Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Motip vedligeholdelsesprodukter - del 2

Test: Motip vedligeholdelsesprodukter - del 2

07. juni 2013 10:00Foto: A.S.O.

Kæden skal smøres, men hvad skal man vælge? I denne del 2 har vi fokus på smøremidler til kæden, og vi har haft tre produkter fra Motip til test - både olie og spray. 

Artiklen fortsætter efter videoen.

Stillet til rådighed af:

Søndergaard og sønner

Vejl. pris:

Cycling Chain Oil Ultra: Kr. 79,95

Cycling Chain Oil Sport: Kr. 79,95

Cycling Chain Spray Ultra: Kr. 79,95


Introduktion:

Når det drejer sig om smørring af kæden, er det ofte lidt af en religionssag. Mange sværger fortsat til olier, mens både spray og voksbaserede smøremidler stadigt bliver mere og mere populære. Har man først fundet et produkt, der giver de egenskaber, man ønsker, er det de færreste, der skifter mærke. I denne anden del af Feltet.dks test af Motips vedligeholdelsesprodukter har vi haft deres bud på kædeolie og -spray under luppen.

 

Med to olier og en spray har der været rig mulighed for at se produkterne - og deres forskellige egenskaber - an. De to olier henvender sig til henholdsvis våde og tørre forhold, mens sprayen nærmere må anses som et ”all round” produkt, der kan bruges lidt mere bredt.

 

Produkterne har været testet på både racer og MTB. Begge cykler har kørt hen over vinteren og det tidlige forår, og har derfor set både salt og sne, regn og tørre forhold.


Kæderne, som produktet har været testet på, har alle været rengjort med Motips eget kæderensemiddel, der blev testet i del 1. Dette skulle sikre, at alle midler blev testet på lige vilkår.


Test:

Cycling Chain Oil Ultra (wet):
Kædeolien her promoveres som en kædeolie med høj viskositet til smøring af kæder og tandhjul på cykler. Motip selv anbefaler olien til brug på city-, trekking- og hybridcykler (omend der på produktets etikette er en racercykel). Det var dog også på racer, at produktet primært blev anvendt, idet det våde vejr indbød til test af et produkt, der henvender sig til kørsel i vådt føre.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Idet der på produktinformationen står, at der er ”fremragende vedhæftning”, ”smudsafvisende” og ”modstandsdygtighed overfor vejrpåvirkninger” har det danske forårsvejr været mere end godt til at afprøve dette.

 

Produktet opleves væsentligt mere tyktflydende end produktet, der beskrives efterfølgende (Cycling Chain Oil Sport). Det er i sig selv ikke noget problem, der skal dog trykkes lidt på flasken for at få olien ud på kæden. Efter at have kørt kæden rundt et par gange har produktet da også fordelt sig pænt på kæde og tandhjul.
 

Det er selvfølgelig en subjektiv fornemmelse, om man kan mærke reduceret friktion (også selvom man kører med watt-måler), men kæden virker velsmurt og velkørende det første stykke tid, og umiddelbart virker skiftene også lige så præcise, som de plejer.

Glæden varede dog ikke ved. Efter godt en time på våde, saltede veje (med lidt grus iblandet), opstod de første problemer. To gange med kort mellemrum slipper kæden ikke den mindste klinge under skift foran, hvilket resulterer i, at kæden sætter sig fast. Ved nærmere inspektion er kæden meget fedtet, og der sidder sand klistret til denne. Ærgerligt - og ikke det forventede med en kædeolie med ”wet” påtrykt etiketten.

I det hele taget synes denne kædeolie at være meget klæbrig, ligesom den ikke er så tyndtflydende, som denne tester havde forventet med beskrivelsen ”høj viskositet” (det skal dog understreges, at det er fornemmelsen - det er ikke med lægmands ekspertise målbart hvor meget, der trænger ind i kæderullerne).

Om end applikationen ikke nødvendigvis direkte henvender sig til raceren (eller MTB’en for den sags skyld), så har denne tester en forventning til, at de påståede egenskaber (smudsafvisende og modstandsdygtighed) holder. Dette synes ikke at være tilfældet. En påstand skal være, at både city- og trekkingbikes fås med flere gear, hvorfor det må forventes, at olien også kan klare belastningerne fra skifter mellem de forreste klinger - selv med sand i systemet.

 

Samlet karakter: 

 

 

Cycling Chain Oil Sport (dry):
Olien her er anbefalet til brug til MTB, racer- og crosscykler, hvorfor det måske kan antages, at det er denne olie, der er interessant for feltets læsere. Chain Oil Sport opleves meget tyndtflydende og fordeler sig hurtigt på kæden.

Også Chain Oil Sport promoveres med at yde lav friktion og enestående smøreegenskaber - og endda også lav vedligeholdelse. Igen er det danske vinter- og forårsvejr et godt element at teste produktet i. 

 

Som det var tilfældet ved de andre olier, var kæden vasket helt ned. På overfladen viste det sig. For efter en tur på cyklen havde olien trukket skidt og gamle olierester ud af kæden. Til denne testers store glæde kunne det super nemt tørres af kæden, hvorefter den igen var skinnende ren. Det skal dog understreges, at det efter et par ture er væsentligt mindre skidt, der trækkes ud, men nu efter et par måneders brug skal kæden stadigvæk tørres af efter hver tur, hvis denne skal holdes pæn og blank.

Hvordan man vurderer minimal vedligeholdelse er individuelt, men hvis man kører kæden over med en tør klud efter brug, og efterfølgende smører igen, så bliver kæden knapt så fedtet og fremstår ren og velholdt.

 

Vælger man ikke at aftørre og smøre kæden efter hver tur, så skal der lidt mere kraft til at tørre kæden af, så den er ”ren”. Det er dog muligt, om end hyppig aftørring og smøring synes at være den nemmeste måde at bruge, hvis man ønsker at holde kæden blank og ren.

Produktet synes godt under såvel tørre som våde forhold. Sand og grus klæber ikke til olien, hvorfor kørsel under selv hårde forhold ikke fremprovokerede upræcise skift, som det oplevedes med ovenstående ”Ultra-model”. Vælger man ikke at smøre hver gang, så virker skiftene stadigvæk præcise og kæden føles også smurt, selv efter længere tids manglende smørring.

 

Samlet karakter: 

 

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

Cycling Chain Spray Sport:
Denne spray er, ligesom Chain Oil Sport, anbefalet til brug på MTB, racer-, og crosscykler. Sprayen har været anvendt hen over vinteren og foråret på en MTB, der har set både sand, vand og tørre skovspor.

Igen er nøgleordene ”lav friktion” og ”smudsafvisende”. I modsætning til de to testede olier opleves sprayen næsten tør et par minutter efter den er sprøjtet på kæden. Sprayen føles knapt så fedtet, ej heller efter en tur i skoven. Umiddelbart trækker sprayen også lidt smuds med ud over tid, men på grund af den mere ”tørre” konsistens virker kæden dog knapt så beskidt, som vi oplevede med de to olier. Kæden føles dog også sværere at holde ren, da der skal bruges mere knofedt for at tørre efter. Smøringen er dog effektiv - og specielt skal det fremhæves, at selv efter lidt bevidst ”mislighold” er kæden stadigvæk pæn og uden spor af rust.

 

Der er ikke noget at sætte fingre på i forhold til gearskift og mislyde. Skiftene kører præcist uden at kæden hænger i klingerne. Kæden løber uden mislyde og skidtet opleves ikke at binde sig voldsomt til kæden. Igen er det svært at definere ”smudsafvisende” - specielt på en MTB, der kører i mudder og sand, men det opleves ikke, at sprayen binder mere skidt til sig end det voksbaserede smøremiddel, undertegnede plejer at bruge.
 

Samlet karakter: 

 


Konklusion
Motip leverer tre vidt forskellige smøremidler, der er vidt forskellige i brug. Specielt Chain Oil Sport overraskede ved at være rigtig nem at arbejde med og får en klar anbefaling med på vejen.

 

Chain Oil Ultra skuffede, idet den synes at være fedtet og derfor havde større tendens til at ”suge skidt til sig”, mens Chain Spray Sport virker som et godt alternativ til Chain Oil Sport, hvis man kan leve med at bruge lidt flere kræfter på at holde kæden ren og skinnende.

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?