Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Stortest af hjelme – Under 1000,- kroner – Del 2

Stortest af hjelme – Under 1000,- kroner – Del 2

26. november 2017 09:00Foto: A.S.O.

Feltet.dk har haft en række hjelme til test for at se på hvordan de klarer sig på de forskellige parametre, der gør en hjelm god.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Alle hjelmene har vi gennemgået grundigt for at vurdere den overordnede performance ud fra især fire parametre: 

 

Komfort: Hvor behagelig er hjelmen i brug og hvilke justeringsmuligheder tilbyder den rytteren?    

 

Kvalitet: Materialevalg og opbygning kommer under lup 

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Detaljer: Generelle og specielle features gennemgås   

 

Pris: Lever hjelmen op til sit prismærke? 

 

Vi har kigget på to prisklasser - over og under 1000,- kroner. 

 

Her får du anden del af testen af hjelme under 1000,- kroner. Vi ser i denne omgang på disse hjelme: 

 

AGU Tesero 
MET Strale 

 

I første del har vi testet følgende hjelme: 

 

Bell Formula 
EKOI Corsa EVO 
Lazer Blade MIPS 

 

Glæd dig også til vores afrunding af kategorien, hvor vi gør os en række konklusioner.  

AGU Tesero

Feltet.dk's vurdering:

Fakta: 

Model: Tesero 
Farver: Sort, Sort/Orange, Sort/Fluo, Hvid. 
Størrelse testet: Medium 
Vægt: 199 gram 
Pris: Kr. 599.- 

 

Stillet til rådighed afAGU 

 

 

Intro 

Hollandske AGU leverer cykelprodukter i stort set alle kategorier, når det kommer til beklædning og tilbehør. 

 

Tesero-hjelmen er deres bud på en prisvenlig allround-hjelm, som kan bruges alle steder. 

 

Nøgledetaljer 

 

Double In-mold 
Tesero er lavet med den såkaldte ‘In-mold’-teknologi, hvor den hårde yderskal fyldes med det indvendige skum mens den stadig er i støbeformen. Rent faktisk er benytter Tesero teknologien ’Double In-mold’ hvor materialerne kan sammensættes endnu mere avanceret. Det betyder primært tre ting:  


1. Yderskallen kan holdes meget tynd (og dermed let) 
2. Hjelmen kan konstrueres med masser af ventilationshuller uden at miste stabilitet 
3. Producenten kan kreere flere og mere avancerede design 

Tesero-hjelmen er både relativ let og spækket med ventilation og drager således fuld nytte af In-mold-teknologien. 

 

Direct Dial II 
AGU’s justeringssystem hedder Direct Dial II og det dækker over en tre-trins højdejustering i den indvendige bespænding, samt et stort drejehjul i nakken, hvorfra den spændes om hovedet. 

 

Refleksdetaljer 
Selv om hjelmen er sort, har AGU øget trafiksikkerheden via diskrete refleksdetaljer på hjelmens bagside.  

 
Komfort 

Tesero hjelmen er først og fremmest let at forindstille via højdejusteringen i tre trin. Det kræver lidt arbejde at flytte fra trin til trin, hvilket godt kunne optimeres, men det fungerer godt, når man først har fundet sin indstilling.  


Testeren har en hovedomkreds på 57 centimeter, og selvom vi har testet hjelmen i S/M, som svarer til 54-57 centimeter, (altså til den store side) så er der masser af udmærket komfort. 

 

De indvendige puder er ikke de tykkeste, men det opvejer AGU så rigeligt for, ved at dække hele hjelmens inderside med masser af støtte og polstring. Puderne dækker således et stort areal i både sider, foran og oven på hovedet. 

 

Direct Dial II-systemet, styres i nakken via et drejehjul, som er dejligt stort og derved let at betjene – både når der skal strammes til og når der skal finjusteres. 

 

Vi oplever, at spændingen fordeler sig fint om hele hovedet. Det meste af trækket kommer bagfra indtil hjelmen er tæt, og herefter fordeler det sig i fronten og siderne. Præcist som det skal og bør. 

 

Designet omkring drejeknappen på Direct Dial II-systemet er åbent og kan ved første øjekast ligne noget af lavere kvalitet, noget som måske vil falde nogle for øjnene, men der er ikke en finger at sætte på dets performance. Det leverer god spænding, og en hjelm som sidder til uden at man behøver at spænd sig en hovedpine til. 

 

Drejehjulet et robust og let at betjene med én hånd – noget som er vigtigt hvis man er på langfart eller kører med høj intensitet. 

 

Tesero-hjelmen er desuden ultralet, hvilket giver pluspoint på kontoen, da det ingenlunde føles som om, at AGU har lindgået nogle kompromiser med sikkerhed eller robusthed af den årsag. 

 

Der er i alt 24 ventilationshuller i konstruktionen med en bred og luftig kanal ned langs midten, mens der er fint med udluftning på bagsiden også. En del af hullerne er dækket af et tyndt net, som sidder fast imellem de indvendige puder. Tanken er formentlig beskyttelse mod insekter, men det er i praksis aldrig noget, som vi har haft problemer med, så det kan forekomme en anelse overflødigt og måske som noget man kan blive træt af på en rigtig varm dag eller et sted hvor der kan sætte sig urenheder, hvis man sveder meget.  

 

Det er også værd at nævne justeringen af stropperne, som let klares med to kliklåse. Nemt og bekvemt og i god kvalitet. 

 

Kvalitet 

Tesero holder en rigtig god kvalitet til prisen. Alle detaljer er flot udført og hjelmen er flot konstrueret med Double In-mold teknologien. Et godt eksempel er hjelmens underside – altså kanten rundt under hjelmen – hvor AGU har forsynet det hårde skum med en plastkant, som både giver fornemmelsen af et gennemført produkt, ser godt ud, men også skulle øge hjelmens levetid. 

 

De øvrige materialer er gode og med en fin robusthed, selvom hjelmens vægt er blandt de absolut laveste der kan købes. 

 

For at udskifte de indvendige puder, når det bliver nødvendigt, så skal man pille to af bøjlerne fra det indvendige bespændingssystem fra. Man klikker dem ud af en lille fæstning på hjelmens inderside, hvorefter puderne kan pilles af og udskiftes. Selv om det er lidt mere besværligt end andre systemer, så fungerer det, men vi kan godt frygte for bespændingssystemets holdbarhed. Omvendt er det ikke en operation man behøver at gøre ofte, hvilket taler for, at det reelt ingen betydning har. 

 

Højdepunkter 

 

Komfort 
AGU dækker stort set hele hovedet af bløde puder med masser af komfort 

 

Kvalitet 
Den generelle følelse af kvalitet er rigtig god og de vigtige detaljer er der styr på, såsom spændeknappen bagpå, som er ultrafunktionel 

 

Vægt 
Vi er her i superligaen uden at det føles som om, at AGU har måtte tage nogle omveje for at nå dertil. 

 

Konklusion 

En letvægter af en allroundhjelm, som er flot udført og har en finish og generel kvalitetsfølelse, som slår prisskiltet. 

 

Der er få detaljer, som kan forbedres, men generelt en anbefalelsesværdig hjelm. 

MET Strale

Feltet.dk's vurdering:

Fakta

Model: Strale 
Farver: Hvid, Blå/hvid, Gul, Sort, Sort/rød 
Størrelse testet: 52-58 cm (Medium) 
Vægt: 250 gram 
Pris: Kr. 749,- 

 

Stillet til rådighed afC. Reinhardt 

 

 

Intro 
 

Nøgledetaljer 

 

In-mold 
Strale er lavet med den såkaldte ‘In-mold’-teknologi, hvor den hårde yderskal fyldes med det indvendige skum mens den stadig er i støbeformen. Det betyder primært tre ting:  
1. Yderskallen kan holdes meget tynd (og dermed let) 
2. Hjelmen kan konstrueres med masser af ventilationshuller uden at miste stabilitet 
3. Producenten kan kreere flere og mere avancerede design 

 

Strale-hjelmen er ganske let og har ikke mange, men relativt store ventilationshullet, hvormed In-mold-teknologien benyttes. 

 

Safe-T Duo Fit  
Bespændingssystemet, som MET-Strale anvender, kaldes Safe-T Duo Fit med og har fire vertikale justeringer, der sammen med de justerbare remme skal sørge for, at hjelmen sidder som ønsket.  Hjelmen er hestehalekompatibel så du ikke behøver tage den ud for en cykeltur. Hjelmen strammes til om hovedet via en drejeknap i nakken. Værd at bemærke er det i øvrigt, at MET omtaler hjelmen som ’hestehale-kompatibel’. 

 
Venturi effekt 
Strale-hjelmens luftsystem udnytter den såkaldte Venturi-effekt – med det store centrale ventilationshul og de to ventilationshuller i siderne, som tager kølig luft ind, hvor varmen skubbes ud via de to store ventilationshuller bagpå.  
 
Komfort 
Det er en umiddelbar meget behagelig oplevelse at få hjelmen på. De relativt kraftige, anti-allergiske puder gør, hvad de skal og skaber komfort både hele vejen rundt om hovedet og ikke mindst på toppen af kraniet. 

 

Bespændingssystemet er der ikke mange fingre at sætte på.  


Ved drejning på skruen bagerst på hjelmen, strammes der til, dog primært bagfra og i meget mindre grad fra siderne. Ikke unormalt, men ikke belejligt for personer med små eller smalle hovedet, hvor der skal strammes meget til for at give en fornemmelse af, at hjelmen sidder godt til. Dette bliver en balance mellem at få en fornemmelse af, at hjelmen sidder ordentlig til, og i sidste ende at ’overstramme’ med trykken på hovedet (og hovedpine) som resultat.  

 

Som nævnt er der fire vertikale justeringer, og det fungerer godt! Det er nemt at finde et godt sted at placere spændets bagparti – og dermed også knappen – hvilket giver en god fornemmelse af, at hjelmen sætter sig godt henover hovedet og ned på baghovedet. Det er også oplevelsen, at remmene er lette at justere. Dog er snoren meget lang – og uden ender, hvormed den kan være svær at forkorte (skal i givet fald skæres op og herefter kortes). 
 
Luftventilation (14 huller) er udmærket, uden at excellere. Det mærkes tydeligt, at der kommer luft ind – navnlig af ad de tre store huller på fronten – og giver en god luftgennemstrømning. Det vurderes dog ikke, at hjelmen på nogen måde er en sommerhjelm., dertil synes den en anelse for lukket, hvilket også har at gøre med den noget aerodynamisk udtryk, man har tilstræbt (uden at hjelmen dog opleves som eller ligner en egentlig aerohjelm). 
 
Designmæssigt, ja så er det en ret neutral hjelm. Den er som nævnt et ’touch’ af aerohjelm over udtrykket, men samtidig ligner fronten en smule POC-hjelmene med de store lufthuller. Den udmærker sig generelt ikke nævneværdigt, men er en pæn hjelm, som synes lidt stor og kluntet i hånden, men egentlig ikke ser sådan ud på hovedet. Dette er jo dog altid meget subjektivt. 

 

Vi har under test forsøgt, men hverken fundet et godt sted i front eller bagpå, hvor det fungerer at sætte solbriller fast på hjelmen. Det kan virkelig undre, at man ikke har inkorporeret denne feature, som er blevet så populær på cykelhjelme. 

 

Slutteligt er vægten absolut godkendt for optimal komfort.  

 
Kvalitet 
Hjelmen er godkendt efter de europæiske sikkerheds-, miljø- og sundhedskrav, hvilket naturligvis er betryggende. Den har også reflekterende detaljer og så kan man tilkøbe en kompatibel LED lygte til MET hjelmenes bespændingssystem i tillæg.  
 
Generelt opleves hjelmen som værende af god kvalitet som bare virker og har et solidt fokus på funktionaliteten.  

 

Højdepunkter 

 

Bespændingssystem 
God og tæt lukning med fin komfort 

 

Generel komfort 
Hjelmen sidder godt på hovedet og tilbyder rytteren god komfort 

  
Konklusion 

Strale modellen fra MET er en vaskeægte allround-hjelm – og placerer sig lidt midt imellem det meste. Prismæssigt er den rimelig, uden at være decideret billig, og hvad features, teknologi og design angår, udmærker den sig heller ikke, men er godt med noget af vejen. Alligevel skal man ikke tage fejl af Strale – det er en hjelm i den absolut fornuftige ende, til prisen.  

DEL
INFO
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?