Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
De to nye modeller viser igen, at man får meget ud af at bekoste sig bremseklodser af højere kvalitet. Køres der cross og i al slags vejr, er der meget at hente, men det kan blive en halvdyr affære, hvis ambitionsniveauet og kørestilen ikke fordrer kontante nedbremsninger.
Annonce
Stillet til rådighed af:
Juhl Cycling Nordic
Særlige features ved produktet:
BlackPrince
- Til carbon-fælge
- Forbedret bremseevne i vådt vejr
- Gummiblanding forhindrer overophedning af fælg i tørt og varmt vejr
BXP
- Til alu-fælge
- Forbedret bremseevne i al slags vejr
- Blødere umiddelbar kontakt ved kontakt med fælg (”no sticky feeling”)
Vejl. pris: Kr. 399 (Black Prince for et sæt à 4)
Vejl. pris: Kr. 299 (BXP for et sæt à 4)
Introduktion:
En af de mange opgraderinger, man kan gøre på sin cykel, er at udskifte standard-bremseklodserne med noget af de dyrere sager i kategorien. Disse kommer blandt andre fra SwissStop, som er et af de meget få firmaer, der har specialiseret sig i netop bremseklodser og, uden at fornærme nogen, må anses for at være de største på markedet.
Adskillige hjulproducenter samarbejder med SwissStop, så der enten følger et sæt af deres bremseklodser med ved hjulkøb, eller det anbefales, at man anvender særlige af schweizernes produkter, eksempelvis til bremseflader af carbon.
Inden for det sidste års tid har SwissStop sendt to nye typer på markedet: Black Prince til brug på carbonfælge og BXP til traditionelle alu-flader. Begge modeller skulle ifølge producenten nedsætte bremselængden i vådt føre sammenlignet med allerede eksisterende modeller (Yellow King og GHP 2). Af netop den grund har vi valgt at afprøve de to typer bremseklodser på cross cyklen som del af vores igangværende cykel cross tema.
Første indtryk:
Det første indtryk af de nye bremserklodser omhandler ikke det, man normalt vil se efter på et nyt produkt; vægt, kvalitet, tilpasningsmuligheder osv., men alene farverne. Denne tester (og sikkert også andre) har savnet en udskifter til særligt Yellow Stop. Bevares, det er bare et par bremseklodser, men den gule farve har ikke altid pyntet.
Mindre markant er selvsagt overgangen fra den grønne GHP 2 og til den blå BXP. Men også den er velkommen, selvom farveskiftet vel nok mest handler om at hjælpe forbrugerne til at kunne skelne mellem forskellige produkter.
Test:
Begge bremseklodser er som nævnt testet på cross cyklen og mestendels i cross-terræn. Vejrliget har været afvekslende, som det må være på denne tid af året, med både tørvejr og regn, ligesom mudrede og i mindre omfang også ’sandede’ ture har indgået.
Begge modeller beviser, at de medvirker til at løfte kvaliteten i nedbremsningerne, samtidig med at klodsernes holdbarhed sammenlignet med visse andre modeller forlænges betragteligt. Til cross kørsel var dette særligt mærkbart ved BXP set i forhold til SwissStops Original Black. De store krav og den krævende behandling, cykel cross udsætter klodserne for, svarede BXP-modellen således meget positivt på med kontant nedbremsning til følge. Med denne model kan man trygt stole på sine bremseevne og forvente en klods, der ikke skal udskiftes efter tre-fire ture i regnvejr og mudder.
Hvad Black Prince angår er sagen en smule mere kompliceret. Skifter man til hjul med carbon-bremseflader, accepterer man en bremseevne, som er nedsat sammenlignet med hovedparten, hvis ikke alle alu-hjul. Af samme årsag er bremseklodserne vigtige, men de kan ikke udføre mirakler. I denne test anvendte vi Black Prince på en sæt DT Swiss RC 38 Spline, og efter en lille håndfuld ture havde de to dele slebet hinanden til, og klodserne kunne nu for alvor testes og vurderes.
Og de overraskede faktisk positivt - og gjorde det mere og mere, desto hårdere og mere aggressivt der blev kørt. Set i forhold til tidligere oplevelser med nedbremsning på carbonflader og med andre klodser (Yellow King), tog Black King særdeles godt fat, og tilliden var hurtigt så stor, at der roligt kunne ’køres til kanten’, også på våde og fedtede ruter. Gummiblandingens holdbarhed var ligeledes opmuntrende. Med andre ord et sæt bremseklodser, man roligt kan anvende som konkurrencerytter.
Konklusion:
SwissStops to nye modeller af bremserklodser, Black Prince til carbon og BXP til alu, viser igen, at man får meget ud af at bekoste sig klodser af højere kvalitet end dem, der som regel sidder på bremsen som standard ved køb. Køres der meget cross og i al slags vejr, er der meget at hente, men vi kommer ikke udenom, at der alligevel let går flere sæt klodser på en sæson, og det kan derfor blive en halvdyr affære.
Et langt stykke hen ad vejen pengene således værd, men det kommer an på ambitioner og ikke mindst kørestil. For mange vil forskellene næppe kunne mærkes - hvis man eksempelvis ikke gider cross i alt for meget regn og mudder eller af natur kører forsigtigt - og i dette tilfælde bør man nok overveje den ekstra udgift.
Det bed vi særligt mærke i:
+ Kvalitet, bremseevne (Black Prince), holdbarhed (BXP)
- Umiddelbart ingen, men kan blive mange penge i længden
Feltet.dk's samlede vurdering:
Første indtryk:
Design:
Funktionalitet:
Kvalitet:
Pris:
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce