Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Første oplevelser med den nye Canyon CF SLX

Test: Første oplevelser med den nye Canyon CF SLX

30. august 2015 15:18Foto: A.S.O.

En af de mere ventede cykler til 2016 sæsonen er Canyons nye CF SLX. Feltet.dk var i sommers i Pamplona til offentliggørelsen af cyklen og fik lov til selv at opleve hvordan den kører. Nu er cyklen endelig kommet i handlen, så vi bringer nu her et par ord om vores umiddelbare oplevelser med cyklen.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Vi kan ikke skrive en hel anmeldelse af cyklen eller give den en karakter, da vi kun har kørt en tur på den, men vi kan knytte et par ord til hvordan den kører og hvad man kan forvente af cyklen.

 

Vores test-tur foregik i området omkring Pamplona og var på lidt over 60 km. og med en god stigning undervejs og en meget fin nedkørsel.

 

Cyklen var udstyret med fuld Dura Ace elektronisk geargruppe, Zipp 303 og Continental GP 4000s II dæk, samt Canyons nye aero-cockpit. Nok den konfigurering, som den dyreste model af cyklen vil have (medmindre de også laver en version med elektronisk Campagnolo, hvilket kan være muligt, da Moviestar er sponsoreret af Campagnolo). Prisen for cyklen i denne konfigurering er 53.499 kr.

 

Læs også
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie

 

Gearingen var 52/36 og 11-25 på kassetten, og er hvad man kan kalde en god mellem-gearing, heldigvis var stigningen ”kun” omkring 500 hm fordelt over små 6 km., så det gik ok med at komme op.

 

Hvordan kører cyklen så?

Ja, for det første er den meget stiv, man føler ikke man taber energi og det er let at få cyklen op i fart også den er meget retningsstabil.

 

I nedkørsel føles den umiddelbart lidt tungere (pga. stabiliteten måske) i svingene og er umiddelbart lidt mindre livlig end den gamle SLX, hvilket nogle vil synes er sønd og andre vil elske. Det er dog meget individuelt om man vil have det ene eller det andet, og det er svært at sige noget som helst negativt ved cyklens styring.

 

Når man klatrer er det dog virkelig her cyklen brillerer. Cyklen har, ud over en meget høj stivhed, en lidt fjedrende karakter (ikke ment negativt). Dette gør at man virkelig føler at man kommer fremad og den skaber en naturlig lyst til at rejse sig op og hive igennem når man runder endnu et hårnålesving.

 

Nu er 60 km. ikke langt til at teste komforten af en cykel, men man har da en ide, om det er en hård sag at køre på eller ej. CF SLX hører til den sidste kategori. Cyklen virker ummidelbart komfortabel og man får ikke feedback fra hver eneste lille ujævnhed i vejen. Et pænt brolagt brostensstykke ændrede heller ikke ved denne opfattelse.

 

Der var monteret en Fi:Zi:K Antres sadel på cyklen, en sadel som bare ikke passer denne testers nedre geometri, men selv denne sadel var ok på den korte testtur.

 

I mål, lykkedes det at få vejet cyklen, denne testers cykel vejede 6,6 kg. flaskeholder inkl., og var en størrelse S (denne tester er 178 cm høj, og kunne sagtens køre en st. M også, særligt hvis man vil have en lidt mere komfortabel kørestilling).

 

6,6 kg. er ret let for en cykel i den konfiguration, med en mekanisk geargruppe og et sæt bjerghjul vil man kunne komme ned omkring de 6 kg. hvilket ikke er meget.

 

Hvis man virkelig er vægt fokuseret, så har canyon også lavet en EVO-version der kun vejer 4,85 kg., men som også ligger på en udsalgspris omkring de 100.000 kr..

 

Læs også
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder

 

CF SLX kan nu bestilles på Canyons hjemmeside og koster fra 25.599 kr i den billigste opsætning.

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?