Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Prologo Nago Evo Nack + Nago Evo

Test: Prologo Nago Evo Nack + Nago Evo

23. marts 2011 20:29Foto: A.S.O.

Italienske Prologo blev kendt i Danmark, da Team Saxo Bank for et par år siden kørte på deres sadler. Siden har også andre Pro Tour hold som Team Sky, Quickstep og Bbox Bouygues benyttet mærket, der, som meget andet i cykelsporten i dag, slår sig op på at have en højteknologisk tilgang til udvikling og produktion.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Produktets navn:

Prologo Nago Evo Nack & Nago Evo
 

Venligst stillet til rådighed af:
HF Cykler

 

Særlige features ved produktet – ifølge producenten:
Shape: SemiRound – for Road/XC
Multisizes: 134 / 141 mm
“EDS – Easy Stroke Design – is the result of ergonomic and biomechanic studies and test done by Prologo in the last few years. The the EDS Prologo re-design the transition area of the seating zone of the saddler. With these results: More space for the legs of the cyclist + much better pedal strokes (avoiding the slide forward) = The maintenance of the correct position”

Anbefalet udsalgspris – Nago Evo Nack: 1395 DKK

Anbefalet udsalgspris – Nago Evo: 995 DKK 

 

Introduktion
Feltet.dk har haft mulighed for at teste tre af Prologos sadler. Denne test omhandler en de fem ’familier’, som Prologos kollektion er bygget op af. Inden for hver ’familie’ findes der typisk flere modeller med forskellige kendetegn – ligesom en model kan komme i forskellige kvaliteter og farversammensætninger (typisk af sort, hvid og rød).

Netop dette er tilfældet med Nago Evo ’familien’, hvorfra vi har modtaget to sadler til test. Nago Evo Nack og Nago Evo. Begge har, hvad Prologo kalder, en semi-rund udformning, hvilket henviser til rundingen på sadlens sider.


Af andre særlige features ved Nago Evo sadlerne er ’multisizes’, som betyder, at de enkelte modeller fås i to bredder på 134 og 141 mm. – og at de er ’U-clip ready’. Dette giver mulighed for at udskifte et plastikstykke på sadlens hale med en særlig ’U-clip’, som har samme udformning, men samtidig, ved hjælp af en simpel anordning på plastikstykket, gør det muligt at påsætte Prologos egne saddeltasker og baglygte. Er man mest ude efter lire-effekt, kan plastikstykket også udskiftes til andre farver – eller til ’world clips’ i forskellige nationale farver.


Hvordan ’U-clippen’ fungerer i praksis er ikke blevet testet her, men som feature får Prologo anerkendelse for idéen.

Første indtryk:
De første indtryk af de to Nago Evo sadler er også overvejende positive. Begge virker trods lav vægt robuste og af god, solid kvalitet. Man er ikke umiddelbart bange for at få problemer med hverken overdelskonstruktionen eller railsne lige med det samme.


Stilen er enkelt og klassisk, men med designmæssige og tekniske detaljer, som bl.a. skal hjælpe én til at ikke at glide frem og tilbage på sadlen. Dog trækker det en anelse ned, at slutningen mellem sadlen og clips-plastikstykket kunne være pænere udført.

Sadlen er, set fra siden, helt flad og uden fordybninger til at hjælpe rytteren til en bestemte siddepositioner. Det betyder samtidig, at der burde være mulighed for flere positioner på sadlen. Den er samtidig rund bagtil og bliver allerede ca. midt på sadlen indsnævret kraftigt, hvorefter sadlens snude er ganske smal. Denne udformning kalder Prologo ’EDS – Easy Stroke Design’ og skal gøre det nemme at træde – uden at lårenes inderside gnubber mod sadlens sider.

Kunstlæderet virker stærkt og har en ganske blød overflade. Når der trykkes hårdt på det, opleves dog fasthed i materialet – selv ved fastholdt, hårdt tryk. Det lover godt for komforten.

Test: Nago Evo Nack (bredde 134 mm)
Dette er topmodellen i ’familien’ og udmærker sig ved carbon-rails, en særdeles lav vægt (155 gr. ifølge producenten – 158 gr. på min brevvægt) og god komfort.

Allerede da man får den i hånden imponeres man af den lave vægt – særligt da sadlen alligevel fremstår stærk og solid. Puden virker fast, men eftergivende. Hvilket også hurtigt viste sig at gøre sadlen overraskende komfortabel på cyklen.

Sadlens udformning og ikke mindst pudens hårdhed gjorde det straks behageligt at sætte sig til rette. Faktisk var det nemt at glemme, at man netop havde sat sig op på en helt ny saddel. Nemt fordi normal irritation ved anderledes og uvant siddeposition ikke gjorde sig gældende.

Og nemt fordi sadlen med det samme gav god støtte.
Sadlen blev testet på både korte intense ture og lange træningsture, og i begge tilfælde leverede sadlen varen.

Faktisk var første tur på sadlen en over tre og en halv time lang tur, hvilket var – indrømmet – lidt af en satsning. Men der var undervejs og bagefter ingen grund til fortrydelse. Om det er de carbon-rails, som udover at holde sadlens vægt ned også sørger for den gode komfort ved at absorbere stød fra underlaget, kan være svært at bestemme. Men at sadlen ikke efterlod nogen form for irritation eller ubehag på turen og eller heller ingen efterfølgende ømhed er værd at bemærke.

Ved høj intens aktivitet er der heller ikke meget at udsætte på denne saddel. Også her yder den god støtte, og selvom det viste sig, at snudens smalle form ikke gør det videre behageligt at befinde sig for langt fremme (men hvornår er det også det?), tilbyder sadlen flere siddepositioner.

Men – for vi kommer ikke uden om det – små 1.400 kr. er nu engang mange penge for en saddel. Og det er i sagens natur svært at begrunde en saddel til den pris. Lad os alligevel gøre forsøget. Lav vægt: Tjek. God kvalitet: Tjek. God komfort: Tjek. Brugbar til race: Tjek. Design: Ok, men ikke helt i top.

Samlet bedømmelse: En saddel i topklassen.

Retfærdiggør det så den høje pris? Ja, det er der rent faktisk gode argumenter for, hvis ellers udgangspunktet er rigtigt. Dvs. hvis man tillægger den meget lave vægt stor betydning og køber sadlen på grund af både den evne til at holde cyklens samlede vægt nede – og uden at ville gå på kompromis med komfortens ude på landevejen. Er man derimod ligeglad med vægten, er det også nemt at forestille sig, at der findes andre og billigere sadler med lignende høje komfort.


Test: Nago Evo Nack (bredde 141 mm)
Umiddelbart er forskellen på denne model og den dyrere ’storebror’ koncentreret omkring vægten, som bl.a. skyldes titanium-rails (og ikke carbon-rails). Det resulterer i en vægtklasse, som stadig må betegnes som relativ lav (199 gr. ifølge producenten – 210 gr. på min brevvægt) – uden dog at imponere synderligt.

Derudover er de to sadler meget end mht. profil, design, materialer, fx kunstlæderet, og features som clips-plastikstykket.

Så hvordan det kan være, at denne saddel alligevel blev oplevet som mindre komfortabel, er svært at give et enkelt svar på. Ikke desto mindre var det tilfældet. Ganske vist var her tale om den brede version af modellen (141 mm), hvilket kan have haft indflydelse, da bagstykket dermed virker meget bredt og ikke giver samme muligheder for siddeposition. Men det forklarer fortsat ikke den ganske markante forskel, der viste sig på de lange ture.

Selvom sadlen med sin hårdhed stadig gør sig godt til race, var der heller ikke her samme gode fornemmelse, når trådet og udladningen blev skærpet.

Sadlen koster lige under de tusind kroner, og det forekommer at være en høj pris. Måske for høj. Som det var tilfældet med Nago Evo Nack modellen, hører det med til historien, at sadlens kvalitet er høj, at sadlen er robust, og at pudens faste eftergivenhed sikrer god komfort.

Men sadlen leverer altså alligevel ikke samme positive følelse og føles i det hele taget hårdere og mere urolig at sidde på.
 

Konklusion:

Nago Evo Nack sadlen leverer masser af komfort og støtte, fremstår robust og med gode designmæssige detaljer og vejer en del mindre end de fleste andre sadler. Tilsammen er det noget, som nemt kunne belønnes med topkarakterer. Hvis det ikke lige var for prisen, som nu engang er i den høje ende. Sadlen er imidlertid meget anbefalelsesværdig, hvis økonomien er til det, og man har særlige krav til sit udstyr, fx lav vægt.

Nago Evo sadlen halter efter sin ’storebror’ på de fleste essentielle områder – men koster samtidig godt fire hundrede kroner mindre. På trods af denne prisforskel, og selvom sadlens generelle kvalitet er rigtig høj, vil denne bedømmelse bære præg af en pris, der ikke helt synes retfærdiggjort. Pengene er dog på ingen måde spildt, idet man får en saddel, som har potentiale til at holde i rigtig lang tid.

Karakteren er her samlet, men ser anderledes ud splittet op. Et godt stykke nærmere de fem for Nago Evo Nack modellen - den modsatte vej for Nago Evo.
 

Særlige fordele/ulemper ved Prologo Nago Evo Nack:

+ Komfort, lav vægt, robust, gode ekstra features
- Pris, designmæssig finish ved plastiskstykket

Særlige fordele/ulemper ved Prologo Nago Evo

+ Robust, gode ekstra features
- Pris, designmæssig finish ved plastiskstykke
 

 

Læs også
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Landevej og bane
Nyheder
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?