Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Alsidighed er nøgleordet for 2014-modellen CROSS PRO RS-2000. Rose præsenterer en cross cykel, der i terrænet holder, hvad den lover, og som klarer strabadserne, men samtidigt udmærker sig som en habil landevejscykel til de asfalt-trofaste. Med et godt udseende og god kvalitetsfornemmelse er forbeholdene få og styrkerne mange.
Annonce
Stillet til rådighed af:
Cyklen er udstyret med:
Stel: Rose 7005 T6 Ultralight Aluminium, triple-butted Forgaffel: Rose CROSS PRO RS Carbon with alu steerer 1 1/8" - 1.5"
Geargruppe: Shimano 105 5700 (CX50 krank, CX70 forskifter, 105 bremsegreb, bagskifter, kassette, kæde)
Hjulsæt: DT Swiss R28 Spline
Dæk: Schwalbe Racing Ralph Evo 700x33
Sadelpind: Ritchey
Styr: Ritchey WCS Evo Curve
Frempind: Ritchey SCS 4 Axis
Sadel: Prologo Scratch Pro T2.0
Farver:
Fås i sort/rød (den testede) og sort/grå (billedet ovenfor)
Vægt opgivet:
Ca. 8,75 kg (+/- 5%, Str.: 58 cm, double, uden pedaler)
Vejl. pris:
Kr. 10.566,89
Introduktion:
Med CROSS PRO RS-2000 henvender Rose Versand sig til rytteren, der ønsker at prøve kræfter med cykel cross disciplinen under hensyntagen til budgettet. Netop for dette ryttersegment er produktets alsidighed også af relevans - altså kan cyklen bruges til andet end blot rendyrket cross, for eksempel som vinterracer?
Feltet.dk udsatte blandt andet CROSS PRO RS-2000 for et godt 100 km langt ridt i cykel cross’ens hjemland, Belgien, hvor alt fra fin sort asfalt over plørede skovstier til pavéer, der ikke lader Arenberg skoven meget efter, måtte holde for. Vi lader denne tur være rammen om nedenstående test.
Første indtryk:
Postordreforsendelser medfører for denne tester altid en snert af juleaftenstemning - modsvarer indholdet af den store pakke nu de forventninger, som utallige besøg på hjemmesiden og granskning af billeder har opbygget?
Det korte svar er ja; i udseende og finish var den akkurat som forventet. Rose Versand fremsender ikke deres cykler fuldt samlede (hvilket andre postordrefirmaer typisk heller ikke gør). Men den udestående montering begrænser sig til småting såsom påsætning af forhjul, saddelpind og stramning af kronrør- og frempindbolte. At gear og bremser tilnærmelsesvist var justeret til perfektion øgede blot fornemmelsen af at have modtaget et kvalitetsprodukt.
Test:
En tidlig og meget våd morgen blev de sidste justeringer af saddelhøjde og styrvinkel foretaget før de første tråd bragte denne tester gennem Bruxelles’ begyndende morgentrafik. De næste små 10 kilometer på regnvåd asfalt med rundkørsler, lyskryds og kantstene ’en masse’ gav bevis for, at CROSS PRO RS-2000 på hårdt og fast underlag besidder en række prisværdige egenskaber.
Cyklen er let at få op i fart qua dens stive ramme og øvrige komponenter, hvilket antyder, at kun få watt spildes i transmissionen fra ben til asfalt. Selv Schwalbe Racing Ralph Evo dækkenes rullemodstand var ikke bemærkelsesværdig i negativ forstand.
Med en Shimano 105 gruppe, der bare gjorde arbejdet og et par let dosérbare bremser, var det en leg at komme frem til skoven. Her ændrede underlaget radikalt karakter til mudrede skovveje og -stier med indslag af forræderiske brosten.
I terrænet
CROSS PRO RS-2000 fortsatte den gode stil i det nye miljø med fine fartegenskaber på skovens lange, lige veje, der er et levn fra svundne tiders parforce-jagter. De lige veje gav mulighed for at teste cyklens ageren ved høj hastighed og ujævnt underlag, ja faktisk mere end denne tester havde kalkuleret med. I det svage morgenlys var det først muligt at erkende skiftet fra grus til brosten, idet de voldsomme vibrationer fra dækkene forplantede sig gennem forgaffel, styr og styrbånd til hænderne.
Med høj hastighed og brosten dækket med nedfaldne blade ændrede denne testers fokus fra cykelvurdering til ren overlevelse. CROSS PRO RS-2000 svigtede imidlertid ikke og en kombination af Racing Ralphs’ nogenlunde greb på det meget udfordrende underlag, forgaflens evne til at opsuge vibrationerne og endeligt et delikat tag på bremserne overvandt den umiddelbare fare for et umotiveret styrt.
Den hårde medfart på brostenene med høj fart afslørede imidlertid to uhensigtsmæssigheder ved cyklen. For det første gjorde en markant, klingende lyd fra overrøret opmærksom på, at den elegante indvendige kabelføring formentligt kræver en bedre foring af kablet. Og for det andet er Shimano 105-bremsegrebenes gummimanchet udformet således, at det er vanskeligt at få et ordentligt greb, når man sidder oppe i styret.
Skoven bød ud over højhastighedsstrækninger også på rigeligt med mudder på stier, der med lidt god vilje vil kunne benævnes single track. 105-gruppen klarede mudder og pløre uden nogen problemer med skift. Det samme gjorde sig gældende for bremserne, og den store frigang i rammen eliminerede effektivt alle problemer med mudderkager.
Efterhånden blev terrænet mere kuperet og stejle trapper indbød til at tage cyklen på skulderen. Her var det klart, at den indvendige kabelføring bidrager med mere end akustiske irritationsmomenter. Rammen gled let op over skulderen uden at hænge i og fandt nemt en behagelig placering, der muliggjorde et fint tempo på to ben.
Nye udfordringer
Med ét var skoven lagt bag CROSS PRO RS-2000 og nu bød Vlaams-Brabrant regionen på korte og skarpe stigninger. Opad gik det let, og ethvert antrit modsvaredes velvilligt af cyklen. Nedad var der tale om en næsten søvndyssende stabilitet, der gjorde det muligt trygt og sikkert at lade cifre startende med 6 dukke frem på cykelcomputerens display. Nedbremsningerne var stadig pålidelige, om end ikke nær så skarpe og kraftfulde som ved turens start. En hurtig justering på justerskruen til bagbremsen hjalp noget, men ikke fuldstændigt.
Endnu et skovparti med dertilhørende mængder af mudder blev passeret. Tilbage på asfalten var den manglende bremsekraft nu så udtalt, at en nærmere inspektion af bremser var påkrævet. Denne røbede, at bremseklodsernes belægning tilnærmelsesvist var slidt væk. Selv i de ekstreme konditioner, som denne test gennemførtes under, må det siges at være for hurtigt. På resten af testturen var den manglende bremseevne en begrænsende faktor, der lagde en dæmper på lysten til for alvor at få fart i cyklen.
Efterhånden var det blevet til en del timer i sadlen, da gennemsnitshastigheden jo af gode grunde ikke var overvældende høj. Men på trods af timerne på en ny cykel og ikke mindst saddel var undertegnede ikke mere mærket i ryg og sæde end normalt. Sadlen fra Prologo gjorde således et rigtigt fint arbejde både i skov og på asfalt i samarbejde med Ritchey saddelpinden.
Hjulene fra DT Swiss gjorde ligeledes en fortrinlig figur under alle forhold, og de er at betegne som særdeles alsidige
Som regnen tog til og det sidste skovstykke passeredes, viste rammens overdimensionerede skrårør at bidrage til mere end blot rammens generelle stivhed. Skrårørets bredde gør det næsten ud for en skærm for forhjulet, så længe hastigheden er moderat, mens de horisontalt svungne kædestræbere bidrager til den fine komfort.
Det kvalitetsprægede cockpit med Ritchey komponenter løste opgaven tilfredsstillende med god stivhed i styret ved accelerationer, og det kraftige styrbånd, som cyklen kom med, gjorde sit til at reducere stødene i hænderne, så dagens gulerod i form af en våd chokoladebar kunne indtages uden summende fingre på de sidste kilometer.
Konklusion:
Det er lykkedes Rose med CROSS PRO RS-2000 at fremstille en generelt meget alsidig cross cykel, der uden at gå på kompromis med deciderede cross-egenskaber såsom håndtering og muddertolerance formår at gøre sig gældende også på almindelige landevejsstrækninger.
Forhold som raslelyde fra den indvendige kabelføringen i overrøret på meget ujævnt terræn må betegnes som et mindre minus, mens bremseklodsernes korte levetid kan udlignes med en meget enkel opgradering. Alt i alt fremstår CROSS PRO RS-2000 derfor som et godt køb for rytteren, der gerne vil forsøge sig med cross, men samtidig ønsker at kunne begå sig på det hårde underlag.
At cyklen har en flot finish, øger kun det positive indtryk, og det samme gør det, at Rose tilbyder mulighed for nem individuel konfiguration, det vil sige opgradering af hjul, bremser osv., hvis man skulle ønske sig det
Det bed vi særligt mærke i:
+ Meget nem klargøring fra pakken, komfortabel, rendyrket og alsidig cross cykel
- Ringe levetid for bremseklodser, raslelyd fra indvendig kabelføring
Feltet.dk's samlede vurdering:
Første indtryk:
Design:
Funktionalitet:
Kvalitet:
Pris:
Annonce
Annonce
Ronde van Vlaanderen(1.WWT) 31/03
Ronde van Vlaanderen(1.UWT) 31/03
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
Ronde van Vlaanderen(1.WWT) 31/03
Ronde van Vlaanderen(1.UWT) 31/03
Itzulia Basque Country(2.UWT) 01/04-06/04
Tour of Thailand(2.1) 01/04-06/04
Région Pays de la Loire ...(2.1) 02/04-05/04
Paris-Roubaix Femmes(1.WWT) 06/04
Paris-Roubaix(1.UWT) 07/04
Giro della Città Metropo...(1.1) 07/04
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce