Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Giant TCX Advanced Pro 2
01. november 2017 08:00 af Morten Andersen

En fremragende crossmaskine som også gør sig glimrende på grus og således giver sin rytter masser af alsidighed og værdi for pengene.

Indledning

Giant er verdens største producent af carboncykler og alment anerkendt, som del af verdens absolut førende producenter.

 

Med cykler i alle kategorier er Giant repræsenteret forrest i feltet i stort set alle discipliner og kan således findes på podiet hen over alle sæsonen årstider.


Sådan er det også i den nypopulære cross-kategori, hvor nogle af verdens bedste ryttere kører eller har kørt på Giants maskiner.

 

Giant crosscykler hedder TCX og øverst i produkthierakiet, finder man Advanced Pro-udgaverne. Vi har testet Pro 2-udgaven, som hersker lige under den absolutte topmodel, Pro 1.


Farve: Sort, orange og blå
Vejl. Pris: Kr. 22.000,-

 

Test

 

 

Skabt til cross

TCX Advanced Pro 2 er bygget op af Giants Advanced Composite Technology, hvor mærkets egne højkvalitets carbonfibre leverer masser af stivhed i kombination med lav vægt for at opnå den notoriske kombination, der giver en god cykel. 

 

Rammen har en løbsegnet geometri, det der af mange vil betegnes som race-geometri, så det første som for alvor kan bemærkes om cyklen er, at den placerer sig i gruppen af ’rigtige’ crosscykler.

 

’Rigitg’ skal ingenlunde tolkes som om, at der findes forkerte kategorier, men blot for at forstå, at cyklen befinder sig i det traditionelle cross-segment, i en tid hvor det populære Gravel-fænomen vinder frem.

 

TCX-rammen har således masser af plads til både brede dæk og mudder på samme tid, så der kan ræses under alle forhold. Cyklens forreste trekant, rummet mellem overrør, saddelrør og skrårør, har ligeledes geometri, så rammen problemfrit kan smides over skulderen, når crossruternes både naturlige og indlagte forhindringer, gør det umuligt at blive på cyklen.

 

 

Køreegenskaber

Ude i terrænet gør Giants carbon-setup et fremragende stykke arbejde. I terrændisciplinerne især, er en stiv ramme ikke nok. Her kræves en ramme, som også kan tage fra og beskytte rytteren mod et udfordrende underlag.

 

Her gør TCX Advanced Pro 2-rammen et fremragende stykke arbejde og rammer en flot balance mellem at omsætte ens kræfter effektivt i rammen, samtidig med at køreoplevelsen er behagelig og tilgivende.

 

 

 

Rammen er let og adræt og der er masser af respons, når wattene leveres i pedalerne. Kranken er stiv giver god stabilitet - selv hvis der skal spurtes mod stregen.

 

Men faktisk er det en meget velafrundet pakke, som Giant her leverer. Cyklen er god i alt terræn og vil tilfredsstille langt de fleste crossryttere og langt de fleste niveauer.

 

Selv om vi tidligere formelt placerede cyklen i den traditionelle cross-kategori, så viser det sig i test, at rammens egenskaber faktisk strækker sig langt herudover.

 

TCX’en fungerer faktisk også aldeles fremragende på mindre udfordrende underlag og gør det fortrinligt som ’gravel’-cykel, hvor man stadig bevæger sig væk fra landevejens asfalt, men i højere grad holder sig til underlag af grus og lignende. Her holdes typisk mere jævn og højere fart end på udfordrende og tekniske skovstykker, og det mester TCX’en til stor fornøjelse og med største selvfølgelighed.

 

En velafbalanceret og afrundet pakke.

 

 

Trygge sving

Et vigtigt element i en terræncykel er styreegenskaberne, så man som rytter kan stole på cyklen i tekniske passager og især sving. Her er TCX’en skarp og giver masser af flow i både opkørt terræn og sving, såvel som når der skal svinges på underlag med bump på.


Cyklen har generelt en udpræget evne til at køre derhen, hvor den skal under alle forhold uden at den skal forceres. Den flyder let, og det er helt sikkert en af dens helt store forcer. 

 

 

Fin pakke

Cyklen er udstyret med SRAM’s Rival-gruppe, som leverer et stabilt og pålideligt gearskifte, som kan levere godkendt performance til en ramme af denne kaliber.

 

I tråd med den herskende trend er Rival-gruppen sat op med kun en enkelt klinge, så forskifteren er blevet overflødig. Med en bredspektret 11-32 kassette bagpå, har man fint med udveksling til langt de fleste udfordringer og minimerer risikoen for kædetab - eller kædeproblemer generelt - når en mudret kæde ikke skal flyttes op og ned mellem de to klinger. Giant har desuden tilføjet en ’Chain Catcher’ for at levere yderligere sikkerhed. Endeligt er der en del mindre at vedligeholde i en sport som er notorisk hård ved udstyret.

 

De hydrauliske bremser giver som ventet masser at stopkraft i alle forhold på de 140 millimeter skiver og lader ikke noget tilbage at ønske. Skiverne er flankeret af en 12 millimeter thru aksel, som gør hjulskift til en leg og hjælper væsentligt, når rotorerne skal passes nøjagtigt ind i bremsen igen.

 

Udstyrspakken afrundes med Giants egne PX-2-hjul, som kører fint, men reelt set er det eneste som kan opgraderes, hvis man er på jagt efter at skabe en kompromisløs racemaskine.   

 

 

Konklusion

Giant TCX Advanced Pro 2 er en fremragende cykel. Punktum.

 

Selv om den ikke hører til i den billige ende, så er vi ikke bange for at påstå, at den giver masser af værdi for pengene: Pakken er ikke blot klar til race, den giver en alsidig cykel, som æder krævende crossruter til morgenmad og leverer et behageligt ridt, hvis grusvejene skal udforskes på lange ture.

 

Giants carbon-kompetencer kommer for alvor til sin ret i en cykel, som vil passe de fleste og som kan bruges af racere såvel som ryttere, som blot vil have en ultraalsidig terræncykel. Samtidig er udstyrspakken så fin, at ingen opgraderinger vil være nødvendige for langt de fleste.

Feltet.dk's vurdering:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »