunne starte sin spurt fra den ideelle position. Det skete endda til trods for, at tyskerens vigtigste hjælper, Jurgen Roelandts, havde brugt mange kræfter på at komme tilbage efter en punktering. Der kan næppe længere være tvivl om, at Greipel er den af topsprinterne, der er udstyret med det bedste tog, og det giver ham en klar fordel. Samtidig har han vist, at det vel kun er Kittel og Demare, der er hurtigere, og det giver ham gode kort på hånden til denne etape.

 

Greipel elsker normalt en powerspurt som denne, og opløbet passer ham fremragende. Han har det bedste tog, og der er god grund til at tro, at Marcel Sieberg og Roelandts vil kunne aflevere ham i front. For at slå Kittel kræver det, at man har den ideelle position, og her har Greipel de bedste kort på hånden. Afleveres han perfekt, kan han sagtens vinde denne etape.

 

Arnaud Demare bekræfter som beskrevet ovenfor, hvordan han er i sit livs form. Trods sin første forcering for at redde sig ud af den dårlige position havde han stadig power til at slå Greipel i spurten. Det vidner om klasse og må give tro på, at han kan vinde denne etape. Desværre viste dagens etape også, at Jacopo Guarnieri er betydeligt hæmmet af sit styrt, og derfor har han slet ikke den støtte, han tidligere har haft. Det betød, at han var fanget for langt tilbage og måtte bruge afgørende kræfter på sin første acceleration. Han er således klart svækket, og denne meget hurtige powerspurt er heller ikke ideel for ham. Det ændrer dog ikke på, at han har vist sig at være feltets næsthurtigste mand, der kan redde meget på egen hånd, og kan han starte sin spurt foran Kittel, har han en reel mulighed for at vinde.

 

Igen i dag viste Nacer Bouhanni, at der ikke er mange, der kan matche ham i positionskampen. Den altid stabile franskmand kunne igen starte helt fremme, men mangler efter sit styrt i Yorkshire stadig sin sædvanlige topfart. Han er dog ikke langt fra de bedste, og hans Cofidis-hold har trods fraværet af Geoffrey Soupe ikke været dårlige i finalerne. Bouhanni har om nogen næse for at finde det rigtige hjul, og lykkes det, har han topfarten til at vinde. Efterhånden som formen bliver bedre, bør han komme tættere på sejren.

 

Som skrevet i vores analyse har løbet været en fiasko for LottoNL, hvis tog har skuffet stort. Dylan Groenewegen har måttet bruge alt for mange kræfter på at kæmpe for sin position, og det har kostet ham i finalerne. Det er dog værd at huske på, at holdet har kørt fremragende tidligere på året, og de har en ganske velfungerende maskine. Samtidig er Groenewegen hurtig nok til at vinde, hvis tingene endelig går hans vej. Den mindre tekniske finale giver måske hollænderen og hans hold nogle muligheder, han ikke tidligere har haft, og derfor kunne det måske blive hans dag.

 

Alexander Kristoff elsker powerspurter, men som beskrevet ovenfor har han ikke tidligere tiders topfart. For at vinde er han afhængig af, at de hurtigere folk bliver fanget, og det sker næppe i en finale som denne. Derfor er det usandsynligt, at han kommer først over stregen, men det kan meget vel blive til endnu et topresultat. Marco Haller og Rick Zabel har vist, at de udgør et af de bedste tog, og hvis de kan aflevere Kristoff fra front, kunne det godt endnu med endnu en podieplads.

 

Dan McLay er kendt for sin høje topfart og sin dårlige positioneringsevne. Derfor ender han alt for ofte uden for top 10, men hans spurtevner kan man ikke diskutere. Hvis man skal pege på en god etape for briten, må denne derfor være oplagt, idet den ukomplicerede finale betyder, at det først og fremmest bliver et spørgsmål om topfart. Risikoen for, at han er for langt tilbage, er stadig stor, men det er på en etape som denne, at han har en chance for at gentage sidste års top 3.

 

I dag gik det galt for Sonny Colbrelli. Det er egentlig lidt atypisk, da italieneren normalt er meget stærk i positionskampen. I stedet er det topfarten, der mangler, og derfor er det da også en alt andet end perfekt etape for italieneren. Han har dog forbedret sig mærkbart i de rene spurter, og med sin gode positioneringsevne er et godt resultat ganske sandsynligt.

 

Endelig vil vi pege på Edvald Boasson Hagen. Nordmanden er naturligvis ikke hurtig nok til at vinde denne boulevard spurt, men hans hold gør, at han alligevel har muligheder for et topresultat. Dimension Data har imponeret på de seneste to sprinteretaper, og kan de time det bedre end i dag, kan Boasson Hagen måske få det bedste lead-out. Det kan give en top 5, selvom han langt fra er feltets hurtigste mand.

 

Feltet.dks vinderbud: Marcel Kittel

Øvrige vinderkandidater: André Greipel, Arnaud Demare

Outsidere: Nacer Bouhanni, Dylan Groenewegen, Alexander Kristoff

Jokers: Dan McLay, Sonny Colbrelli, Edvald Boasson Hagen

 

HVER DAG UNDER TOUREN GIVER UNIBET DIG MULIGHED FOR AT VINDE 50.000 KRONER - ENDDA GRATIS! UNIBET KALDER DET BETTIME, ALT MAN SKAL GØRE ER AT GIVE SIT BUD PÅ VINDERTIDEN PÅ EN ETAPE. HOS FELTET.DK GÆTTER VI MED OG TROR, AT VINDERTIDEN BLIVER: 05.14.02. LÆS MERE OM KONKURRENCEN OG DELTAG I UNIBETS BETTIME!

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »