Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Hed Ardennes hjulsæt

Test: Hed Ardennes hjulsæt

11. juni 2008 16:16Foto: A.S.O.
Artiklen fortsætter efter videoen.

Feltets testredaktion fik pludselig mulighed for at prøve et hjulmærke, som man ikke ser så tit i det danske. De fleste kender måske navnet HED, men nok kun af navn og ikke af gavn, da det ikke er et specielt storsælgende hjulsæt i Danmark. Så det sagde vi selvfølgelig ja tak til, og det var med stor spænding jeg modtog kassen med dette hjulsæt.

Grundlæggeren af HED, Steve Hed, er måske én af de mest anerkendte aerodynamisk vidende personer, når det kommer til hjulsæt/pladehjul. Han har efterhånden arbejdet med aerodynamiske udvikling på hjulfronten i en menneskealder, og er måske derfor mest kendt inden for trisporten. Men han har bestemt også lavet hjulsæt til landevej, og har også en finger eller to med hos andre producenter i cykelkredse, bl.a. Bontrager.

HED Ardennes hjulsættet er udviklet som et decideret bjerghjul og med sine kun 1361 gram for et sæt, hører det til i den meget lette ende af dét felt. Forhjulet er med 18 eger og baghjulet med 24. Egerne er af typen aero - Sapim CXray, og er med en fælg med v-form. Hvis man vejer mere end ca. 85 kg findes en forstærket udgave kaldet Stallion.

Ardennes hjulsættet, som vi fik i tilsendt, er en smule anderledes end mange andre hjulsæt i opbygningen. Hvor et normalt hjul er 19 mm i diameter er Ardennes 23 mm. Det lyder ikke af meget – men det er synligt. Det betyder, ifølge Steve Hed, at man opnår en lavere rullemodstand og en bedre aerodynamik end det traditionelle 19 mm hjul, da et 23 mm dæk kan ”spredes” mere ud på fælgen, hvilket igen betyder at dækket får en lidt anden form end normalt – ellipseformet, og dette er igen endnu mere aerodynamisk end et tradtionelt dæk/fælgkombination. Derudover bliver sidevæggene på dækket kortere, således at selve karkassen bliver stivere, og Steve Hed postulerer, at når alt dette ligges sammen, får man en helt anderledes køreoplevelse end normalt. Ja faktisk mener han, at man kan sammenligne kørslen på Ardennes sættet med dén oplevelse man får, når man kører på lukkede ringen – eller måske endnu bedre. Især i sving!

Det lyder jo rigtig spændende og bliver ikke mindre spændend at få afprøvet i virkeligheden. Én ting kan jo ofte være det, fra producentens side, skrevne, noget helt andet når man kommer ud og afprøver tingene. Så det var blot om at få hjulene på, og så komme afsted. Men inden da – så skal bremserne lige justeres om. De færreste cyklers bremser er justeret til, at man kan sætte et 4 mm bredere hjulsæt på, uden at man lige skal have justeret kablet en anelse.

Ulv i fåreklæder
Jeg har nu fået kørt i omegnen af 1500 km på hjulene og må sige – det har stort set været en fornøjelse. Hele vejen igennem.

Når man sådan står og kigger på fælgen, så underspiller den næsten. Den er faktisk meget uamerikansk i sit udseende. Ikke megen råb og skrig i hverken farver eller udseende. Men bare rolig – det snyder! Hjulsættet lever fuldt ud op til det hele. Det er så utrolig nemt at accelerere op i tempo, og ligeså at få bremset ned igen. Og så har sættet virkelig nogle svingegenskaber, som flere af mine egne hjulsæt i hvert fald ikke kan matche. På flere af mine tur i omegnen omkring Egtved er de blevet pænt udfordret på nedkørslerne, og de små snævre kurver der følger. Og opad – ja, den manglende fart dér kommer så absolut af for dårlig form. De andre hjulsæt jeg har stående hjemme, vejer alle omkring de 1500 gram, og det kan godt være det gode vejr og de grønne træer der gør, at jeg synes disse er så meget hurtigere – men det tror jeg nu ikke.

Jeg er lige ved at give Steve Hed helt ret – disse hjul er markant hurtigere generelt, end de fleste andre hjul. I hvert fald af dem jeg har prøvet i samme kategori. Lige inden disse linier blev skrevet fik jeg deltaget i et lille lokalt løb i det vestjyske, hvor én bakke skulle forceres 6 gange, og så ellers ud på en rundstrækning. Lidt sjovt at prøve i forhold til ”blot” at køre dem. For her blev der virkelig kørt igennem, og så er der jo ikke altid tid til at tænke over hvordan man skal køre, udenom huller, rent igennem sving o.s.v. Men dette hjulsæt holdt til det hele. Og til trods det faktum, at jeg jeg vejer ca. 90 kg, har hjulene vist sig at være særdeles stive og jeg har ikke følt mig foranlediget til at overveje at skulle have Stallion-udgaven.

Dette hjulsæt sælges, som før nævnt, som et bjerghjul. Og der er i mit sind slet ingen tvivl – til dette vil det være perfekt. Men jeg synes faktisk at det opfylder langt de fleste ting til kørsel herhjemme i Danmark også. Det er selvfølgelig ikke et høj-aerodynamisk hjulsæt, men den matcher dog sagtens de fleste andre hjulsæt i samme klasse, og ruller faktisk rigtig godt. Og til trods for, at hjulsættet formentlig også er stivere end mange i samme klasse, er det stadig et hjulsæt man sagtens kan holde ud at køre på, uden at det opfattes som værende ukomfortabelt.

Et ankepunkt ved hjulsættet er der dog, formentlig kun for Danmark - det sælges stort set kun via internettet. Alene dette vil helt sikkert afholde nogle for at handle hjulet. Og det er ærgerligt, for i denne prisklasse kan jeg godt forstå, hvis man gerne vil kunne mærke og se varen inden handel. Og ret beset gør dette jo ikke hjulet dårligere . Men der er dog nogle steder man kan finde hjulene i butikker.

Konklusion:
Jeg vil tillade mig den luksus at døbe dette hjulsæt, som eet af de allerbedste i sin prisklasse. Både som bjerghjul og som almindelig landevejshjul gør den det fremragende – især prisen taget i betragtning. Hjulet ruller generelt bedre end de fleste, og der er kun to små anker. Det meget neddæmpede udseende (men man kan måske bruge den betragtning, at det så ikke går af mode foreløbig) og så det faktum, at fælgen er så bred, at man faktisk er nødt til at bruge fælg-tape og ikke blot almindelig fælgbånd – fælgen er nemlig så bred, at almindelig fælgbånd kan flytte sig så meget, at egerhullet bliver blotlagt, og man derved meget let risikerer punktering. Fælg-tape burde nok følge med i prisen.

Prisen for hjulsættet er 4.995 kr. og yderligere info fås ved henvendelse til www.roadshark.dk  

BILLEDER






 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Landevej og bane
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?