Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

« Forrige|Næste » Foto: Van Nicholas

Test: Van Nicholas Euros

Del på Twitter
Del på Facebook
Udskriv artikel

05.01.2012 kl. 09:00 af Kristian Gosvig.

Unik cykel er både stiv og komfortabel. Dog er prisen høj og det børstede titanium nok for konservativt for mange.

Produktets navn:

Van Nicholas Euros
 

Produktet er venligst stillet til rådighed af:
Van Nicholas


Ifølge producenten:
“The Euros is designed for day-long comfort, whether you’re riding in serious distance events, or just clocking up the miles for fun.”.


Euros modellen er designet til at rette sig mod, hvad Van Nicholas kalder ”sportsentusiasten”


Pris: 2.673 Euro (cirka 19.900 kr.) - med udstyr matchende nedenstående

(Udstyret på billedet svarer ikke til den testede cykel)

Intro:
De fleste sidder nok på nuværende tidspunkt og tænker, hvad (og hvem) fanden er Van Nicholas? Og det er da heller ikke det mest kendte mærke i Danmark. Men de bliver dog solgt og kørt på her til lands, og for lige at besvare det førstnævnte spørgsmål, så er Van Nicholas en hollandsk virksomhed, som har specialiseret sig i at udvikle og producere titaniumsrammer.


Nogle vil nok huske titaniumsrammer fra ’gamle dage’, og den er god nok: titanium er langt hen ad vejen et udgået materiale, hvad angår rammebygning. For dem, som ikke selv er gamle nok til at have erfaringer med titanium, så var det 1980’ernes svar på hvad carbon er blevet for de fleste i dag – på nær at stort set alle i dag har råd til carbon, hvilket bestemt ikke var tilfældet med titaniumrammerne i 1980’erne. Med andre ord: Hvis du dengang skulle have kvalitet, ’creme de la creme’, så skulle du have titanium, som først og fremmest var lettere og mere komfortabelt end datidens stålrammer.


Men da først aluminium og siden carbon i 1990’erne og i det nye årtusiden kom ned i et prisleje, hvor folk kunne være med, var det for langt de flestes vedkommende slut med titanium. Men der er dog enkelte producenter, som har valgt at gøre det til deres speciale i stedet for at lade det uddø. En af disse er altså Van Nicholas. Og resultatet er altså en raffineret version af et materiale fra svundne tider.

Udstyr og design:
Vi fik vores Euros leveret med carbon forgaffel, Shimano 105 gruppe og Mavic Ksyrium Elite hjul med Vredestein Fortezza dæk monteret. De resterende komponenter såsom styr, saddel og frempind var noget, Van Nicholas selv har produceret. Det skal lige nævnes, at man  fuldstændig selv kan bygge sin cykel op på virksomhedens hjemmeside, hvilket er en dejlig kvalitet, da man dermed selv kan prioritere de ting, som er vigtige for en. Personligt er jeg nemlig rigtig ofte dybt uenig med de prioriteringer der er lavet.


Når det er sagt, så koster cyklen i den beskrevne opsætning næsten 20.000 kroner, og til den slags penge havde jeg nok forventet mig en Ultegra gruppe.


Målgruppen for Euros modellen er som tidligere nævnt sportsentusiasten, og dette kommer også til udtryk i geometrien. Både kronrør saddelrøret er relativt langt  i forhold til overrøreret. Dette gør at du automatisk kommer til at sidde meget afslappet på cyklen.


Flere og flere producenter forsøger sig med at lave sadler, styr og diverse andet udstyr – således altså også Van Nicholas. Normalt er jeg ikke fan af dette, da en god del af producenterne har begrænset eller ingen idé om, hvad de laver; de vil bare have et produkt at smide på deres cykler. Dette er dog ikke tilfældet her, hvor man køber et gennemarbejdet produkt, med rigtig flot finish lige fra ramme og til de mindre komponenter.


Hvad rammens udseende angår, tror jeg enten, man hader eller elsker det. Alle cykler fra Van Nicholas kommer i børstet titanium, og personligt er det lige konservativt nok. Men hvad enten man kan lide det eller ej, så giver det en rigtig flot finish.


Sidst men ikke mindst, skulle cyklen jo også lige have dommen – dvs. en tur på vægten. Ifølge Van Nicholas vejer cyklen 8,12 kg, og monteret med et sæt pedaler og en flaskeholder ender min vægt på 8,26 kg. Det placerer cyklen i den lidt tunge ende, når man tænker på prisen lige under de 20.000 kr. Men det betyder samtidig, at producenten er ærlig og troværdig, når det kommer til vægtangivelsen.


Test:
Samlet set har vi altså her en cykel, som er lidt halvtung, koster rundt regnet 20.000 kr og dybest set ikke skiller sig voldsomt ud fra mængden. Så hvad er meningen egentlig?


Det begyndte heldigvis at give lidt mere mening, da jeg først kom ud at køre på cyklen. For at starte et sted, har jeg nok aldrig kørt på en cykel med så meget komfort som denne. Nu har jeg allerede brugt ’fy-ordet’ komfort, men det betyder på ingen måde, at denne cykel ikke er stiv. For langt størstedelen af jer derude vil denne cykel være rigeligt stiv. Rigtig langt hen af vejen føles den som min egen carbon racer. Men presser du den helt ud i ekstremerne i en spurt, mangler der dog lige et par procent i accelerationsevne og stivhed.


Grundet vægten er den lidt tung at accelerere opad stejle bakker, og det er nok de færreste, der har råd til at gøre den rigtig let, da meget af udstyret på cyklen i forvejen er relativt let. Når det er sagt, så er der efter min opfattelse mange, som går alt for meget op i vægt i Danmark, og stivhedsmæssigt ligger denne cykel helt klart i den gode ende.


Rammen er bygget af relativt tynde rør, og hjulene, som medfølger, er et rigtig fornuftigt hjulsæt, der sagtens kan bruges til andet og mere end mængdetræning. Det er lavprofil hjulsæt, og derfor er cyklen på ingen måde vindfølsom. Rammen har også stadig den livlighed i sving, som er med til at give en overordnet god oplevelse.


Hvad gruppen angår, så kom cyklen altså med Shimano 105, og min eneste beklagelse her går på, at jeg nok havde forventet en Ultegra gruppe til cyklens samlede pris. 105 gruppen skifter, bremser og fungerer dog upåklageligt.


Som jeg lidt var inde på tidligere, er der stadig flere producenter, som forsøger sig med at lave styr og sadler selv, nogle mere succesfuldt end andre. I dette tilfælde fungerede det heldigvis rigtig godt med både styr, saddel og frempind af mærket VNT Elements. Trods adskillige forsøg på at få tingene til at give sig lidt, så havde jeg konstant følelsen af sikkerhed i udstyret, hvilket jo er essentielt.

Dækkene, som fulgte med, var Vredstein Fortezza, og dem har jeg absolut heller ingen beklagelser over. Jeg har ikke haft nogen punkteringer trods det, at jeg nok ikke har haft en tur på cyklen i tørvejr endnu. Tilmed ruller de rigtig fornuftigt.


Sidst men ikke mindst, så er der følelsen af at køre på et produkt, som der næsten ikke er andre, der har. Personligt sætter jeg en stor ære i ikke at køre rundt på ’mainstream’ cykler, og dette må siges at være et ret unikt produkt. Udseendet er jeg faktisk også blevet mere og mere glad for, mens den har stået ude i gangen, men det er jo smag og behag. Og det er under alle omstændigheder lidt konservativt.


Konklusion
Jeg havde lidt svært ved at se hele meningen med denne cykel. Der er helt klart cykler, hvor du får mere for pengene – eller en lettere cykel hvis det er det, du går efter. Men har du cyklet seriøst i et par år (eller mindre) og overvejer at opgradere – du er måske tilmed lidt udstyrsfreak som mig selv, vil have et unikt produkt og godt kan leve med prisen – så kunne dette sagtens være cyklen for dig.


Jeg medgiver, at det nok ikke er så stor en målgruppe, vi her taler om, men det tror jeg faktisk heller aldrig har været meningen med denne cykel. I en ren sammenligning kan du helt sikkert få langt mere (udstyr) for pengene, og derfor ender vi, trods cyklens mange positive kvaliteter, på en bedømmelse der hedder 3½ (ud af fem).

Er man dedikeret tilhænger af titanium, synes det børstede metal lige er sagen og mener disse herligheder er værd at betale ekstra for, kan man herefter selv lægge ½-1 karakter oveni.


Særlige fordele/ulemper ved produktet:
+ Stivhed, komfort, køreegenskaber, unikt produkt
- Vægt, pris, konservativt design
 

 

SENESTE

Vis valgte

TIRSDAG

Vis valgte

MANDAG

Vis valgte

SØNDAG

Vis valgte

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 5155 8966

info@feltet.dk