Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: American Classic Argent landevejshjul

10. april 2014 10:20Foto: A.S.O.

Det nyeste hjulsæt fra American Classic er blandt markedets letteste, fabriksbyggede aluminiumshjul med mellemhøjdeprofil, der samtidig giver mulighed for at køre tubeless. Ikke billige, men et godt udgangspunkt, hvis man vil køre på lette hjul, der ikke er i carbon.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Stillet til rådighed af:

JT Import

Særlige features ved produktet:
- Aluminium clincher
- Mulighed for dæk/slange eller premonteret tubeless setup (ventil medfølger)
- Fælgprofil 22 mm bred, 30 mm bred
- AC bladed eger, 18 på forhjul, 24 på baghjul
 

Vægt opgivet/ vægt målt:
1372 gram / 1390 gram

Vejl. pris:
Kr. 8.299

Introduktion:
American Classic er på ingen måde nye på det danske marked - man har i efterhånden nogle år kunnet finde dem på de danske veje. Tidligere på året lancerede American Classic et nyt hjulsæt, hvor trenden med bredere fælge og muligheden for at køre tubeless er inkorporeret. Hjulene bærer navnet American Classic Argent, og vi har testet det henover sommeren og gennem efteråret - på danske landeveje og under sydligere himmelstrøg med knapt så god vejbelægning.

Første indtryk:
Hjulene kommer med fælgbåndene monteret, hvilket muligvis forklarer den lidt højere målte vægt end den opgivne (en vægtforskel, som dog er i den absolut pæne ende!).

Hjulene ser rigtigt godt ud - og i modsætning til de meget store og farverige klistermærker, som AC har brugt på deres hjulsæt de seneste år, så er grafikken nedtonet og holdt i grå, hvide og sorte nuancer. Det ser godt ud og vil passe fint til de fleste cykler. Finishen på hjulene er også rigtig elegant, og samlet set giver det hele et indtryk af kvalitet, allerede inden hjulene sættes på cyklen.

Vægten ligger klart i den lave ende for fabriksbyggede hjul, og med en profil på 30 mm er hjulene et rigtigt godt bud på et allround hjulsæt, der både kan begå sig på flade veje og i mere kuperet terræn. I kassen medfølger desuden hurtig-spænd og et par ventiler, der er beregnet til brug for tubeless setup.

Noget anden, som straks fanger opmærksomheden ved hjulene, er fælgens bredde, samt at fælgkanten er lavere end på traditionelle hjul. Fordelen ved det er, at smallere dæk opnår større runding - dermed opnås både mindre rullemodstand og en vægtbesparelse. Ikke desto mindre sikrer fælgkantens ’tubeless-kant’, at dækket sidder ordentligt fast, og sikkerheden skulle dermed være i orden. 

Test:
Hjulene er blevet testet over en længere periode - hen over sommer og efterår. Dækkene, der sad på, da vi modtog hjulsættet var Maxxis ”Couchevel”, med de meget lette ”Fly weight” slanger fra Maxxis inden i. Altså en dæk og slange kombination, og ikke tubeless trods muligheden. Vi besluttede at lade dem sidde og testes hjulene i denne opstilling. Dog valgte vi for nysgerrighedens skyld at montere et sæt slangeløse dæk (tubeless), for at undersøge denne proces. Mere herom senere.
 

Som det altid er tilfældet ved montage af dæk på et sæt hjul, der kan køre tubeless, er det ikke helt nemt. Hjulene måler 19,4 mm mellem bremsefladerne, og der skulle slides noget for at få dækkene på. Lidt sulfo på dæk/fælg hjælper dog anseeligt og kan kun anbefales, når man monterer dækkene på denne type hjulsæt.  

Fælgenes bredde gør, at der skal justeres lidt på bremserne for at de kan passe over dæk og fælg. For den dovne er det måske nok blot at justere på kabelskruen, men dette levner ikke meget plads mellem bremseklods og fælg - specielt ikke, når hjulet skal helt af cyklen. Anbefalingen herfra er klar: Justér bremserne ordentligt, så kløerne står lidt mere åbne, end man normalt justerer dem ind til - det letter ved hjulskifte og giver mere plads at arbejde med.

vejen viser hjulene sig hurtigt at være et rigtigt godt bekendtskab. Den lave vægt mærkes på cyklen, der lystigt lystrer et hurtigt antrit. Denne tester har kørt på lette kulfiberhjul tidligere, og følelsen er lidt den samme, når man træder an i pedalerne - nem og hurtig acceleration.

De føles også rigeligt stive nok til denne testers beskedne 62 kilogram. Der har ikke været det mindste fleks i hjulene - heller ikke under stor belastning på skrappe stigninger. De 18/24 eger gør det fint, og der oplevedes ingen knirken eller knagen.

Bremserne bider godt på fælgene, både I tørvejr og regn. Eneste anke, denne tester har haft er, at der på forhjulet oplevedes en let pulserende følelse under nedbremsning. Hjulene har været testet på flere cykler, hvor dette har kunnet mærkes, og selvom det ikke umiddelbart er synligt for øjet, var samlingen på fælgen ikke helt jævn. Dette kan mærkes og bør ikke forekomme på et hjulsæt i denne prisklasse.

Hjulene “synger” lidt, når de ruller - en lyd denne tester ellers kun har oplevet på højprofilhjul, med en skal-konstruktion. Det er formentlig resonans i fælgen, der skaber lyden, og grundet den lette konstruktion fremtræder lyden mere markant, end denne tester har været vant til på alu-hjul.

Den noget bredere fælg strækker dækket lidt mere i tværsnittet, og dette giver dækket en større ”kontaktflade” med underlaget. Det er en god fornemmelse af greb over et større stykke af dækkets slidbane, også når man aggressivt smider cyklen gennem sving.

Den moderat høje fælg har ikke givet anledning til overraskelser ved vindstød eller i kraftig vind. Mediumprofilen er ideel til danske forhold, og hjulene synes i det hele taget at rumme rigtigt mange gode egenskaber til brug i Danmark - både til træning og til race.

Hjulene har kørt på både gode og dårlige veje, herunder brosten og grus, og der har intet været at sætte på holdbarheden - de ruller stadigvæk snor-lige efter mere end fem måneders brug.

Tubeless
Som nævnt ovenfor har vi afslutningsvis monteret et sæt slangeløse dæk, men ikke kørt med hjulene i dette setup (dog kan vores tidligere erfaringer med og beskrivelser af tubeless læses her og her).

Hvad montering angår, så gik det ganske gnidningsfrit, og de Hutchingson tubeless-dæk, vi anvendte, åbenbarede, hvordan hjulenes fælgkant er optimeret til at gribe fat i disse dæk. Bevares, før man har tilstrækkelig med rutine i denne monteringsproces, tager det da længere tid end at montere almindelig dæk og slange, men det er ikke galt. Sværest var det faktisk at få krænget dækkene på, men det gik, og da først dækkene blev pumpet op, greb de lynhurtigt og sikkert fat om fælgkanten - og blev siddende. Vi lod det stå natten over, og der var ikke sivet  luft ud.
 

Konklusion:
Amerikanske American Classic har med deres Argent skabt et lækkert og let hjulsæt, der både kan bruges til træning og løb. Prisen har været til genstand for diskussion her på Feltet.dk - i vores debatforum -, hvor der er delte meninger om, hvorvidt de er for dyre, eller om man får rigtigt meget for sine penge. 8000+ kroner er meget for et sæt alu-hjul.

Deres vægt er meget lav, og muligheden for at køre både med almindelig dæk og slange eller med tubeless gør dem meget alsidige. Dertil kommer, at de synes overordentligt holdbare - også til brug på dårligere veje. Men om man er villig til at investere så mange penge på et træningshjul skal være usagt - Argent kan dog  være et godt bud til dem, der kun vil have et sæt hjul i stalden, og et der kan bruges til løb og træning.
 

Det bed vi særligt mærke i:
+ Design, accelerationsevne, ruller godt, anvendeligt til både løb og træning
- Ujævnhed i forhjulsfælg, prisen …

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Landevej og bane
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?