Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Cannondale F-SI CARBON TEAM 29”

29. september 2014 09:00Foto: A.S.O.

Cannondale har ramt plet og produceret en fuldblodsracer, der maser sig frem i skovens singletracks med noget nær en perfekt balance. Alt på cyklen er bygget til at passe sammen, og udover de mange penge, som cyklen trods alt koster, er det svært at finde på noget decideret negativt at skrive om den.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Producent: Cannondale
Model: F-SI CARBON TEAM 29”
Vægt: Målt til 8,725 kilo
Vejl. pris: Kr. 56.400

Fakta om den testede cykel:
Cannondale F-SI assymetric, ballistec Hi-Mod Carbon ramme
Cannondale New Lefty Carbon XLR 2.0 100 forgaffel (med RockShox remote lockout)
Cannondal Hollowgeam SI, FSI BB30 kranksæt (32t)
SRAM XX1 geargruppe (10-42 11 speed)
Avid XX 180/160 bremser
Enve Carbon Twenty9 XC hjul (nav Cannondale for/DT Swiss 350 bag, DT Swiss Aerolite eger)
Cannondale frempind, greb og saddelpind
FSA Styr, Prologo Saddel, Schwalbe dæk
 
Introduktion:
Cannondale forsøger med  F-SI CARBON TEAM 29” at lave den ultimative hardtail XC-cykel og har lavet hvad, de selv kalder for en ’fuldt integreret cykel’, hvilket vil sige, at mange dele er fremstillet til specifikt denne model. Et eksempel er forgaflen, som er forskellig på de fire rammestørrelser (15, 17,19 og 21).  

Noget meget unikt ved denne MTB er hele opbygningen ved bagstagen. Baghjulets centrering er i forhold til traditionelle MTB cykler lavet, så centeret for selve hjulet er i midten. Dette muliggør, at egerne har samme vinkel til begge sider - det er med til at give et super stærkt og vridningsstabilt baghjul.

Test:
Cannondale-cyklen ligner med sin carbon lefty gaffel ingen anden cykel på markedet - med sin lave front tager den sig meget race-agtig ud. Farverne er sort, ’Cannondale-giftgrøn’ og hvid, og det giftgrønne går igen mange steder på cyklen, blandt andet er Enve-fælgenes logoer samme grøn.

En fed detalje, der straks noteres, er det meget ’clean’ styr. Sram XX-bremsegrebene er monteret sammen med henholdsvis triggershift i højre side og sammen med remote lockouten i venstre side. Det ser virkelig gennemført ud.

Cannondales nye rammegeometri giver en meget racepræget MTB. Den meget lave front giver selvsagt et lavere tyngdepunkt, og det mærkes på køreegenskaberne: Cyklen har et rigtig godt greb i underlaget. Bagstagets nye geometri, som giver nye muligheder for baghjulets opbygning, kommer til fordel ved et meget stift baghjul.

Hjulene er opbygget omkring DT Swiss 350 og Cannondales eget nav med DT Swiss Aerolite eger - 32 styk på hvert hjul - og uden om alt dette, har man monteret super lækre carbonfælge fra Enve. Dette giver ikke det letteste hjulsæt, men derimod et meget stift og holdbart hjul, som under hele testen har været presset og udsat for det meste og stadig ruller snorlige. Man bemærker hjulenes stivhed, så snart de presses. Hjulsættet er kort og godt virkelig gode at køre med.

XX1 geargruppen fra Sram er noget af det hotteste for tiden, og den passer perfekt til denne cykel og dens formål. En bemærkelsesværdig detalje: Gearkablet til bagskifteren er monteret i yderkabel de første 30 cm til bunden af kronrøret, hvorefter det løber langs rammen, ned under krankboksen, dernede kun ført af en lille pvc skål, derefter stadig frit videre, hele vejen under højre nedre bagstag (chainstay) til lige før bagskifteren, hvor det så igen de sidste 10 cm er ført i yderkabel. Salve kablet er coated for at minimere friktion. Resultat: minimal vægtbesparelse og muliggør hurtigt kabelskift

Avid XX bremserne fungerer bare upåklageligt og fås i denne testers øjne ikke meget bedre. At de så samtidig er integrerbare med RockShox remote lock out og SRAM triggershift, gør bare helheden endnu bedre. Cannondales Lefty carbon XLR  gaffel er ligeledes i den bedste ende - den fungerer kort og godt perfekt. Den kan låses tæt ved 100 % og arbejder efter denne testers opfattelse helt på højde med traditionelle to stempelede gafler.

Konklusion:
Cannondale har med deres F-SI Cabon Team 29” hardtail ramt plet og produceret en fuldblodsracer, der bare maser sig frem i skovens singletracks med noget nær en perfekt balance. Alt på cyklen er bygget til at passe sammen, og udover de mange penge, som cyklen trods alt koster, (samt at der kunne være blevet anvendt DT Swiss 240 navn), er det svært at finde på noget decideret negativt at skrive om den. Varme anbefalinger gives hermed til rytteren, som angriber sporene og vil have noget af de bedste på markedet - og vil bruge pengene på det.
 

Sådan har vi testet:
Selve testen blev gennemført i løbet af den danske sommer, under perfekte vejrforhold og på knastørre spor ved Bøndernes hegn (Harreskoven) samt på diverse ture i skovene på Hornsherred samt i Hamburgskoven ved Nykøbing Falster.

Om mærket:
Amerikanske Cannondale behøver ingen nærmere introduktion. Mærket er stiftet i 1971 og dukkede for alvor op på den danske marked i 1990’erne, da aluminiumscykler til både landevej og MTB skubbede stål i baggrunden. I samme årti sponsorerede mærket Saeco-holdet, hvor en vis Mario Cippoli på mange måder forandrede sporten. Også inden for MTB har Cannondale været med i alle disse år, således var Jakob Fuglsang tilknyttet Cannondale-teamet, da han blev U23 verdensmester.

Stillet til rådighed af:
Cycling Sport Group Europe
 

Læs også
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?