Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Canyon Ultimate CF SLX 9.0

Test: Canyon Ultimate CF SLX 9.0

13. marts 2012 06:28Foto: A.S.O.

Canyon leverer her en cykel der topper barometret i udstyr og oplevelser - men ikke i pris.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Produktets navn:

Canyon Ultimate CF SLX 9.0

 

Venligst stillet til rådighed af:

www.canyon.com
 

Generel info om produktet:

"Aldrig før har en cykel fået karakteren 1,2 i en TOUR test. Denne gang sikrede Canyon sig sejren med bedste rammesæt og bedste udstyr." TOUR 04/11. I 2012 kommer denne model med endnu bedre udstyr: Mavic R-Sys SL løbshjul byder på det bedste af to verdener: Fremragende bremseegenskaber også i vådt føre, samt en meget lav vægt takket være carbonegere med Tricomp teknologi. De både træk og tryk belastbare egere giver mere stivhed ved lavere vægt. I kombination med Shimano Dura Ace 7900 gruppe og det superstive Fulcrum Racing Torq RS kranksæt, får du en cykel der ligge under UCI mindstevægten:forenes succesfuldt i samme cykel.

6,7kg for en komplet cykel. Der er meget retningsstabilitet tilgængelig, selv når du føler at du kører på grænsen. Dette opnås kun vha. et intelligent samlet koncept. Dette sikrer dig også mere køreglæde på nedkørslerne. Ved opkørsler gør følgende krav sig gældende: let, stiv, retningsstabil og alligevel komfortabel. De omhyggeligt placerede carbonfibre med forskellige belastningsretninger garanterer at disse krav forenes succesfuldt i samme cykel. Med denne cykel tilbyder vi dig en fuldblods racer, både i feltet og på træningsturene.

 

Udstyr:

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

 

Ramme

Canyon New F10 Technology

 

Forgaffel

Canyon OneOneFour SLX

 

Headset

Acros Ai-70 Fiber

 

Bagskifter

Shimano Dura-Ace 7900

 

Forskifter

Shimano Dura-Ace 7900

 

Skiftegreb

Shimano Dura-Ace 7900

 

Bremsegreb

Shimano Dura-Ace 7900

 

Bremser

Shimano Dura-Ace 7900

 

Nav

Mavic R-Sys SL

 

Kassette

Shimano Dura-Ace 7900 11-28

 

Fælge

Mavic R-Sys SL

 

Dæk

Continental Grand Prix 4000 S

 

Kranksæt

Fulcrum Racing Torq RS

 

Klinger

50/34t (compact: CT)

 

Krankboks

Fulcrum Ultra Torque

 

Frempind

Ritchey WCS 4-Axis

 

Styr

Ritchey WCS Evo Curve

 

Sadel

Selle Italia Race Special Edition

 

Sadelpind

Canyon VCLS Post

 

Pedaler

Leveres uden

   
 

Ramme størrelser

50, 52, 54, 56, 58, 60, 62, 64cm

 

Farve

Stealth
team

 

Vægt

6,50

 

Pris: 31.229.-

 

Intro:

Indrømmet; det er ikke altid et hårdt liv at være tester…

 

Især ikke, når man få maskiner som denne her op under neglene. Her er tale om en cykel der – i store træk – kører i Pro Touren. Sådanne cykler sætter man sig altid op på med en vis ærefrygt: ”Hvis de drenge kan køre på den, hvordan skulle en simpel motionist fra Midtsjælland så kunne finde noget som helst at sætte fingre på?”

 

Der er altid store forskelle på, hvad de meget gode ryttere kan lide at køre på, og hvad vi almindeligt dødelige foretrækker.

 

Det viste sig meget hurtigt, at det dog ikke lige var tilfældet med denne cykel.

 

Som den stod i min stue, udpakket, var jeg forbløffet over det æstetiske udtryk denne cykel gav. Fra én vinkel er det bare en sort ramme, fra en anden vinkel kan man istedet se firmanavnet smyge sig op af skrårøret. Kommer man helt tæt på, kan man se vævningen i carbonen.

Det er en feature der lidt skiller vandene: det ser ærligt talt lidt rodet ud, ja - men man kan se håndværket i udførelsen af cyklen. Jeg kan personligt godt lide det, og jeg synes det er et kvalitetsstempel, at fabrikanten ikke lakerer sig ud af dette.

 

Cyklen har et meget højt udstyrsniveau: fra DA 7900, over Ritchey komponenter, sluttes cyklen af med et sæt af mine (nye) favorithjul: Mavic R-SYS SL (mere om dem senere).

 

Den testede cykel vejede meget tæt på den, af fabrikanten opgivne vægt. Vi har altså her at gøre med en cykel der er under UCI vægtgrænsen – og det er endda uden at man skal helt op i den tunge ende af prisspektret.

Bevares, den er ikke billig – men set i forhold til dens direkte konkurrenter, ligger den altså i den meget lave ende.

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

Test:

Samlet set giver denne cykel en meget gennemført oplevelse på alle ture.

I tests mangler man tit ”noget”, eller ”noget” kunne ændres, for at den passer lige præcis til ens præferencer. Her bevæger man sig så igen ud på lidt tynd is, da præferencer er meget objektive.

 

Jeg har virkeligt prøvet, men det er bare ikke lykkedes mig at finde dette ”noget” på denne her cykel.

 

Jeg har været igennem æstetikken – et punkt jeg sætter meget højt. Det er en flot, og meget gennemført cykel. Folk vender hovedet efter den, og det var ikke uden stolthed jeg trillede rundt på den – og ønskede den ikke kun var til låns.

 

Cyklen er meget gennemført i udstyret, det passer rigtigt godt sammen og komponenterne spiller sammen i en grad jeg ikke har oplevet før.

 

DA 7900 gruppen havde jeg ikke stiftet bekendtskab med før, og det er altså bare en geargruppe der virker! Shimanos næsten symaskine-præcise gearskift gør sig selvfølgelig også gældende for denne gruppe.

Gruppen er pæn, og fjernelsen af kablerne fra grebene (som på 7800) har virkeligt gjort meget for gruppens visuelle udtryk.

Bremserne har et meget solidt greb om hjulene, og yder den sikkerhed man altid har været vant til fra Shimanos side.

 

Mavic R-SYS SL hjulene fik en (mildest talt) hård medfart, da de i sin tid blev lanceret. Billeder og videoer af egere der eksploderede under selv de letteste ryttere gik verden over.

Mavic, der ellers er et meget velrenommeret firma, led et knæk i den periode.

De fik dog rettet op på fejlene med hjulene, og efter den tid er nævnte hjulsæt blevet ret højt besunget verden over.

 

Det skal siges, at jeg aldrig har haft problemer med nogen af de nu 6 Mavic hjulsæt jeg selv har ejet igennem årene. Tværtimod har jeg altid været glad for deres hjul, og det kom meget bag på mig, at de fik så store problemer som de gjorde.

 

Disse hjul havde jeg heller aldrig prøvet, men også de var en fantastisk oplevelse. Hjulene giver en helt fantastisk stivhed, og med fare for at udvande et, i forvejen udvandet, udtryk så kører man simpelthen på skinner rundt i svingene på de hjul.

Jeg har ikke kunnet vride det mindste flex ud af dem, hverken ved hårde antrit eller når der virkeligt skulle hives i cyklen op af de bakker jeg har forvildet mig ud på.

På grund af deres lave profil, er det også et hjulsæt der er meget let kørt. I høj fart kan man godt mangle lidt profil, men det er ikke altid muligt at blæse og have mel i munden på samme tid.

 

På føromtalte bakker mærker man alle de kvaliteter, som denne cykel er bygget med for øje. Letheden og stivheden går op i en højere enhed, og giver en oplevelse af at bakken slet ikke er så slem som den så ud til.

 

Konklusion:

Kan man så få en cykel i den helt høje ende af spektret for ”kun” 32.000 kroner? Ja, det mener jeg så absolut man kan!

Det er en virkeligt gennemført cykel, og både på æstetik og køregenskaber får man i mine øjne langt mere, end man betaler for. Canyon formår igen at levere en cykel der er udstyret langt dyrere, end prisen antyder.

Jeg kan ikke finde nogen steder at sætte mine fingre, så der er ikke nogen anden mulighed end 5 meget velfortjente Feltet.dk logoer til denne cykel

Plus og minus:
+

Udstyrsniveau

Pris

Samlet indtryk

-

Jeg har ikke noget til dette punkt


Køb denne cykel, hvis:

Du bare vil have et gennemført stykke værktøj, hvad enten det er til motion eller cykelløb

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?