Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Sæsonens 10 bedste transfers - del 1
01. januar 2018 19:15 af Emil AxelgaardFoto: A.S.O.

I disse dage afslutter de fleste professionelle cykelhold deres første seriøse træningslejre under sydens sol. Udover at foretage den første seriøse træning frem mod den kommende sæson har de seneste uger budt på en mulighed for, at nye ryttere har kunnet lære deres nye omgivelser at kende og falde til i de nye rammer. Efter i en tidligere serie at have givet detaljerede analyser af alle WorldTour-holds tranfers forud for 2018-sæsonen udpeger Feltet.dks ekspert Emil Axelgaard i en serie på tre artikler årets 10 bedste holdskifter.

De 10 holdskifter er valgt ud fra en række kriterier, der ikke nødvendigvis handler om sejre eller personlige resultater. Tværtimod er der tale om en udpegning af de transfers, der enten udgør en særlig god beslutning for holdet eller rytteren. Der kan være tale om en rytter, der kommer ind i nye rammer, som passer ham langt bedre og giver ham flere muligheder end de foregående, og som derfor kan vente bedre resultater end hidtil, eller der kan være tale om et hold, der har fundet den perfekte rytter til at udfylde et oplagt hul i enten en kaptajn- eller hjælperytterrolle eller en rytter, der på anden vis udgør det perfekte match.

 

Eksempelvis er der ingen Marcel Kittel på listen, selvom tyskerens skifte til Katusha utvivlsomt er et af de allermest interessante holdskifter. Tyskeren er nemlig kendt for sin dårlige positioneringsevne, og derfor er det tvivlsomt, hvordan han vil præstere på et hold, der slet ikke har et af sportens bedste tog. Af den grund kan det frygtes, at han vil underpræstere i sine nye rammer, og derfor er hans skifte ikke kommet gennem nåleøjet - også selvom der utvivlsomt er tale om et af de holdskifter, der vil give det nye hold fleste sejre i den kommende sæson.

 

Listen rummer syv relativt etablerede navne, en hjælperytter, en rytter, der for første gang påtager sig en kaptajnrolle, samt en talentgruppe. I denne første artikel finder du fire fra førstnævnte kategori.



 

Matteo Trentin til Mitchelton-Scott

Den 7. august udsendte det daværende Orica-Scott-mandskab, der i den kommende sæson vil gå under navnet Mitchelton-Scott, en pressemeddelelse for at bekendtgøre, at man havde skrevet kontrakt med Matteo Trentin til den kommende sæson. På det tidspunkt blev det noteret blandt cykelfans over hele verden som en klog investering, men ikke meget mere end det. Trentin havde med etapesejre i både Touren og Giroen, sejr i Paris-Tours og flere andre endagsløb samt solide præstationer i klassikerne vist sig som en habil rytter, der formentlig kunne løfte et lidt større ansvar som klassikerkaptajn på sit nye hold, men nogen stor stjerne var der ikke tale om. Faktisk druknede hans holdskifte i den megen polemik om fremtiden for Fabio Aru, Marcel Kittel, Alexander Kristoff, Dan Martin og Mikel Landa, der trak de største overskrifter i denne transfersæson.

 

To måneder senere var situationen totalt forandret. Med 4 etapesejre i Vueltaen, en 4. plads ved VM, en knusende soloopvisning ved Primus Classics og endnu en sejr i Paris-Tours havde gjort Trentin til efterårets vel mest succesrige rytter, og med ét hævet ham fra en solid hjælperytter med selvstændigt vinderpotentiale til en sand vindermaskine. I løbet af efteråret vandt Trentin stort set alt, hvad han rørte ved, uanset om det var flade eller svære spurter i Vueltaen, ganske kuperede udbrudsetaper i det spanske etapeløb samt lange klassikere som Paris-Tours og viste sig at være langt mere end en god lead-out man i Kittels tog.

 

Mitchelton-Scott-ledelsen kan derfor formentlig ikke tro deres eget held over til en formentlig relativt billig penge at have hentet italieneren til holdet. Holdet har ganske vist haft stor succes i klassikerne med sejre i fire af de fem monumenter på ganske få år, men i brostensklassikerne har de altid spillet en temmelig perifer rolle. Selvfølgelig vandt Mathew Hayman Paris-Roubaix, men der var snarere tale om en magisk lykketræf end en afspejling af holdets reelle styrke i de store brostensløb. Med Jens Keukeleires afgang skulle der findes en erstatning i rollen som brostenskaptajn, og her faldt valget på Trentin - en beslutning, man helt sikkert ikke fortryder.

 

Naturligvis mangler Trentin fortsat sit helt store gennembrud i de største klassikere, men meget tyder på, at det kan komme i 2018. Her vil han overtage kaptajnansvaret fra Keukeleire, der aldrig for alvor slog igennem i australsk tjeneste, og der er ingen tvivl om, at det er en voldsomt forstærket klassikertrup, man kan præstere i 2018. Bedre bliver det kun af, at Trentin som en af verdens bedste lead-out men kan spille en nøglerolle i Caleb Ewans tog, og at han i kuperede løb selv kan vinde massespurter, som han med stor succes gjorde det i Vueltaen. Det er præcis, hvad han agter at gøre i 2018: at jagte klassikersucces i foråret og vende tilbage til Vueltaen som holdets sprinter. Der er på alle måder tale om et perfekt match, hvor Trentin udfylder et oplagt tomrum på det australske hold. Nu er det så op til italieneren selv at vise, at han også kan løfte ansvaret som kaptajn i de helt store løb.



 

Daniel Martin til UAE Team Emirates

De arabiske oliemilliarder, som manager Giuseppe Saronni fik snablen ned i mod slutningen af 2016-sæsonen, kom dengang så sent, at den italienske chef ikke kunne nå at foretage væsentlige investeringer forud for den netop afsluttede sæson. Det har han i den grad rådet bod på i denne transfersæson, hvor hans hold har været det i særklasse mest aktive og med erhvervelsen af tre af sportens allerstørste navne har flyttet sig fra at være et middelmådigt hold i den nedre del af WorldTouren til at være et kraftcenter, der formentlig allerede i den kommende sæson vil være med i kampen om de allerøverste placeringer på WorldTour-ranglisten.

 

Hidtil er det Fabio Arus lidt kontroversielle skifte fra Astana samt Alexander Kristoff, der ragede en anelse uklar med Katusha-ledelsen, der har trukket de største overskrifter, men det kan meget vel vise sig at være holdets tredje stjerneindkøb, der vil vise sig som den bedste investering. Faktisk er det meget mærkeligt, at Dan Martin ikke allerede nu regnes for et navn i sportens absolut tungeste klasse, men det skyldes måske, at han endnu ikke har været på podiet i en grand tour. Det er imidlertid ikke mange, der kan prale af to monumentsejre, podieplaceringer i flere af de allersværeste ugelange etapeløb samt to topplaceringer i Tour de France, hvoraf den ene kunne være blevet til så meget mere, havde det ikke været for et dumt styrt med en brækket ryg som konsekvens.

 

Det er fortsat de lange etapeløb, der får den største opmærksomhed, og derfor er Martins klassikerresultater ikke nok til at hæve ham op i sportens absolutte superliga. Det til trods for, at han med sejre i Liege-Bastogne-Liege og Il Lombardia allerede har vundet de to monumenter, der er inden for hans rækkevidde, og hvis ikke det havde været for en vis Alejandro Valverde, der har udviklet sig til at være hans onde ånd, havde han helt sikkert kunnet skrive yderligere mindst én Liege-sejr samt to triumfer i Fleche Wallonne på CV’et. Dertil kommer, at han - når han har kunnet undgå styrt - har vist sig som lidt af en sikkerhedsgaranti i de kuperede endagsløb, hvor senest hans to andenpladser i årets udgave af Liege og Fleche viser, at man stort set altid kan regne med Martin i de kuperede klassikere.

 

Hvad der gør Martin særligt interessant, er, at han i de senere år også har taget stormskridt i etapeløbene. Efter at være flyttet til Andorra har han arbejdet mere målrettet på sine evner på lange stigninger, og det har givet markante resultater. I de forløbne to år har han således været på podiet i Criterium du Dauphiné og i top 10 i Tour de France, og det er yderligere blevet til podiepladser i Paris-Nice og Volta a Catalunya også. Og meget tyder på, at han kunne være endt på podiet i årets Tour, hvis ikke han havde haft så store rygsmerter, at han knap kunne gå i løbets anden halvdel. I dag er Martin ganske enkelt en af verdens bedste bjergryttere, og det er meget sjældent, at han stiller til start i et bjergrigt etapeløb uden at køre med om podiepladserne. Bemærkelsesværdigt er det, at den udvikling er sket, uden at det tilsyneladende har kostet ham det punch, der gør ham så stærk i klassikerne.

 

Martins alsidighed og evne til at score point i klassikere, grand tours og ugelange etapeløb gør ham til en ekstremt værdifuld rytter for ethvert hold, og det er ikke uden grund, at han i år sluttede i top 10 på WorldTour-ranglisten. Da han samtidig har en fremragende evne til at bevare formen gennem en stor del af sæsonen, er han en garanti for en meget stor pointhøst og synlig i de allerstørste løb på kalenderen gennem det meste af året. Det næste skridt er naturligvis, at han omsætter årets mange podiepladser til sejre, men udsigterne til dette er gode. Ikke blot bliver Valverde ikke yngre med årene, man sidder også med fornemmelsen af, at Martin fortsat udvikler sig, ikke mindst i etapeløbene. Hvis målet for UAE Team Emirates med deres indkøbspolitik har været i det kommende år at kunne køre med om sejrene i alle WorldTour-løb på kalenderen, slår man mange fluer med ét smæk ved at hente Martin (og Kristoff, der ligeledes er en meget alsidig rytter). I det kommende år kommer vi til at se meget mere til UAE-trøjen på diverse podier i WorldTouren, og der er en god chance for, at Martin er hovedårsagen - måske endda i Tour de France, der sammen med klassikerne udgør hans hovedmål i 2018.



 

Elia Viviani til Quick-Step

På papiret ligner det unægteligt et dårligt bytte at skifte Marcel Kittel ud med Elia Viviani. Efter dominansen i årets Tour er der nemlig ikke en eneste i denne verden, der med ædruelighed kan hævde, at tyskeren ikke er verdens bedste sprinter. Sandt er det da også, at det bliver næsten umuligt for Quick-Step at opnå lignende succes i verdens største etapeløb uden den tyske stjerne, også selvom man næste år stiller til start med supertalentet Fernando Gaviria.

 

Når nu det viste sig umuligt at holde på Kittel, der meget tidligt gjorde det klart for manager Patrick Lefevere, at han ikke ville risikere sin status som Tour-kaptajn i en konstant kamp med Gaviria, og at han derfor ville søge nye græsgange, kunne man næppe have fundet en bedre erstatning. Viviani har nemlig i mange år vist, at han er en af verdens allerhurtigste sprintere, og når det ikke er blevet til flere topresultater, skyldes det dels, at han har fokuseret meget på banen, hvor han som bekendt vandt OL-guld i omnium sidste år, dels at han har været del af et Sky-mandskab, hvor hans støtte i spurterne har været yderst begrænset. Faktisk er det imponerende, at han har leveret så flotte resultater til trods for, at Sky i stort set hvert eneste etapeløb stiller op med mindst én rytter, der kan vinde samlet.

 

Det i sig selv er nok til, at Viviani var et oplagt valg for Lefevere, der i sine bestræbelser på at fastholde Quick-Steps position som sportens klart mest vindende hold, naturligvis ikke kunne leve med kun at have én topsprinter på holdet. Investeringen blev dog langt bedre i løbet af sensommeren og efteråret, hvor Viviani for alvor drog fuldt udbytte af i et års tid at have haft fuld fokus på landevejen. I august og september nåede Sky-sprinteren nemlig helt nye højder og udviste en holdbarhed på stigninger og over lange distance, som han end ikke havde været tæt på tidligere i sin karriere. Det startede med hans første store klassikersejr i EuroEyes Cyclassics, hvor han for første gang viste, at han kunne vinde en spurt efter et langt, hårdt løb, men det var i Bretagne Classic, at han for alvor viste, at han er mere end en ren sprinter. I det hårde franske WorldTour-løb, der viste sig for svært for en stribe hurtige folk, der normalt er langt mere holdbare end Viviani, sad han ikke blot med feltet hjem - han var faktisk en af de allerforreste sammen med klassikerspecialisterne på toppen af sidste stigning og endte med at tage sejren foran Alexander Kristoff, der ellers regnes som spurtkongen efter lange, hårde løb. Næsten endnu mere imponerende var top 10-placeringen i oktober i Coppa Sabatini - et løb med en puncheurafslutning, der normalt ville være ALT for svær for Viviani.

 

Alt dette viser, at Viviani er en langt mere alsidig rytter end tidligere, og han kan nu være med i langt flere og hårdere løb, end det hidtil har været tilfældet. Læg dertil, at han i Tour of Britain og Tour du Poitou-Charentes beviste, at han fortsat kan slå de helt rene sprintere på de klassiske sprinteretaper, og det bliver klart, at Viviani har potentialet til at blive en sand vindermaskine. Det er mange blevet, når de er skiftet til Quick-Step, og oddsene for, at det også gælder for Viviani, er fremragende. Udskifter man det beskedne Sky-tog med det belgiske holds fabelagtige lead-out - Viviani har i 2018 udsigt til at skulle have sin gamle ven og Kittels hidtidige lead-out man Fabio Sabatini samt Michael Mørkøv som sine faste støtter - kan man forvente, at Viviani vinder langt mere i det kommende år. Og betænker man, at han allerede i år vandt hele 10 løb, skal der ikke meget til for at indse, at han med sin større stabilitet sagtens kan vinde mere end Kittel, der i år nåede op på 14 sejre. Og da han samtidig tilsyneladende stiller sig tilfreds med at koncentrere sig om Giroen og overlade Touren til Gaviria, undgår Lefevere interne konflikter. Der er med andre ord tale om et perfekt match.



 

Mikel Landa til Movistar

Hvert år er der ét navn, der stjæler det meste af opmærksomheden i transfersæsonen. I år var det Mikel Landa, der med en tidligt erklæret intention om at forlade hjælperytterrollen på Sky, fandt sin vej til et utal af overskrifter og blev centrum for mange spekulationer - en tendens, der kun blev mangedoblet efter hans fremragende præstation i Touren, hvor blot et enkelt sekund i sidste ende skilte ham fra en plads på podiet. Det stod imidlertid allerede meget tidligt klart, at Movistar var baskerens klare førstevalg, og derfor kom det heller ikke som nogen sensation, da bekræftelsen på hans tilbagevenden til hjemlandet kom i august måned.

 

På mange måder er det logisk, at Spaniens bedste grand tour-rytter naturligvis skal køre på Spaniens bedste hold, og manager Eusebio Unzue har da også i årevis jagtet den baskiske stjerne. Det er imidlertid ikke helt så enkelt, og skiftet er mere indlysende for Unzue, end det er for Landa. Baskeren har nemlig understreget, at han aldrig igen vil befinde sig i en situation, hvor han har mulighed for at køre klassement i en grand tour og alligevel blive tvunget til at ofre sin egen chance. Med Nairo Quintana på holdet kan det meget vel blive tilfældet også på Movistar, og med tanke på at Landa på snart sagt ethvert andet hold kunne have fået ubetinget støtte, er det en anelse overraskende. Mere overraskende, at planen ikke er at adskille de to kaptajner, men i stedet stille til start med dem begge samt Alejandro Valverde i en fremragende trio i årets Tour de France, hvor risikoen for konflikt er overhængende.

 

Trods risikoen for intern ævl og kævl er det svært at komme uden om, at Landas skifte er et af de mest interessante i denne transfersæson. Lige siden den fornemme sejr på kongeetapen i Vuelta a Burgos for mange år siden har det været klart, at der her var tale om et stort klatretalent, men i de tidlige år så det ud til, at den manglende stabilitet betød, at han aldrig ville blive til mere end etapejæger og hjælperytter. Det ændrede sig imidlertid med et slag med den fabelagtige Giro i 2015, og efter en svær 2016-sæson viste han i 2017, at der ikke var tale om en engangsforestilling. Tværtimod gjorde han i den forgangne sæson kolossale fremskridt på de to områder, der hidtil har udgjort hans akilleshæl: enkeltstarter og stabilitet. Skiftet til Sky kan diskuteres, men hans præstationer ved de spanske mesterskaber og på 20. etape af Touren vidner om, at han i hvert fald fik et forrygende udbytte i tidskørslerne af sine to år på det britiske mandskab. Samtidig kom hans flotte kørsel i Touren kort efter en udmarvende Giro, og at han alligevel undgik at have en dårlig dag i løbets sidste to uger, er et klart vidnesbyrd om, at han nu også har den nødvendige konsistens.

 

Hvis man dertil lægger, at Landa uomtvisteligt er en af verdens allerbedste klatrere, er det klart, at baskeren har de nødvendige egenskaber til at vinde en grand tour. Man kan diskutere, om han er en kommende Tour-vinder, men både Giroen og Vueltaen er helt sikkert inden for rækkevidde. I første omgang skal han koncentrere sig om Touren, hvor planen er, at de tre kaptajner sammen skal udgøre en styrke, der måske kan knække Sky, og mislykkes det, kan man altid senere sende Landa, der fortsat har masser af udviklingspotentiale, til en af de to mindre grand tours. Med investeringen i baskeren har Movistar således sikret sig, at de også i de næste mange år vil bevare positionen som et af verdens førende grand tour-hold.

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Santos Tour Down Under(2.UWT) 16/01-21/01

La Tropicale Amissa Bongo(2.1) 15/01-21/01

Vuelta a San Juan Interna...(2.1) 21/01-28/01

Sharjah Tour(2.1) 24/01-27/01

Trofeo Campos, Porreres, ...(1.1) 25/01-25/01

Tour of Indonesia(2.1) 25/01-28/01

Trofeo Andratx-Mirador de...(1.1) 26/01-26/01

Trofeo Serra de Tramuntana(1.1) 27/01-27/01

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »