Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Hjulsæt af Archetype fælg på Dura Ace nav med CX-ray eger

Test: Hjulsæt af Archetype fælg på Dura Ace nav med CX-ray eger

17. januar 2015 10:15Foto: A.S.O.

I går bragte vi en artikel hvor vi beskrev processen og vores oplevelser med at bygge et hjulsæt. I denne artikel giver vi svaret på hvordan det byggede hjulsæt kører.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Type: Hjulsæt til dæk og slange

Fælg: H Plus Son Archetype Black

Eger: Sapim CX-ray aero-eger

Nipler: Sapim Alu Secure Lock

Nav: Shimano Dura Ace 9000 11-speed

Vægt: 1602 gram (målt med Veloplugs)

 

Inden vi kommer til testen, vil vi lige gøre opmærksom på, at fordi vi selv har samlet hjulsættet, og der derfor vil kunne være tvivl om en bias fra vores side, har vi valgt ikke at give det en karakter, blot en beskrivelse af hvordan det kører. Desuden er vores hjulbygger ikke den eneste tester som har haft sættet i hånden.

 

Du kan læse mere om bygningsprocessen af hjulsættet i vores tidligere artikel.

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

Test:

Efter det lykkes os at få færdiggjort hjulsættet, satte vi det til en mini-test. Dette gjorde vi for at finde ud af, om det vi havde bygget kunne holde, og hvordan de forskellige komponenter performer. Vi testede hjulsættet over en måned, i koldt og beskidt vejr.

 

I hånden føles hjulsættet meget stift, og det første, man lægger mærke til, er den gennemførte sorte farve, også på bremsefladen, samt finishen på fælgen, hvor man ikke kan se nogen samlinger.

 

Lejerne i navene virker rigtigt gode, der er intet spil og hjulene synes at kunne spinde rundt i evigheder. Det er desuden ret let at åbne navet og servicere det. Shimano har i 9000-modellen indført et nyt system, som gør det meget lettere at åbne og lukke navet, uden at man skal bruge 2-3 forskellige slags værktøj.

 

Desuden er Shimanos Dura Ace quick release nok den bedste, vi har haft i hånden.

 

De høje egerantal og den stive fælg gør, at vi her har at gøre med et meget stift hjul. Det flekser ingen steder, og selv den tungeste rytter vil kunne køre på dette. Stivheden har den fordel, at hjulet føles ret hurtigt, når man spinder det op i fart (på trods af vægten), og Dura Ace navet fra Shimano triller rigtigt godt.

 

Selvom hjulet er meget stift, er der også en fin komfort i det, hvilket primært skyldes fælgens bredde (23mm). Det gør, at man kan få mere luft i dækket og derved følelsen af et bredere dæk. Dette giver sig også til udtryk i sving, dækket har ikke den samme pæreform, som det kan få ved slankere fælge.

 

Da dækket er strukket mere ud, så føles det i sving, som at man kører med et sæt lukkede ringe, hvilket er fedt, da man lige kan presse cyklen det sidste.

 

Det lykkes desuden en af vores testere at lave PR op ad Geels bakke, om det skyldes hjulsættet eller en pludselig super dagsform, skal vi ikke gisne om. Men om alt er, så har hjulet en stivhed og stabilitet, der er kombineret med en fornuftig vægt, som det bare er svære at få med et sæt fabriksbyggede hjul. Slet ikke når man tager prisen i betragtning.

 

Hjulsættet vil koste ca. 3.500 kroner i dele, og det ville være billigere og lettere, hvis man går ned til 28 eger. Dette betyder, at man får et hjul som performer klasser over sin pris og er derfor et rigtig godt køb til prisen - det kræver dog også at man kan bygge det selv. Ligesom det jo er, som allerede beskrevet, en tidskrævende affære at bygge selv.

 

Læs også
Van der Poel tvivler ikke, men foretog sen ændring efter skuffelse

 

Udover tiden og besværligheden i at bygge selv, har vi to kritikpunkter. For det første ser hjulet meget flot ud med den sorte bremseflade, denne bliver imidlertid slidt ret hurtigt og ser, efter et par ture, mere beskidt ud end lækker. Det har dog ingen betydning for bremseegenskaberne, som er langt over middel.

 

For det andet er vægten for høj. Fælgen er kun 25mm i højden, hvilket i denne tid er en bjerghjulshøjde, og som et bjerghjul er 1600 gram bare for meget. Vægten kan forbedres med egerantallet, og vi mener at det vil være muligt at skære nogle eger af og stadig holde hjulet på nogenlunde samme stabilitets- og stivhedsniveau.

 

Konklusion:

Et rigtig godt hjulsæt som både har store plusser når det kommer til stabilitet, stivhed, design og pris. Vægten er lidt til den høje side. Hvis hjulsættet bliver set som et allround hjulsæt til motionisten, som der også skal kunne tages med ud og køre nogle små-bakker (dvs. det meste af Danmark), er der dog tale om et rigtig fint, stabilt og letløbende sæt.

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?