Test: Træningshjul fra Fulcrum, Mavic, New Ultimate og Shimano

Fire hjulsæt, som alle yder godt til prisen, er robuste og ruller godt. Hver især har de dog også features og et design, som gør, at man vælger det ene frem for det andet.
 

Introduktion:
Er standardhjulene, dem som sidder på cyklen i al slags vejr, slidt i bund, eller trænger cyklen til en opgradering inden for budgettet, er der gode muligheder for også at købe prisbevidste hjul.

Vi kalder dem her ’træningshjul’, selvom deres anvendelsesområde naturligvis langtfra er begrænset til træningsbrug.

Fire modeller har vi testet, fra fire forskellige mærker, som alle har det til fælles, at de ligger i en prisklasse, hvor de fleste kan være med - de er alle med fælge og nav af aluminium samt til dæk og slange.

Vi har testet:
- Fulcrum Racing 7
- Mavic Aksium
- New Ultimate AL30
- Shimano WH-6800 (Ultegra)

Sådan har vi testet:
Alle hjul er testet på almindelige landevejsracere og i både tørvejr og regnvejr, det sidste for at kunne vurdere hjulenes bremseevner under forskellige forhold. I den forbindelse har vi på alle cyker anvendt Swiss Stops GXP klodser til aluminiumsbremseflader, dels for at skabe ensartethed, dels på grund af klodsernes gode egenskaber.

Desuden er alle hjul testet med standarddæk, altså hverken ekstra slidstærke vinterdæk eller lette og tynde sommerdæk. Dæktrykket har været 8 bar ved alle test.

Testen af hjulene baserer sig på testpersonernes oplevelser, hvor der i første omgang er lagt vægt på parametre som vægt og design og dernæst, på landevejen, på accelerationsevne, stivhed i sving samt generel kvalitet og funktionalitet, såsom hvordan de er at håndtere ved eksempelvis dækskifte.

Fulcrum Racing 7

Feltet.dk's samlede vurdering:

Produktet er stillet til rådighed af:

Juhl Cycling

 

Særlige features ved produktet:
- Aluminiumsclincher med alu-bremseflade

- Fælghøjde: 24mm (for) / 27,5mm (bag)
- Eger: 18 (for) / 20 (bag) med ét kryds (kassette side)
- Nav: Justerbare lejer med stålkugler
- X-tra detalje: Ny asymmetrisk bagfælg for større styrke, stivhed og respons
- Vægtbegrænsning: Anbefales til ryttere under 109 kg
- Vægt: 1.750 gr (opgivet) / 1.985 målt inkl. quickrelease
- Vejl. pris for hjulsættet: Kr. 1.499

 

Test:

De billigste hjul i Fulcrums Racing-serie er et godt køb, hvis man går efter noget enkelt, stærkt og funktionelt.

Til prisen får man et solidt hjulsæt, som ruller godt, ikke har nævneværdigt flex og med sin bredere fælgbredde end på mange andre hjul passer godt til 25mm og 28 mm dæk, men også får standard 23mm-dæk til at lægge sig godt på vejen – og i svingene! – og giver en komfortabel og god fornemmelse på vejen.

Det giver sig selv, vægten taget i betragtning, at der ikke er tale om et hjulsæt, der opleves som virkelig accelerationsstærkt, og slet ikke når det går opad, men stivheden er alligevel stor nok til, at det kan mærkes. Så længe vi har at gøre med træning og ture uden krav om alt for mange hidsige bakkespurter.

Der er bestemt ikke meget bling bling over hjulsættet – det gør dem noget anonyme, men samtidig alsidige, hvad angår cyklen (cyklerne), de skal bruges til. Og at der er tale om et alsidigt hjul kommer også til udtryk ved, at der ikke er en finger at sætte på bremseevnen.
 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Pris, fælgbredde, konstruktion

-  Anonymt design

Første indtryk/Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Vægt:

Pris:


Se mere om Feltet.dk's test kriterier

Mavic Aksium S

Feltet.dk's samlede vurdering:

Produktet er stillet til rådighed af:

Mavic
Biketoyz

 

Særlige features ved produktet:
- Aluminiumsclincher med alu-bremseflade

- Fælghøjde: 24mm (for) / 24mm (bag)
- Eger: 20 (for) / 20 (bag) med to kryds (kassette side)
- Nav: Justerbare lejer med stålkugler, 11/10 speed
- X-tra detalje: Der medfølger Mavic Aksium dæk
- Vægtbegrænsning: Ingen
- Vægt: 1.735 gr (opgivet – 2.405 gr. inkl. dæk)
- Vejl. pris for hjulsættet: Kr. 1.999

 

Test:

Mavic har fået opbygget sig et stærkt brand som noget, der virker. Kort og godt. Det gælder også for disse hjul, der er de billigste i de ’gule franskmænds’ landevejsprogram.

Hjulene er næsten så traditionelle, som det kan blive efter nutidens standarter: 24mm lav fælg med 20 eger for og bag, 19 mm bred fælg, så få kryds som muligt på de aflange straight-pull nav. Og som altid med Mavic, så ser det samlet bare set godt ud.

På landevejen er der heller ikke meget at komme efter. Hjulene er solide, ruller godt, og uden dog at udmærke sig accelerer de også mere end hæderligt og holder farten godt. Bremsemæssigt er der heller igen ko på isen – faktisk var det nærmest ikke til at mærke, om der blev bremset i tørt eller vådt føre.

Til prisen altså et hjulsæt, som udover at klæde de fleste cykler også har masser af kilometer i sig. Skal vi ikke bare kalde det ikke sikkert køb, når der skal trænes igennem, eller hvis man vil give sin entry-level cykel et lille nyk op. Og så følger der jo dæk med til prisen!
 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Kvalitet, medfølgende dæk

-  Vægt

Første indtryk/Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Vægt:

Pris:


Se mere om Feltet.dk's test kriterier

New Ultimate AL 30

Feltet.dk's samlede vurdering:

Produktet er stillet til rådighed af:

JT Import

 

Særlige features ved produktet:
- Aluminiumsclincher med alu-bremseflade

- Fælghøjde: 30mm

- Eger: Aero 18/24 (bag med 1 kryds)
- Nav: 10/11 speed med lukkede industrilejer
- Vægtbegrænsning: Ingen
- Vægt: 1790g opgivet
- Vejl. pris for hjulsættet: 2599,- hjulsæt med QR

 

Test:

New Ultimates svar på et træningshjul er et flot hjulsæt med 30 mm profil og flade aero eger, og med sine sort/hvide farver, vil det pynte på de fleste cykler. Vi fik og testede det i en sort version (og ikke i hvid som på billedet).
 

Sættet kommer med en 11 speed body, men med medfølgende spacer til 10 speed, således det let kan konverteres. (Værd at bemærke er det, at 2014-modellen til 11 speed er to eger færre end den tidligere model, hvilket har skåret 15 gram af vægten.)

 

Under klargøring af sættet monteres et sæt GP 4000s, hvilket var en kamp uden lige, som senere viste sig at være den samme kamp under punktering. Efterfølgende har vi prøvet at montere både et sæt Schwalbe og et sæt Maxxis, de smuttede lige på, så intet klart billede her.

 

Med sine godt 1.800 gram er det selvsagt ikke noget bjerghjul, men det er et hjulsæt, der responderer fint på accelerationer på flad vej, og i fart holdes denne rigtig fint, så hvis man er typen, der er forfængelig omkring sin gennemsnitshastighed, også under træning, kan dette sæt fint anbefales.
 

Hvis man er en tung rytter vil man opleve et meget stift hjulsæt, der flexer meget lidt, selv i tunge gear i bakkespurter.

 

Sættet er testet under de værste forhold, både i hård regn, dårlig asfalt, samt på grusveje, og på intet tidspunkt føler man sig utilpas. Ujævnheder absorberes fint, og man føler sig sikker og tilpas under disse forhold.


Bremseegenskaberne tager ikke en med storm, i tørvejr, såvel som regn, men de gør jobbet, og man har fornemmelsen af at det er dækkene der sætter begrænsningen og ikke bremserne.

 

Det bed vi særligt mærke i:

+ 30mm profil, evnen til at holde fart, design

- Vægt, bremseevne

Første indtryk/Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Vægt:

Pris:


Se mere om Feltet.dk's test kriterier

Shimano Ultegra WH-6800 Road

Feltet.dk's samlede vurdering:

Produktet er stillet til rådighed af:

Shimano Nordic Denmark

 

Særlige features ved produktet:

- Aluminiumsclincher med alu-bremseflade

- Fælghøjde: 23mm (for) / 23 mm (bag)

- Eger: 16 (for) / 20 (bag)

- Nav: Aluminium 11 speed (spacer til 10 speed medfølger)

- Vægt: 1.640 gr. (opgivet)

- Vejl. pris for hjulsættet : Ca. kr. 2.499

 

Test:

Som med mange af Ultegra-delene, har Shimano taget en del af det bedste fra Dura Ace og gjort dem mere tilgængelige for alle. Forskellen mellem disse hjul og Dura Ace (storebror), er at WH-6800 er lidt tungere. Men disse hjul klarer sig godt nok til at træde ud af skyggen af ​​Dura Ace.

 

Da WH-6800 primært er et træningshjulsæt, er det vigtigt, at det er robust og kan absorbere vibrationer. Der blev kørt på meget hullet vej, med grus og løse sten. Her løser det opgaven godt, og mange af vibrationerne blev absorberet i hjulet, hvilket gør det komfortabelt at køre med.

 

Det bremser rigtig godt og ned ad bakke, var der heller ingen problemer med at bremse helt ned. Under normale omstændigheder går man ikke og venter på regnvejr, men det har været tilfældet, da WH-6800 skulle afprøves i regnvejr. Den eneste forskel på tørvejr og regnvejr er, at bremselængden er nedsat. Det er mest mærkbart på nedkørsler, da bremselængen her er omtrent fordoblet.
 

Hvis du er på udkig efter et pålideligt og godt kvalitetshjulsæt, så løser WH-6800 opgaven.
Det er udover at være et træningssæt også et godt alternativ som begynderhjulsæt. Samtidig er det bygget sådan, at det kan anvendes til både dæk og slange og tubeless (slangeløs).
 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Tubeless-mulighed, stærke, i den lettere ende

- Anonymt design

Første indtryk/design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Vægt:

Pris:


Se mere om Feltet.dk's test kriterier

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »