Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: RETÜL bikefit

Test: RETÜL bikefit

29. april 2010 10:19Foto: A.S.O.

Det skal fra starten slås fast, at dette ikke er en reklame for Nicolai Norrid, eller de ydelser han kan levere. Det er mine oplevelser, og en beretning om mit eget bikefit. Jeg har ikke fået nogen form for rabat på fittet, og er derfor ikke økonomisk "i klemme" i forhold til hverken Nicolai eller Feltet.dk. Hvorfor siger jeg dette? - det gør jeg fordi det følgende vil indeholde en meget positiv beskrivelse af fittet, og resultatet heraf. Det synes jeg er vigtigt at se i det rigtige lys, og forstås i den kontekst hvori det er oplevet og fortalt.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Retül Bikefit
http://www.nicolainorrid.com

Det følgende er ikke en test, men min oplevelse af et bikefit hos Nicolai Norrid .

Hvad er Retül bikefit?
Lige dette punkt er så glimrende beskrevet på Nicolais hjemmeside, så det vil jeg henstille til at man bruger 5 minutter på:
http://www.nicolainorrid.com/hvad-er-bikefitting  

Efter det kan man se lidt videoer af et fit, og lidt andet godt.
http://www.nicolainorrid.com/?id=324881  

Hvorfor valgte jeg et bikefit?
Jeg har i de næsten to år jeg har haft min TT cykel, bøvlet ret meget med at komme til at sidde ordentligt, og samtidigt køre så hurtigt som muligt. Jeg er aldrig selv kommet frem til noget jeg kunne leve med i længere tid, og kørte til sidst lidt sur i det. Derfor har jeg i nogen tid overvejet et professionelt fit, og fandt frem til at Retül nok var den bedste løsning for mig.

At man bliver fittet efter, hvad kroppen rent faktisk kan klare tiltalte mig meget mere, end en opmåling med lineal, og et fit efter nogle skemaer.
Det optimale må efter min mening være et fit der både tager højde for, hvad den enkelte krop kan præstere, i forhold til den optimale aerodynamiske position på cyklen.

At jeg senere kan bruge tallene på en eventuelt ny cykel, gør det kun til en langsigtet investering der i dén grad retfærdiggør prisen på 2000.- efter min mening.

Sådan forløb mit fit:
Når cyklen er monteret i en turbotræner, med et baghjul der kan måle watt (det hele har Nicolai) skal man op på briksen for at få testet bevægeligheden i hofter, knæ og ankler.

Herefter er det tid til at få monteret små, selvklæbende puder til dioderne. Efter en barbering, afspritning og montering af dioder skal man på cyklen og køre den første tur. Her bliver man filmet fra begge sider, for herved at få et billede af kroppens formåen, i forhold til det fit man har på sin cykel.

Efter denne måling rettes de ting til, der halter lidt. Denne proces tager lidt tid, fordi man hele tiden retter lidt, og cykler lidt indtil man finder helt rigtige position for sadlen, sadelpinden og så videre. Det er dog meget interessant at følge udviklingen og hele tiden mærke, hvordan man hhv. fører mere kraft ned i cyklen, og også sidder bedre.

Resultatet var for mig en ret chokerende oplevelse:
Jeg har for det første investeret i en ramme der er for stor – men til gengæld er det et forkert mærke… Cyklen er dog nu fittet, så jeg kan køre godt på den, men det er med nogle kompromiser jeg glæder mig til at blive fri for, en anden gang.

Tiden går stærkt, da Nicolai er god for en sludder og slet ikke er bange for at fortælle hvad han laver og hvorfor han gør det. Han er meget behagelig at tilbringe tid sammen med, og har en stor interesse for cykler, og det grej der sidder på dem. Der er altså god garanti for en seriøs gang cykelnørderi når man lægger vejen forbi Helsingør.


Hvad blev rettet?
Det følgende vil jeg opstille i punktform, jeg vil ikke gå så meget ind i de præcise længder/vinkler osv. da det ikke kan bruges af andre end mig selv. Derimod vil jeg liste de væsentlige ændringer op, så man kan få en forståelse af hvilke ændringer der, rent fysisk, blev lavet på min cykel – og hvorfor de blev lavet.

Til dem der rigtigt vil nørde med tallene, ligger der PDF filer af pre- og postfit i bunden af denne artikel. Disse kan frit downloades, men det er vigtigt at sige, at man ikke kan bruge tallene til at fitte sin egen cykel efter – da dette er tallene som min krop kan klare, kan og vil andres tal se HELT anderledes ud

• Saddelhøjden blev ændret fra 777 mm 816 mm (mål fra midten af krankboksen til det øverste punkt på sadlen)
Dette var noget af et spring, da det viste sig at jeg sad ALT for lavt, og dermed ikke trådte nok med benene, men mere med kroppen. Ydermere blev jeg med dette mere udstrakt i ryggen, og fik benene længere væk fra maven, så vejrtrækningen lettedes betragteligt

• Frempinden blev ændret fra 90 mm til 50 mm.
Dette fik mig til at komme tættere på de berømte 90 grader i albuen.

• Styret blev rettet til, således at der fra bagsiden af puderne og til enden af styret før var 324 mm og nu er der 363 mm
Dette får mig til at støtte tættere på albuen, og modvirker i dén grad træthed i skuldrene

Dette var som sagt en meget kort udredning, men med disse få ændringer er min stilling på cyklen blevet helt anderledes.

Resultatet?
Her er det svært at sige noget meget konkret, da jeg ikke har mulighed for at watt-teste før og efter fittet. Dog må jeg sige, at på de relativt få testkilometer jeg har haft på cyklen efterfølgende, har jeg kunnet mærke en meget tydelig forskel.

Jeg kan ligge længere tid i bøjlerne, og bliver slet ikke træt i skuldrene mere. Den største forskel er helt klart, at stresset er fordelt bedre end det var før i dette område. Sadlen er blevet sat ret voldsomt op, og det har gjort at jeg lige skal vænne mig til at køre helt anderledes på cyklen. Min vejrtrækning er lettet meget, og jeg føler at jeg kan trække vejret helt i bund, til forskel fra før.

Jeg skal bestemt have flere kilometer for at give et bedre billede, da min position er ændret så voldsomt som den er.

Sammenfatning:
Jeg er overbevist om, at dette her er det bedste jeg har gjort for mig selv i forhold til min cykling. Ikke nok med at jeg bliver hurtigere (i teorien – benene er jo som de er…) men jeg sikrer også mig selv imod overbelastningsskader, der kan give problemer på længere sigt.

Jeg er ikke i tvivl om, at dette her gør min cykling nemmere i fremtiden – derfor er de 2000.- et meget lille beløb, for de forbedringer der er sket.
Set i forhold til prisen for et sæt nye hjul, er det jo nærmest ingenting. Jeg siger ikke, at nye hjul ikke gør dig hurtigere – men bliv fittet først, og SÅ kan du købe nye hjul. Som jeg ser det, kan pengene ikke bruges meget bedre end her.

Og så lige en lille ting – hvis du overvejer at købe ny cykel, så rund lige Nicolai med den gamle… Så er du sikker på, at købe den rigtige cykel, og ikke stå i samme situation som jeg gør det nu.

PDF af prefit

PDF af post fit

 

Læs også
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Arkiv: TT og Tri
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?