Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

Test: Canyon Inflite AL 8.0 cross cykel

Del på Twitter
Del på Facebook
Udskriv artikel

23.11.2013 kl. 09:00 af Troels Dahlgaard Astrup.

Canyon har med Inflite AL 8.0 præsenteret en cross cykel, der på et fornuftigt budget byder nye ryttere velkommen til cross disciplinen. Cyklen klarer sig fornuftigt på alle parametre, prisen taget i betragtning.

Stillet til rådighed af:

Canyon

 

Cyklen er udstyret med:

Stel: Canyon InfliteAL
Forgaffel: Canyon One One FourSL Disc
Geargruppe: Shimano 105
Kranksæt: Shimano FC-CX50 black 46/36T
Bremser: Shimano BR-CX77 (på den testede cykel dog Avid BB7)
Hjulsæt: Mavic Cross Ride29 Disc
Dæk: Schwalbe Rocket Ron Evo
Sadelpind: Canyon VCLS Post 2.0
Styr: Ritchey WCS Evo Curve
Frempind: Ritchey Ritchey WCS 4-Axis
Sadel: Ergon SM30 Evo
 

Vægt opgivet til:

9,3 kg

 

Vejl. pris:

Kr. 10.969

Introduktion:

Canyon behøver som mærke næppe nogen introduktion, men det er faktisk ikke længe siden, at den populære tyske producent begyndte at give sig i kast med cross cykler. Og med Inflite AL 8.0, som er ’mellembarnet’ i Canyons cross-familie, henvender producenten sig til rytteren, der er på jagt efter en cross cykel til et fornuftigt budget samtidigt med, at cyklen skal kunne klare de hårde vilkår, som en cross cykel bydes i terrænet.
 
Inflite AL 8.0 er fra Feltet.dk’s side blevet udsat for et alsidigt testforløb, der har fokuseret på cyklens egenskaber i skoven, stien og græsmarken - cross cyklens naturlige habitat.

 

Første indtryk:

Som det er altid er tilfældet med et produkt fra Canyon, er besøgene i den fysiske cykelbutik skiftet ud med den virtuelle model i form af Canyons velfungerende og flotte hjemmeside. Så selv om der ikke er tale om personlig betjening ansigt til ansigt, giver hjemmesiden fin mulighed for at sammenligne og vurdere de forskellige produkter.

 

Det betyder også, at cyklen ankommer i en stor papkasse med dertilhørende instruktioner. Canyon vedlægger et digert værk af en manual til cyklen, hvor alle tænkelige (og utænkelige) forhold samt ikke mindst farer ved cykling og anvendelse af produktet gennemgås. Dette skyldes formentlig ønsket om juridisk rygdækning, men det skæmmer lidt førstehåndsindtrykket.

Det gør det forhold også, at der er tale om en generel manual, der ikke skrevet specifikt til Inflite AL 8.0, men derimod til alle Canyons cykler som et hele.


Det, der til gengæld ikke skæmmer det første indtryk, er en cykel, som efter et par enkle og hurtige justeringer er køreklar og tager sig ganske fornuftigt ud.

 

Test:

Overordnet er der med Inflite AL 8.0 tale om en cross cykel, der bare fungerer. Dens opførsel er på alle områder forventelig, forudsigelig og tillidsvækkende. Dette gør imidlertid også, at den kan fremstå en anelse kedelig. Men særligt for den mindre erfarne rytter, er dette bestemt kun et plus.  

Alene staffering giver indtryk af en konservativ cross cykel, der ikke udgiver sig for at være noget, den ikke er. Den mat grå baggrundsbemaling piftes lidt op af de sorte fartstriber samt model og mærkeangivelsen. Forgaflens inderside har anført ”Canyon” med dertilhørende fartstriber i neongrøn, hvilket giver lidt tiltrængt kulør til cyklens fremtoning. Men udseende er om noget et spørgsmål om personlige præferencer, så denne tester vil nøjes med at konkludere, at man med Inflite AL 8.0 i hvert fald ikke skiller sig voldsomt ud fra mængden, hvilket jo både kan være en fordel og en ulempe.
 

Kabelføringen er fra Canyons side delvist integreret og skjult i rammen. Langs overrøret løber kablet frit, men det er med en lækker cross specifik detalje flyttet op oven på røret, således det ikke kommer i karambolage med skulderen, når der skal løbes. Kablet i skrårøret er fritlagt fra kranboksen og hen langs bagstræberen.

 

Kablerne kunne selv ikke på dårlige brostensstræk med +30 km/t aftvinges nogen lyde, så de må siges at være fint fastgjorte. Til gengæld fandt denne tester (igen) Shimano 105 grebene for små og med for lille udformning til hånden, når man sidder oppe i grebene, og underlaget er ujævnt og farten høj.


Komponenterne

105 gruppen gjorde det imidlertid som altid fremragende, selv når den var overdynget med mudder og skidt. Ikke en eneste gang oplevede denne tester et fejlskift, hvilket må siges at være endog meget tilfredsstillende.

 

I mudderbaljen bliver en cross cykel udsat for en afgørende test; virker den fine mekanik også efter en badetur i kakaovand og tilhørende pløre? Som nævnt havde geargruppen ingen problemer, og det samme gjorde sig gældende for frigangen mellem ramme og hjul. Ingen problemer trods forcering af klæge græsmarker med tyk mudder.

 

Men hvad med bremserne i mudderet? Inflite AL 8.0 er udstyret med kabeltrukne skivebremser i form af Avid BB7. Disse er ganske lette at betjene og justeres enkelt ved hjælp af to fingerskruer på selve bremsehuset. Bremseevnen kan bedst beskrives som en kombination af en god fælgbremse med skivebremsen bid. Det vil sige, at selve trækket i bremsegrebet føles som en almindelig kabeltrukken fælgbremse, mens der på effekten af bremsen kan mærkes en afgørende forskel fra fælgbremsen. Bremsen opleves simpelthen mere effektiv, om end den dog ikke kommer op på højde med en god hydraulisk skivebremse.

 

Og tilbage til mudderet! Ved første nedbremsning efter et mudderhul var der tydelige mislyde fra bremserne, men i efterfølgende nedbremsninger var de stille igen. Så alt i alt er Avid BB7 bremserne et fornuftigt kompromis mellem fælgbremsen og den hydrauliske skivebremse. Det skal bemærkes, at man uundgåeligt som rytter får lov at betale lidt på vægtregningen ved dette kompromis, idet Avid BB7’alt andet lige en er tungere end en tilsvarende fælgbremse.

 

For konkurrence crossrytteren er cyklens egenskaber i forbindelse med løbepassager afgørende, da et crossløb ofte vil kunne vindes (og ikke mindst tabes) under passagen af disse tekniske elementer af ruten. På trods af at denne tester ikke er en decideret rutineret cross konkurrence-haj, så smuttede Inflite AL 8.0 meget let på skulderen - og blev der.
 

Tilbage i de trygge omgivelser med pedalerne klikket i, hænderne på styret og bagdelen i sadlen (i hvert fald noget af tiden) svarede Inflite AL 8.0 fint igen på alle anstrengelserne. Villigt og uden mærkbar lateral fleks gav cyklen modsvar til testerens antrit op ad bakkerne. Hjulene fra Mavic virkede stive i både sving og under accelerationer, mens Schwalbe Rocket Ron gav et betryggende vejgreb i alt fra mudder over grus til asfalt. Dog syntes cyklen at være en anelse vanskelig at holde fart i på lange lige stræk med godt underlag, hvilket formentlig skyldes Rocket Ron’s rullemodstand med de markante knopper.


Sidste bemærkninger

Men mens alurammen virkede særdeles stiv og således ikke gav anledning til bekymringer vedrørende mistede watt, måtte lænden holde for. Her kommer Canyon imidlertid den komfortorienterede cross rytter til undsætning med deres egen nyskabelse; saddelpinden VCLS Post 2.0. Eftersom et typisk cross løb varer i omegnen af 60 minutter, er det primært under træningsturene, at man vil få gavn af denne saddelpind. For denne tester var der tale om en meget positiv oplevelse. Ud over et aparte design, der også rent visuelt signalerer maksimal fleksibilitet, er der med VCLS Post 2.0 tale om en meget støddæmpende og justerbar saddelpind, der effektivt giver afløb for rammens strøm af hårde vibrationer.

 

Med til ovennævnte positive oplevelse af cyklens komfortniveau hører naturligvis også sadlen Ergon SM30 Evo. Den passede fint denne tester, også efter de første 4-5 timer på cyklen. Ritchey cockpittet gjorde arbejdet og gav indtryk af god stivhed og robusthed.


Konklusion:

Canyon byder med Inflite AL 8.0 på en cross cykel uden dikkedarer - til begynderen og den øvede, men ikke decideret ambitiøse rytter. Om den er kedelig i udseende, må være op til den enkelte at vurdere, men faktum er, at den leverer en særdeles solid præstation uden nogen nævneværdige minusser. Står man over for et køb af en cross cykel uden at ville kigge nærmere på husets friværdi, så bør Inflite AL 8.0 komme i betragtning.

 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Bremser, stabilitet og robusthed
-  Brugsvejledning
 

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:


Se mere om Feltet.dk's test kriterier

SENESTE

Vis valgte

SØNDAG

Vis valgte

LØRDAG

Vis valgte

SENESTE: TOUR DE FRANCE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FELTET.DK HOLDNINGER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM TINKOFF-SAXO

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: VUELTA A ESPAÑA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM WORLD TOUR HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: MATERIALE OG UDSTYR

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE PROFFER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FORÅRSKLASSIKERNE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: GIRO D'ITALIA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 5155 8966

info@feltet.dk