Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
I forbindelse med afsløringen af den nyeste generation af Lapierre’s full suspension mountainbikes, blev der også afsløret et helt nyt affjedringssystem kaldet E I Shock, som automatiskkan justere affjedringen bagtil ved hjælp af målere rundt omkring på cyklen.
Annonce
Systemet er lavet i samarbejde med Rock Shox, og består af en lille computer, som monteres på frempinden. Derudover monteres der accelerationsmålere ved top og bund af forgaflen, kadencesensor ved kranken og en lille elektronisk motor, der styrer affjedringen.
Det hele fungerer således at målerne på forgaflen og kadencesensoren konstant sender signaler til computeren. Alt efter kadence, og hvad du måtte ramme af bump sender computeren så de informationer videre til den elektroniske motor, der reagerer derefter.
Reaktionstiden fra du rammer et bump, til affjedringen reagerer, er cirka 1/10 af et sekund, hvilket passer meget godt med den tid det tager fra du rammer bumpet med forhjulet, hvor de forreste sensorer sidder, til du får slæbt baghjulet med over.
Det skal nævnes at selvom systemet fungerer automatisk, så kan man stadig selv indstille det ved hjælp af den medfølgende computer. Hvis du vælger dette er der 4 muligheder, som går fra at holde affjedringen helt låst, til bare at lade den køre frit.
Elektronikken
Som nævnt består systemet blandt andet af en elektrisk motor, hvilket man godt kunne frygte ikke rigtig vil harmonere med det danske MTB klima. Med andre ord plejer mudder, vand, og elektronik ikke at være den bedste cocktail.
Ifølge Lapierre skulle du kunne sænke hele systemet, inklusiv de elektroniske komponenter, ned i et bassin, uden at det tager nogen skade. Lapierre mener faktisk, at deres system er så holdbart at hvis du spuler cyklen, så vil cykelcomputeren blive spulet af længe før elektronikken sætter ud.
På engelsk ville det kaldes et ’bold statement’, men vi er sikre på, at det bliver efterprøvet inden for ganske kort tid.
Alt den fine elektronik, kræver dog batterier, som skal oplades. En fuld opladning af batterierne tager 3 timer, og så skulle der være strøm på til 25 timers aktiv cykling. Når cyklen ikke bliver brugt, slukker batterierne selv, og bruger dermed ikke strøm. Hvis det utænkelige alligevel skulle ske, og du løber tør for strøm, bliver affjedringen i den indstilling som den var i da du løb tør for strøm.
Priser
Denne smarte anordning vil i første omgang ikke være tilgængelig i løssalg, men kan kun købes monteret på en Lapierre, Ghost, eller Haibike MTB. Prisen på cyklerne er heller ikke opgivet endnu, men forventes at blive afsløret meget snart.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce