Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Optakt: Sparkassen Münsterland Giro
03. oktober 2017 12:42 af Emil AxelgaardFoto: Sirotti

I intet andet europæisk land har cykelsporten haft det så svært som i Tyskland, hvor langt hovedparten af løbene er forsvundet. Enkelte endagsløb har dog overlevet, og et af dem, der faktisk er i vækst, er Sparkassen Münsterland Giro, der sidste år oplevede sin suverænt stærkest besatte udgave hidtil. Indtil nu har den lille begivenhed ellers levet en ret anonym tilværelse som et mindre efterårsløb, men for andet år i træk kan man nu præsentere adskillige topsprintere, der enten ender deres sæson på de tyske landeveje eller bruger dagen som en sidste lejlighed til at teste benene, inden søndagens store sprinterfinale i Paris-Tours.

Løbets rolle og historie

Dopingdebatten har redet cykelsporten som en mare overalt, men i de fleste lande har man kunnet bevare fascinationen og en solid fanbase. Det forholder sig imidlertid helt anderledes i Tyskland, hvor diskussionen om forbudte stoffer nærmest har udryddet en sport, der engang var ekstremt populær, ikke mindst i årene, hvor Jan Ullrich og Erik Zabel dominerede i Touren. Offentligheden og medierne har i hæj grad vendt ryggen til sporten, og mens landet engang havde tre WorldTour-hold, var man for få år siden nede på ikke at have ét eneste.

 

Tyskland havde engang en meget flot cykelkalender med adskillige ugelange etapeløb og et par endagsløb på højeste niveau. Bayern Rundfahrt, Hessen Rundfahrt, Sachsen Tour, Niedersachsen Rundfahrt og Rheinland-Pfalz Rundfahrt var bare nogle af de mange løb, der sammen med det nationale Deutschland Tour, HEW Cyclassics (nu EuroEyes Cyclassics), Rund um den Henninger Turm (nu Rund um den Finanzplatz), Rund um Köln og Rund um die Braunkohle udgjorde en fantastisk cykelscene.

 

Intet andet land er imidlertid blevet ramt så hård af den massive dopingmistanke som Tyskland, der nu kun har meget få store løb, hvor de kan fremvise deres mange topnavne for hjemmepublikummet. Da løbet i Bayern forsvandt sidste år, var det det sidste af de mange etapeløb, der måtte opgive kampen, og endagsløbene i Köln og Frankfurt har kæmpet en konstant dødskamp. Et nyt løb blev etableret i Berlin, men det er igen forsvundet i et land, hvor der næsten intet er tilbage.

 

Fremkomsten af navne som Tony Martin, André Greipel, Marcel Kittel og John Degenkolb har langsomt vakt interessen til live igen. Sunweb og Bora-hansgrohe er nu tyske WorldTour-hold, og der er igen live-dækning af Tour de France på de nationale kanaler. Landet havde endda tiltrukket sig Tour-starten i år, og som erstatning for det forsvundne løb i Bayern er der planer om fra næste år at genetablere Deutschland Tour i samarbejde med ASO, der ser Tyskland som et vigtigt marked.

 

Et af de løb, der har brudt den negative trend er Sparkassen Münsterland Giro, der blev skabt på et tidspunkt, hvor cykelsporten var nær bunden. I 2006 blev den første udgave afviklet som arvtager til det endnu mindre løb Groningen-Münster, og det blev med det samme optaget som 1.1-løb på UCI-kalenderen. Ideen var hvert år at afvikle det den 3. oktober, årsdagen for Tysklands genforening. Paul Martens vandt den første udgave fra et firemandsudbrud, og siden da har man overlevet i det barske økonomiske klima. I 2015 fik det endda 1.HC-status.

 

Sparkassen Münsterland Giro afvikles i en relativt flad del af Tyskland, og derfor er det ikke en overraskelse, at det er et sprinterløb. De to tyske giganter, Marcel Kittel og André Greipel, har begge vundet løbet to gange, og også Tom Boonen har sejret i en massespurt. Overraskelser er imidlertid hyppigere på denne tid af året, hvor alle er trætte, og derfor er det overraskende ofte lykkedes udbrydere at snyde sprinterne. Jos van Emden, der stort set ikke har vundet andet end enkeltstarter, har endda sejret to gang, og Joost van Leijen og Aleksejs Saramotins har også begge sejret via udbrud.

 

Løbet kommer på et tidspunkt, hvor sæsonen stort set er ovre, og mange har allerede nu sendt cyklen i garagen. For ryttere, der satser på søndagens Paris-Tours er det imidlertid en perfekt chance for at holde gang i benene. Sidste år gav den usædvanligt sene VM-dato løbet et helt kolossalt boost, da det fungerede som opvarmningsløb til det store slag i Qatar, og man havde endda held til at tiltrække de tre største sprinternavne Kittel, Greipel og Mark Cavendish. Desværre måtte sidstnævnte dog melde forfald i sidste øjeblik som følge af sygdom. Selvom man i år igen afvikles efter VM, synes den positive udvikling at fortsætte, og også i år kan arrangørerne være måske endnu bedre tilfredse med et felt, der udover ovennævnte tre sprintergiganter tækker navne som Dylan Groenewegen og Alexander Kristoff. I virkeligheden er det svært at finde mange andre sprinterløb med så stærk en gruppe af hurtige afsluttere, og løbet er i sandhed ved at opnå et ry som en af de større begivenhed for de hurtige folk mod slutningen af sæsonen.

 

Sidste år var de fleste øjne rettet mod Greipel og Kittel, der havde været i intens kamp om kaptajnrollen på det tyske VM-hold, men det endte med, at deres løjtnant løb med sejren. John Degenkolb viste sig som hurtigste mand og henviste Roy Jans og Pascal Ackermann til de sekundære podieplaceringer. Den sygdomsramte Degenkolb forsvarer naturligvis ikke titlen i år, og Ackermann har indstillet sin sæson, men Jans er med igen, denne gang som kaptajn på Veranclassic.

 

Ruten

Sparkassen Münsterland Giro afvikles som sagt i et af de mange flade områder af Tyskland, og der er derfor aldrig mange terrænmæssige udfordringer på menuen i det tyske løb. I år er distancen endda forkortet betydeligt, idet man kun skal tilbagelægge 198,7 km mod 215,8 km for et år siden. Samtidig er starten flyttet fra Gronau, der ligger nordvest for værtsbyen Münster, til Wadersloh im Kreis Warendorf, der ligger sydøst for hovedbyen.

 

Fra starten begiver man sig ud på en rundstrækning i området vest for startbyen, hvor man snor sig lidt rundt i en mere kuperet del af området. Det betyder, at man skal over mindre stigninger efter hhv. 16,0, 30,2 og 54,7 km - faktisk er der tale om den samme stigning, Daudenstrasse, de første to gange - inden man igen når tilbage til startområdet efter ca. 75 km. Herfra sætter man kursen mod nordvest og nord med retning mod Münster. Igen skal man op over Daudenstrasse efter 90,9 km, men herefter kører man ind i det flade terræn omkring målbyen. Det betyder, at der ikke er flere officielle stigninger på programmet resten af dagen.

 

Efter i starten at have kørt mod nord drejer man over i en nordvestlig og vestlig retning, indtil man til sidste kører det sidste stykke ind mod Münster fra nord. Her krydser man første gang stregen efter 184,5 km, hvorefter løvet afsluttes med tre omgange på en 4,4 km lang rundstrækning. Den stiger ganske lidt i starten, hvorefter den i den sidste kilometer falder let, men i alt væsentlig er den flad. Den er teknisk ukompliceret, idet der hovedsageligt er tale om bløde kurver. Et af de få skarpe sving kommer med 1 km igen, og derefter bugter vejen sig kun ganske svagt til højre.

 

 

 

 

Vejret

Vores sydlige naboer er ikke ramt af samme elendige efterårsvejr, som vi er i Danmark. Faktisk bliver tirsdag en ganske solrig dag med kun enkelte skyer samt en temperatur på 15 grader. Der vil være en let til jævn vind fra vest, hvilket giver sidevind og derefter modvind på det lange stykke mellem start- og målbyerne. Til sidst vil der være endnu et kort stykke med sidevind, mens der på rundstrækningen vil være sidemedvind på opløbsstrækningen.

 

Favoritterne

Efteråret byder på temmelig mange flade løb, men der er ikke mange, der er fladere end Sparkassen Münsterland Giro. Vor store nabo mod syd kan byde på meget, herunder også mange stigninger i visse dele af landet, men store områder er helt flade. Münster ligger i et af disse, og derfor er det ikke noget under, at løbet langsomt er ved at etablere sig som en af efterårets største sprinterløb, og at man i de seneste to år er vokset kolossalt i rollen som forberedelse til Paris-Tours.

 

Set i det lys kan det synes paradoksalt, at så mange af de 11 hidtidige udgaver faktisk er vundet af udbrydere. Det skyldes imidlertid placeringen på sæsonen. Som man har kunnet se i den seneste uges tid, skal der på denne tid af året ikke meget til for at ryste de trætte sprinterhold. Bare inden for de seneste syv dage er den ventede massespurt således udeblevet på 1. etape af Giro della Toscana, i GP Beghellig, i Tour de Vendee og i Tour de l’Eurometropole.

 

Sker det så også i Münster? Næppe. Løbets ry som en god mulighed for sprinterne har spredt sig med lynets hast, og det er derfor et fabelagtigt felt af hurtige folk, der vil være til start. Lotto Soudal, Quick-Step, Dimension Data, LottoNL-Jumbo og Katusha kommer alle med et mål: at spurte. Også Sunweb og Bora-Argon 18 er her med udprægede sprinterhold, også selvom de næppe som de fem største mandskaber vil tage så meget ansvar (det skulle da lige være for at vise sig frem som de to dominerende tyske mandskaber). Med andre ord er der så megen interesse i en massespurt, at det formentlig blive et relativt kedeligt sprinterløb, hvor et tidligt udbrud langsomt hales ind af de fem ovennævnte hold, hvorefter det hele kulminerer i en hæsblæsende og yderst spændende massespurt. Det eneste, der kunne have forhindret det scenarium, er vejret, men da der er udsigt til smukke betingelser, vil det formentlig blive et ret let løb.

 

Selve spurten er ikke helt nem, idet der er et par sving på de sidste 2 km, men den sidste kilometer er let, faldende og skabt til de store powerspintere. Et godt lead-out er vigtigt, men for en hurtig mand er det muligt at gøre en forskel med en lang spurt, også selvom positionen ikke er optimal. På den anden side betyder det let faldende terræn samt sidemedvinden, at det ikke nødvendigvis er let at vinde placeringer i en spurt, hvor farten vil være tårnhøj.

 

Med specielt Marcel Kittel, André Greipel, Dylan Groenewegen, Mark Cavendish og Alexander Kristoff er det som sagt et fremragende felt, der er samlet, og der er derfor lagt op til et af de stærkeste besatte flade endagsløb på hele sæsonen. For Kittel og Kristoff er det sidste løb i sæsonen, mens det for Groenewegen, Cavendish og Greipel er en test frem mod årets sidste store begivenhed, Paris-Tours - og Groenewegen fortsætter endda hele vejen frem til den store finale i Kina.

 

Blandt de fem topsprintere synes det klart, at Greipel og Kristoff er tæt på topformen, at Groenewegen er på et fornuftigt niveau, og at Kittel og Cavendish fortsat mangler en del. Set i det lys vil vi pege på Dylan Groenewegen som vores favorit. Hollænderen har haft en relativt let efterårssæson og kæmpede lidt med formen, da han kom tilbage efter Touren. Langsomt fandt han den imidlertid, og specielt hans sejr på kongeetapen i Tour of Britain viste, at han nærmer sig sit bedste niveau. Siden blev han knebent besejret af Gaviria i Kampioenschap van Vlaanderen, inden sygdom tvang ham ud af Primus Classic, og derefter har han holdt endnu en længere løbspause.

 

Fraværet betyder, at hans form er lidt tvivlsom, men med et program, der tæller både Paris-Tours og Tour of Guangxi må man formode, at han stadig har store mål. Derfor er han formentlig stadig tæt på toppen, og han burde ingen problemer have i et let sprinterløb som dette. I England sled han lidt med ikke at have det bedste tog i forhold til de stærke konkurrenter, men her er han bedre stillet med Maarten Wynants, Paul Martens, Jos Van Emden og specielt Robert Wagner. Samtidig er finalen slet ikke så teknisk, som de var i England, og derfor bliver det i højere grad et spørgsmål om fart. Groenewegen viste med sin vilde spurt i Paris - en af de allerflotteste på hele året - at han nu om dage skal regnes som en af de allerhurtigste. Med en Greipel, der har kæmpet lidt med positioneringen, et løb, der er for let for Kristoff, og Cavendish og Kittel ude af form, peger vi på Groenewegen som vores favorit.

 

Den mest formstærke af topnavnene er formentlig André Greipel. Ganske vist har han kun sejren i lørdagens Omloop Eurometropool på listen over triumfer, men faktisk har han vundet de sidste tre spurter, han har kørt. Han var nemlig også hurtigst i feltet i både Omloop van het Houtland og Primus Classic, men her var et udbrud allerede løbet med sejren. I det hele taget har han siden BinckBank Tour kørt med et kolossalt overskud på stigningerne, og han synes helt klart at være en af de mest formstærke ryttere. Han viste igen stort overskud i søndags, hvor han lod De Buyst få sin chance, men tirsdag er det alle mand for Greipel. Powerspurten burde passe ham fint, og han burde ikke skulle kæmpe alt for meget for positioneringen. Problemet er snarere, at han har ladet det meste af sit tog blive i Belgien til Binche-Chimay-Binche, og nu er efterladt med Jens Debusschere omgivet af mange unge ryttere. I forvejen er han ikke den bedste i positionskampen, og han skal formentlig komme bagfra. Formen og farten er helt klart til alligevel at vinde, men han skal positionere sig bedre, end han har gjort for nylig.

 

Som sædvanlig har det været et elendigt efterår for Marcel Kittel, der igen synes at kæmpe med motivationen. Han var mildt sagt skidt kørende i løbene først i september, men efter en lille pause var han faktisk begejstret for fornemmelsen i weekenden, hvor han gjorde comeback. Alligevel blev han sat i finalen af søndagens løb, og det viser, at der stadig er meget lang vej til topformen. Heldigvis er løbet i Münster meget lettere, og med det gode vejr burde selv Kittel være relativt frisk i finalen. Desværre er det ikke uden grund, at Kittel var ude af position i lørdags, og han har det grundlæggende bare svært i positionskampen, og hans tog i Tyskland er ikke  imponerende. Derfor misser han næsten altid helt ud, når han ikke er i form. Det kan derfor meget vel ende med endnu en stor skuffelse i det sidste løb for Quick-Step, men er han fremme, vil han normalt vinde i kraft af sin topfart i en spurt, der passer ham perfekt.

 

Skal Mark Cavendish endelig have sin sejr? Efter styrtet i Touren har han nu efterhånden kørt en del løb, men han har kun kunnet blande sig i én spurt, i GP d’Isbergues, hvor han blev nummer 2 i feltets kamp om de sekundære placeringer. Ellers er løbene altid endt med at være for hårde for ham. Det vil det dog ikke være tirsdag, hvor han burde kunne få sin chance. Han har et fint tog med Bernhard Eisel, Scott Thwaites, Ryan Gibbons og Youcef Reguigui og er som bekendt en af de allerbedste til at positionere sig. I et felt, hvor det er svært at se, at ét tog vil være i stand til at dominere, har Cavendish altid i kraft af sin kløgt en fordel, og i et let løb som dette har han trods manglende form stadig farten til at vinde.

 

Sunweb stiller med deres to sprinterkometer Phil Bauhaus og Max Walscheid samt den mere hårdføre Nikias Arndt. Walscheid og Bauhaus har splittet rollerne lidt på det seneste, men denne gang er udmeldingen klar: i Münster er Bauhaus manden. Det er næppe noget dårligt valgt. Den unge tysker har i år vist, at han er klar til at slå de helt store. Han vandt en etape i Dauphiné og blev en tæt nummer 2 på en sprinteretape i det ekstremt stærkt besatte BinckBank Tour. I Danmark var han overraskende holdbare og synes at være tæt på topformen. Med Walscheid, Arndt, Ramon Sinkeldam og Roy Curvers er Sunweb formentlig det allerstærkeste hold. Hvis nogen kan dominere, er det dem, og Bauhaus har farten til at gøre det færdigt. Det samme har Walscheid, hvis man undervejs skulle skifte strategi, men han er fortsat ikke helt på samme niveau som sin landsmand.

 

Topfarten kan til gengæld knibe lidt for Alexander Kristoff. Nordmanden viste sin fantastiske form ved VM, men dette løb er noget helt andet. Kristoffs styrke er at spurte efter et hårdt løb, og tirsdag må han se langt efter vanskelige betingelser. Det faldende opløb passer ham heller ikke, og han har simpelthen normalt ikke topfarten til at slå de rene sprintere. Når man alligevel ikke kan afskrive ham, skyldes det hans superform samt et ganske fint tog. Kan Rick Zabel køre et af sine bedste lead-outs, og misser de hurtigste folk ud, har Kristoff en chance.

 

Havde han været i topform, havde Sam Bennett været en af topfavoritterne. Den irske sprinter har imidlertid igen lidt under sit meget skrøbelige helbred og måtte efter flere nedture vinke farvel til VM. Derfor er han formentlig et stykke fra formen, og det vil derfor være overraskende, hvis han er i stand til at vinde i så stærkt besat et løb. Omvendt bliver det en let dag, og Bennett har helt sikkert topfarten. Med Michael Schwarzmann, Shane Archbold og Matteo Pelucchi har han samtidig et tog, der gør det muligt at overvinde hans største svaghed: positionskampen. Meget skal flaske sig, men på en god dag kan Bennett vinde. Alternativt vil man formentlig give Matteo Pelucchi chancen. Italieneren er skræddersyet til et fladt løb som dette, men efter to rædselssæsoner er det efterhånden længe siden, at han har blandet sig med de bedste,

 

Sidste år sluttede Roy Jans som nummer 2 som led i en tendens, der tilsiger, at han altid er stærk sidst på sæsonen. Der har dog ikke været meget at råbe hurra for i år, og han har generelt været meget langt fra sit bedste niveau. Løbet er i år så stærkt besat, at det bliver svært for Jans at gentage sidste års podium, men det ændrer ikke på, at han er en af de få, der har vist, at han kan blande sig helt fremme på dette niveau.

 

Alexander Porsev har haft en helt igennem forfærdelig sæson, og i de seneste løb har han slet ikke vist tegn på form. Løbet her er dog så let, at han endelig burde kunne få chance for at køre en spurt som sidste mand i et ganske fornuftigt tog. Samtidig er det værd at holde øje med Sport Vlaanderens talentfulde Christophe Noppe og Edward Planckaert, der begge har vist, at de kan blande sig. Endelig vil vi også fremhæve den tyske kontinentalsprinter Tino Thömel, der i de asiatiske løb har vist stor topfart efter lette løb, samt unge Konrad Gessner.

 

***** Dylan Groenewegen

**** André Greipel, Marcel Kittel

*** Mark Cavendish, Phil Bauhaus, Alexander Kristoff

** Sam Bennett, Danilo Napolitano, Roy Jans, Matteo Pelucchi, Max Walscheid, Ryan Gibbons, Alexander Porsev

* Michael Schwarzmann, Christophe Noppe, Tino Thömel, Konrad Gessner, Joshua Huppertz, Edwatd Planckaert, Andre Looij, Jonas Koch, Frantisek Sisr

 

Danskerne

Lars Bak skal støtte André Greipel og kommer med sin erfaring til at spille en nøglerolle i det unge tog.

 

Sidste års løb

Du kan se et kort sammendrag af Degenkolbs sejr fra sidste år:

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »