Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Produktfokus: Sram går all-in på hydraulik – og skiver
20. juni 2014 16:00 af Adam Aisen

Det er først og fremmest hydrauliske bremsesystemer, der skal være Srams kendetegn, udover alt det andet, den amerikanske producent i forvejen har succes med. Men vejen har ikke været nem, lader man forstå, da Feltet.dk var inviteret på besøg hos virksomheden. I dag præsenteres samtidig mærkets nye prissikre Rival-gruppe - med hydrauliske bremser, naturligvis.

Der arbejder 150 personer på den på den omkring 15.000 m2 store facilitet i den nordbayerske by, Schweinfurt. Srams største udviklings- og testafdeling hører til her, om end der findes adskillige andre ’Development and Training Center’ afdelinger, blandt andet i USA og i Asien.

Men her i den lille midttyske by, ikke langt fra Frankfurt am Main og lidt længere fra Srams europæiske kontorer i München, arbejdes der flittigt på alt, hvad der har med ’drivetrain’-komponenterne at gøre, dvs. gearskiftere, kæder og tandhjul.

Også andet har man fingrene i, såsom de bremser, der fungerer via hydraulisk væske i stedet for traditionelle kabler. Og netop disse er en af årsagerne til, at Feltet.dk sammen med udvalgte andre cykelmedier er inviteret til faciliteten i Schweinfurt, hvor Bernhard Johanni, stedets ansvarlige og Director of R&D, starter med at vise rundt.

Man er glad for hydrauliske skivebremser, det er tydeligt, men mere om det senere.


Foto: Feltet.dk

Hvad der foregår i de store lokaler, må vi høre om, men ikke se ved nærsyn eller fotografere - forretningshemmeligheder, det giver næsten sig selv. Sådan var det sikkert også tidligere, før Sram rykkede ind. Dengang lokalerne blev brugt af Sachs, den navnkundige tyske producent, som Sram opkøbte i 1997. Året efter flyttede de ind og har siden udviklet i tusindvis af prototyper.

Hver gang for at komme med noget nyt, forbedre det eksisterende eller revolutionere markedet, og hvor holdbarhed, vægt og pris skal gå op i en højere enhed.

Udvikling og grundige test går hånd i hånd, ikke kun for slid, for komponenter opfører sig sommetider underligt, når de udsættes for salt, vand, fugtighed - og for ekstreme kuldegrader.

Kulde - og uventede problemer
Ekstreme kuldegrader, ja. Udover at give ryttere svære betingelser og kolde fingre og tæer, så gav de også Sram store kvaler og svær hovedpine i december sidste år. Producenten havde lanceret sin seneste store satsning: deres hydrauliske bremser til både skive- og almindelige fælgbremser.

Og i en tid, hvor tendens synes at gå mod skiver, også på landevejsracere og cykel crosser, var der lagt mange - mange! - ressourcer i at blive markedsførende på feltet. Man var godt på vej.


Foto: Feltet.dk

Men i midten af december 2013 gik noget galt. Det fortæller J.P. McCarthy, der er Sram Road Production Manager. USA's østkyst var nok engang ramt af stærk kulde, hvad der ikke afholdt cykel cross-ryttere i at dyste.

I flere løb indløb der efterfølgende rapporter til Sram om, at de hydrauliske bremser havde svigtet. Det der ikke må ske - og heldigvis skete under forhold, hvor de menneskelige skader ikke ville være alt for store. Og gudskelov var ingen kommet til skade. Men ...

For Sram var det alligevel noget nær katastrofalt; noget, som både rystede og ikke mindst ærgrede.

”Selvom det viste sig, at fejlen kun opstod og kunne genskabes ved minus tyve grader, så valgte vi at tilbagetrække alle solgte og distribuerede produkter,” forklarer J.P. McCarthy - ”det var den største tilbagetrækning af sin art i Srams historie”.

Og ikke mindst var det ”et stort tilbageskridt, fordi vi her havde at gøre med et så vigtigt og perspektivrigt, nyt produkt,” fortsætter den midaldrende og adrætte amerikaner.


Foto: Feltet.dk

Der skulle startes mere eller mindre forfra, og andre projekter blev sat i bero for at have mandskabsmæssige ressourcer nok - ”vi gik til det med en overbevisning om, at noget lignende ikke måtte ske igen.”

Det er lykkedes, får vi at vide - og i 2015-kollektionen går Sram all-in på hydrauliske bremser. Allerede fra efteråret vil de være til at få - under betegnelsen Hydro - i alle prisklasser og til både 11 og 10speed og altså til skive- og fælgbremser.

Således er man klar med nyudviklede hydrauliske bremser til Sram Red 22, Sram Force 22, Sram CX1 gruppen til cykel cross - og til den spritnye Sram Rival 22, som lanceres i dag, den 20. juni, og vil blive beskrevet i en selvstændig nyhed her på siden. Desuden fås en S700 som en hydraulisk opgradering til 10speed geargrupper.

H som i hydraulik, D som i Disc - S som i sikrere
Men det har altså haft sin pris. På troværdigheden, økonomien og i udviklingshenseende.

Et af de andre udviklingsprojekter, som måtte sættes i bero, på pause, var eksempelvis elektronisk gearskift, indrømmer produktudviklingschefen. Nyheden om, at det er undervejs er for længst sluppet ud, men det var ikke dette, som skulle vises frem for ’verdenspressen’ i Schweinfurt; så langt er man altså, andre gode grunde, ikke kommet.

En ting ad gangen, og hvad Sram ønsker, det er altså, udover så meget andet, at være kendetegnet som markedets førende producent af hydrauliske bremser til landevejs- og cross cykler. Først og fremmest til de skrivebremser, som den amerikanske producent er fast besluttede på og overbeviste om vil opnå stor popularitet.


Foto: SRAM / Cyclephotos

Bernhard Johanni er ved siden af sin stilling hos Sram også en af to formænd for WFSGI Bicycle committee, altså cykelafdelingen under sportsindustriens brancheforening. Selvom han ikke tør sætte en dato på, lyder han selvsikker, når snakken falder på skivebremser. De skal nok komme, forstår man. Først skal alle parter være klar - men de kommer!


”Vi tror fuldt og fast på hydrauliske skivebremser - de giver bedre bremsning og større kontrol,” lyder det samstemmende fra J.P. McCarthy.

”De er mere forudsigelige end almindelige bremser,” fortsætter han, ”og med mindre håndkraft opnår man simpelthen større bremseeffekt”. Det er nemmere at dosere bremsningen.


Og da han udfordres med de efterhånden traditionelle sikkerhedsspørgsmål, som ikke mindst UCI har stået bag de seneste år, skærpes ordlyden, om end tonen og faconen fortsat er høflig:

”Til hel… med hvad UCI siger! Vi udvikler skivebremser og cykler til rytterne, og vi er begejstrede for at lave bedre cykelkomponenter. Vi er ikke det mindste nervøse for sikkerhedsproblemer.”


Foto: SRAM / Cyclephotos

Naturligvis er det vigtigt at lære at håndtere bremserne, navnlig de mere urutinerede motionister, mens man slet ikke er nervøse for profferne; de ved hvordan, der bremses. Og har alle mountainbikere kunnet lære at køre med skiver, kan landevejsfolket og cykel crosserne vel også, resoneres der. Om ikke andet kan man måske øve sig på de hydrauliske fælgbremser.

Hvad der står i centrum for Sram er bedre bremsning.

Og med to skivestørrelser, i 140mm og 160mm, er der også taget hensyn til typen af cykling - hvor stor bremsekraft der kræves - hvis man vælger at gå med Sram - all-in.

Selvsikre er de i hvert, når snakken omhandler hydraulik. De nye systemer er testet i 24 timer hver dag i over tre måneder. Og i ned til under tyve kuldegrader, naturligvis.

Feltet.dk følger denne artikel op med mere om Srams nye produkter: Sram Rival, hydrauliske bremser samt Sram CX1.

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Søg på tværs af +50 webshops og få det største udvalg. 500.000 cykelprodukter samlet ét sted.

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Tour of Qinghai Lake(2.HC) 22/07-04/08

Prueba Villafranca-Ordizi...(1.1) 25/07

Grand Prix Cerami(1.1) 26/07

Niedersachsen-Rundfahrt d...(2.1) 27/07-29/07

Prudential RideLondon Cla...(1.WWT) 28/07

VOO-Tour de Wallonie(2.HC) 28/07-01/08

Prudential RideLondon-Sur...(1.UWT) 29/07

La Route des Géants(1.1) 29/07

Rad am Ring(1.1) 29/07

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »