Test: Surly Krampus Ops
21. januar 2015 11:30 af Troels Dahlgaard Astrup

Surly’s Krampus Ops placerer sig i sit helt eget segment midt mellem konventionel 29’er og outreret fat bike. Efter at have testet Surly Krampus Ops er der ingen tvivl; der er masser af plads til og fornuft i denne cykeltype.

Fakta:

Producent: Surly Bikes

Vejl. pris: Kr. 19.599

Rammen fås i fire størrelser (S, M, L, XL)

 

Fakta om den testede cykel:

Surly Krampus ramme

Shimano SLX (skiftegreb og bagskifter)

Avid BB7 bremser

Salsa Salt Flat styr

Surly Rabbit Hole hjul

Surly Knard 29 x 3’’ dæk

 

Introduktion:

Det er efterhånden en del år siden, at mountainbikes (MTB) med 29 tommer hjul meldte deres ankomst på MTB-scenen. Den større hjuldiameter beviste hurtigt sit værd, og i dag er MTB med de traditionelle 26 tommer hjul i klart undertal.

 

Inden for de seneste par år har en række producenter udfordret hjulbredden. Cyklerne med hjul på op mod 5 tommer i bredden betegnes i dag under ét som fat bikes. At de er interessante, synes både forbrugere og producenter, hvilket blandt andet afspejledes i et stort udvalg af netop denne cykeltype på sidste års udgave af cykelmessen Euro Bike.

 

Men hvad nu hvis man alligevel synes, at en fat bike bare er lidt for meget ”show” og lidt for lidt fart? Men samtidig er man faldet pladask for fat bikens uovertrufne egenskaber i mudder og på tekniske passager? Ja, så har Surly svaret! Amerikanerne fra Minnesota har taget udgangspunkt i en 29’er, droppet den affjedrede forgaffel og sat 3 tommer hjul på i stedet. Resultatet er blevet en ”no-nonsens” cykel, der leverer et kompromis med gode egenskaber fra både fatbike og almindelig hard tail.

 

Test:

Når man første gang kigger på cyklen, springer to ting i øjnene: For det første den klassisk udseende ramme lavet af Surly’s egen 4130 CroMoly stål. Og for det andet de brutale dæk, der med sine 3 tommer ser meget brede ud (hvis man da ikke allerede er vant til fat bikes). Kombinationen af et ”slankt” stel og ”fede” dæk kræver lidt tilvænning rent visuelt, men for denne tester er der tale om et positivt træk ved cyklen, som er med til at understrege Krampus’ individualitet.

 

Tilbage til stellet: Et stålstel med en lækker samlemuffe mellem overrør og kronrør er bare fedt. I kombination med en enkel og sparsom staffering, der primært udgøres af ”Surly” på skrårøret, lever udseendet på cyklen fuldt ud op til Surly’s små-rebelske image.

 

Men hvordan kører den så? Det korte svar er godt! At cyklen som udgangspunkt har en fast forgaffel, gav for denne tester anledning til lidt bekymringer i forhold til cyklens evner og ikke mindst komfort i terrænet. Bekymringerne blev imidlertid gjort til skamme. Selv på knoldede passager fulde af rødder viste de brede dæk, at de besad rigeligt med affjedringskapacitet (”hemmeligheden” er naturligvis det lave dæktryk, som de brede dæk tillader) til uden problemer at kunne følge med 26’’ hard tails. Det samme gælder nedad. Her muliggør de store, brede dæk simpelthen, at man kan tage en meget mere ”lige linje” og med højere fart - også selvom man måske ikke besidder verdens bedste køreteknik.

 

At Krampus uden problemer her kunne følge mere konventionelle MTB var imidlertid også en af undtagelserne - på de øvrige passager af et almindeligt dansk single track var hard tails i både 26’’ og 29’’ i større eller mindre grad bare hurtigere. Ser man i den sammenhæng bort fra denne testers eventuelle rolle, så kan et par af forklaringer givetvis være dækkenes relativt høje vægt. De tunge dæk gør simpelthen cyklen langsom i accelerationer.

Derfor er cyklen ikke det oplagte valg til rytteren, der skal bruge en cykel til konkurrencer. Men den har selvsagt heller ikke været tiltænkt til det; snarere til ’sjov og ballade’ i terrænet.

 

Betyder det så, at Krampus Ops i bund og grund er et dårligt valg som cykel i Danmark? Nej, på ingen måde! Krampus Ops’ primære kvaliteter kommer bare ikke helt til sin ret på et almindeligt single track og slet ikke, hvis målet blot er ”hurtigst muligt”. Jo mere sand, mudder og sne, der er, jo bedre (og ikke mindst sjovere) er Krampus Ops.

 

Krampus Ops er en cykel til den basale cykelglæde - til at opleve hvor fedt det er at hamre gennem terrænet med et moment som en bulldozer. Her kommer de tunge dæk og deres overlegne inerti for alvor til deres ret. Med sit ét-klinge setup, sin faste gaffel og lækre stålramme kan Krampus Ops anbefales til enhver, der vil ud i terrænet og have det sjovt - uden nødvendigvis at køre på knivskarpe pulsgrænser og planlagte intervaller.

 

Cyklens komponenter i form af SLX-gearet og de kabeltrukne Avid BB7 bremser levede fint op til de forventninger, man har til kvalitetsprodukter i mellemklassen. Det brede styr giver god mening, når cyklens voluminøse dæk skal bringes i fart, selvom bredden måske lige er i overkanten for personer med arme kortere end gennemsnittet.

 

Surly’s egne Knard-dæk på 3 tommer gjorde en god figur i terrænet, hvor de gav et vejgreb uden lige. Eneste lille minus skal være dækkenes evne til at ”selvrense”, altså at smide det opsamlede ”møg” igen, så dækmønstret til stadighed er rent og kan gribe i underlaget. En kort tur gennem ekstremt mudret underlag (mark med vintersæd) medførte enorme mængder af ler på dækkene. Men det er nok svært at finde et dæk, der kan klare det.

 

Prisen er måske lidt til den høje side for et stålstel med SLX gear og kabeltrukne bremser. På den anden side er Krampus Ops en unik cykel, der fuldt ud betaler investeringen tilbage i form af masser af køreglæde.

 

Konklusion:

Surly’s Krampus Ops er cyklen til den inkarnerede mountainbiker, der gerne vil prøve noget nyt. Eller til landevejsrytteren, der gerne vil have det sjovt i skoven. At Krampus Ops primært er til ’sjov og ballade’, er ikke en underkendelse af cyklens potentiale som førstevalg - den kan sagtens bruges til hygge-konkurrencer, men den er endnu bedre egnet til at lade køreglæden og eventyrlysten bestemme. Summa summarum: Har du en gang tænkt, at det kunne være sjovt at køre ”monster truck”, så bør du unde dig selv en tur på en Surly Krampus Ops.


…..
 

Sådan har vi testet:
Cyklen er testet i december-januar på et almindeligt dansk single track samt i almindeligt forekommende terræn. En anelse sne muliggjorde test af cyklens evner i dette element (det var en fornøjelse!).

 

Om mærket:

Surly Bikes blev etableret i 1998 i Minnesota i USA. Mærket startede med at fokusere på cykler til bybude og andre singlespeed-brugere, men siden har mærket øget sin horisont til også at inkludere fat bikes, som i dag udgør en væsentlig del af produktlinjen. Surly Bikes filosofiske tilgang til cykling er primært baseret på køreglæde og i mindre grad fx ”Stiffness-to-Weight” værdier.

 

Stillet til rådighed af:
222Cycles Denmark
 

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:


Se mere om Feltet.dk's test kriterier

VM(CM) 17/09-24/09

Omloop van het Houtland L...(1.1) 20/09-20/09

Tour of China II(2.1) 19/09-25/09

Duo Normand(1.1) 24/09-24/09

Giro della Toscana - Memo...(2.1) 26/09-27/09

Coppa Sabatini - Gran Pre...(1.1) 28/09-28/09

Giro dell'Emilia(1.HC ) 30/09-30/09

Giro dell'Emilia Internaz...(1.1) 30/09-30/09

Omloop Eurometropool(1.1) 30/09-30/09

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »