Test: AfterShokz Trekz Titanium høretelefoner
22. juli 2016 15:15 af Morten Andersen

Selv om de fleste cykelryttere i sagens natur finder cykling underholdende, så har vi alle fra tid til anden haft lyst til at smække et par høretelefoner i ørene og skrue op for yndlingsnumrene, når vi træner alene eller skal finde kræfter og motivation til de hårde intervaller.

Det har dog hidtil repræsenteret et dilemma, som har været til at føle på. Når musikken går ind, så går noget af opmærksomheden nemlig ud. Når vores hørelse hæmmes, så misser vi vigtige inputs fra omgivelserne - i særdeleshed trafikken vi færdes i. Facit: Forringet sikkerhed.

 

Derfor oplever man ofte ryttere med kun én høretelefon i ørene ude på landevejene i et forsøg på at opnå et tåleligt kompromis.


Nu er der dog en anden løsning, som måske kan løse problemet. Trekz Titanium fra AfterShokz er et headset som benytter den såkaldte ’Bone Conduction’-teknologi, hvor lyden praktisk talt bankes direkte ind i det indre øre igennem knoglerne i kindbenet.

 

Den nye generation af høretelefoner kaldes således ’Open-Ear’, fordi øregangene forbliver åbne og stadig kan tage imod inputs fra de omgivelser, man færdes i.

 

I stedet for en helt traditionel højtaler, som kun udsender lydbølger, så benytter denne teknologi sig også af vibrationer, som altså sendes til øret via knoglerne.

 

Vi har haft mulighed for at teste headsettet og vurdere, om det kan være svaret på udfordringerne med musik og trafik.

 

Fakta:

Farve: Slate Grey (Fås også i sort/grøn)
Størrelser: One-size
Vejl. pris: 999,- kr

 

Test:

Trekz Titanium er, som navnet antyder, bygget op i ultralet titanium, belagt med gummi. Designet er simpelt og indeholder en bøjle, som går bag hovedet samt to højtalere, som hviler på kindbenet i en bøjle om ørene.


Enheden har tre knapper: To styks styrer volumen (hvoraf den ene fungerer som tænd/sluk) og en let tilgængelig knap som kan slå forbindelse til og fra - altså tænde og slukke for musik, når enheden er tændt samt besvare telefonopkald.

 

Ved første indtryk synes enheden virkelig solid og både kvalitet, design og materialer imponerer.
 

Høretelefonerne forbindes via Bluetooth, og opsætningen er ultralet. Den klares let på få sekunder: Tænd for headsettet, find det på din telefon og tilslut de to. Efterfølgende forbinder Trekz-hovedtelefonerne selv, når de tændes.

 

Forbindelsen er upåklagelig, og i de cirka 12 timer vi har testet headsettet, har vi ikke oplevet nogle udfald eller forbindelsesproblemer på noget tidspunkt. Ligeledes er batterilevetiden rigtig god.

 

Som nævnt er opbygningen væsentlig anderledes end et normalt, in-ear headset. Bøjlerne er formet, så de sidder rundt om øret og derved holdes på plads, mens selve ’højtaleren’ sidder uden for øret. Bagom hovedet går så en titaniumsbøjle indpakket i blød plastik.

 

Bøjlen er one-size, så har man et lille hoved, så vil man opleve, at bøjlen ikke slutter helt til bag på hovedet, hvor der vil være luft imellem hoved og bøjle. Med den løsning, kan enheden dække alle hovedstørrelser, og det er i praksis ikke et problem. Kvaliteten er så høj, at det hele bliver siddende - også selv om der er cykelhjelm på.

 

Det er også værd at bemærke, at enheden ikke generer i forhold til cykelhjelmen, hvilket ellers kunne være en indledende bekymring ved designet.

 

Gode ’vibes’

Det er en lidt spøjs fornemmelse at iføre sig hovedtelefonerne og få hovedparten af lyden ind igennem de vibrerende dele af højtaleren.

 

Enheden spiller stadig musikken igennem to små højtalere, som kan høres med det blotte øre på kort afstand, men hovedparten af lyden leveres via knoglen fra vibrationerne i enheden.


Det understreges tydeligt, hvis man stikker et par fingre i øregangene og derved blokerer for lyden i det åbne øre. Her får man faktisk fornemmelsen af, at lyden så forstærkes og bliver endnu klarere.

 

Med headsettet på bliver man let nysgerrig på teknologien og på at eksperimentere lidt, for det er en sjov fornemmelse at få lyden leveret anderledes end normalt.


Også her står det klart, at knoglen leverer lyden, for gaber man eksempelvis helt op, så ændrer lyden sig en smule, når knoglernes indbyrdes position ændres.

 

På cyklen spiller den slags naturligvis ingen rolle. Her er oplevelsen, at lyden er tydelig og går fint igennem.

 

Med det åbne øre fri har man klart en bedre fornemmelse for tingene omkring én end med traditionelle in-ear høretelefoner. Musikken fra høretelefonerne (eller snakken) er klart dominerende i lydbilledet, men man har en klart bedre føling med omgivelserne, end hvis man har blokeret øregangene.

 

I starten skal man lige vænne sig til de to forskellige inputs, men det er tydeligt, at faresignaler fra trafikken i form af høje lyde, råb og lignende opfanges meget bedre ved brug af Trekz Titanium end sædvanlige in-ear høretelefoner.

 

Hører man musik, så går lydene tydeligt igennem, og man misser ikke detaljer i sange og melodier. Podcasts og lignende kan også høres tydeligt under de fleste forhold.

 

Trekz Titaniums styrke er klart, når både musik og tale kan nydes ved moderate volumenniveauer. Her går lyden tydeligt igennem, mens trafiklyde gør det samme. Faktisk har man en klar fornemmelse af, at have opnået det indledningsvist omtalte kompromis af de to, hvor den ene ikke udelukker den anden, som et lukket øre ellers kan.

 

Ovenstående gør sig som sagt gældende under de fleste forhold.


Dog kan meget kraftig trafikstøj i byområder samt kraftig vind kompromittere lyden, så det kan være svært at høre. Her kræver det, at man skruer så højt op, at vi oplever, at man mister inputs fra omgivelserne, og derved minimerer det oprindelige formål. Ligeledes vil bassen fra musikken give så kraftige vibrationer, at komforten går tabt.

 

Men omvendt kan man sige, at det ville være en anelse selvmodsigende at iføre sig et par Trekz Titanium og hamre volumen op på max i det hele taget, og det er heller ingenlunde firmaets formål eller budskab.


Under de nævnte forhold ville en lang række in-ear-løsninger også give fortabt, og man må nok erkende som cykelrytter, at nogle vejrforhold gør det umuligt at høre musik, med mindre man isolerer sig fuldstændig fra omgivelserne, hvilket alt andet lige øger risikoen for uheld væsentligt.

 

Det er virkelig en fornøjelse ikke at skulle bekymre sig om høretelefoner, som falder ud af øret grundet sved, og så er det bare en fornøjelse at slippe for generende ledninger.

 

Prisen kan være en faktor, da man naturligvis kan gå ud og købe et par in-ear-høretelefoner i god kvalitet noget billigere. Omvendt kommer man ikke uden om, at en investering i et par Trekz også er en form for investering i sikkerheden, hvorfor merprisen har gode argumenter ud over de åbenlyse af slagsen i form af teknologi og de særdeles lækre materialer, som må formodes at have rigtig lang levetid.

 

Konklusion

Musik eller snak vil uanfægtet altid have et forstyrrende element i sig, og intet slår naturligvis at køre uden disse. Omvendt har begge en høj grad af komfort i sig, hvorfor vi som cykelryttere i det hele taget tyr til musik og anden underholdning, når der trænes solo.


Her er Bone Conduction-teknologien efter vores mening klart overlegen i forhold til traditionelle løsninger. Det er et rigtig fint kompromis mellem at have sine yndlingsmelodier i ørene og samtidig kunne orientere sig audielt i trafikken og dens farer.

 

Løsningen er bedst på dage, hvor omgivelserne tillader moderat volumen, men faktisk skal støjen være ret kraftig for at ødelægge høreoplevelsen. Det være sig i de allermest hektiske dele af et byområde eller ved kraftig blæst.

 

Sådan har vi testet
Vi har testet høre telefonerne på de danske landeveje i både tørt og vådt føre. Desuden er de blevet brugt i forbindelse med pendlerkørsel i både travle og stille byområder.

 

Stillet til rådighed af: Boston Distribution A/S

 

Vind Aftershokz Trekz Titanium her!

 

Feltet.dk's vurdering:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »