Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Kyklos fw-plus

24. juli 2012 09:55Udstyr på foto ikke magen til den testede cykel

En kliché, ja måske, men sommetider får vi et produkt til test, som det koster en tåre eller to at tage afsked med igen. Her er en af den slags cykler, som får én til at dagdrømme – ikke om at komme til at køre hurtigt, men om at blive ved med at køre hurtigt, i alle terræner og på de dårlige dage.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 

Stillet til rådighed af:

Cycling Culture
 

Cyklen er udstyret med:
Ramme: Kyklos fw-plus, carbon

Forgaffel: Kyklos carbon, 1_1/8"- 1_1/2"
Headset: FSA Orbit Z-T Eco, semi-intergrated

Bagskifter: Campagnolo Super Record

Forskifter: Campagnolo Super Record

Skifte-/bremsegreb: Campagnolo Super Record

Bremser: Campagnolo Super Record

Kranksæt: Campagnolo Super Record 53/39t

Hjul: Enve 6.7 Smart System, tubular

Kassette: Campagnolo Super Record 11-25

Dæk: Contnental Grand Prix 4000, 22 mm tubular

Krankboks: Integrated BB

Frempind: Deda Elementi 35

Styr: Deda Elementi 35
Sadel: San Marco  Zoncolan Carbon FX

Sadelpind: Kyklos carbon

 
Vægt målt: 6,7 kg (str. small, uden pedaler)
Vægt opgivet - ramme: 850 gr.

Farver: 11 forskellige farve kombinationer

Vejl. pris cykel: Kr. 61.595 (m/Enve hjulopgradering)
Vejl. pris cykel: Kr. 52.995 (i standardopsætning m/Fulcrum Zero hjul)
Vejl. pris rammekit: Kr. 27.450

 

Introduktion:

Endnu et nyt mærke er dukket op – på cykelmarkedet og nu også i Danmark. Bag det græsk-klingende navn (Kyklos betyder da også ’cyklus’ på græsk) gemmer sig ikke bare et italiensk mærke, men den tidligere klassikerstjerne og Giro d’Italia vinder, Danilo Di Luca. Om det skyldes Di Lucas eftermæle – efter af have afsonet en dopingkarantæne er hans internationale anseelse og popularitet dalet betragteligt – at mærket har fået dette neutrale navn, vides ikke. Men den stadig aktive Danilo Di Luca og hans bror, som han er gået sammen med i produktionen af Kyklos, har altså valgt det sådan.

På sin karrieres højdepunkt var Danilo Di Luca frygtet for sit antrit og hurtighed opad. Og en hel del tyder på, at det har været ønsket, at ryttere af samme type skal tilgodeses med Kyklos rammerne. Geometri og produktlinjen antyder klart, at cyklerne er til den race-orientere rytter.

Bemærkes skal det også, at Kyklos gør det klart, hvor cyklerne er produceret; nemlig hjemme i ’støvlelandet’. Hermed menes jo nok, at det er et kvalitetsstempel i sig selv, men vi ved alle i dag, at mange af branchens bedste rammer og dele produceres i Asien. Nogle vil måske skeptisk hævde, at mærkets ’claim to fame’ er Di Lucas navn og viden om cykler samt det hjemlige produktionssted – og så spørge, om det egentlig er nok?

Feltet.dk har fået mulighed for at teste en af de bedste rammer i Kyklos’ sortiment – bygget op med topprodukter. Cyklen er blevet testkørt i både Danmark og i det bjergrige Sydfrankrig.
 

Første indtryk:
Da cyklen blev afleveret til os, var den første indskydelse et: ’hold da op, den ser sgu lækker ud’. Ved lidt nærmere betragtning forsvandt det første indtryk ikke, men blev koblet til et par andre erkendelser. Dels var den let, uden dog at flyve i luften ved et løft, dels var den trods sit umiddelbare lækre udseende ganske diskret og enkelt i udtrykket – af en ’italiener’ at være.

Nok fejler bearbejdningen af rammen ikke det mindste, men der er ikke, som det ofte ses på italienske cykler, brugt enorme mængder dekorativt  krudt på lakeringen. Den ser på mange måder ganske klassisk ud, selv med en smule slope og overdimensionerede rør.

Farverne på rammen – på den cykel, vi modtog til test – var holdt i grå og hvid, mens alle dele, på nær det røde spænde til saddelpinden, er var i hvid eller sort. Det får cyklen til at fremstå meget ren. (Nogle vil måske også mene, at den er lidt kedelig i udtrykket.) Udstyrsdelene, som vi kommer til nedenfor, bidrager til det fuldendte, eksklusive look.

Og mere skal der ikke til, viste det sig, for at modtage i massevis af komplimenter – sjældent har undertegnede i hvert fald oplevet noget lignende. Selv en langskægget fyr på scooter, som bestemt ikke lignede en cykelrytter, tilbød, da vi holdt stille ved siden af hinanden ved et lyskryds, en hurtig byttehandel. Det blev pænt afvist.

Test:

Der er ingen grund til at holde det hemmeligt: Cyklen kører som en drøm. Det skyldes flere ting, og rammen er naturligvis en meget vigtig en af dem. Den er let, meget responsiv samtidig med, at den opsuger landevejens stød og slag overraskende godt. Uanset og der er tale om jævn bjergkørsel eller i antrit skuffer rammen ikke. Også ved tempokørsel og i sving ved høj fart, fx på nedkørsler, reagerer rammen kontant og sikkert.

Nu er det heller ingen hemmelighed, at et sæt verdensklassehjul kan få selv en middelmådig ramme til at føles som noget særligt, og med et sæt ENVE Smart 6.7 består den fare i særdeleshed. Hjulsættet, som egentlig kræver en introduktion i sig selv – hvilket dog må blive i en anden sammenhæng – er faktisk så imponerende, at vi ingen anden udvej så, for ikke at lade os forføre fuldstændig, end at sætte denne diskret elegante og levende ramme (og de øvrige komponenter) på en enkel test: I en periode at erstatte hjulsættet med et ganske ordinært, men stadig glimrende håndbygget hjulsæt i den billigere ende – med 25mm dæk på! Lige meget hjalp det. Der var stadig spræl og fart i Kyklos FW-plus rammen.

Selvfølgelig forandrede det cyklens samlede indtryk. Men det ændrede ikke på en afbalanceret ramme, som er lavet i Danilo Di Lucas ånd – modtagelig og indbydende til offensiv kørsel i alle terræner og særligt på stigninger. Men også på de fladere danske landeveje leverer den varen og giver kontant afkast, når investeringen består i aggressivitet – uden at roligere ture føles langsomme. Bare lidt kedeligere.  

Kaster vi blikket på cyklens øvrige dele, kan det tørt konstateres, at man ingen universitetsgrad i cykeludstyr behøver for at se, vide og fornemme, at vi her har med lutter topgrej at gøre. Fra ende til anden. Campagnolo Super Record gruppen, det stive og overdimensionerede Deda Elementi 35 styr, San Marco Zoncolan sadlen og altså ENVE Smart 6.7 hjulsættet til lukkede ringe – med Contnental Grand Prix 4000, som måske ikke er de letteste ringe på markedet, men sandsynligvis blandt de mest resistente og bedste til at holde på luften. Det ’spiller’ alt sammen, og særligt Deda Elementi 35 var en positiv overraskelse.

Delene er sammensat med overskud og med fart i sinde – det kræver god fantasi og et særdeles veludviklet kritisk talent at kunne påpege store mangler ved denne cykel. Da vi imidlertid ikke vil stå tilbage for den udfordring, vil vi pege på to ting: Vægten, som nok er lav og på kanten af UCI’s vægtgrænse, men alligevel langtfra tilfredsstiller ægte ’weigth weenies’. Samt at der på den testede cykel var så kort afstand mellem kranksættets mindste klinge og kædestagen, at blot lidt vådt grus på vejen var nok til, at de to dele skrabede mod hinanden. Men dette var snarere et monteringsproblem end en reel fejl ved cyklen.

Dertil er der selvfølgelig prisen. Den testede cykel koster op imod 62.000 kroner, og prisen for rammen alene er 27.450 kroner. Begge dele naturligvis i den høje ende, men ikke dyrere end mange andre topcykler. I sidste ende handler det derfor om, hvorvidt man vil betale de mange kroner for at køre på et nyt og relativt ukendt mærke, som nok sælges på ophavsmandens baggrund, men, skal det bemærkes, ikke hans navn alene.
 

Konklusion:

Vi erkender, at dette nemt kan lyde som en kliché, men sommetider får vi et produkt til test, som det koster en tåre eller to at tage afsked med igen. For her er en af den slags cykler, som får én til at dagdrømme – ikke om at komme til at køre hurtigt, men om at blive ved med at køre hurtigt, i alle terræner og på de dårlige dage. Den testede cykel blev nemlig ved med at imponere, og det er trods alt sjældent, at en cykel både lader øjne og ben fryde sig i en grad, som det her var tilfældet. Men, bør det indsparkes, cyklen er så absolut til den raceorienterede rytter og vil som sådan også udmærke sig bedst, hvis den ’behandles’ derefter. I modsat fald er den en (for) dyr fornøjelse.

Afrundende tanker:
For et nyt mærke er det altid en udfordring at komme ind på markedet. Der gælder navnlig, når mærket er italiensk og skal kæmpe en ulige kamp mod ’fortidens skygger’. Ikke forstået som at Colnago, Pinarello, Bianchi, Olmo, Gios, Willier, De Rosa osv. hører fortiden til. Men for et nyt mærke som Kyklos, uden en historik og et brand som de førnævntes, skal der ofte findes eller skabes en niche, som giver den nødvendige adgang til folks hjerter – eller hjerner.

Kyklos har valgt kun at lave carbon rammer til high-end cykler og lade det være varetegnet – i højere grad end at overspille det oplagte kort: Danilo Di Luca, som står bag mærket. (Senest har fx Mario Cipollini og Maurizio Fondriest ladet cykler opkalde efter sig.) Det synes at være et godt, men også et risikabelt valg. Hvis ikke strategien slår an, og de kræsne cykelentusiaster hurtigt overbevises, er eventyret ovre, nærmest før det begynder. Men rigtig meget tyder altså på, at Kyklos har gjort ét og andet rigtigt, og det skal bliver spændende at se, hvordan Kyklos vil klare sig på markedet – internationalt såvel som i Danmark.

Det bed vi særligt mærke i:
+ Aggressiv og elegant ramme, køreegenskaber, topudstyr, Enve Smart hjul

- Skulle da lige være prisen (som ikke er høj, men blot mange penge …), vægt (hvis man er ’weight weenie’)


Køb hvis: Du vil unde dig selv en topcykel til væddeløbsbrug og ikke mener, en ’italiener’ nødvendigvis skal bære et navn, de fleste kan nævne i søvne.
 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?