Test: Python Aero 1 med Rebel 50-hjul
05. april 2017 14:30 af Morten Andersen

En velafbalanceret fartmaskine som let byder langt dyrere cykler op til dans og hvor ramme, hjul og tilbehør går op i en højere enhed. Aero-1 var et af de produkter, hvor det stak lidt i hjertet, da vi skulle sige farvel igen.

 

Fakta

Producent:
Aero-1 rammel: Python Pro
Rebel 50 hjul: Fullcarbon.dk

 

Ramme:
Størrelser (ramme): XS (48) - XXXL (60)
Farve: Sort m. blå/grønne stafferinger
Vægt: 1107 gram (str. 56)
Pris: Aero-1 fås fra kr. 15.990,- og kan konfigureres op derfra. BHS-Almeborg Bornholm-udgaven koster kr. 32. 990,- sat op med Ultegra Di2, carbonstyr og -frempind  samt Rebel 50-hjul.

 

Hjul:
Størrelse: Højde 50 mm. / Bredde: 25 mm.
Farve: Sort / carbon
Features: Tubeless-ready, kompatibel til 10- og 11-speed, max ryttervægt; 110 kg.
Vægt: 1490 gram
Pris: Kr. 9.499,-  

 

Introduktion

Selv om cykelfelterne i såvel ind- som udland ofte er præget af store, internationale mærker, så er det alligevel et dansk mærke, som er blandt de mest vindende på de hjemlige landeveje. Python Pro har nemlig igennem intet mindre end 14 år leveret rammer til nogle af de bedste danske hold, hvor profiler som Michael Valgren og Magnus Cort har trådt sejre hjem på cyklerne fra Vordingborg.

 

Op til sæsonen i år har Python lanceret det, som vi betegner som et af firmaets største nyheder, nemlig den rendyrkede aero-ramme; Aero-1.
Python sponsorerer kontinental-drengene fra BHS-Almeborg Bornholm, hvilket betyder, at rammen i øvrigt er UCI-godkendt, og i løbet af den sene vinter dukkede der således en række billeder op på især holdets sociale medier, hvor man kunne se den nye ramme, uden at den dog var formelt præsenteret.

 

Vores nysgerrige blikke blev ikke mindre, da Python endelig smed cyklen i handlen til en pris, som mange konkurrenter må se til med åben mund og store øjne. Derfor var vi ikke sene til at takke nej, da vi blev tilbudt at bruge et par uger ombord på rammen - tilmed med den samme opsætning som BHS-Almeborg kommer til at nyde godt af sæsonen igennem.

 

Det betyder, at cyklen er udstyret med hjul fra danske Fullcarbon, som siden 2014 har solgt carbonhjul på det danske marked. Et firma som allerede har været igennem en markant udvikling og senest har lanceret en serie af high-end hjul i deres subbrand Rebel.

 

Fullcarbon gør med netop Rebel-hjulene deres entre på den danske, professionelle cykelscene som sponsor for BHS-Almeborg Bornholm i denne sæson, hvilket bestemt ikke gør det mindre interessant at få lov at teste et sæt af disse hjul.

 

Feedbacken, som Python havde fået fra rytterne fra solskinsøen, var, at de var ’helt på røven’ over så hurtig cyklen er. Flere af rytterne havde allerede ytret, at de ikke følte, at de tidligere havde siddet på så god en racer. Martin Toft Madsen, den ultradetaljerede danske mester i enkeltstart med ingeniørbaggrund, mente desuden, at hans berømte beregninger viste en besparelse på mellem 15 og 20 watt for de fleste ryttere, når der blev trykket til den i et cykelløb.

 

Test

Det er altid fedt, at få lov at drøne afsted på en topracer, som er udstyret med top-specs. Vores introduktion til cyklen fra BHS-Almeborg Bornholm gjorde naturligvis ikke forhåbningerne mindre, men alligevel var vi ikke skuffede, da cyklen ankom direkte fra Python Pros hovedkontor i Vordingborg.

 

Køreegenskaber, formål og rytterens behov vil altid definere en cykels reelle værdi, men når man vælger at bruge et anseeligt beløb på en ny cykel, så er de fleste enige i, at det ikke gør noget, at pakken ser fornuftig ud og føles helstøbt i detaljerne. Således i gang med den indledende øvelse; cykelinspektion!

 

Og ved nærmere eftersyn skuffer Aero-1 ej heller.


Især er der et par tendenser, som man straks bemærker, mens et nærmere eftersyn ikke lader meget tilbage at ønske.

Først og fremmest så følger rammen den designtendens, som synes at være den mest fremtrædende, når der i dag skal udvikles rammer, som kan skære sig igennem vinden. 

 

Den mest fremtrædende komponent i dette er cyklens bagende. Således er saddelrøret buet fra kranken og op, så det følger baghjulets krumning og skaber så lidt turbulens som muligt. På Aero-1 er dette ret udtalt og kører man med et par brede dæk, så er der ikke meget clearance, hvilket som regel betyer en ting: Fokus på fart.

 

Bagstræberne hæfter lavt på saddelrøret for at bibeholde mest mulig stivhed og cyklens bagende trækker således klare tråde fra det design, som tidligere var forbeholdt diverse tempocykler, men som nu er en etableret del af landevejsgeometrien også.

 

Skrårøret er naturligvis slankt i vidden og udnytter den dråbeform, som for længst er blevet lig med fart. Det samme er den øverste del af saddelrøret, som nærmest afsluttes i en spids, der hvor vinden slipper rammen.

 

Kronrøret er kraftigt og afslutter det, som føles som en virkelig helstøbt carbonramme, med en finish som absolut er en topramme værdig.

 

 

Hernæst er der detaljerne: Ej heller her, er der nogen slinger i valsen.


Nogle detaljer springer især i øjnene: Den fine finish, hvor den tynde lakering giver udsyn til carbonstrukturen, udførelsen af den indvendige kabelføring og den elegante løsning i integrationen af saddelspændet, som er skjult for det blotte øje i overrøret.

 

Væk med bagbremsen!

Det er bestemt også værd at bemærke, at Python har gemt bagbremsen under kranken, hvor den er ude af vinden. Innovativt, men også modigt, tænker vi umiddelbart: Det kan nemlig være en udfordring at flytte på de traditionelle bremseplaceringer, det er set en del gange efterhånden på andre aero-rammer.

 

Selv om intentionen er god, så kan det i værste fald medføre forringet bremseevne og svære arbejdsbetingelser for mekanikeren, når der skal justeres bremser.

 

Her er det dog vigtigt at bemærke, at Python bruger Shimanos Direct Mount-bremse, og ikke de ofte udskældte TRP-bremser. Det skal sikre en optimal aerodynamisk løsning, uden tab af bremseevne overhovedet.

 

Pythons løsning er tilmed elegant udført og rammen er fuldt forberedt med udtræk til kabler og så videre på plads.

 

 

High end hjul i høj kvalitet

Hjulene fra danske Rebel er også en fornøjelse at inspicere og studere inden montering. Fælgene er 50 mm. høje og udført i et diskret design, som vi synes er hverken kedeligt eller overgjort, som ellers ofte er de valgmuligheder man præsenteres for på store dele af markedet. De vil pynte på enhver cykel.


Hjulene er sat ret klassisk op, med henholdsvis 20 og 24 eger i for- og baghjul. Fælgen er akkompagneret af lutter kvalitetsprodukter, som allerede har bevist sit værd. Således ruller hjulet på et 240 straight pull nav fra DT Swiss og det hele er strikket sammen på Sapim CX-eger. I denne test er Rebel-hjulene sat på med Schwalbe Pro One i en tubeless version.

 

Ud at køre - stærkt!

Så langt så godt og så var det ellers bare med at få cyklen på landevejen.

 

Her viser Aero-1 rammen og den fine opsætning hurtigt, at den ikke står tilbage for selv high-end aero-cykler fra større og mere navnekyndige mærker, som vi tidligere har haft fornøjelse af at træde.

 

Cyklen er en absolut fornøjelse at køre. Vi klikkede i pedalerne i indkørslen, trillede ned af villavejen og trådte, efter to små sving, cyklen op i fart vel ude på en større vej. Med et øre-til-øre-smil konstater man hurtigt, at her har vi at gøre med en sand fartmaskine, som velvilligt omdanner trådene i pedalerne til høj hastighed.

 

Aero-1 rammen er stiv over hele linjen. Især bagenden nyder godt at de lave bagstræbere og den kraftige sammensmeltning med saddelrøret, som sammen med et sæt bastante kædestræbere sørger for masser af stivhed og kraftoverførsel, når cykel skal sparkes op i fart. Krankboksen er kraftig og det mærkes ud på cyklen.

 

Under acceleration er rammen tilmed rolig og medgørlig, så man føler sig tryg ved at trykke til den uanset forholdene.

 

Surfing the wind

Oppe i fart udvikler Aero-1-rammen sig til en sand cruiser, som nyder godt af sit aerodynamiske design. I en test på landevejen, uden yderligere teknologiske hjælpemidler til rådighed, så er det selvsagt svært at kvantificere aerodynamik og man er således i sin kvalificerede fornemmelses vold, når dommen skal afsiges. Efter 8 dage og mange hundrede kilometer på cyklen føler vi os dog meget trygge ved at rose rammens egenskaber i vinden. Den føles hurtig, holder farten godt og giver et rigtig godt indtryk af at skære sig igennem vinden - hvilket især mærkes, når denne kommer forfra.

 

Vi har kørt en del ture uden deciderede intervaller, men med masser af flydende kørsel i konstant høj fart for at få en fornemmelse for egenskaberne. Her er det en fornøjelse at mærke den ekstra fart, man har fornemmelsen af at få foræret.

 

 

Gode styreegenskaber

Ovenstående var et eller andet sted forventeligt, når man ser cyklens design, som sladrer om et produkt, som er udviklet til ren fart. Derfor var det et plus, at også styregenskaberne og cyklen manøvrevillighed er fremragende. Hvor de slanke, dråbeformede rørformer snyder vinden i lige-ud-tons, så er det næsten endnu federe at tage Aero-1 med ud i landskab som snor og drejer sig.

 

Aero-1 rammen har et godt tyngdepunkt og er let at håndtere i sving, selv når farten er høj. Rammen er stabil ogreagerer roligt på inputs fra rytteren, så den føles let og stiv ved nedbremsninger mod skarpe sving og især er en fornøjelse at smide igennem store, bløde sving og kurver i høj fart. Faktisk synes vi, at cykel her udmærket sig ved at tilfredsstille den øvede rytter, men med garanti også vil komme en forholdsvis urutineret rytter til gode med sine overlegne, velvillige styreegenskaber, som ikke er så brutale, at de smider en overmodig, urutineret rytter af.

 

Den skjulte bagbremse har vi ikke haft behov for at pille ved eller at justere. Ude på landevejen bremser den fint og kompromitterer ikke cyklens bremseevne på nogen måde i forhold til en traditionelt placeret bremse.

 

Omkring rammen er det slutteligt værd at bemærke, at kronrøret ikke er så lavt, som det eller ofte ses på racer-mindede rammer. Det betyder også, at de fleste vil kunne finde sig tilpas på cyklen. Vi havde ingen problemer med at finde en race-optimeret position heller og havde endda en spacer at gøre godt med, inden vi skulle ud i negative frempindsvinkler.

 

Styr og frempind er Pythons egne. Styret er lavet som et semi-aerostyr med integreret kabelføring. Det fungerer godt, men skal vi tage de kritiske briller på, så synes vi at cyklen fortjener et mere udpræget og rendyrket aerostyr med helt flad overdel. Det ville passe fint til resten af den kompromisløse pakke.

 

Fede hjul fra Rebel

De fremhævede egenskaber ved Aero-1 rammen understøttes til fulde af Rebel-hjulsættet.


DT Swiss 240-navet ruller fantastisk og resten af pakken lever til fulde op til de krav, som enhver væddeløber på de flade, danske veje måtte have.

 

Vi har især været imponeret af hjulenes stivhed, hvor vi, trods ihærdige forsøg, ikke har kunnet presse nævneværdig flex ud af dem. Selv ved sprintintervaller er de stabile og omsætter al kraft til fremdrift.

 

Højden på 50 mm. har endnu engang vist sig som værende noget nær ideel til høj fart på disse breddegrader. Hjulene føles hurtige i alle vindretninger og er ikke på nogen måde sårbare i sidevinden.

 

Bremsevnen er fornuftig og selv om vi har kørt en del ture i vådt føre, så mister hjulene ikke mere bremseevne her, end det er forventet for hvilken som helst carbonhjul, hvor der bremses på fælgen.

 

Vi kan klart anbefale Rebel 50, hvis du skal ud og køre race. De ruller godt, kvaliteten er gennemført, men måske allervigtigst, så er de en sand fornøjelse, når der skal reageres på ryk i feltet, hvis man selv skal ud og strække ben i et udbrud eller får chancen for at sprinte med om sejren. Stivheden og responsvilligheden er i særdeleshed imponerende.

 

 

Hjulene vi har testet var som nævnt sat op med tubeless, hvilket for denne tester faktisk var debut. Her er det værd at bemærke, at alle testture er kørt helt uden punkteringer, selv om vejret bestemt ikke har vist sig fra sin barmhjertige side. Og det er altså på et dæk med god rullemodstand og masser af komfort i en tid, hvor der ellers står masser af ryttere i grøfterne og lapper vinterdæk.

 

Konklusionen lyder således på et topklasse hjulsæt uden nævneværdige mangler. Vi tøver ikke med at erklære hjulene fuldt ud på højde med hjulsæt til næsten det dobbelte af prisen fra mere velkendte mærker, som vi tidligere har haft fornøjelsen af at teste eller eje. Vi ville på ingen måde tøve med at købe vores næste racehjul hos drengene fra Fullcarbon.

 

Konklusion

Python Aero-1 er en fornøjelse at køre. Så klart kan det siges! Cyklen er lynhurtig og stiv, men samtidig let at smide rundt i sving og kurver.

 

Faktisk vil vi gå så langt at sige, at vi tidligere har kørt cykler til det dobbelte af prisen, som ikke gav nær den samme køreglæde som denne.

For køreglæde er absolut et nøgleord, når konklusion skal nedfældes. Uanset om man banker til den og giver fuld gas stående eller sidder og tonser i vinden, så får man her en cykel som kan tilfredsstille behovet hos de mest kræsne.

 

Vi har ikke haft mulighed for at teste aerodynamik, og BHS-almeborg Bornholm rytternes påstande videnskabeligt, men vi kan kun slutte os til koret af fans.

 

Imponerende - og det er prisen i øvrigt også.

 

Stillet til rådighed af: Python Pro / Rebeldenmark.dk

Feltet.dk's vurdering:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »