Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Herunder kan du læse første del af en tredelt test af Power Cordz. I løbet af denne testrække vil vi belyse kablerne igennem længere tid for derved at danne os - og give jer - et klarere billede af disse kablers funktion, holdbarhed osv.
Annonce
Stillet til rådighed af:
Særlige features ved produktet:
- 75% lettere end traditionelle stål kabler.
- 3 gram pr. meter for inder-kabel
- 24 gram pr. meter yder-kabel
- Strækker sig ikke efter første justering
- Elasticiteten meget mindre i forhold til almindelige stålwirer
Vægt opgivet/vægt målt:
Se ovenfor/ 110 gram for et komplet sæt med alle dele, før afkortning.
Vejl. pris:
Kr. 599 (prisen er for enten komplet sæt til gear eller bremser og skal altså ganges med to, hvis du vil have Power Cordz på hele cyklen)
Introduktion:
Dette er så absolut ikke den første test af Power Cordz … Jo, her på siden er det - men kablerne er testet til ukendelighed ude i verden.
En hurtig internetsøgning åbenbarer da også utallige diskussionstråde på de forskellige fora rundt omkring i verden. Meningerne er meget delte, og det er svært at danne sig et entydigt billede af kablerne.
Derfor har vi på Feltet.dk, i samarbejde med Jakub Slusarek (indehaver af VeloB2B), valgt at lave en tre-delt test af disse - meget lette - kabler.
1. I den første del (denne artikel) vil vi beskrive kablerne, linke til brugbar information og sidst, men ikke mindst: vil vi beskrive monteringen af kabelsættet på en racercykel.
2. I den anden del (forventes på sitet i slutningen af marts 2013) vil vi beskrive de første ture med kablerne og se, om de afviger så meget fra stålkabler, som de lover.
3. I den sidste del af testen (forventes på sitet i slutningen af juli 2013) diskuterer vi kablernes performance over længere tids brug.
I hver del-test vil der komme en karakter og en konklusion på det overordnede emne i delen. Vi håber, at dette er med til at tegne et klart billede af disse kabler.
Første indtryk:
Lad det være slået fast med det samme: De her kabler er lette, meget lette. Omkring 100 gram sniger køkkenvægten sig op på, når man bare smider sættet på vægten med det hele til.
Derfor rejser spørgsmålet sig også, om den slags overhovedet kan holde til at blive brugt? Nokon måtte opgive at bruge deres carbon perler til bremser, da de ikke kunne holde til presset. Det er ikke den eneste historie om letvægtsmateriel, der ikke holder, og man kan ikke lade være med at tænke tanken.
Efter en gennemlæsning af nogle diskussioner på forskellige fora, er det meget begrænsede mængder af brugerne der har oplevet brud på kablerne ved almindeligt brug.
Vi kan altså først svare nogenlunde entydigt på det i slutningen af denne test-række.
Når man pakker kablerne ud, er der ikke meget der adskiller sig fra almindelige kabler, med undtagelse af nogle få ting. Blandt andet medfølger der ’grommet clasps’ til fastspænding af kablerne, da man ikke kan spænde dem som et stålkabel, men i stedet skal binde kablet fast med en knude - dette skal de førnævnte hjælpe til med.
Test:
Monteringen af disse kabler er ikke så voldsomt meget sværere end at montere almindelige kabler. Hvis man læser vejledningen eller ser de nedenstående videoer er det meget nemt at have med at gøre.
På testcyklen skal kablerne trækkes inde i rammen, og det er lidt svært da disse kabler snor sig lettere end stålkabler gør det. Det gav anledning til noget irritation, men det er kun til dels kablernes skyld. Det skal bare siges, at cykler med intern kabelføring kan give noget hovedpine i forbindelse med monteringen af disse.
Herunder kan du se de to (meget nøjagtige) videoer som firmaet selv har lavet til hjælp til installationen.
Konklusion:
Umiddelbart er kablerne nemme at have med at gøre, og monteringen er kun lidt sværere end montering af de gængse stålkabler.
Prisen er meget høj, og det er virkeligt en stor udskrivning ’bare’ på kabler. Har man brugt spidsen af en jetjager på lette, fede dele til sin cykel er det dog svært at se uden om disse kabler for at færdiggøre helheden i sit byggeri.
I de næste to tests vil vi diskutere yderligere om kablerne er pengene værd.
Det bed vi særligt mærke i:
+ Lette kabler, udførlig vejledning, videoguides
- Pris, lidt svære at montere på testcyklen
Køb hvis: Kun det letteste er godt nok …
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce