Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt til fredagens to etapeløb

Optakt til fredagens to etapeløb

24. februar 2017 12:25Foto: A.S.O.

Efter en hektisk uge med hele fire etapeløb går det lige så travlt for sig i denne uge, hvor der skal afvikles hele tre store etapeløb samt fem endagesløb. Det tre dage lange Tour La Provence afvikles fra tirsdag til torsdag, Tour de Langkawi køres fra onsdag til onsdag og WorldTour-løbet Abu Dhabi Tour afholdes fra torsdag til søndag, mens de mange klassikere finder sted i weekenden. Hver dag kan du finde en artikel med optakter til dagens etaper i de tre begivenheder, der afvikles over flere dage, mens vi vil have separate optakter til de fem endagesløb.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fredag gælder det 3. etape af Tour de Langkawi og 2. etape af Abu Dhabi Tour.

 

Du kan finde en samlet optakt til Tour La Provence, Tour de Langkawi og Abu Dhabi Tour samt til Omloop Het Neuwsblad og vil senere også kunne finde optakter til de tre endagesløb Kuurne-Bruxelles-Kuurne, Classic Sud-Ardeche samt Drome Classic.

 

Husk, at du fra torsdag til søndag hver dag kan følge Abu Dhabi Tour på www.feltet.dk/live, og at du i weekenden tillige kan følge både Omloop Het Nieuwsblad og Kuurne-Bruxelles-Kuurne samme sted.

 

Læs også
Verdensmesteren dropper Tour de France

 

Abu Dhabi Tour - 2. etape

Ruten

Efter en dag i ørkenen er det tid til at vise en af emiratets øvrige hovedattraktioner, byen Abu Dhabi. Mens første etape havde risikoen for vind, lidt stigninger samt en relativt lang distance, er der på 2. etape stort set ingen udfordringer på en dag, hvor hovedformålet er at vise billeder af byen og give sprinterne endnu en chance. Som det var tilfældet for 1. etape er ruten stort set identisk med den, der blev benyttet i 2015 og 2016, selvom også denne er gjort en anelse længere.

 

Den 153 km lange etape starter på Al Maryah Island i hjertet af byen, hvor man først tager på en teknisk kompliceret sightseeing-tur, inden man begiver sig ind på hovedlandet og ud til kystvejen. Den følges først mod sydvest og siden mod øst, hvorefter man kortvarigt når ud i ørkenen, inden man ankommer til Shakhbout City, hvor den første indlagte spurt kommer efter 53,1 km. Herfra køres mod nord gennem forstæderne, og ørkenen berøres endda kortvarigt, inden man når Al Shakama og Al Sadar, hvor dagens anden spurt er placeret efter 99,1 km. Herfra fortsættes mod syd, inden en spektakulær vej leder mod vest forbi Formel 1-banen Yas Marina og henover flere af de ører, der kendetegner byen. Herfra når man tilbage til havnefronten, hvorefter man følger den store kystvej mod sydvest til den store finale på Al Marina i hjertet af byen. Her venter en finale, hvor man følger den brede kystboulevard uden sving fem til et skarpt højresving med 1250 m til stregen. Herfra går det ad en lige vej ud til det sidste, relativt bløde højresving, der kommer med bare 300 m til mål. Hele etapen er helt flad.

 

I 2015 vandt Elia Viviani en massespurt på en tilsvarende etape, hvor man imidlertid kørte en lille rundstrækning i finalen, ved at slå Peter Sagan og Fabio Sabatini. Sidste år var finalen den samme som den, der benyttes i år, og her var Mark Cavendish hurtigere end Viviani og Andrea Guardini.

 

 

 

 

Vejret

Det perfekte vejr fortsætter fredag, hvor rytterne vil have flot solskin og en temperatur på 31 grader. Der vil være en let til jævn vind fra syd, der langsomt vender og mod slutningen kommer fra nord. Dermed bliver det en dag med hovedsageligt sidevind. I finalen vil der være sidevind og sidemodvind på kystvejen, mens der vil være sidevind på den korte opløbsstrækning.

 

Favoritterne

Efter en yderst dramatisk første dag for sprinterne, hvor Dimension Data bekræftede vores forventninger fra i går om, at de har det bedste lead-out, hvor det blev tydeligt, at André Greipel er meget isoleret i finalerne, og hvor to af de fem store favoritter, Marcel Kittel og Caleb Ewan, blev sat ud af spillet på grund af styrt, er der i den grad revanche i luften på 2. etape. Med en helt flad rute, der ovenikøbet stort set er uden sving på lange, lige, brede boulevarder står der massespurt skrevet ud over denne etape med store bogstaver.

 

Selvom der ikke er nogen rundstrækning i finalen, er det en typisk storbyetape, og da det hele foregår i ly af de store bygninger, bør vinden ikke blive et tema. Ganske vist blæser det en anelse mere end på den meget rolige åbningsdag, men slet ikke nok til at skabe ravage. Dermed er scenen sat til en etape, der er skræddersyet til de helt rene sprintere.

 

Læs også
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie

 

Sammenlignet med 1. etape er den største forskel, at distancen er kortere. Da torsdagens løb imidlertid blev kørt meget langsomt uden nogen form for stress før finalen, var alle imidlertid helt friske, da de nåede finalen. Derfor vil scenariet være stort set det samme. Et tidligt udbrud med deltagelse fra UAE Abu Dhabi og wildcard-holdene vil blive holdt i kort snor af Dimension Data, Lotto Soudal og Quick-Step - denne gang vil Orica-Scott spare på kræfterne, da omfanget af Caleb Ewans skader er uvist - og det vil igen blive en helt begivenhedsløs dag, hvor feltet sandsynligvis skal holde igen for ikke at hente udbruddet for tidligt. Først til sidst vil farten blive sat i vejret, og da man i lang tid bevæger sig ad en lang, lige vej uden sving, vil det blive det samme ventespil som i dag, hvor alle venter med at komme frem til allersidste øjeblik. Alle vil imidlertid være fremme i det sidste sving før den røde flamme, og derfor bliver det igen hektisk og meget farligt i finalen. Risikoen for styrt er således overhængende.

 

På fredagens etape er der to relativt sene sving, og alle ved, at man skal være en af de første igennem det sidste sving med 300 m til mål. Det betyder, at der er tale om en spurt, hvor lead-out betyder mere end topfart. Det betyder, at favoritværdigheden må tippe fra Marcel Kittel til Mark Cavendish. Som forudsagt i går har Dimension Data et af de bedste tog i dette løb, og det viste de til fulde i dag, hvor Bernhard Eisel, en meget stærk Reinardt van Rensburg og Mark Renshaw gjorde alt rigtigt for Cavendish, der havde meget let ved at vinde selve spurten. Det synes sandsynligt, at sydafrikanerne kan gøre det samme igen, specielt fordi de kender finalen godt, efter at Cavendish vandt den samme etape for blot et par måneder siden. Kittel er hurtigere end Cavendish, men i denne finale tror vi på briten.

 

Hans største rival må naturligvis være Marcel Kittel. Tyskeren er tydeligvis stadig i forrygende form, men det blev i dag tydeligt, at Quick-Step savner Matteo Trentin. Holdet gjorde det egentlig fint, men de mangler muskelkraften til at matche Dimension Data. Kittel er hurtigere end Cavendish, men i en finale med et sving bare 300 m fra mål, er der grænser for, hvor tidligt han kan starte sin spurt, hvis han skal komme bagfra. Det kræver, at han er meget tæt på sin britiske rival efter sidste sving, hvis han skal slå så hurtig en mand som Cavendish. Han har ikke slået sig i dagens spurt, så det kan sagtens lade sig gøre, specielt fordi hans tog ikke er dårligt, men det kræver, at intet går galt.

 

André Greipel er naturligvis en af feltets tre hurtigste mænd, men som forudsagt allerede før løbet, får han det svært i Abu Dhabi. Med Sean De Bie og Adam Hansen som eneste lead-out men er han stort set overladt til sig selv, og det har det altid svært med. I dag gjorde han det ganske vist fremragende ved at vinde kampen om Cavendishs hjul, men han var end ikke tæt på at komme forbi briten. Det koster mange kræfter at skulle forsvare sin position helt alene, og i dette selskab er det dyrt. Greipel spurtede helt formidabelt i Algarve, så han har bestemt en chance, specielt hvis han denne gang anticiperer Cavendish, men det bliver ikke nemt for tyskeren.

 

Sky levede i dag op til forventningerne ved at give Elia Viviani et fint lead-out, men desværre gik det galt, da Owain Doull styrtede. Briten er klar til at starte fredag, men han har mistet en del hud og kan umuligt være på 100%. Det kommer til at koste dyrt for Viviani, der imidlertid stadig kan regne med Jonathan Dibben og Peter Kennaugh. I år har Viviani været god i positionskampen, og han er stærk efter en kort, let etape som denne. Det kræver en sublim præstation af holdet, men Viviani er en af de få, der har farten til at slå de bedste.

 

Niccolo Bonifazio viste igen i dag, at han er en af de allerbedste til at positionere sig - endda selvom han stort set ikke har et hold til at støtte sig. Det lover godt forud for en mere teknisk finale, hvor det virkelig handler om at finde det rigtige hjul. Bonifazio har før været tæt på at slå Kittel, men det kræver et betydeligt hårdere løb. Denne etape er sandsynligvis for nem til, at han kan vinde, men han kan sagtens komme på podiet igen.

 

Andrea Guardini blev fanget i den hektiske finale på dagens etape, og i stedet spurtede Simone Consonni sig til en fjerdeplads for UAE Team Emirates. Der er imidlertid ingen tvivl om, at Guardini er holdets kaptajn, og for en gangs skyld har italieneren med Consonni ved sin side et godt hold til at arbejde for sig. Han er ganske vist slet ikke den sprinter, han engang var, men efter et kort, let løb er han stadig konkurrencedygtig, hvis han kan få et godt lead-out.

 

Caleb Ewan er naturligvis en af feltets allerhurtigste, men han slog skulderen voldsomt på dagens etape. Det er i skrivende stund usikkert, hvor ilde tilredt han er, men det kan ikke undgå at påvirke hans præstation fredag. Han er næppe i en tilstand, hvor han kan vinde. På den anden side kan man ikke afskrive den lille australier, der har et af feltets bedste tog, hvilket som sagt er helt afgørende i denne finale. Hvis Ewan ikke er i stand til at spurte, vil Luka Mezgec få chancen. Etapen er for nem til, at han kan vinde, men sloveneren kan drage fordel af toget til at sikre sig en topplacering.

 

Endelig vil vi igen pege på Riccardo Minali og Nicola Ruffoni. Begge er meget hurtige og stærke på en kort, flad etape som denne. De er imidlertid meget alene i finalerne, og det er derfor ikke en ideel finale for dem. Et topresultat kræver, at de finder det rigtige hjul i finalen. Lykkes det, kan de med lidt held sikre sig en plads på podiet.

 

Læs også
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest

 

Feltet.dks vinderbud: Mark Cavendish

Øvrige vinderkandidater: Marcel Kittel, André Greipel

Outsidere: Elia Viviani, Niccolo Bonifazio, Andrea Guardini

Jokers: Caleb Ewan, Luka Mezgec, Riccardo Minali, Nicola Ruffoni, Simone Consonni

 

Tour de Langkawi - 3. etape

Ruten

Sprinterfestivalen fortsætter på løbets 3. etape, der både er meget kort og meget flad og dermed ligner endnu en godbid til de hurtige folk. Bare 118 km mellem Serdang og Pantai Remis er på menuen, og der er end ikke én eneste kategoriseret stigning på programmet på rejsen mod syd. Etapen sluttes med endnu en helt flad finale, hvor en det sidste sving igen kommer hele 4 km fra mål.

 

 

 

 

Vejret

Det bliver endnu en meget varm dag i Malaysia, og temperaturen ventes at nå hele 33 grader. Samtidig er der en 80% risiko for en tordenbyge, og det synes usandsynligt, at rytterne komme tørskoede i mål. Der vil være en svag til let vind fra syd, og dermed bliver det en dag med modvind. Der vil tillige være modvind i de sidste 5 km.

 

Favoritterne

Efter en lidt usædvanlig dag efter vanlig Langkawi-standard, hvor rytterne faktisk blev udsat for et par længere stigninger, er vi tilbage i helt klassisk terræn for det malaysiske etapeløb. Denne etape identificer nærmest løbet helt perfekt, idet den er kort og stort set helt flad. En lang lige opløbsstrækning gør det til den helt ideelle dag for de rene sprintere, og for at gøre det endnu bedre kan de endda se frem til en dag i modvind, hvilket betyder, at alle stort set vil være helt friske, når de kommer frem til stregen.

 

Det betyder, at der står massespurt skrevet tværs hen over hele etapen, og det vil være en mindre sensation, hvis ikke alle de hurtige folk er til stede, når etapen skal afgøres. I en finale som denne, hvor alle er frisk, og der ingen sving er, handler det hele om topfart, og det er således en etape for de hurtigste af de hurtige.

 

Det gør det det til den perfekte dag for Jakub Mareczko . Selvom det kiksede for italieneren på 1. etape, er vi stadig af den overbevisning, at den talentfulde italiener er løbets hurtigste mand. Hvis det alene er et spørgsmål om topfart, bør han være den stærkeste. Hans store problem er hans elendige evne til at positionere sig, men i dette løb det kunne lade sig gøre. Han har Rafael Andriato, Filippo Pozzato og Alberto Cecchin til at køre sig frem, og det burde være nok i et felt som dette. Vi vover pelser og satser på, at Mareczko for en gangs skyld kan gøre brug af sin hurtighed, og at han derfor vinder etapen.

 

Læs også
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder

 

Ryan Gibbons har overrasket positivt ved faktisk at være hurtigste mand på 1. etape. I dag var han uheldig, da et cykelskifte efterlod ham med en cykel uden det nødvendige gear til den hurtige spurt ned ad bakke. Alligevel blev han nummer 3, og han insisterer på, at han føler sig som feltets hurtigste mand. Vi vil ikke udelukke, at han har ret. Han havde foretrukket et hårdere løb, men da han har vist en fantastisk evne til at positionere sig og var fremme på den meget nemme 1. etape, er han bestemt med gode muligheder.

 

I går gættede vi på Travis McCabe som vinder, og han levede op til vores tillid. Som vi skrev i går, har amerikaneren løbets bedste lead-out, og det dokumenterede de til fulde i dag, hvor de dominerede finalen. McCabe er imidlertid ikke ren sprinter, og denne etape er på papiret alt for nem for ham. Der er hurtigere folk end ham, men da han kan vente sig løbets bedste lead-out, er det ikke umuligt, at han vinder igen.

 

Scott Sunderland har allerede vist, at han kan vinde på dette niveau, og det kan han sagtens gøre igen. Denne etape er helt ideel for den tidligere banesprinter, der kan bringes helt frisk frem til målstregen. Her kan han gøre brug af sin enorme topfart, og da han har Anthony Giacoppo til at bringe sig i position, er der gode muligheder for endnu en etapesejr.

 

Nicolas Marini hører også til gruppen af rene sprintere, der må betragte denne etape som lidt af en lækkerbisken. Han blev nummer 3 på 1. etape og har tidligere vist, at han kan vinde på dette niveau i Asien. Han har ikke det bedste tog, men han er hurtig nok til at vinde.

 

Androni har både Andrea Palini og Marco Benfatto. Normalt vil Palini være øverst i hierarkiet, men han synes endnu ikke at være i form. Derfor vil Benfatto nok få chancen igen. Den unge italiener har før vundet i Asien, men dette felt får han trods alt svært ved at gentage den bedrift.

 

Bardiani har Marco Maronese og Paolo Simion. Specielt sidstnævnte er i stand til at vinde på dette niveau, men der hænger desværre et spørgsmålstegn over dem begge. Simion er syg, og Maronese styrtede på 1. etape. Alligevel sad førstnævnte med hjem til mål. Han er næppe hurtig nok til at vinde, men han kan køre på podiet. Simion er stærk nok til at slå de øvrige, men vi må afvente udviklingen af hans helbred.

 

Endelig vil vi pege på den lokale helt Anuar Manan. Malaysieren synes ikke længere at være så stærk, som han tidligere var, og det er ikke længere sandsynligt, at han kan vinde en etape. Denne rute er imidlertid så nem, at det måske er hans bedste chance i løbet.

 

Feltet.dks vinderbud: Jakub Mareczko

Øvrige vinderkandidater: Ryan Gibbons, Travis McCabe

Outsidere: Scott Sunderland, Nicolas Marini, Marco Benfatto

Jokers: Paolo Simion, Marco Maronese, Andrea Palini, Anuar Manan

DEL
INFO
Tour de Langkawi
Nyheder Profil Resultater
Optakter
Nyheder
Abu Dhabi Tour
Nyheder Profil Resultater
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?