Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Produktfokus: AEROfit - måling af aerodynamik uden vindtunnel

Produktfokus: AEROfit - måling af aerodynamik uden vindtunnel

13. september 2013 15:00Foto: Feltet.dk

En ny teknologi til at teste aerodynamik er kommet til Danmark som det blot andet sted i verden. Indtil videre er den afprøvet på to ryttere hertillands, hvoraf den ene i august vandt VM-bronze ved U19 bane-VM. Den anden skal om få dage kæmpe om U23 VM-guld på landevejen - han hedder Lasse Norman Hansen. Feltet.dk var med, da han forleden Ballerup Super Arena blev udsat for AEROfit med Track Aero System.

Artiklen fortsætter efter videoen.


Den danske OL-guldvinder kører rundt på sin landevejs tt-cykel, i en stabil fart og rytme, rundt på de skrå brædder. På den ene langside står Nicolai Norrid, ejer af Coach & Bikefit, og kan på sin computer følge de data, som tikker ind, efterhånden som Lasse Norman Hansens, det danske stortalent, kører rundt på den enlige danske velodrome, Ballerup Super Arena. På gulvet ved siden af ligger en lille håndfuld aerohjelme samt en aerodrikkedunk af et andet fabrikat end den, som sidder på den kommende Garmin-Sharp-rytters cykel.


Det er dagen efter den dramatiske Post Cup-afdeling i Hammel, hvor Lasse Norman Hansen blev nummer tre (efter at være blevet lukket inde i spurten), mens størstedelen af feltet stod af. Formen er altså, hvor den skal være, og Lasse Norman Hansen ser allerede fremad og har valgt at bruge dagen derpå på at drage til Ballerup for at mødes med sin bike fitter gennem de seneste godt fire år.

Feltet.dk er inviteret med for at overvære testen, som skal afpudse Lasse Norman Hansens set-up, inden han senere på måneden skal kæmpe med om medaljerne ved verdensmesterskaber i landevejscykling, i U23-enkeltstarten. Her regnes han med som en af favoritterne. Det er ikke det store, der skal ændres på - det kan slet ikke lade sig gøre med så kort tid til selve konkurrencen - men et par ting skal afprøves. Skal han vælge en anden hjelm? Skal han udskifte sin drikkedunk eller måske helt undvære den? (Han kan sagtens køre selv en lang enkeltstart uden at drikke, slår han fast!) Og er der noget ved positionen, som kan justeres?

Aerodynamik - 'det nye sort'
Disse elementer skal testes, hvilket kan ske med Track Aero System, som er en canadisk udviklet teknologi (af virksomheden Alphamantis Technologies) til at måle aerodynamik - ikke i vindtunnel, som det normalt sker, men på en cykelbane. Det kan foreløbig gøres i Los Angelos og i altså i Danmark (Ballerup), hvor Coach & Bikefit som de første i Europa er blevet certificerede og tilbyder AEROfit, en performance fit service, som i realiteten starter der, hvor 'traditionel' bikefitting stopper. Og som forudsætter, at man allerede er fittet eller har fuldkommen styr på sin position på cyklen.

Den første, AEROfit blev afprøvet på, var stortalentetet på damesiden, Amalie Dideriksen - i dag er det Lasse Norman Hansens tur.




Aerodynamik er og har været det store buzzword i efterhånden flere år, og med god grund, da sparet energi til at overvinde vindmodstand kan afgøre løbene, ikke mindst på tidskørslerne. Og med den nye teknologi behøver man altså ikke bekoste de store udgifter, det kræver for at få adgang til en vindtunnel, hvilket er vanskeligt at få adgang til og dyrt. Og samtidig kan man i praksis, på sin egen cykel og i bevægelse, undersøge, hvad der giver mere eller mindre vindmodstand. Dermed - og modsat i en vindtunnel - opnås også en muligvis bedre balance mellem performance og komfort; den optimale position på cyklen er nemlig ikke kun den mest aerodynamiske, men også den, man rent faktisk kan køre i på cyklen.

Derfor kalder Nicolai Norrid det også for AEROfit - aerodynamisk bike fitting. Det er et samspil - tingene skal gå op i en højere enhed. Snarere end blot at se på produkternes aerodynamiske fordele, skal det individuelle set-up, ens position på cyklen, måles med og mod de enkelte produkter. Det kan teknologien hjælpe med, da den ved hjælp af en række parametre i sidste ende udregner vindmodstanden, eller rettere aerodynamisk økonomi, og samtidig udregner besparet watt og tid i forhold til et valgt udgangspunkt: I dette tilfælde Lasse Norman Hansens normale position og udstyr. At det foregår på en cykelbane skyldes, at man der har styr på alle parametre modsat på landevejen under åben himmel.

Alt dette bliver meget tydeligt, da den unge danske tempospecialist på et tidspunkt dukker hovedet undervejs på en af de ti omgange, der skal køres i hver ny test. Straks giver det udslag på grafen på computerskærmen, og Nicolai Norrid griner. ”Så I lige det?,” udbryder han og fortæller det til sin rytter, da de ti omgange er kørt til ende. ”Jeg kan sagtens køre med hovedet længere nede,” vurderer Lasse Norman Hansen. Som sagt, så gjort.

Den nye hjelm ...
Mest spænding er der om den splinternye hjelm af carbon fra Uvex, som det er lykkedes Nicolai Norrid at skaffe. Feltet.dks udsendte forhørte sig på Eurobike om den hos Mario Kummer, produktansvarlig hos Uvex. Havde man testet, om den var hurtigere end de tidligere modeller? ”Det er den!,” lød det kontante svar. Men er den tusind euro dyre hjelm nu også hurtig på Lasse Norman Hansen, og er den, ikke mindst, hurtigere end den i forvejen hurtige og bekostelige hjelm, han benytter? Det skulle nu testes.

Og det kribler tydeligvis i fingrene på den unge rytter for at få hjelmen på. ”Den er sgu stor,” konstaterer han dog, da den er kommet på. Og de tilstedeværende, bike fitteren, DCUs mekaniker og Feltet.dks udsendte må give ham ret. Den ser markant større ud på hovedet end de andre hjelme, højere, i hvert fald når han står med den på. Og visiret sidder helt tæt til hans kinder, så han i hvert fald ikke skal skære for mange grimasser på cyklen - og slet ikke smile. Men da han først sidder på cyklen, ser det hele lynhurtigt ud. Og tallene giver fornemmelserne ret. Og da han så dykker hovedet lidt ned, kigger vi på hinanden.



”Den føles hurtig,” siger han selv, da de ti omgange er kørt til ende, og han får den bekræftende melding. Da han kører ti omgange mere med dukket hoved, afslører tallene det set-up, der bliver dagens hurtigste: Over 12 watt på en flad enkeltstart som VM-ruten i Firenze kan han spare, viser målingen. De kan omsættes til mere fart, en bedre tid. Selvom der mangler at blive testet en enkelt hjelm, er Lasse Norman Hansen ikke selv i tvivl: ”Jeg ved godt, hvilken en, jeg ville vælge,” siger han og lyser langt væk af selvtillid.

En efterfølgende test viser, at han ikke skal skifte drikkedunk - og i hvert fald ikke fjerne dunken helt; det er mindre aerodynamisk og dermed meget langsommere. Faktisk viser det sig ved, at selv den mindst aerodynamiske hjelm gør ham hurtigere, end hvis han kører uden drikkedunk. Så meget rigtig turbulens giver dunken på cyklen.

Dermed har den danske medaljeaspirant og hans bike fitter fået de svar, de søgte, og førstnævnte kan futte hjem til Odense med den nye hjelm under armen og endnu større tro på succes. I sidste ende handler cykling om kropslig og udstyrsmæssig trimning såvel som det handler om den mentale del. Som Nicolai Norrid med et glimt i øjet betror Feltet.dk, så er det selvfølgelig ”svært at sætte procenter på det mentale, men ud fra hans reaktion var det som at give ham 'jetfuel' i dunken”. Og han fortsætter:

”Det så for mig ud som om, at han fik et gear mere at træde med - tænk dig at ligge til podiet til VM og så få at vide, at du lige har fået et halvt til et helt minut foræret, som dine konkurrenter ikke har. Så kan man da ikke andet end at blive en vild kriger derude.”


Se også videoen herunder, hvor Nicolai Norrid selv fortæller om AEROfit med Track Aero System.
 


 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Produktfokus
Nyheder
Lasse Norman Hansen
Nyheder Profil Resultater Statistik
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?