Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: CUBE Peloton SL

22. marts 2012 08:30Foto: A.S.O.

Dyre cykler er som regel gode, men gode cykler behøver ikke være dyre. Man kan sagtens anskaffe sig en rigtig god cykel til en rimelig pris – i dette tilfælde fra tyske CUBE. Cyklen er velegnet til førstegangskøberen eller som vintercykel for den garvede rytter.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Produktets navn:

CUBE Peloton SL

 

Venligst stillet til rådighed af:

Biketoyz
 

Generel info om produktet (ifølge producenten):

”Højkvalitets landevejsracer med en behagelig, afslappet siddestilling og højkvalitetsudstyr til lejlighedsvis væddeløb, touring og træning."


Ramme: Alu Superlite 6061 AMF Double Butted, RFR-Geometry, inner cable routing

Forgaffel: CUBE CL Race Carbon, 1_1/8"- 1_1/2"
Headset: FSA Orbit Z-T Eco, semi-intergrated

Bagskifter: Shimano Ultegra RD-6700SS

Forskifter: Shimano Ultegra FD-6700BL double, clamp 34.9mm

Skiftegreb: Shimano Ultegra ST-6700, 10-speed
Bremsegreb: Shimano Ultegra ST-6700

Bremser: Shimano BR-R561

Hjul: Easton EA30 Aero Custom

Kassette: Shimano 105 12-28

Dæk: Schwalbe Ultremo ZX 23x622

Kranksæt: Shimano 105 FC-5750 (klinger: 50x34T)

Krankboks: Integrated BB

Frempind: EASTON EA30 Oversized

Styr: EASTON EA30 Aero Oversized
Sadel: Selle Italia X1 Road

Sadelpind: EASTON EA30 31.6mm

 

Størrelser: 50, 53, 56, 58, 60, 62, 64, semi-sloping
Farve: black green print 


Vejl. pris: 11.499,-

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

Intro:

Tyske CUBE dukkede op i Danmark i midthalvfemserne og har efterhånden bidt sig fast på det danske marked – og forhandles i godt 100 butikker rundt om i landet. Udvalget er bredt, i alle prisklasser og til de fleste terræner og formål. Og cyklerne ses derfor også i både byen, på landevejen, men nok oftest i skoven hvor mærkets mountain bikes for alvor har slået igennem.

Her skal det dog handle om en racercykel til landevej. På Feltet.dk kører vi for tiden en serie test af landevejsracere i prislejet omkring de 10.000 kroner – i erkendelsen af at mange nye i sporten efterspørger erfaringer med cykler i netop det prisleje. Cyklen som er til test her, CUBE Peloton SL, ligger prismæssigt en anelse over: helt præcist er dens pris 11.499 kroner.
 

Test:

Vi modtog cyklen i en papkasse og skulle derfor selv montere og justere en del, førend den var helt klar til brug. Den slags tager nemt et par timer. Dog vil de fleste nok købe cyklen i butikken – og dermed klar til brug. Dertil nåede vi også, men brugte selvfølgelig også lidt tid på at betragte og nærstudere ’vidunderet’.

Man bemærker hurtigt rammens markante slope-geometri og cyklens gennemførte design. Førstnævnte har til formål at give en mere levende og stiv cykel og er på mange måder en smagssag. Sidstnævnte kommer til udtryk ved, at cyklens markante grønne farve går igen i de fleste af cyklens dele, hvilket giver et harmonisk udseende.

På landevejen loves der en kvalitetscykel mere til distance og jævn fart end til race og gentagne accelerationer. Den beskrivelse holder ord. Med en opgivet 8,5 kg er vægt-stivhed faktoren ikke i en klasse, hvor cyklen reagerer kontant og kompromisløst på antrit – hverken på flad vej eller bakker.

Men med CUBE Peloton SL er der overordnet set fundet en god balance mellem en livlig og en komfortabel cykel. Og alt taget i betragtning er det bestemt ikke cyklens vægt som måtte trække den samlede bedømmelse ned.

Det blev til knap 900 km på cyklen, og alt i alt har der været tale om en god oplevelse. Cyklen æder uden besvær kilometerne i sig, opfører sig artigt, når der bedes om fart og en spurt eller to, og belønner sin herre på ujævnt underlag. Men den savner måske lidt bid – at være lidt mere drilsk
 

Rammen:

Atter kan det konstateres, at aluminiumsrammer – og i den billigere ende – er bedre end sit rygte. Om end ikke super stiv og med en geometri, med bl.a. et relativt højt kronrør, der ikke tvinger rytteren ned i en aerodynamisk position, er der fart i rammen, når der accelereres, og pedalerne tvinges jævnt rundt.

Men rammen udmærker sig langt mere ved sin komfort og sine glimrende styreegenskaber. I den sammenhæng medvirker forgaflen af carbon til at styrke indtrykket.

Slope, kraftige rør og det beskrevne design giver tilsammen en ramme, som ser hurtig ud. Den indvendige kabelføring gør ingen forskel i praktisk forstand, men tager sig godt ud. Derimod kunne man godt have ønsket sig en lidt flottere finish, særligt ved svejsningerne, ligesom forskellene i rørstørrelser generer det harmoniske udtryk, mest markant ved skrårøret.

Udstyret:

CUBE Peloton SL er langt hen ad vejen udstyret med mekanisk Shimano Ultegra, med undtagelse af kranksættet, krankboksen og bremserne, som er henholdsvis Shimano 105 samt lavere rangerende Shimano dele. Man kan selvfølgelig ærgre sig over, at ikke hele gruppen er Ultegra (også af udseendemæssige årsager), men ovenstående dele er altså erstattet med billigere for at holde cyklens pris nede.

Her mærkes det mest markant i krankboksen, mens både kranksæt og bremser gør sit job – for sidstnævntes vedkommende dog uden at imponere med en anelse ujævnhed i opbremsningerne. Men så må man modsat glæde sig over gearskift i vanlig (høj) Ultegra-standart. 

 
Hjul, saddelpind, frempind og styr leveres af Easton, og hertil er ikke så meget at udsætte. Kvaliteten er kort sagt i orden. Hjulene er lavprofil og alsidige, og der mærkes ikke nævneværdigt flex. Styret har fladt overrør, så komforten ved fx bakke- og bjergkørsel øges – her vælger de fleste typisk en opretsiddende position. Den slags styr er en personlig præference.

På det kompakte kranksæt sidder 50-34 klinger, hvilket sammen med 12-28 kassetten giver alle, uanset højde og drøjt samt niveau, gode betingelse for at finde et gear, der passer til udfordringen. Hvad enten denne er hjemlig eller i udenlandsk. Endnu et klart udtryk for, at motionsturen snarere end væddeløbet er tilgodeset. Springet gearene imellem vil sandsynligvis være for stort for den udelukkende race-orienterede rytter.

Endelig skal nævnes sadlen, som er et andet sted, hvor der er sparet. Nok er det en Selle Italia og sadler generelt meget individuelle, men her kan der med fordel opgraderes.

Det samme er ikke umiddelbart tilfældet med de påsatte dæk fra Schwalbe. Måske en detalje i en test af en hel cykel, men disse dæk ruller fremragende og viste sig overraskende punkteringsresistente. Ikke en eneste punktering blev det til i løbet af de knap 900 km, som det trods alt blev til i perioden januar-marts måned og i alt salgs vejr. Seriøst, i alt slags vejr!
 

Konklusion:

Dyre cykler er som regel gode, men gode cykler behøver ikke være dyre. CUBE Peloton SL beviser atter denne påstand og er meget velegnet til førstegangskøberen eller som vintercykel for den garvede rytter. Man får meget for sine penge og rigelig af belønning på landevejen. At cyklen er gennemført i designet og i det hele taget tager sig godt ud, skader heller ikke helhedsindtrykket.

Men selvom der selvsagt er grænser for, hvad man kan forvente af en cykel i denne prisklasse – træerne vokser jo ikke ind i himlen – trækker det en anelse ned, at Shimano Ultegra-gruppen ikke bare er opsplittet, men at bremser og krankboks tilmed ligger under kranksættets Shimano 105 niveau, hvilket kan mærkes.
 

Særlig godt og skidt ved produktet:
+ Samlet oplevelse, design, udstyr, dæk

 - Krankboks, bremser, rammens finish


Køb denne cykel hvis: Du skal prøve dig af i cyklingens verden og vil have en fornuftig og holdbar cykel til en overskuelig pris – og med plads til forbedringer
 

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?