Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Prologo Nago Evo CPC Tirox saddel

30. april 2014 11:00Foto: A.S.O.

Ser man på funktionaliteten, har Prologo med deres CPC-saddel taget et skridt fremad. Den testede saddel efterlod et overbevisende indtryk - en lille favorit, til eksempelvis cross cyklen, trods prisen og det specielle look.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Stillet til rådighed af:

HF Cykler

Særlige features ved produktet:

- Landevejssaddel med Prologos CPC-patent (Connect Power Control)
- CPC for bedre greb, komfort, kontrol, vibrationsdæmpning mv.
- Nago Evo med semi-rund form og med overdel af microfibre og CPC
- Skal i plast og med ’Carbonfiber Injection’
- CPC-sadlerne fås også i andre modeller og i flere farver
- Vægt: 227 gram (opgivet 201 gram)


Vejl. pris: Kr. 1.399
 

Introduktion:

Italienske Prologo er primært kendt for sine sadler, som anvendes af flere professionelle mandskaber, herunder Tinkoff-Saxo, Orica-GreenEDGE, Lampre-Merida, IAM Cycling samt store mtb-teams som Cannondale og BH Suntur.

Prologo har tidligere forsøgt sig banebrydende ved blandt andet at implementere gummi på sadlernes overflade - særligt på deres tt-sadler skulle det forhindre rytteren i at glide for meget på sadlen. Og med deres nyudviklede CPC-patent (Connect Power Control) er de gået skridtet ved og betegner selv deres Connect to Power (CPC) teknologi som revolutionerende.



Vi har haft en af Prologos landevejs CPC-sadler til test - samt en CPC-handske, som allerede er bragt - og har anvendt den både til cykel cross og på landevejen.
 

Første indtryk:

Som vi også konstaterede, da vi testede Prologos CPC-handsker, ser det både spændende og lækker ud, næsten lidt imponerende ud, med de mange både større og helt, helt små gummiringe, som udgør de CPC-patenterede gummipartier. De skal selvsagt sikre, at man ikke glider på sadlen - det giver mening, når man kører en mere aggressiv form for landevejscyklen og ikke mindst i terrænet på mtb og cykel crosseren.

Vægten på de 227 gram (med Tirox og ikke de lettere Nack-rails) imponerer ikke synderligt og er en del mere end opgivet, men derudover tager sadlen sig rigtig godt ud. Der er designmæssigt kælet for detaljerne, hvis man da ser bort fra de bemærkelsesværdige gummistykker, som giver sadlen et anderledes look. Vi fik sadlen i den sorte version og i en bredde på 134mm. Den fås også i en bredere version (141mm), som den danske importør dog har valgt ikke at tage hjem; ærgerligt vil nogle mene, heriblandt denne tester.

Sadlen er fast i skummet og formen naturligvis afhængig af, hvilken af de forskellige Prologo-typer med CPC, man vælger: Nago, Zero eller Scratch, som igen kan vælges i flere farver og modeller alt afhængig af, om det er til landevej, mtb eller tt-cyklen.

Vi havde førstnævnte til test i modellen Nago Evo, som er en klassisk semirund form til racercyklen. En model, vi altså også anvendte på cross cyklen.

Test:

Vi har vel alle prøvet det med at sidde på cyklen og have haft fornemmelsen af at glide lidt frem og tilbage på sadlen. Spekulationerne er måske gået på, om det var sadlen, som var glat, cykelbuksens tekstil - eller netop en kombination; det uheldige møde mellem de to materialer, som medførte denne manglende friktion. Med CPC er disse overvejelser en saga blot. Det er samme er oplevelsen.

Man sidder nemlig godt til på sadlen, hvilket var noget, denne tester nød godt af navnlig i terrænet, på cross cyklen, hvor man virkelig kastes rundt og sidder uroligt på sadlen, men også på de, trods alt, mere rolige landevejsture. Herfra skal altså lyde et ’thumbs up’ til CPC-konceptet, i hvert fald fra denne tester.

Ser vi bort fra CPC-fladerne, som rent designmæssigt naturligvis ikke vil tiltale alle - slet ikke dem med minimalisme og klassisk look som en dyd - har sadlen mere at byde på ud i det funktionelle. Den faste skum er så afgjort ikke det hårdeste på markedet, men tilbyder, sammen med skallen, god fleksibilitet og komfort, på både kortere og de længere ture. Sadlens form - semirund og lettere kurvet - burde tiltale mange.

Undertegnede kunne godt have ønsket sig, som antydet ovenfor, at have haft mulighed for også at afprøve den bredere version af sadlen. Ikke alene fordi de bredere sadler for mange tilbyder en bedre position på sadlen, men i denne sammenhæng også fordi sadlens næse oplevedes som en smule smal.

Taget i betragtning hvad sadlen har været udsat for i testperioden, må det anføres, at dens kvalitet overbeviser. En saddel skal kunne holde til en hel del, men vi var alligevel spændte på, om de små CPC-gummiflader ville blive slidte eller stille og roligt gå i stykker. Tværtimod; der er ikke det mindste tegn på slid.
 

Konklusion:

Ser man udelukkende på funktionalitet, har Prologo med deres CPC-saddel taget et skridt fremad. Den testede saddel efterlod et overbevisende indtryk - dens kvalitet og ikke mindst egenskaber på cyklen, ikke mindst på cross cyklen, gør den særdeles attraktiv, til en lille favorit trods den høje pris, dens specielle look og høje vægt sammenlignet med den producenten, selv opgiver.

Det bed vi særligt mærke i:

+ Funktonalitet, nytænkning, kvalitet
- Opgivet vægt, pris, specielt design

Læs også
WorldTour-hold henter cross-profil, og giver ham debut i monument

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Landevej og bane
Nyheder
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?