Test: Canyon Ultimate CF SLX 9.0 Aero
16. maj 2016 11:00 af Mads Søndergaard Jensen

Canyon har lavet en meget fin cykel. En del af navnet er ”Ultimate”, hvilket præcis dækker den beskrivelse man har, efter en tur i sadlen; balanceret geometri, høj performance og samtidig komfort - what’s not to like.

Fakta

Producent: Canyon

Fås i størrelserne: 2XS, XS, S, M, L, XL og 2XL

Fås i farven: Stealth - Asphalt grey / Jet Silver - Grey

Vægt (Vejet): 6,8 kilo (Størrelse S med pedaler, 2 stk. flaskeholdere og Garmin computer)

Vejl. Pris: 53.449 kroner

 

Fakta om cyklen

Ramme: Canyon Ultimate CF SLX

Forgaffel: Canyon One One four SLX, full carbon, 1 1/2 ”- 1 1/4"

Skiftegreb: Shimano Dura-Ace 9070 Di2

For-/bagskifter: Shimano Dura-Ace Di2

Kassette: Shimano Dura-Ace 11-28, 11 speed

Kranksæt: Shimano Dura-Ace, Hollowtech II construction, Hollowglide chainrings, 52/36

Bremser: Shimano Dura-Ace, 9070 Di2

Cockpit  Canyon H36, Aerocockpit CF (integreret styr og frempind)

Saddelpind: Canyon S13 VCLS CF (15-35 mm setback)

Saddel: Fizik Antares R5

Hjul: Zipp 303 Firecrest, carbon clincher

Dæk: Continental Grand Prix 4000S II

 

Introduktion

Trods Canyons status som internetbaseret, har cyklerne de senere år været meget synlige på det danske marked. De ses mange steder og er snart ikke til at undgå på diverse cykelmesser omkring i landet. Og med deres indtræden, for snart nogle år siden, på World Touren, kan man ikke længere undgå at lægge mærke til cyklerne som både russiske Katusha og spanske Movistar kører rundt på.

 

Canyon har haft held med at positionere sig som et godt ”value for money” brand, der samtidigt ser lækkert ud, hvis man er til et afdæmpet, men dog skarpt design.

 

Test
Canyon er tysk kvalitet også når det kommer til indpakningen. Når man åbner kassen er cyklen mere end tilstrækkeligt pakket ind i bobleplast. Det man løfter op af kassen, er en cykel der skal samles en lille smule. Dette gøres nemt og simpelt med værktøj der følger med samt en instruktionsbog. Saddelpind samt forhjulet skal eftermonteres og det integrerede styr og frempind skal drejes på plads. Cykler der kommer fra Canyon har været forbi mekanikere inden den blev pakket ned, så cyklen spiller ud af kassen, inklusiv gearjustering.
  
Når man har fået samlet cyklen, ser man hurtigt at det er en high-end racer fra øverste hylde. Farven på cyklen er grå/matsort og ser ret stilren ud. Det der ved første øjekast springer i øjnene er det aerodynamiske look og især det nyudviklede cockpit, hvor styr og frempind er i et stykke.  Det ser virkelig aerodynamisk ud og nedenunder har de gemt Di2 boksen.
 

En lille lækker detalje er den integrerede Garmin Front mount, der gør at Garmin computeren kommer ned under styret og bliver så aerodynamisk som muligt.

 

Canyon har på den nye model, eftersigende, gjort rammen 15 % mere komfortabel end forgængeren. Denne tester har også erfaret at den, på trods af de åbenlyse aerodynamiske tiltag, er ganske komfortabel også efter træningsture på over 4 timer.

 

Placeringen af saddelpindsspændet, er også værd at nævne. Spændet er boltet længere nede i rammen end man normalt ser - for at saddelpinden i sig selv kan flekse. Dog giver det lidt besvær når man skal justere sadelhøjde, da spændet er lidt mere utilgængelig end normalt.
 

Cyklen bliver leveret med Shimanos elektroniske geargruppe, Di2. Geargruppen er Shimanos absolutte topmodel indenfor geargrupper og denne tester erfarer, at det skifter flydende og uden nogen problemer, man opdager stort set ikke skiftet.

 

Selv når man står op i pedalerne på en stejl stigning, skifter man uden problemer, nærmest i samme split-sekund man rammer gearknappen (Kan sammenlignes lidt med en lækker bil med automatgear). En detalje vi også skal have med er ”Sprintskifteren” som gør det muligt at skifte gear, når du sidder helt nede i hornet, (sprintposition), et let tryk i højre eller venstre side med din tommeltot, og du kan geare op eller ned.

 

En træningstur på denne cykel blev for denne tester noget af en oplevelse og fik et smil frem på læberne. Selv i de hårdeste ryk eller på de lange ture i regnvejr, så spiller gear og ikke mindst hjul bare max.
 

Hjulene er fra Zipp og er modellen Firecrest 303 i carbon clincher. Modellen har en 45 milimeter høj profil, hvilket gør den ideel til de danske vindblæste forhold, men også gode i kuperet terræn. Hjulet ruller fantastisk og er virkelig stive. Dette kan man mærke når man træder an i spurten, her kan man mærke, at alt kraften bliver overført direkte. Hjulene vejer 1645 gram og er derfor et forholdsvis let hjulsæt til dæk og slange. Hurtigt og nemt at få op i fart og giver en fornemmelse af fuld kontrol, især på nedkørsler i høj fart, med aggressiv kørestil.

 

Gear og hjul er i den dyre ende af skalaen, men begge dele gør bare denne cykel til en kæmpe fornøjelse at køre på. En pris på 53.499 kroner vil for mange mennesker helt sikkert være for meget, at spendere på en cykel. Derfor har Canyon også andre modeller i Ultimate-serien der er billigere - en komplet Ultimate CF SLX cykel kan leveres fra 26.399 dkk.   

 

Konklusion

Canyon har sat nogle af de bedste komponenter på markedet sammen til denne fartmaskine af en cykel. Komponenterne fungerer rigtig godt sammen. Hele cyklen er super let og stiv og den overfører kræfterne direkte til vejen, hvor den manøvre sikkert, når den kommer op i fart,

 

Det er også tydeligt, at den er blevet mere komfortabel, dette mærkes især på de lange ture, hvor man ikke bliver så træt og øm i kroppen. Små huller og humpler på vejen bliver absorberet let af cyklens hjul og stel.  Sadlen var ikke denne testers favorit, men det er en smagssag.

Prisen for cyklen er klart i den dyre ende og man kan sagtens nøjes med nogle billigere hjul eller billigere geargruppe. Men for perfektionisten der ikke vil gå ned på udstyr, eller motionisten der kører for at vinde cykelløb, er denne et meget godt bud på en cykel man bare må eje.       

Sådan har vi testet

Cyklen er blevet testet på de nordjyske veje i løbet af februar og marts måned. Derudover er den blevet testet i de Spanske bjerge, på Mallorca i en periode på 7 dage.    

Kort om mærket

Historien om det tyske mærke Canyon er tæt på den klassiske historie om firmaet, der er startet op i forældrenes garage. For Canyons vedkommende startede firmaet i 1978, dog i faderen Toni Arnolds trailer. Mens sønnen, Roman Arnold, cyklede cykelløb solgte faderen i ventetiden reservedele fra den medbragte trailer. I 1984 rykkede salget hjem i garagen, og i 1994 bliver Roman tilbudt en container med ”no-name” cykler, som ved en fejl ikke er blevet aftaget - det bliver startskuddet til det, vi i dag kender som Canyon.

 

Producenten har i dag egne ingeniører, designere samt eget produktionsapparat og testlaboratorium, og mærket er kendt for både sine landevejs- og sine terræncykler, ikke mindst via sine sponsorater af teams som Movistar og Katusha og før det Lotto-holdet.


Stillet til rådighed af Canyon Danmark

Feltet.dk's vurdering:

VM(CM) 17/09-24/09

Duo Normand(1.1) 24/09-24/09

Tour of China II(2.1) 19/09-24/09

Duo Normand(1.1) 24/09-24/09

Giro della Toscana - Memo...(2.1) 26/09-27/09

Coppa Sabatini - Gran Pre...(1.1) 28/09-28/09

Giro dell'Emilia(1.HC ) 30/09-30/09

Giro dell'Emilia Internaz...(1.1) 30/09-30/09

Omloop Eurometropool(1.1) 30/09-30/09

Gran Premio Bruno Beghelli(1.HC ) 01/10-01/10

Tour de l'Eurométropole(1.HC ) 01/10-01/10

Gran Premio Beghelli Inte...(1.1) 01/10-01/10

Tour de Vendée(1.1) 01/10-01/10

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »