Produktnyt: Hvad er "Synchronized Shifting"?
20. april 2017 09:30 af Jesper Johannesen Foto: A.S.O.

Feltet.dk og Motionsfeltet.dk kigger nærmere på noget af det mest spændende i øjeblikket på den teknologiske front: "Synchronized Shifting".

Hvad er det der "Synchronized Shifting"? 

Det er en funktion, der tillader rytteren, at koncentrere sig om at gå enten op eller ned i gear på bagskifteren, mens Di2 systemet automatisk vælger, den rette gearkombination fra både for- og bagskifteren. Selv i Synchronized Shift indstillingen har rytteren fuld kontrol over forskifteren. Synchronized Shifting er designet til at komplimentere mere end erstatte manuel gearskifte og er især brugbart ved sprint, opkørsler eller TT skiftere eller ved Dura-Ace skiftere på toppen af grebet.
 

Med et enkelt tryk på skiftegrebet til bagskifteren kan man opnå det optimale for/bag gear til sin personlige kørestil. E-TUBE PROJECT appen eller PC programmet kan bruges til at indstille præcist, hvornår ændringerne skal finde sted.
 


Ved skift på bagskifteren fra 28T mod 11T, genkender systemet det at det foretrukne gear-ratio spring skal finde sted mellem 15T og 17T tandhjulet.

 

image

Ved skift på bagskifteren fra 11T mod 28T genkender systemet det, at det foretrukne gear-ratio spring skal finde sted mellem 25T og 21T tandhjulet.


Hvad er Semi-Synchronized Shifting? 
I stedet for automatisk skifte på forskifteren, skifter semi-Synchronized Shifting bagskifteren, når der skiftes på forskifteren. Dette gør det muligt for rytteren at opnå optimal og mere flydende gearskifte. 

Igen kan E-TUBE PROJECT appen eller PC programmet, bruges til at indstille præcis hvordan dette skal ske.


Hvad er manual mode?  
Manual mode er den indstilling som alle Dura-Ace Di2 og Ultegra Di2 ryttere, allerede har haft adgang til ind til nu. Manual mode tilbyder automatisk trim justering på forskifteren, men der er ikke noget tilsvarende gearskifte på forskifteren, baseret på bagskifterens gearskifte eller omvendt. 

Nu også til Ultegra 6800 og Dura Ace 9000 Di2

Med lanceringen af Dura-Ace R9100 kom nyt firmware der tilbød landevejsryttere ”Synchronized Shifting” muligheder mellem for- og bagskifteren. Nu er denne teknologi gjort tilgængelig for Ultegra 6870- og Dura-Ace 9070-serien til ryttere med det nyeste Di2 batteri.

Det nye batteri (BT-DN110) har en memory chip, med den kraft det kræver, at håndtere de mange skiftemønstre og personlige indstillinger som ”Synchronized Shifting” tilbyder. Dette gør det muligt, at tilpasse dine gearindstillinger til din personlige kørestil.


Sådan får du adgang til de nye features:

Først skal du sikre dig, at du har det nye BT-DN110 batteri, som er det eneste batteri, der gør det muligt at gøre brug af det automatiske forskifte (dvs. Synchronized Shift mode), eller det automatiske bag ”korrection” skifte (dvs semi-Synchronized Shift mode).
 

Der efter, hvis du allerede kører med Di2 kompatibel for- (FD-6870/FD-9070/FD-9150) eller bagskifter (RD-6870/RD-9070/RD-9150) kan du downloade den seneste E-TUBE firmware, enten via kabeltilslutning til en PC, eller via Bluetooth fra din tablet eller smart phone.


Sådan skifter du mellem de forskellige muligheder:

Når du både har firmware og det nye batteri, er det let at se hvilken tilstand (shifting mode) systemet er i, via lys på din eksterne EW-90A/B (afbilledet) eller interne EW-RS910 koblingsboks.  
 

Et dobbeltklik på knappen giver dig mulighed for at bladre de forskellige indstillinger igennem.

  • - Et rødt ikke blinkende lys betyder indstillingen Manual Shift


  • - Et rødt lys der blinker to gange indikerer indstilling 1 (dvs full Synchronized Shift mode)
     

  • - Et rødt lys der blinker tre gange indikerer indstilling 2 (dvs semi Synchronized Shift mode).
     

Hver indstilling kan justeres til dine personlige præferencer i E-TUBE, hvilket betyder at du kan vælge forskellige kombinationer og personligt tilpassede skiftemønstre, hvis du ønsker (for eksempel to semi-Synchronized Shift modes med forskellige ”Korrektion” skift, eller to full Synchronized Shift indstillinger der giver ordre fra bag- til forskifteren).

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »