Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

Test: Cannondale SuperSixEvo Hi-Mod Disc Ultegra Di2
13. April 2017 af Lars Thier

Topramme og gode komponenter, hvor man får lov til at have udstyr, som ikke alle professionelle ryttere har adgang til. Samtidigt sparer du også penge ved denne cykel, og du bremser kun med én enkelt finger fra høj hastighed til stilstand, selv i regnvejr.

Fakta                                                 

Producent: Cannondale

Fås i størrelserne: 44, 48, 50, 52, 54, 56, 58, 60, 63

Fås i farven: VOLT - Lime/sort som på billedet.

Vægt (vejet): 7,4 kg. (str. 56, Garmin front mount)

Vejl. pris: Kr. 39.999,-

 

Fakta om cyklen

Ramme: New SuperSix EVO Disc, BallisTec Hi-MOD Carbon, Di2 Compatible, SPEED SAVE, PressFit BB30a

Forgaffel: New SuperSix EVO Disc, SPEED SAVE, BallisTec full carbon, 1-1/8" to 1-1/4" steerer, integrated crown race, 100x12mm thru-axle

Skiftegreb: Shimano RS785 Hydraulic, Di2

For-/bagskifter: Shimano Ultegra Di2

Kassette: Shimano Ultegra, 11-28, 11-speed

Kranksæt: Cannondale HollowGram Si, BB30a, w/ OPI SpideRing, 52/36

Bremser: Shimano BR805 Hydraulic Flat Mount disc

Styr: Cannondale C1 Ultralight, 7050 Alloy, Compact

Frempind: Cannondale C1 Ultralight, 2014 Alloy, 31.8, 6 deg. w/ integrated Garmin Mount

Saddelpind: Cannondale C2, UD Carbon, 25.4x300mm

Sadel: Fi'zi:k Arione R5 w/ MG Rail

Hjul: Cannondale HollowGram Si, Carbon Clincher Disc, 19mm inner, 35mm deep, tubeless compatible

Dæk: Schwalbe ONE, folding, 700x25c

 

Introduktion

Cannondale er en af verdens største cykelproducenter. De tilbyder både landevejsracere, MTB, crosscykler, TT/Tri, urban/fitness cykler og endda E-Bikes.

 

De er kendte for, at lave nogle af verdens bedste aluminiumsracere med Caad modellerne, MTB med single forgaffel og ikke mindst de senere år, verdens bedste carbon racer. Deres forrige model af SuperSix Evo Hi-Mod er blandt andet kåret af Tour Magazine i 2012.

 

Vi deltog ved verdenslanceringen af deres nye SuperSix Evo i Østrig i sommeren 2015 og havde den derefter til test. Disse to artikler kan læses her: Lancering af SuperSix Evo i Østrig og Test af SuperSix Evo Team.

 

Nu har vi så, fået lov til at teste den nyeste version af modellen. Eller det vil sige, modellen med skrivebremser. Det har vi glædet os meget til, da netop skivebremser på det seneste vinder meget frem, og ses hos flere i det professionelle felt. Dog stadig kun som prøve, så ikke alle ryttere i TV, har adgang til de samme bremser, som er på denne model. P.t. kan motionister derfor faktisk køre på udstyr, som vi ikke skal kigge langt efter på TV, når der køres forårsklassikere.

 

Selve rammen, kan du læse mere om i vores tidligere test, hvor vi har skrevet om den, nævnt i ovennævnte links. Men én ting vil vi dog nævne og fremhæve. Som der kan ses på billederne og i videoen af cyklen, så har Cannondale formået at lave selve gevindet til skrivebremserne, helt flad med rammen, hvor der også er intergreret kabeltræk inde i rammen. Det er fedt lavet og er med til at rammen kun stiger med 52 gram, i forhold til rammen uden skrivebremser. 

 

 

Vægten på rammen og cyklen, er i den lave ende. Med Garmin front mount, har vi vejet den til 7,4 kg. Det må siges, at være et let setup, hvor man nemt ved at skifte saddelpind, frempind, styr og evt. hjul kan få cyklen meget langt ned i vægt også længere ned end UCI grænsen på 6,8 kg. Med nuværende setup, vil den stadig kunne bruges både til bjerge og flad vej.

 

Kranksættet på cyklen skal også nævnes, da det er Cannondales eget kranksæt Vi har tidligere testet storebroderen: Hollowgram SiSl2- Testen kan læses HER. Men selv om dette er lillebroderen, så skal det bestemt ikke stå tilbage. Det er tungere, men designet ligner meget og det præsterer godt. Tager man prisforskellen med, så er dette sæt meget konkurrencedygtigt og i vores øjne pænere end mange fabrikskranksæt.

 

Test

Som skrevet i tidligere tests, har Cannondale valgt et mere klassisk look til sine cykler. De har ikke samme dybe slope, som mange andre producenter har valgt til deres rammer. Det synes vi sådan set, stadig gør sig godt. Det eneste, vi ikke synes gør sig helt lige så godt, er farvevalget til denne cykel. De skal dog have point, for at vælge farver fremfor alene bare sort, som stadig mange andre producenter gør. Men vi synes samme model, i den blå eller grønne farve, er bedre ramt, end denne neon. Men hvis ikke andet, så bliver man ihvertfald set på vejene, det er også meget oppe i tiden, rent sikkerhedsmæssigt. 

 

Udover den skrappe farve er cyklen udstyret med Shimano Ultegra Di2, som vi tidligere har testet, og testen kan læses HER. Vi synes stadig, det er en super gruppe, som på mange områder opfylder de flestes krav til en geargruppe. Vi har intet at udsætte herpå, og gruppen fungerer upåklageligt til cyklen. Frempind, saddelpind og styr er Cannondales eget mærke, og er af alu. Hvis man ønsker, kan man her gøre sine opgraderinger og sætte sit eget præg, men udstyret klarer sig fint til cyklen, og er helt anonym i sit look.

 

I forhold til vores tidligere test af cyklen uden skrivebremser, så vil vi i denne test ligge meget vægt på hjulene og ikke mindst bremserne. Det er her den helt store forskel ligger. Rammen er køremæssigt ens med sin bror, uden skrivebremser. Det kan der læses mere om i forrige test, nævnt tidligere.

 

Hjulsættet, som er Cannondales eget mærke Hollowgram, vejer tilsammen 1524 gram, baghjul 848 gram og forhjulet 675 gram. Det må siges, at være en fin vægt i forhold til mange andre carbon hjulsæt, som er 35 mm dyb og kommer med dæk og slange. Dog er det forberedt til slangeløs, så et alsidigt hjulsæt på mange måder. Men det er egentlig ikke så meget vægten, eller for den sags skyld udseende, hvor dette hjulsæt har sin force. Det er selve skiven på hjulene. De bremser simpelthen fantastisk. Det er muligt at bremse rigtigt kraftigt alene med én finger. Uanset om det er tørt eller vådt. Det er virkelig fedt at kunne nøjes med et hjulsæt -  om turen går i bjergene, hvor lange stejle nedkørsler skal forceres, eller i dansk regnvejr. Ikke nok med, at det bliver mere sikkert at kunne breme så godt, men man sparer endda penge, da der ikke behøves et ekstra hjulsæt til nedkørsler eller lignende.

 

Det eneste som, vi vil bemærke som en lille ulempe ved hjulsættet, er at de kan flexe en smule, som gør det muligt for skiverne at ramme bremseklodserne og give lyd fra sig. Hvis dette ikke havde været tilfældet, ville det have givet 6 stjerner, da de simpelthen bremser fantastisk.

 

Sadlen som Cannondale har valgt, falder ikke i vores smag. Men det er meget afhængig af, hvem der kører på cyklen og ens anatomi. Da valget af saddel er ekstremt individuelt, vil vi ikke lade dette falde negativt ud for testen.

 

Modellen vi har testet koster kr. 39.999, og vi synes man får rigtigt meget for pengene. En topramme med gode komponenter, med en lav vægt og sublime bremser.

 

Konklusion

En ramme vi tidligere har skrevet følgende om ”Rammen er super let, og er derfor et perfekt valg til bjergene. Samtidig er den også stiv, så sprint og sving bliver super sjove at køre, da man føler cyklen overfører kraften direkte til vejen og den manøvrer sikkert når den udfordres.”

 

Det er den stadig, men nu udstyret med de fedeste skivebremser, hvor én enkelt finger er nok til at bremse i al slag vejr og vej. Samtidigt gør hjulsættet med skivebremser at man sparer penge, da ét hjulsæt er nok til alle forhold.

 

Sådan har vi testet

Cyklen er testet på de sydsjællandske landeveje i løbet af september, oktober og november måned.

 

Kort om mærket

Cannondale er et amerikansk firma, som blev etableret tilbage i året 1971. Mærket startede med at producere cykeltrailere, som i 1983 blev suppleret med en touring cykel. Herefter er det går stærkt, og mærket er mest kendt for sine revultionerende aluminiumscykler, men senere også carbon cykler som båede spænder fra touring, MTB og racercykler samt udstyr og tøj.

 

Stillet til rådighed af:

Cycling Sports Group

Feltet.dk's vurdering:

Dennis: Ruten testede alt
Landevej
19.08 2017
BMC vinder Vuelta-åbning
Landevej
19.08 2017
Luke Rowe: Jeg kommer igen
Landevej
18.08 2017
Test: Assos bibshorts og jersey
Udstyr og test
18.08 2017
Vuelta a Espana: Favoritten
Landevej
18.08 2017
Vuelta a Espana: Outsiderne
Landevej
18.08 2017

Bretagne Classic - Ouest-FranceWTD 27/08-27/08

Brussels Cycling Classic1.HC 02/09-02/09

Tour de DMZ 20172.NCUP 02/09-05/09

GP de Fourmies / La Voix du Nord1.HC 03/09-03/09

Tour of Britain2.HC 03/09-10/09