Optakt: Coppa Bernocchi
14. september 2017 15:03 af Emil AxelgaardFoto: Sirotti

Den italienske klassikerscene er ikke længere, hvad den engang var, men der er én del af kalenderen, der stadig blomstrer. Den berømte serie af efterårsklassikere i Italien er stadig rig, og i tiden frem til 9. oktober afvikles ikke færre end 9 store endagsløb samt det to dage lange Giro della Toscana i landet. Det hele starter i denne meget travle uge med hele tre store løv, startende med onsdagens Coppa Agostoni og torsdagens Coppa Bernocchi, der begge er en del af den berømte løbsserie, Trittico Lombardo. Efter Coppa Agostoni giver Coppa Bernocchi de rene sprintere en sjælden chance i en kalender, der ellers mere er gearet mod klassikerryttere og de mest robuste af de hurtige folk..

Løbets rolle og historie

Som et cykelsportens historiske nøglelande havde Italien engang en helt fantastisk endagsscene. Både foråret og efteråret var spækket med store klassikere og semiklassikere i noget af det smukkeste og mest alsidige terræn, man finder i verden. Klassikerryttere med et god punch på stigninger og en god spurt nød godt af de mange kuperede ruter, og man kunne stort set køre en fuld sæson ved alene at være beskæftiget i støvelandet.

 

Uheldigvis har de økonomiske vanskeligheder i Italien har en voldsom skadevirkning på kalenderen, og nu er der stort set ingen endagsløb tilbage i foråret. De eneste løb i februar er GP Costa degli Etruschi og Trofeo Laigueglia, kun Strade Bianche, GP Industria og Milano-Sanremo har overlevet i marts, og i april er der kun Giro dell’Appennino tilbage. Trofeo Matteotti afvikles som et af de få løb under Touren i juli, og der er nu ikke længere ét eneste løb tilbage i august, hvor kalenderen tidligere var spækket til bristepunktet.

 

Efterårsklassikerne har imidlertid stort set alle overlevet. Faktisk er der intet andet land, der kan præsentere så mange endagsløb på denne tid af året, som Italien kan i september og oktober. Ikke færre end 9 endagsløb i kategorierne 1.1, 1.HC og Worldour udgør på mindre end en måned en fascinerende og attraktiv del af cykelsæsonen, der spiller en helt særlig rolle og står så nært på mange rytteres hjerter, at de gør dem til hovedmål for anden del af sæsonen. Højdepunktet er selvsagt monumentet Il Lombardia, der traditionelt er det sidste løb i series. I de senere år har en restrukturering af kalenderen rykket kløbet en anelse frem, således at weekenden med Giro dell’Emilia og GP Beghelli har rundet den italienske sæson af. Sidste år blev der imidlertid igen byttet rundt på tingene, og den model fastholdes i år, således at det er Il Lombardia, der lukker ballet den 7. oktober. Dermed afvikles der hele 9 endagsløb samt det to dage lange Giro della Toscana i perioden mellem d. 13. september og den 7. oktober i det, der er en af de travleste cykelperioder i et enkelt land på hele året.

 

De mange endagsløb spiller en særlig rolle for italienske ryttere. De første løb har traditionelt været helt afgørende for landstræneren, der har brugt dem til at fastlægge de sidste brikker i sin VM-trup, og meget ofte ser man derfor landsholdet stille op med et stærkt hold og bruge det som en slags generalprøve. Løbene efter VM udgør deres egen blok i en travl uge med meget kuperede løb, hvor Tre Valli Varesine, Milano-Torino og Gran Piemonte tjener som perfekt opvarmning til Il Lombardia. De to sidstnævnte - hvoraf Gran Piemonte i år kørtes som italiensk mesterskab i juni og derfor ikke afvikles i år - er endda arrangeret af Giro-arrangørerne RCS Sport og har derfor et mere internationalt præg end series øvrige løb, der i højere grad domineres af italienere.

 

Serien er traditionelt blevet indledte med Trittico Lombardo, en tre dage lang serie bestående af Tre Valli Varesine, Coppa Agostoni og Coppa Bernocchi. Da den blev skabt i 1997, var intentionen at afvikle de tre løb på tre på hinanden følgende dage og at have et samlet klassement, der kronede den bedste rytter set over alle tre begivenheder. Mens man har fastholdt det samlede klassement, har man imidlertid i de senere år ændret kalenderen. Tre Valli Varesine, seriens største løb, afvikles nu ikke længere i samme uge som de to øvrige løb. I stedet finder det sted i samme uge som Il Lombardia, hvor det nu tjener som opvarmning til monumentet. Coppa Agostoni og Coppa Bernocchi afvikles fortsat som de første løb i den lange italienske endagsblok og på hinanden følgende dage, og de skyder dermed den italienske fest i gang.

 

Mange af de italienske endagsløb er meget ens, da de har kuperede ruter med en flad finale, hvilket betyder, at de er skabt til stærke sprintere og klassikerryttere. Kun torsdagens Coppa Bernocchi er anderledes, da det er en af de få italienske klassikere, som de rene sprintere kan have som et realistisk mål. Løbet blev første gang afviklet helt tilbage i 1919, og der er dermed tale om et af de ældste løb på kalenderen. Det blev grundlagt og finansieret af Antonio Bernocchi og er siden blevet arrangeret af Union Sportive Leganese. Trods en verdenskrig undervejs er kun to udgaver blevet aflyst, og da ryttere som Gino Bartali, Fausto Coppi, Rik Van Looy, Aldo Moser, Gianni Motta, Felice Gimondi, Francesco Moser, Giuseppe Saronni, Guido Bontempi og Rolf Sørensen alle har sejret, er det en ganske prestigiøs begivenhed, selvom det altid har været en ret italiensk affære. Desværre nyder det i dag slet ikke samme prestige, først og fremmest på grund af økonomiske vanskeligheder, og som et 1.1-løb på den italienske kalender tiltrækker det som mange andre italienske løb, der afvikles uden for RCS-regi, ikke længere mange internationale hold.

 

Som sagt er det et løb, der passer de rene sprinter, og langt de fleste af de seneste udgaver er endt i massespurter med Giacomo Nizzolo, Elia Viviani, Sacha Modolo, Yauhenit Hutarovich, Manuel Belletti og Danilo Napolitano som nogle af de seneste vindere - sidstnævnte satte sig suverænt på løbet med tre sejre i træk mellem 2005 og 2007. I 2015 så man imidlertid, at det kan lade sig gøre at bryde det traditionelle manuskript, da en ekstremt formstærk Vincenzo Nibali akkurat sikrede sig en solosejr et sekund foran en firemandsgruppe, der blev ført an af Mauro Finetto og Matteo Trentin.

 

Sidste år vendte man imidlertid tilbage til normaltilstanden i en udgave, hvor det italienske landshold brugte løbet til at teste deres lead-out forud for VM i Qatar, og det gjorde man på bedste vis ved at aflevere Giacomo Nizzolo til en sikker spurtsejr foran Bardiani-duoen Nicola Ruffoni og Paolo Simion. Nizzolo er fortsat skaderamt og forsvarer i sit annus horribilis ikke sin titel, og efter sin positive dopingtest er Ruffoni naturligvis heller ikke med denne gang. Det er til gengæld Simion, der i år er Bardianis kaptajn.

 

Ruten

Den 99. udgave af Coppa Bernocchi vil blive afviklet på en rute, der er stort set identisk med den, der er blevet benyttet i de sidste mange år. I alt skal der tilbagelægges 194,5 km med start og mål i Legnano. Fra starten i byen centrum slår man en lille sløjfe syd om bykernen, inden man sætter kursen mod nord igennem helt fladt terræn. Efter 49,25 km når man løbets nøglepunkt, den 16,7 km lange rundstrækning i det kuperede område nord for Legnano. Den indeholder den lille Morazzone-stigning (3 km, 2,2 % max. 7,9%), der imidlertid ikke er nogen voldsom udfordring. I alt skal der køres syv omgange, inden man efter sidste tur, der afsluttes efter 163,65 km, igen via samme flade veje som tidligere sætter kursen mod syd tilbage mod Legnano, hvor der venter en helt flad finale med en teknisk ukompliceret finale med kun ét sving på de sidste kilometer. I alt er der dermed knap 31 flade kilometer efter afslutningen på sidste omgang på Morazzone-rundstrækningen.

 

 

 

 

Vejret

Efter en dag med flot vejr til Coppa Agostoni viser det italienske efterår sig fra sin mindre pæne side. Torsdag ventes at blive en skyet dag, der vil starte tørt, men hvor det vil begynde at regne fra midt på eftermiddagen, netop som rytterne ventes at nå i mål. Temperaturen vil nå et maksimum på ca. 23 grader, og der vil være en svag til let vind fra skiftende retninger, hovedsageligt fra nord. Det vil give modvind på turen ud til rundstrækningen, hvor der vil være sidevind på stigningen, og medvind på turen tilbage til Legnano. Her vil der være sidemedvind på opløbsstrækningen.

 

Favoritterne

Historien taler sit tydelige sprog: modsat stort set alle andre italienske endagsløb, der som regel har flere forskellige mulige udfald, ender Coppa Bernocchi stort set altid i en massespurt. Kun i 2015, hvor en ekstremt formstærk Vincenzo Nibali og et brølstærkt italienske landshold ”gik amok” på rundstrækningen og udnyttede den ellers ganske lille Morrazone-stigning til at skabe en udskilning, lykkedes det at snyde sprinterne. I alle øvrige udgaver i de seneste mange år er det hele blevet samlet til en massespurt, hvor selv relativt tunge typer har været i spil til sejren.

 

Det er ikke overraskende. Ikke blot er Morrazone en ganske let stigning, der både kommer langt fra mål og kan overleves af langt de fleste, løbets ry som et sprinterløb betyder også, at de fleste hold stiller til start med det klare mål at sikre en massespurt. Det er bestemt også tilfældet i år, hvor specielt et brølstærkt italiensk landshold med Elia Viviani som kaptajn kan forventes at lægge løbet i et jerngreb. Også Bora er her med et næsten rent sprinterhold, der vil have et så let løb som overhovedet muligt, og de to øvrige WorldTour-hold, UAE og Bahrain, er her også med det mål at spurte.

 

De to arabiske mandskaber har dog mere holdbare sprintertyper, og de vil formentlig have en interesse i at skabe lidt udskilning på Morrazone. Det samme vil være tilfældet for hold som Nippo, Androni, Fortuneo, Delko, CCC og Caja Rural, hvis hurtige afsluttere alle er af en type, der vil få det svært i en direkte dyst med Viviani. Der vil derfor være masser af interesse i at forsøge at skabe lidt splittelse og gøre løbet hårdt i den kuperede zone, men historien viser klart, at det er næsten umuligt at komme af med sprinterne. Med tanke på, at de tre WorldTour-mandskaber samt det stærke italienske landshold alle vil spurte, vil det derfor være en meget stor overraskelse, hvis det ikke vender i en næsten fuld massespurt på de måske våde veje i Legnano.

 

Det betyder også, at det er meget vanskeligt ikke at pege på Elia Viviani som løbets storfavorit. Den italienske stjerne er efter de store WorldTour-sejre i Hamburg og Plouay i sit livs form. Ikke blot har han spurtet fremragende, han har også vist en nærmest uhørt holdbarhed. I Plouay sad han på de sidste stigninger helt fremme sammen med klassikerspecialister som Greg Van Avermaet på de sidste stigninger, mens langt de fleste af hans sprinterkolleger for længst var blevet sat. Det vidner om hans helt nye niveau og forklarer, hvorfor han sammen med Matteo Trentin og Sonny Colbrelli er udset til italienske VM-kaptajn. Senest kørte han stærkt i Tour of Britain, men her blev det kun til en enkelt etapesejr, først og fremmest fordi hans tog ikke kunne matche Caleb Ewans tropper fra Orica-Scott.

 

I dette løb er Viviani ikke til start for Sky, men som del af et stærkt italiensk landshold, der med Fabio Felline, Andrea Pasqualon og Daniele Bennati kan mønstre et meget stærkt lead-out. På papiret er det kun UAE og Bora, der har et tilsvarende tog, og Viviani kan derfor ikke klage over støtten. Da han samtidig er feltets suverænt hurtigste rytter og er i storform, er det meget svært at forestille sig, at Viviani ikke vil sejre i en teknisk ukompliceret finale, hvor det primært handler om at have den højeste topfart.

 

På papiret er Niccolo Bonifazio sammen med Matteo Pelucchi og Jakub Mareczko den eneste rytter, der har farten til måske at true Viviani, men det er usikkert, om han får lov at spurte. Bahrain-Merida er nemlig også til start med Sonny Colbrelli, der som Viviani er udset til en rolle som italiensk VM-kaptajn. Det betyder, at der er stor sandsynlighed for, at holdet vil køre for Colbrelli, for hvem løbet her er en sidste test forud for løbet i Bergen. Colbrelli er en hurtig herre, men i en ren massespurt har han ikke Vivianis topfart. Efter et hårdt løb kan han dog slå selv de allerbedste, hvilket han viste med sejren i Paris-Nice, og derfor har Bahrain al mulig interesse i at gøre løbet vanskeligt. I Bonifazio har han en ganske god lead-out man, og lykkes det for alvor Bahrain at lægge pres på, er Colbrelli måske i stand til at udfordre Viviani. Under alle omstændigheder fremstår han som den værste rival.

 

Alternativet er naturligvis at køre for Bonifazio, der formentlig har en endnu bedre chance for at slå Viviani. Han har ikke haft sit bedste år, men sidste år viste han klassen ved at besejre folk som Ewan og Fernando Gaviria i Polen Rundt. Er det ham, der har Colbrelli som lead-out man, og kan de overmande landsholdet, er Bonifazio i stand til at gøre det færdigt, specielt fordi formen virkede fornuftig i Polen og Hamburg.

 

Bora-hansgrohe stiller med løbets mest udprægede sprinterhold, men det er uklart, hvem de kører for. Normalt vil der ikke være tvivl om, at det er alle mand for Matteo Pelucchi, der er en helt ren sprinter med en kolossal topfart. Det viste han for et par år ved i Polen Rundt at tage flere sejre på WorldTour-niveau i meget skrapt selskab, men siden er hans karriere desværre gået totalt i stå. Han har været ramt af mange helbredsproblemer og har i de seneste to år ikke kørt mange spurter overhovedet. Han har heller ikke vist meget på det seneste, hvor han primært har arbejdet for holdet, og hans form er et åbent spørgsmål. På den anden side har han med Erik Baska, Michal Kolar og specielt Rudiger Selig, der i år formentlig har været verdens bedste lead-out man, et fabelagtigt tog, der formentlig er det stærkeste i hele løbet. Bliver løbet let, og er Pelucchi endelig kommet sig over sine helbredsproblemer, har han i hvert fald i teorien farten til at vinde.

 

Er han ikke på toppen, vil holdet formentlig køre for Baska eller Selig. Baska har aldrig helt indfriet de løfter, han gav med den store sejre i Handzame Classic sidste år, men han har stadig et fornuftigt potentiale. Selig er klart den stærkeste af de hurtige ryttere på holdet og viste med tredjepladsen i Fourmies god form. Det kan anspore holdet til at give tyskeren chancen, men han har næppe farten til at vinde og skal lukrere på et godt lead-out.

 

Wilier stiller med stortalentet Jakub Mareczko, der er en af de allerhurtigste sprintere. Det viste han med et par topplaceringer i Giroen, hvor han var en af den eneste, der havde topfarten til at matche Gaviria, Ewan og Bennett. Hans problem er hans mildt sagt elendige positioneringsevne, men i en relativt ukompliceret finale bør det betyde mindre, specielt fordi han har Manuel Belletti og Filippo Pozzato til at køre sig frem. Det store spørgsmål er, om selv dette løb viser sig at være for hårdt for Marcezko, der har været alt andet end flyvende på det seneste. Dette er imidlertid hans store europæiske chance i dette efterår, og skal han levere et resultat i sit hjemland, skal det være her. Falder han fra inden finalen, vil holdet satse på Belletti, men han er næppe hurtig nok til at vinde.

 

UAE stiller med både Sacha Modolo og Simone Consonni, men det er stadig ikke afklaret, hvem af de to der får chancen. Normalt er Modolo dog klart øverst i hierarkiet, og da han også på papiret har den højeste topfart, er han det bedste bud. Italieneren havde en yderst skuffende Vuelta, hvor han var totalt anonym og end ikke kunne spurte til mere end en 8. plads i Madrid. Det ændrer dog ikke på, at han i dette felt på papiret er en af de hurtigste, også selvom han ikke har Vivianis topfart. Med Consonni og Andrea Guardini ved sin side har han samtidig et fint lead-out, og specielt hvis løbet bliver hårdt, er han ikke uden chance. Consonni kan også blive udset som kaptajn efter sin lovende præstation i det knaldhårde Bretagne Classic. Formen er helt sikkert i top, men løbet her er næppe hårdt nok til, at det italienske stortalent kan vinde.

 

Filippo Fortin har mistet sin plads i den professionelle verden, men efter skiftet til kontinentalniveau har han genfundet fordums styrke. Han har i år været af de mest stabile sprintere i 2.2-løb, og i teorien bør han være en af de hurtigste i dette felt. Tidligere ville man måske have sagt, at selv dette løb kunne blive for hårdt for ham, men han har faktisk vist ganske god holdbarhed på det seneste.

 

Forventningerne til Andrea Palini var store, da han skiftede til Androni efter i flere omgang at have vist klassen blandt WorldTour-sprintere. Af uforklarlige årsager har der imidlertid været langt mellem snapsene i år, og det var kun i juli, at han havde fundet formen. Nu har han imidlertid trænet hårdt med resten af mandskabet, der drømmer om at sikre sig en Giro-plads ved at vinde Coppa Italia. Er han tilbage ved fordums styrke, har han farten og positioneringsevnen til at vinde. Alternativt vil holdet køre for Francesco Gavazzi, men han vinder ikke en stor spurt som denne.

 

Paolo Simion viste med sidste års tredjeplads sit store sprinterpotentiale, men desværre har 2017 været en mindre katastrofe. Senest kørte han meget skidt i Tour of Britain som følge af et nyligt styrt i Frankrig, men han fortalte i morgen Spaziociclismo, at han nu regner med at være tilbage i form. Dette er hans store sæsonmål, og han viste sidste år, at talentet er der. Problemet er bare, at han ikke har vist det i år.

 

Sergey Shilov viste sig for et par år siden som livsfarlig i disse kuperede løb, der slutter i reducerede massespurter, men efter en skidt 2016-sæson forsvandt han fra radaren. Nu er han imidlertid i den grad tilbage og har netop vundet reducerede massespurter i de store 1.1-løb Prueba Villafranca og Trofeo Matteotti. Specielt var det imponerende, at han sad med i det meget hårde løb i Spanien, og det vidner om en helt fantastisk holdbarhed. Det store spørgsmål er, hvordan hans form er, da han ikke har kørt siden den 25. juli og skuffede i dagens Coppa Agostoni. Derudover er dette løb nok en anelse for nemt for ham.

 

Michael Albasini vandt dagens Coppa Agostoni, men dette løb passer ham langt dårligere. Ganske vist har han før vundet massespurter, men kun efter relativt hårde løb. Det dårlige vejr hjælper ham, men formentlig er Coppa Bernocchi for fladt til, at Albasini kan vinde. Han er imidlertid så snu og god i positionskampen, at han måske alligevel kan sikre sig en podieplads.

 

Marco Canola bekræftede i dag den gode form, men torsdagens løb passer ham dårligere. Han er ganske enkelt ikke hurtig nok til at vinde en boulevardspurt som denne. Alligevel kan han i kraft af sin gode positioneringsevne sagtens ende på podiet, specielt hvis løbet har været hårdt.

 

Gazprom-Rusvelo stiller til start med Alexander Porsev. Havde dette været 2016, havde russeren været blandt favoritterne i dette selskab, men 2017 har været en regulær katastrofe for ham. Intet tyder på, at der er fremgang at spore, men i dette selskab burde han dog med et ganske godt tog kunne markere sig fremme.

 

Andre kandidater til at blande sig i spurten er Mihkel Raim, Dusan Rajovic, Dylan Page, Eduard Prades, Colin Joyce, Mattia Viel, Marco Tizza, Armindo Fonseca, Mauro Finetto, Simone Ponzi, Paolo Toto, Nicola Gaffurini og Gaspar Katrasnik,  men de er næppe hurige nok til at vinde.

 

***** Elia Viviani

**** Sonny Colbrelli, Matteo Pelucchi

*** Jakub Mareczko, Niccolo Bonifazio, Sacha Modolo, Simone Consonni, Andrea Palini

** Erik Baska, Rudiger Selig, Paolo Simion, Sergey Shilov, Michael Albasini, Marco Canola, Manuel Belletti, Alexander Porsev, Mihkel Raim

* Roman Maikin, Francesco Gavazzi, Dylan Page, Eduard Prades, Colin Joyce, Mattia Viel, Marco Tizza, Armindo Fonseca, Mauro Finetto, Simone Ponzi, Paolo Toto, Nicola Gaffurini, Gaspar Katrasnik, Dusan Rajovic, Marco Zamparella

 

Danskerne

Der er desværre ikke dansk deltagelse i årets løb.

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »