Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

Test: Trek Procaliber 9.8 SL

Del på Twitter
Del på Facebook
Udskriv artikel

30.08.2016 kl. 09:00 af Kent Løngaa.

Procaliber er Trek’s bud på en race ready 29” hardtail, som har et es i ærmet med hensyn til komforten.

Feltet.dk's vurdering:

Fakta:
Producent: Trek
Model: Procaliber 9.8 SL
Fås i størrelserne: 15,5” - 21,5”
Fås i farven: Lyseblå
Vægt: 10 kilo
Vejledende pris: Kr. 36.599,-

 

Fakta om cyklen:

Stel:

OCLV Mountain Carbon, IsoSpeed, Control Freak indvendig kabelføring,

Forgaffel:

RockShox SID RL, Solo Air, lockout på styret, Boost110, 100 mm vandring

Hjul:

DT Swiss X1700, 15 mm for, 12 mm bag

Dæk:

Bontrager XR1 Team Issue, Tubeless Ready, 29x2,20

Skiftegreb:

SRAM X1, 11-gear

Bagskifter:

SRAM X01 Carbon, TYPE 2

Kranksæt:

SRAM X1 1400, 32T Direct Mount X-Sync

Krankboks:

PF92

Kassette:

SRAM XG-1175, 10-42, 11 gear

Kæde:

SRAM PC 1130

Sadel:

Bontrager Montrose Elite, hule titaniumsskinner

Sadelpind:

Bontrager Rhythm Elite, hoved med to bolte, 31,6 mm, nul offset

Styr:

Bontrager Race X Lite, OCLV-kulfiber, 31,8 mm, 5mm rise

Frempind:

Bontrager Race X Lite, 31,8 mm, 7 grader

Headset:

FSA IS-2 kulfiber, E2, lukket alukassette

Bremsesæt:

Shimano Deore XT hydrauliske skivebremser
Vægt:

10 kilo


Indledning
Trek er en af de store etablerede cykelproducenter, som ofte introducerer nye teknologier for at gøre cyklerne hurtigere, sikrere og mere komfortable.

 

Således introducerede de IsoSpeed teknologien for nogle år siden på deres Domane racercykel. En teknologi som giver mere komfort ved at separere sadelrøret fra overrøret, hvorved sadelrøret opnår større fleksibilitet, og dermed bedre kan dæmpe bump fra vejen.

 

Denne teknologi har de nu overført til deres nye hardtail model, Procaliber, som vi her tester i den midterste model ud af 3.

 

Rammen er udført i Trek’s OCLV carbon, med det omtalte IsoSpeed kobling i sammenføjningen, hvor sadelrør, overrør og sadelstræberne mødes. Rammen benytter sig af den bredere navbredde, Boost, hvilket giver mulighed for at hjulproducenterne kan bygge stivere hjul.

 

Trek har udviklet et kabelhåndterings system som de kalder Control Freak; uanset om du kører med eller uden forskifter, mekanisk eller elektrisk gear, bruger dropper post eller ej, kan dette system håndtere den interne kabelføring.

 

Forgaflen er en Rockshox SID RL med 100 mm vandring, rebound justering og lockout på styret. Det er en udmærket gaffel, som dæmper ujævnhederne på sporet fint.

 

Gear, skiftegreb og kranksæt er leveret af SRAM. Bagskifteren X01 fungerer rigtig godt i kombination med skiftegrebet X1 og giver hurtige, sikre og præcise skift. Kranksættet er monteret med direct mount narrow-wide klinge, hvilket sparer lidt vægt.

 

Bremserne er Shimano’s XT bremser. Ikke den nye M8000 model, men den tidligere 785 model. Dette er ikke noget dårligt valg. Dette er et af markedets mest gennemprøvede og stabile bremser. Masser af kraft og god modulation. Til gengæld giver man lidt køb på vægten ved at vælge en ældre model.

 

Hjulene er DT Swiss’s X1700 model. Det er et godt mellemklasse XC hjul med mulighed for at montere tubeless dæk. Vægten er rimelige 1680 gram, og stivheden er fin uden at være imponerende.


Hjulene var monteret med Bontragers egne XR1 dæk i et tubeless setup. På trods af de lave knopper på dækket, var der forbavsende meget greb, så længe sporene og rødderne var tørre. Når det var vådt og fedtet, var det en helt anden historie!!

 

 

Test
Når man først ser denne cykel, vil man opdage at Trek vægter en flot finish højt. Lakken fremstår meget flot, og det brede og slopede overrør giver cyklen et dynamisk look. Og med deres nye kabelhåndterings system kommer kablerne ud lige der, hvor de skal bruges.


Om man kan lide den dueblå farve med de røde/orange stafferinger er en smagssag. Denne tester har i hvert tilfælde fået meget forskellige reaktioner fra familie og træningskammerater på farven. Bryder man sig ikke om den, kan den fås i en mørk koksgrå/sort kombination.


Farven ændrer dog ikke på, at denne cykel har en ganske effektiv kraftoverførsel på grund af det stive og lette stel. Et par lettere og stivere hjul vil dog kunne forbedre denne følelse af effektivitet. Hjulene er egentligt et par udmærkede hjul, men sammenlignet med et par virkelige gode hjul, føles de lidt tunge og bløde. 


Dette ændrer dog ikke ved, at cyklen er ganske viril på singletracket, hvor de relativt korte kædestag effektivt afviser påstanden om, at en 29” kan være svær at tvinge rundt på sporets små skarpe sving. Den er ganske let at styre rundt på et snørklet singletrack, og samtidig er den er rimelig sporstabil på de tekniske nedkørsler. Rockshox Reba forgaflen bidrager fint til at dæmpe ujævnhederne og holde forhjulet i jorden, og med lockout betjent fra styret, kan man lynhurtigt maksimere kraftoverførslen, hvis man skal forsøge at sætte konkurrenterne på vej op ad stigningerne.


Drivlinien fra SRAM er en fornøjelse at betjene, når det går hurtigt hen over rødderne, og op- og nedkørslerne kommer hurtigt efter hinanden. Skiftet kommer hurtigt, præcist og sikkert, og denne tester har efter adskillige forsøg på at ”mishandle” denne drivlinie, ikke formået at tabe kæden en eneste gang.


Den vigtigste feature ved denne MTB (i hvert fald den feature Trek markedsfører denne MTB på), er IsoSpeed koblingen. Koblingen sikrer, at sadelpind og sadelrør fungerer som en samlet enhed, som kan bøje af for de stød, der kommer fra underlaget. Normalt har man på en hardtail kun sadelpinden, som kan afbøde stødene.


Trek har valgt at montere en 31,6 mm sadelpind i aluminium på denne cykel. Om det er denne stive sadelpind, der begrænser effekten af IsoSpeed koblingen, skal jeg ikke kunne sige, men selv om cyklen på ingen måde er hård og ukomfortabel, føles den ikke mere komfortabel end andre 29" hardtails i carbon. Det kunne være, at en slankere sadelpind i carbon, kunne have givet lidt mere komfort.
 

Konklusion
Denne MTB henvender sig primært til XC rytteren med fokus på at køre stærkt. Den er let og har en effektiv kraftoverførsel, samt en drivlinie som bare fungerer problemfrit. Desværre fornemmer jeg ikke den store komfort-gevinst ved IsoSpeed koblingen. Men ret skal være ret, denne MTB har en udmærket komfort.


Er man licensrytter, eller på anden måde ønsker at gøre sig gældende i løb, og har valgt denne MTB, vil jeg foreslå, at man opgraderer hjulene. Det fortjener rammen.


Sådan har vi testet
Cyklen er blevet testet over en periode på 5 uger i Bidstrup skoven på Midtsjælland, på ture på op til 3 timers varighed. Den har primært været udsat for tørt føre, men har også fået lov til at smage på lidt fedtet og vådt føre.

 

Kort om mærket
Trek Bikes blev startet i 1975 af de to amerikanere Richard Burke og Bevil Hogg med det formål at fremstille rammer i stål. I dag er Trek et af de toneangivende cykelproducenter, og de fremstiller cykler til alle segmenter af cykelmarkedet.


Derudover fremstiller de også sko, tøj og cykelkomponenter via deres in-house brand Bontrager.

 

Udlånt af:

Trek Danmark

Feltet.dk's vurdering:

 

SØNDAG

Vis valgte

LØRDAG

Vis valgte

FREDAG

Vis valgte

SENESTE: TOUR DE FRANCE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FELTET.DK HOLDNINGER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM TINKOFF-SAXO

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: VUELTA A ESPAÑA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM WORLD TOUR HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: MATERIALE OG UDSTYR

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE PROFFER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FORÅRSKLASSIKERNE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: GIRO D'ITALIA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 5155 8966

info@feltet.dk