Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Et hurtigt og udfordrende dæk, som er sjovt at køre på, fordi dets greb, kvalitet og egenskaber, giver mulighed for virkelig at træne sin teknik - og for at køre rigtig stærk
Annonce
Stillet til rådighed af:
Marker Scandinavia
Særlige features ved produktet:
- 700 x 32c
- Mønster specifikt til hårdt og tørt underlag og/eller græs og is/sne
- 300 TPI, anbefalet dæktryk 2-6 bar (30-90 pi)
- Sort/brun
Vægt opgivet:
355 gram
Vejl. pris: Kr. 499 (pr. dæk)
Introduktion:
Som vi fortalte, da vi i vinter testede Limus-dækket, vinder italienske Challenge frem på markedet for cross-dæk. Og med et særdeles bredt sortiment af cross-dæk til alle formål og årstider, og i både tubular, open tubular og en traditionel clincher-version af mærkets mest alsidige model, Grifo. Hvilken model, man skal gå efter, tilbydes der på mærkets hjemmeside en særdeles god vejledning i.
Open tubular-dækket er en slags specialitet fra Challenges side og igen et af disse, vi her har testet. I princippet et clincher-dæk til slange, men med samme overdel som mærkets tubulars, det vil sige også med skindkant, som gør dækket mere smidigt og oplevelsen, ifølge producenten selv, særdeles tæt på oplevelsen ved lukkede ringe.
Hvor vi i vinter altså udgav en test af mudder-dækket Limus, har vi her fat i Grifo XS; et både specialiseret og alsidigt dæk. Designet til hårdt, tørt underlagt, hvilket altså lugter mere af sommer end af vinter, men samtidig designet til også at køre på is og sne - samt muligvis i sand, da det ikke som mere allround- og mudderdæk vil grave sig ned, men flyde ovenpå.
Første indtryk:
Selvom vi modtog dette dæk allerede i vinter, valgte vi hurtigt at vente med at bringe testen til senere på året, hen imod sommeren, hvor dets kvaliteter kunne afprøves og vurderes endnu bedre. Men allerede dengang studerede vi naturligvis dækket, og som med Limus-modellen konstaterede vi, at den brunlige skindkant på dækkets sider synes som noget fra en anden tid, men til gengæld er blødere i det end almindelige clincher-dæk. Det gør det mere smidigt, hvilet er vigtigt i terrænet.
Grifo XS-dækket var da også på cyklen henover vinteren, da landet lå hvidt hen og dækket af sne, men ellers er det hovedsageligt blevet testet i marts og april, hvor vejrbetingelserne har givet bedre mulighed for at prøve dækket af i både vådt og helt tørt føre.
Test:
Først og fremmest skal ét slås fast: Grifo XS er et sjovt dæk at køre på. Udfordrende, superhurtigt - og sjovt. Måske er det netop den højere fart, som gør det; gør at man får lyst til at tage flere chancer og kaste cyklen rundt.
Det var i hvert fald den effekt, dækket havde på denne testers kørsel. Bevares, det er ikke skridsikkert, langtfra, men der er mønster i dækkets sider, og det griber fat. I hvert fald så længe, der ikke er alt for vådt - eller for tørt på grusstierne for den sags skyld. Også i sneen gjorde dækket det godt og stod fint fast.
I tørt og hårdt føre ruller det ganske enkelt fremragende - naturligvis også på asfalt - og her kan man virkelig teste sin teknik i hurtige sving. Og er der ikke vådt eller fedtet, er grebet midt på dækket og dets generelle smidighed også god nok, til at man kan forcere selv de stejleste opkørsler. Igen noget som træner balancen på cyklen; man får det ikke forærende, men skal arbejde for det. Det er den slags, som det giver rigtig god mening at træne henover sommeren.
I vådt og fedtet føre vokser udfordringerne betragteligt, hvilket denne tester nu også syntes var sjovt. Men der er langt flere risici, og man skal bestemt passe lidt på overmodet.
Når dækket er sjovt at køre på, er det altså primært, fordi, synes undertegnede, at der kan leges og trænes teknik på det. Det gør dem til geniale sommerdæk til cross cyklen. Jo, naturligvis kan det også anvendes til konkurrence, det giver sig selv - gør man det og kan styre dem, kommer man også til at køre rigtig stærkt.
Konklusion:
Et hurtigt og udfordrende dæk, som er sjovt at køre på. Sjovt fordi det greb, kvaliteterne og egenskaberne, dækket tilbyder, giver mulighed for virkelig at træne sin teknik - og for at køre rigtig stærk. Til træning og i konkurrence.
Det bed vi særligt mærke i:
+ God kontakt til underlag, kvalitet, hurtigt og udfordrende
- Kræver god teknik i fedtet føre, pris (i den høje ende)
Feltet.dk's samlede vurdering:
Første indtryk:
Design:
Funktionalitet:
Kvalitet:
Pris:
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce