Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT

Sven Nys: Vi kan gøre noget med Cyclocross uden for Flandern
27. januar 2017 15:00 af Simon GuldbækFoto: Simon Guldbæk

Feltet.dk mødte i efteråret en af de største ryttere indenfor cyclocross gennem tiderne, Sven Nys, til en snak om cyclocross igennem hans karriere og sportens potentiale i USA og det at være på toppen af en sport i 20 år.

Han er lige på trapperne, siger de andre rundt omkring mig. Jeg sidder i cafeteriet i hans cykelcenter. Hvis man er den største nogensinde indenfor sin sport, hvad er så mere nærliggende end at bygge sit eget cykelcenter og tilmed i sin egen baghave, når den aktive karriere slutter?

 

Pludselig står han der. Sven Nys. Jeg stikker min hånd frem og får febrilsk fremstammet et ”hello” og mit navn. Nys har vundet mere end 140 sejre i sin karriere - heriblandt to verdensmesterskaber - og er bredt opfattet som en af de største (hvis ikke den største) inden for cyclocross nogensinde.

 

Efter at han i starten af 2016 stoppede sin karriere i en alder af 39 år, så skulle man tro, at fremtiden måske ville byde på andet end mudder, brede dæk og sandgrave, men nej. Nys holder sig tæt på den sport, der har givet ham så meget. For han vil gerne give noget igen. Selvom det ikke er løbene han savner, motivationen er bare en anden.

 

 

Sporten har ændret sig

For Sven Nys er det ikke kun motivationen, der har ændret sig. Siden han startede sin karriere tilbage i 1998, ser han nogle ret markante ændringer i sporten. Cyklerne har udviklet sig drastisk siden Nys første gang klikkede pedalerne, og hele tilgangen til sporten er blevet mere professionel. Generelt har cyclocross løftet sig et niveau eller to. Og Nys drager samtidig en sammenligning til en anden og lidt hurtigere sportsgren.

 

”Det jeg siger nu lyder måske lidt vildt, men det (cyclocross, red.) er mere ligesom Formel 1 nu. Du kører i pitten, og det hele skal gå hurtigt. Da jeg startede, var der slet ikke nogen pit, og mekanikeren stod midt på ruten. Vi skal løbe mere nu, og vi skal lege meget mere med trykket i dækkene. Det er helt anderledes.”

 

Kunne du bedre lide det, som det var dengang?

 

”Hvis du har en god teknik, var det bedre. Du kan gøre mere med din teknik, sådan ser jeg det. Men du ser, at cyclocross er meget bedre organiseret. Det er bedre for sponsorerne, det er bedre for tv-dækningen, og der kommer flere tilskuere til løbene.”

 

Udviklingen i cyclocross har rykket sig, og Nys leverer pointen om, hvordan sporten har ændret med stort diplomati. Men alligevel kan han heller ikke helt skjule, at det da klart var til hans fordel, da rytterne var mere afhængige af deres tekniske kunnen på cyklerne.

 

 

Stor vækst i mudder, friture og øl

Men det er ikke kun på den materielle front, at sporten har ændret sig. Cyclocross har været populært i Belgien siden Ruder Konge var knægt, men henover den seneste tid har sporten vokset markant i Europa - og især Danmark - og har sågar også klaret turen over Dammen til USA. 

 

Amerikanerne har taget cyclocross (og Sven Nys) til sig, og i 2013 vandt, hvem andre end Sven Nys selvfølgelig, løbet Las Vegas, mens han også i samme år vandt verdensmesterskabet i Louisville. I de sidste år af sin karriere kørte Sven Nys på det Amerikanske cykelmærke Trek. Og selvom Nys stadig er tilknyttet holdet Telenet-Fidea Lions, så er han også en ambassadør for Trek og sporten i USA.

 

”Markedet i USA er stigende, og når vi kommer til steder, hvor cyclocross er godt organiseret, så kender folk mig og ved, hvad jeg har opnået. Men der er stadig dele af Belgien, især den fransktalende del, hvor folk ikke kender mig. Så det er en lille del af landet (Belgien, red.), der kender sporten godt, og her (Flandern, red.) er det meget populært. Men jeg tror, at vi kan gøre meget med sporten udenfor Flandern, fordi det er en interessant sport for både tv, tilskuere og rytterne. Men det er ikke nemt at bygge det op i USA. Det er skridt for skridt.”

 

Det er dog intet tilfælde at Sven Nys nu også arbejder som ambassadør for sporten i USA. Selv betegner han sit verdensmesterskab i Louisville i 2013, som den mest mindeværdige sejr i karrieren. Ikke kun på grund af det sportslige privilegium, det er at køre rundt i en regnbuetrikot et helt år, men lige så meget på grund af det liv efter den aktive karriere, som sejren muliggjorde.

 

”Mit liv ændrede sig efter (sejren, red.), fordi der kom en interesse fra Trek. Jeg skabte et potentiale efter min karriere for mig selv for at kunne promovere brandet både her og der (USA, red.), og for at kunne tage sponsoren med til et andet hold. Folk (i USA, red.) ser helt anderledes på mig efter sejren, og det er på grund af et verdensmesterskab udenfor Europa.” 

 

 

Gav sig fuldt ud hele året

Når man møder og taler med Sven Nys, forstår man virkelig, hvorfor at UCI, Trek og andre gerne vil ham som ambassadør for den nichesport, som cyclocross trods alt stadig er. Gennemgående virker Sven Nys meget opmærksom på underholdningsværdien for tilskuerne og sportens mulige ekspansion. Om det er på grund af hans nye job skal jeg lade være usagt, men da snakken falder på, hvilke løb han satsede mest på, er det igen underholdningen af tilskuerne, der er i centrum.

 

”For mig var det vigtigste altid at være sæsonens bedste, ikke kun én dag. Det var det jeg prøvede at gøre, og nogle gange tabte jeg også verdensmesterskabet på grund af det. Jeg sparede ikke på kræfterne til slutningen af sæsonen. Jeg skabte også det potentiale at folk ville komme til de små løb, fordi de vil se de store ryttere konkurrere på det højeste niveau, og ikke kun for at hæve hyren også tage hjem igen. Jeg ville også vinde de små løb. Og du ser nu, at alle de små løb findes stadig og de er vokset og mængden af godt organiserede løb stiger og stiger. Jeg ville konkurrere i alle løb på det højeste niveau.”

 

Her er ikke noget med at kun at satse på sejr i et stort løb og så gemme sig på Tenerife, Mallorca eller i Colombia resten af året. Sven Nys kørte efter en gammeldags devise, der tidligere var mantraet i cykelsporten; fuld gas fra start, en op halvvejs og så fuld sprint til sidst!

 

 

Landevejen trak aldrig rigtig

”Jeg vil ikke forlade cyclocross. Det var min første passion,”. Svaret kommer klart og prompte på spørgsmålet om, hvorfor han aldrig satsede fuldt ud på at skifte fra mudderet til landevejen, som vi har set Zdenek Stybar og Lars Boom gøre.

 

Undervejs i sin karriere kørte Nys Paris-Roubaix nogle gange med en placering i top 40, som sit bedste resultat. Landevejen trak aldrig i Nys på samme måde, som cyclocross gjorde, og drømmen om at blive den bedste var det, der holdte ham til cyclocross mere eller mindre igennem hele hans karriere.

 

”Det (cyclocross, red.) var sporten, hvor jeg kunne være den bedste. I mine vildeste drømme kunne jeg måske vinde en klassiker, men hvis du ser på det resultater, som jeg har haft i cyclocross, jeg føler jeg, at jeg traf den rigtige beslutning.”

 

På toppen i næsten 20 år

Selvom Sven Nys var en topatlet, så gennemgik hans krop den samme udvikling som os dødelige også gennemgår, når vi bliver ældre. Og selvom motoren bliver større efterhånden som kilometerne akkumuleres, så forsvinder eksplosiviteten i rykkene stille og roligt. Og netop eksplosivitet er en afgørende faktor for succes i cyclocross. Derfor måtte Nys også ændre sine træningsmetoder undervejs i karrieren for at overkomme de fysiske barriere, som den menneskelige krop sætter efterhånden, som den ældes.

 

”I begyndelsen af min karriere brugte jeg meget tid på at træne distance for at opbygge en stor motor. I midten af min karriere kombinerede jeg det med min teknik og power og korte accelerationer, fordi når du er ung så er accelerationen der. Men i slutningen af din karriere, der har du en stor motor, så der bruger du ikke lige så lang tid på at træne distance, motoren skal selvfølgelig vedligeholdes, men du skal træne dine accelerationer mere og hoppe af og på cyklen og løb. Det er det man skal bruge mere tid på, fordi du virkelig kan føle, hvordan det går nedad med det, når du bliver ældre.”

 

”I starten var jeg meget en rytter ligesom Mathieu Van der Poel. Op, ned, højre, venstre og meget eksplosiv og teknik. I slutningen have jeg teknikken, men min eksplosivitet var ikke længere på samme niveau, og det må man jo bare acceptere,” slutter Sven Nys. 

 

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Trofeo Campos, Porreres, ...(1.1) 25/01-25/01

Sharjah Tour(2.1) 24/01-27/01

Tour of Indonesia(2.1) 25/01-28/01

Vuelta a San Juan Interna...(2.1) 21/01-28/01

Sharjah Tour(2.1) 24/01-27/01

Trofeo Campos, Porreres, ...(1.1) 25/01-25/01

Tour of Indonesia(2.1) 25/01-28/01

Trofeo Andratx-Mirador de...(1.1) 26/01-26/01

Trofeo Serra de Tramuntana(1.1) 27/01-27/01

Cadel Evans Great Ocean R...(1.UWT) 28/01-28/01

Grand Prix Cycliste la Ma...(1.1) 28/01-28/01

Trofeo Palma(1.1) 28/01-28/01

Etoile de Bessèges(2.1) 31/01-04/02

Herald Sun Tour(2.1) 31/01-04/02

Volta a la Comunitat Vale...(2.1) 31/01-04/02

Coupe des Nations de l�...(2.NCUP) 31/01-04/02

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »