Test: Rose Mr. Big
29. oktober 2016 09:00 af Kent Løngaa

Rose har med deres Mr. Big 3 Di2 sammensat en XC-hardtail med komponenter i topklasse. Cyklen kører også derefter og prisen gør den til et røverkøb.

Fakta:

Producent: Rose
Model: Mr. Big 3 Di 2
Fås i størrelserne: S - XL
Fås i farven: Sort-rød og sort
Vægt: 9,7 kg (str. M).
Vejledende pris: Kr. 33.649,-

 

Fakta om cyklen:

Stel:

Rose carbon, indvendig kabelføring.

Forgaffel:

RockShox SID RLT, Solo Air, lockout på styret, 100 mm vandring

Hjul:

Mavic Crossmax SL Pro, 15 mm for, 12 mm bag

Dæk:

Continental Race King Sport, 29x2,20

Skiftegreb:

Shimano XTR Di2 SW-9050, 11-gear

Bagskifter:

Shimano XTR Di2 RD-9050

Kranksæt:

Shimano XTR FC-M9000, 32T
Krankboks:

SHIMANO XTR SM-BB93
Kassette:

Shimano XTR CS-M9000, 11-40T
Kæde:

Shimano CN-HG900

Sadel:

Selle Italia SLR XC

Sadelpind:

Ritchey WCS Trail Link, 27,2 mm

Styr:

Ritchey WCS X2 Trail 5 mm rise, 720 mm

Frempind:

Ritchey WCS Trail

Headset:

Ritchey WCS

Bremsesæt:

Shimano XTR XC Racing 180 mm/160 mm
Vægt:

9,7 KG

 


Indledning
Rose er en af Tysklands førende cykelproducenter, men på trods af dette, ser man dem ikke ret tit i det danske MTB miljø; det er ærgerligt, da de tilbyder et komplet program af MTB’er i alle prisklasser.

 

På feltet.dk har vi hen over sommeren og efteråret testet en Rose Mr. Big 3 Di2, hvilket har været et særdeles positivt bekendtskab.

Rammen er af carbon. Rose skilter ikke med typen, men den virker både meget stiv og komfortabel. Finishen på rammen er lækker med en diskret, mat lakering i rød og sort og den indvendige kabelføring er flot udført. På rammen er placeret et beslag for en Direct Mount-forskifter.
Dette beslag er dog ikke særligt elegant udført og skæmmer den flotte finish, når cyklen som her leveres uden forskifter.

 

Forgaflen er en Rockshox SID RLT med 100 millimeter vandring, rebound justering og lockout på styret. Det er en udmærket gaffel, som dæmper ujævnhederne på sporet fint.

 

Der er to komponenter, der sender denne MTB direkte ind i superligaen; den ene er geargruppen, den anden hjulene.

 

Lad os tage geargruppen først. Di2 teknologien kom først til landevejen for en del år siden, og nu er turen kommet til MTB’erne. Og lad det være sagt med det samme; det er stærk vanedannende at køre med dette elektronisk gearskifte. Uanset hvor voldsomt du mishandler det, skifter det bare uden at misse et gear.


Et eksempel: Udfordres bagskifteren ved at køre ind på en 20-25 % stigning i et alt for højt gear, mens rytteren rejser sig i pedalerne og træder til samtidig med at der skiftes to gear op ad kassetten, så kan de fleste bagskiftere tvinges i knæ, men ikke XTR’en. Den skiftede uden at kamme over eller brokke sig højlydt.


Når det kommer til den elektroniske trigger, så imponerer den også. Den giver tilpas modstand og et tydelig mekanisk klik, fuldstændigt som et godt velsmurt mekanisk skiftesystem.

 

Hjulene er den anden komponent der gør denne cykel til noget særligt.


Mavic Crossmax SL Pro er Mavic’s topklasse aluminiumshjul. Ved cyklens modtagelse var Mavic’s nye carbon-hjul ikke frigivet, men det er reelt uden betydning, for Crossmax SL Pro er et fantastisk hjulsæt på 1520 gram, hvilket kan konkurrere med mange carbon hjul.


Dækkene er Continentals RaceKing Sport. Et dæk beregnet til tørt til let fugtigt føre.

Bremserne er Shimanos XTR Racing, det er et par gode bremser med masser af justeringsmuligheder og udført i lækre materialer.

 

Test
Første gang man ser denne cykel virker den meget anonym, men efterhånden som man får kigget på den, opdager man, hvor underspillet lækker den faktisk er. Finishen på rammen er virkelig høj, og med rigtigt lækre komponenter hele vejen rundt vinder den mere og mere, hver gang man ser den.

 

Rammen har også er rigtig god race-orienteret geometri, og på trods af en relativ stejl kronrørvinkel på 70,5 grader virker den forholdsvis stabil på nedkørsler. Cyklen er blevet testet på downhill-ruter i Harzen, hvilket den klarede fint, også selv om det ikke er dens foretrukne terræn. På de snævre spor i den lokale skov, kommer den fint rundt på grund af den stejle geometri og de korte kædestag.

 

Som beskrevet herover er Di2 gearet en fornøjelse at køre med og en anden faktor til at denne cykel er i særklasse, er hjulene.
Mavic’s smalle aluminiumsfælg (19 mm er smalt efter dagens målestok) er let og meget stiv, og sammen med Zicral aluminiums egerne giver disse hjul en fantastisk fornemmelse af stivhed, og fraværet af effekttab er meget tydeligt for disse hjul.

 

Det opdager du med det samme, når du accelererer første gang på denne cykel. Uden at kende stivhedstallene for disse hjul, kan jeg konkludere, at det er de stiveste hjul, jeg nogensinde har kørt på.

 

Continental dækkene ruller super godt, men bliver det bare en lille smule fedtet, eller løst i overfladen, kommer de til kort. Dette er et oplagt sted at opgradere. Da turen gik syd over til Harzen, blev Continental dækkene skiftet ud med et par Maxxis High Roller II, og straks var styringen meget mere forudsigelig og sikker.

 

Shimano’s XTR bremser er et par udmærkede bremser med god modulation og masser af kraft, men skal man have maksimal valuta for pengene, skal man ikke købe disse bremser. De er simpelthen for dyre, i forhold til, hvad du får for pengene. Et sæt Shimano XT er mindst lige så gode og koster mindre.

 

Konklusion
Lad det være sagt med det samme; denne cykel er et røverkøb. Hvor får man ellers en lækker carbon-ramme, fuld Shimano über-topgruppe, Mavic’s tophjul og lutter lækre komponenter for 33.649 kr?


Er man bare en lirekarl eller vil man have det bedste til konkurrencebrug, skal man seriøst overveje denne Rose Mr. Big.


Sådan har vi testet:
Cyklen er blevet testet over en periode på 4 mdr. i Bidstrup Skoven på Midtsjælland og i Harzen på ture på op til 6 timers varighed. Den har primært været udsat for tørt føre, men har også fået lov til at smage på lidt fedtet og vådt føre.

 

Kort om mærket:
Rose Bikes startede i 1907 i byen Bocholt som en lille cykelbutik. I dag er det en af Tysklands største cykel producenter, hvor alle cykler bygges efter kunden specifikationer.

 

Stillet til rådighed af:
Rose Bikes Danmark

Feltet.dk's vurdering:

Gree - Tour of Guangxi(2.UWT) 19/10-24/10

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »