Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Canyon Aeroad CF SLX

02. februar 2015 12:15Foto: A.S.O.

En raceorienteret cykel fra allerøverste hylde. En topklasse cykel, hvor samspillet mellem aerodynamik, stivhed og vægt er helt i top. Med Canyons eget aerocockpit er looket meget strømlinet. Prisen er til at betale, men cyklen er med sin stivhed og aerodynamik primært designet til løb.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:
Producent: Canyon
Vejl. pris: Kr. 35.899
Vægt opgivet: 6.95 kg (str. 56.)
Syv størrelser fra 2XS til 2XL
Fås i to farvevarianter


Fakta om den testede cykel (2015-model):
Canyon Aeroad CF SLX ramme
Canyon Aeroblade SLX forgaffel, med indstilleligt fremløb for forgaflen (shift rake)
Shimano Dura-Ace RD-9000 11-speed gruppe, med direct mount bremser
Mavic Cosmic Carbone SLE WTS Exalith 2 med Yksion Pro SSC GripLink dæk
Canyon H11 aerocockpit CF styr med integreret frempind
Fizik Arione sadel


Introduktion:
Trods Canyons status som internetbaseret firma har cyklerne de senere år været meget synlige på det danske marked. De ses mange steder og er meget ikke til at undgå på diverse cykelmesser omkring i landet. Og med deres indtræden på Protouren kan man ikke længere undgå at lægge mærke til dem.


Canyon har haft held med at positionere sig som et godt ”value for money” produkt, der samtidigt ser lækkert ud med dets afdæmpede, men dog skarpe design.

Vi har på Feltet.dk tidligere både skrevet om og testet flere cykler fra Canyon, og vi er denne gang blevet tilbudt at teste denne Canyon Aeroad CF SLX


Test:
Canyon står for tysk kvalitet, og når man modtager sin store papkasse med sin nye cykel, så springer netop dette i øjnene. Når man åbner kassen og kigger ned, så ser man i første omgang en masse bobbelplast samt små papkasser, som sikrer afstand mellem cyklen og papkassens kant.


Når alt beskyttelsen er gravet væk, så kan man løfte den knap syv kilo tunge cykel op (i str. 56). Med den følger en smart momentnøgle samt instruktionsbog, så man nemt kan samle resten af cyklen. Sadelpinden, forhjulet og styret er det eneste, der skal eftermonteres, og i den medfølgende instruktionsbog er det nøje beskrevet, hvordan det samles, samt hvor hårdt det skal spændes.


Når man har fået cyklen samlet, så ser man hurtigt at her, har man en cykel fra øverste hylde. Både når man snakker design, men så sandelig også funktionelt. Uanset hvilket farvekombination man har bestilt, så er det meste af cyklen holdt i matsort, med nogle lækre blanke detaljer, som følger cyklens geometriske linjer. Desuden springer det aerodynamiske look også i øjnene, i særdeleshed med det nyudviklede cockpit. Men også på bagstellet ser man de aerodynamiske forbedringer, hvor man her har lånt designet fra enkeltstartscyklen (Speedmax).


Når cyklen ellers er pakket ud, så mangler man blot en hurtig omklædning, inden man kan tage sin første tur på cyklen. Fra Canyons side har man nemlig valgt at sende alle cyklerne forbi fabrikantens egne professionelle mekanikere, så cyklen, inklusiv gearjustering, spiller, når den er samlet. Den cykel som Feltet.dk modtog, var desuden pumpet til knap syv bar, hvilket er rigeligt til en træningstur for denne tester.


Prisniveauet ligger på det jævne, set i lyset af, hvad andre high-end cykler koster. For det er en high-end cykel, og det mærker man med det samme man triller ud på den. Første gang, man træder i pedalerne mærker man, hvor stiv den er. Det samme gør sig gældende, uagtet om man accelererer på flad vej eller på bakker. Man fornemmer virkelig, hvordan cyklen svarer igen på den kraft, man putter i pedalerne. Det gør sig også gældende, når man har cyklen oppe i høj fart, hvor den, trods sin lave vægt, ligger stabilt på vejen.


Men når man har at gøre med en cykel, som i den grad præsterer i alle terræner, så går det ud over én specifik del: Som følge af den øgede stivhed og meget aggressive position på cyklen, så kan man godt mærke, at den er bygget til væddeløbere. Komforten i cyklen er ikke bygget til en søndagstur - den er bygget til ræs, og det skal man have med i overvejelserne, inden man køber denne cykel.


Cyklen har dog også nogle lækre detaljer. Eksempelvis er den udstyret med Canyons eget cockpit, som visuelt er supersprødt og følger cyklens linjer set forfra. Cockpittet øger både stivheden og aerodynamikken, og det giver en god følelse af kontrol over cyklen. Desværre er frempindsdelen af cockpittet ganske bredt, hvorfor de normale monterings elastikker til diverse computere ikke rækker. Man kunne have løst dette ved at gøre det muligt at montere en ”out-front” montering, men det tillader styrets design heller ikke, hvorfor man er tvunget til nogle lidt mere kreative løsninger.


Bagstellet er også en lækker detalje, som man hurtigt bliver glad for. Til forveksling ligner den bagstellet fra diverse enkeltstartscykler, og det er da også fra Canyons egen Speedmax, at denne teknologi er hentet. Den giver et super aerodynamisk look, mens den forbedre stivhed bestemt også er at mærke.


Konklusion:
Canyon Aeroad CF SLX er en raceorienteret cykel fra øverste hylde. Monteret med en af de bedste mekaniske grupper på markedet samt et top clincher hjulsæt gør, at du har en cykel, som er klar til at køre løb med det samme. Canyon har med denne cykel ramt en nærmest perfekt kombination af vægt, stivhed og aerodynamik, og de har serveret det hele til en pris der på ingen måder sprænger skalaen for high-end cykler. Det er en cykel til den erfarne rytter, som ønsker det bedste.

…..


Sådan har vi testet
Cyklen er testet i to måneder fra oktober til og med december. Dermed har cyklen primært kørt i regn, vind og kulde. Cyklen har fulgt et træningsprogram for en dansk A-rytter, hvilket betyder, at den både har kørt lange og jævne intervaller, samt højintens intervaller. Alle cyklens kilometre er kørt i det midt- og østjyske, hvilket både har givet flade og kuperede ture.


Om mærket
Historien om det tyske mærke Canyon er tæt på den klassiske historie om firmaet, der er startet op i forældrenes garage. For Canyons vedkommende startede firmaet i 1978, dog i faderen Toni Arnolds trailer. Mens sønnen, Roman Arnold, cyklede cykelløb solgte faderen i ventetiden reservedele fra den medbragte trailer. I 1984 rykkede salget hjem i garagen, og i 1994 bliver Roman tilbudt en container med ”no-name” cykler, som ved en fejl ikke er blevet aftaget - det bliver startskuddet til det, vi i dag kender som Canyon.

Producenten har i dag egne ingeniører, designere samt eget produktionsapparat og testlaboratorium, og mærket er kendt for både sine landevejs- og sine terræncykler, ikke mindst via sine sponsorater af teams som Movistar og Katusha og før det Lotto. Desuden har Canyon også været en del af talentarbejdet hos Canyon Young Hereos.


Stillet til rådighed af:
Canyon Danmark
 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?