Test: Bontrager R4 320 bomulds landevejsdæk
19. juli 2016 09:00 af Joakim Lau

Bontrager R4 320 er et lækkert dæk. Det er meget behageligt at køre på, har et super greb og føles rigtig hurtigt. Dette har dog sin pris og den forholdsvis lave levetid betyder, at det ikke er et dæk for alle.

Vejl. pris: 619 kr.

Vægt (opgivet): 230 gram og fås kun i 25 mm

 

Dækket fra Bontrager (og for den sags skyld andre open tubular bomuldsdæk) skiller sig ud fra størstedelen af de dæk, vi ser på de danske landeveje på to områder.

 

For det første er dækket bygget op omkring en bomuldsbase med en TPI (tråde pr. tomme) på 320 pr. lag!, Dette skal ikke forveksles med de fleste producenter som ligger lagene sammen (et GP4000S dæk har f.eks. et opgivet 3/330 TPI, men det er altså tre lag af 110 TPI).

 

Hvad betyder det så? Jo højere TPI, jo finere er vævningen, som er basen for dækket. Hvis vævningen er meget fin, er basen blødere og bedre til at opsamle bump og kan bevæge sig mere (noget som virkelig er en fordel, hvis man f.eks. kører cykelcross). Samtidig betyder det at basen ikke er nær så hård og punkteringsbeskyttet, som de dæk med lavere TPI (dog kan man på beskyttelseslag og gummi gøre op for dette, om end det er svært på siderne af dækket).

 

Den anden ting er at gummiet er limet på og ikke vulkaniseret, som man også oplever på de fleste dæk. Dette betyder at hvert dæk har set menneskehænder i produktionen og at det samlede produkt bliver et dæk som er blødere, hurtigere og har et bedre greb - i hvert fald i teorien.

 

Det er også denne type dæk som folk i gamle dage lagrede, for at på-limningen af gummislidbanen får ekstra lang tid til at blive hård (samt selve bomuldsvævningen) og dermed mere punkteringsbeskyttet - denne tester har også kendskab til enkelte vintagenørder, som stadig gør en dyd ud af at omtale deres dæk ud fra produktionsår.

 

Lance Armstrong skulle efter sigende også have haft et lager at dæk som havde lagret i flere år, som han så anvendte, og man kan sige- og mene meget om manden, men han punkterede yderst sjældent.

 

Alle bomuldsdæk bliver dog lagret, inden de bliver sendt på marked og kan fint anvendes direkte ud af pakken. Og nu med lidt teknisk forklaring og historiefortælling under vesten, tilbage til testen.

 

Test
Dækkene kommer i en forholdsvis simpel indpakning, hvor der er påtrykt et diagram, som viser, at dækket er i top når det kommer til greb, rullemodstand og er meget tæt på toppen når det kommer til punkteringsbeskyttelse - hvilket lyder noget nær som det perfekte racerdæk, men det er trods alt Bontragers egne målinger som der her er tale om.

 

Det er et såkaldt open tubular dæk, og har helt samme opbygning og materialer som Bontragers lukkede ringe, dog er dækket ikke syet sammen med en slange i, men der er sat to kevlar-stivere ind, så det er et almindeligt clincher dæk (til dæk og slange).

 

Når man har dækket i hånden første gang, forstår man hvorfor det kalder det et open tubular - selve dækket er helt fladt og har ikke den krumning, man ser på vulkaniserede dæk. Dette betyder også at dækket lige er skridtet mere besværlig at montere første gang, man skal have det på fælgen.

 

Et godt råd er, ikke at anvende en latexslange første gang dækket monteres, da det er forholdsvis stramt og man let risikerer at rive hul på en latex slange. Det lykkedes ikke denne tester, at få det på uden at anvende et dækjern.

 

Efter første montering og pumpning, sætter dækket sig og gør det en del lettere efterfølgende at afmontere og skifte slange på.

 

Dækket fås kun i størrelsen 25 mm, som mere eller mindre er blevet standard-størrelsen de seneste par år - hvilket passer denne tester fint, da man dermed kan køre med lavere dæktryk og dermed også får en mere behagelig cykeltur.

 

Punkteringsbeskyttelsen i dækket er udmærket - det tog et stykke over 500 km før denne tester oplevede første punktering og hertil skal ligges et par omveje igennem Vestskoven og to ordentlige regnvejrsbyger.

 

Det var heller ikke super let at stikke et søm igennem gummiet da deres Hard Case Lite punkteringsbeskyttelse er svær at gennembryde. Siden af dækket gik det lettere med. Vores umiddelbare vurdering er, at dækket fint kan anvendes på de danske landeveje og ikke har en meget dårligere beskyttelse end vulkaniserede dæk i samme vægtklasse.

 

Der hvor dækket virkelig brillerer er grebet og følelsen på cyklen. Med et par latexslanger i bliver det meget svært, at mærke forskel på disse og et sæt lukkede ringe - det er fedt i sving og ens hænder og bagdel bliver glade for det, navnlig på længere ture.

 

Grebet i dækkene er rigtig godt og den nubrede overflade på gummiet giver en klistrende følelse, som gør at de ikke har en tendens til at glide, når de bliver presset helt til grænsen i sving - og så føles de hurtige på vejen.

 

Men træerne vokser ikke ind i himlen. Levetiden på dækkene er ikke super lang og gummibelægningen er ikke den tykkeste. Så det er ikke et sæt man får klemt +3000 km. ud af - og så er prisen et godt stykke deroppe af for et landevejsdæk.

 

 

Konklusion
Bontrager har lavet et rigtig godt bud på et super racerdæk, der er fantastisk at køre på, har et super greb, en fornuftig punkteringsbeskyttelse og er forholdsvis let for et 25 mm dæk. Og så giver de ”natur” farvede sider dækket et rigtig lækkert look.

 

Prisen er høj, og sammenlignet med den forholdsvis lave holdbarhed, er det ikke et produkt som direkte er årets tilbud. Alt efter hvor langt man kører på sin racercykel, er det ikke et dæk som holder mere end en sæson og derfor må siges bedst at egne sig til race - til gengæld er det et dæk som er helt i top, når det kommer til greb og komfort. Om man vil betale ekstra for dét er op til den enkelte. Denne tester ville i hvert fald ikke tøve med at vælge et open tubular dæk.

 

Sådan har vi testet:
Vi har testet dækket hen over foråret og forsommeren i alt slags vejr og på alt fra nylagt asfalt til hvad der kan betegnes som tæt-på-ufremkommeligt underlag. Der er desuden blevet kørt på dækket på brosten, på stejle og snoede nedkørsler og i skov.

 

Om mærket:

Bontrager er Treks udstyrsmærke, der producerer alt fra pumper til hjul og hjelme. Generelt bliver Bontragers udstyr primært brugt på Trek cykler, men passer i designet også godt på andre cykelmærker.

Feltet.dk's vurdering:

Gree - Tour of Guangxi(2.UWT) 19/10-24/10

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »