Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Vredestein Fortezza Senso Extreme Weather og All Weather

20. maj 2014 14:30Foto: A.S.O.

Vredestein Fortezza Senso er det hollandske mærkes nye serie og kommer i adskillige varianter til både clincher og tubular. Hvor clincher Extreme Weather begejstrer og til fulde lever op til forventningerne, var oplevelsen af tubular All Weather mere blandet - et godt konkurrencedæk til  danske forhold, men desværre en smule besværligt at have med at gøre.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Stillet til rådighed af:

Energysport

 

Introduktion:

Den hollandske dækproducent, Vredestein, laver alle former for dæk, lige fra dæk til biler, landbrugs- og industrikøretøjer og - selvfølgelig - til cykler. Netop på cykelfronten har virksomheden vokset sig stærk de seneste år.

 

Her udmærker de sig, ifølge producenten selv, ved at opfylde de strenge krav, der bliver stillet af både professionelle såvel som af motionister; og ved altid at være med på den nyeste udvikling på markedet. Vredestein sætter altså stor fokus på egenskaber som lav rullemodstand, høj punkteringsbeskyttelse og optimalt greb i alt slags vejr.

Fortezza Senso er et helt ny dækserie. Den blev præsenteret på sidste år Eurobike cykelmesse, hvor vi også beskrev den. Den afløser den tidligere på populære Fortezza TriComp-serien, som helt udgår. Fortezza Senso kommer i en række forskellige varianter til både dæk-slange (clincher) og lukkede ringe (tubulars) og til alle vejrforhold. Det særlige ved serien er den Sensibilità-konceptets gummiblanding, hvor der tages højde for kørestilen på moderne, lettere og stivere cykler.


Vi har her testet to sæt dæk, der passer godt til årstidens forhold - clincher Extreme Weather og tubular All Weather. Senere følger vi op med test af et dæk mere til sommerbrug, clincherdækket All Weather Superlite.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
Fortezza Senso Clincher Extreme Weather 23 mm

Feltet.dk's samlede vurdering:

Særlige features ved produktet:

- Racerdæk til ekstremt koldt og vådt vejr
- Baseret på den nyudviklede XWS-legering, der anvendes ved hjælp af vores TriComp Technology®
- Lav rullemodstand og fremragende vejgreb, selv i vådt og koldt vejr
- Curve Control System® sikrer holdbarhed og en enestående kørekvalitet, selv i sving.
- 120 tpi
- Fås i sort i 23 mm, 25, mm og 28 mm

Vægt opgivet/vægt målt:
245 gram/ 247 gram

Vejl. Pris:
Kr. 449

Første Indtryk:
Denne tester er en af mange, der har haft gode erfaringer med Vredesteins nu udgåede modeller, Fortezza TriComp og TriComp Quattro. Det var derfor med spænding, at det mærkets nye clincher-dæk skulle afprøves, i denne omgang det mest hårdføre af dem, Extreme Weather. Det helt sorte dæk har nyt dækmønster sammenlignet med forgængerne og kommer, også nyt, i flere bredder. Samtidig har det en anelse flere tpi end de tidligere dæk i TriComp-serien.

Extreme Weather-dæk er testet i 23mm versionen og i al slags vejr et sted mellem et halvt og et helt tusind kilometer, hvor dækket i reglen var pumpet op til 8 bar.

Test:
Var man fan af Fortezza TriComp (og af Quattro-modellen) og brugte den som et alsidigt trænings- og løbsdæk, og værdsatte netop disse dæks punkteringsresistens og hårdførhed, vil man ikke blive skuffet over det nye Extreme Waether-dæk. Også selvom det første, der bemærkes i denne test, det er, hvor godt dækket rent faktisk ruller.

Det skal her tages med i betragtning, at dækket på ingen måde er en letvægter med sine målte 247 gram. Men det forhindrede altså ikke en umiddelbar følelse af, at det bare ruller mere end fornuftigt lige fra første tur, en fornemmelse, som på ingen måde ikke forsvandt, som testen skred frem. Også vejgrebet i sving giver kun anledning til en tryg og sikker håndtering af cyklen.

På samme vis gav dækket god komfort og føltes selv ved 8 bar ikke hårdt at køre på (en komfort som, må det antages, kun vokser med de endnu bredere modeller).

Nu er dette jo dækseriens mest alsidige model, den som på papiret skal kunne holde til det værste vejrlig – i teorien hvad enten, vi har at gøre med clincher eller tubular-versionen. Derfor skulle den naturligvis også køres i regnvejr og gerne flere gange. Således er det også sket.

Her lever dækket op til forventningerne. Udover stadig at rulle godt, er vejrgrebet også stadig betryggende – der oplevedes ingen udskriden i sving, heller ikke ved mere aggressiv kørsel, og vand føres fint væk af dækkets mønster.

Hvad angår punkteringer, begyndte det at gå denne tester en smule på, at det længe ikke lykkedes at fremprovokere bare en enkelt lille punktering. Hverken i tørvejr eller regnvejr. Så på testens sidste dag, atter i regnvejr, kunne fristelsen ikke modstås fra på turen ud af byen at snuppe et par kilometer på en sti, som ujævnt og bumpet skiftede mellem grus, sten og jord, stadig med 8 bar i dækkene. Lidt af en rystetur. Lige lidt hjalp det.

På tilbagevejen blev forsøget gentaget, nu blot den anden vej – og endelig, få kilometer før testeren var hjemme, fornemmedes det: en siver. Mission fuldført!  

Konklusion:
Vredestein clincherdækket til ’ekstremt vejr’ lever op til de forventninger, man kunne have, såfremt man i forvejen er glad for det hollandske mærkes clincherdæk og værdsatte TriComp-seriens gode ’rul’ og holdbarhed. Extreme Weather-dækket er hverken markedets hurtigste eller letteste og er heller ikke af samme slags som de rigtige voldsomme vintertræningsdæk, men som et alsidigt træningsdæk – og løbsdæk – til ryttere, som gerne vil have det hele på en gang, er det meget anbefalelsesværdigt.

Det bed vi særligt mærke i:
+ Vejgreb, punkteringsresistens, komfort
- Vægt

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:


Se mere om Feltet.dk's testkriterier

Fortezza Senso Tubular All Weather 23 mm

Feltet.dk's samlede vurdering:

Særlige features ved produktet:

- AWS-legering

- Lav rullemodstand

- Fremragende vejgreb i tørt og vådt vejr

- Curve Control System
- 290 tpi
- Fås i sort i 23 mm og 25 mm

 

Vægt opgivet/vægt målt:

275 gram/270 gram

 

Vejl. Pris:

Kr. 799

 

Første Indtryk:

Disse Vredestein 23 mm tubular-dæk er lavet specifikt til konkurrence, og ifølge producentens hjemmeside, skulle de have et rigtig godt vejgreb, på tørre såvel som på våde veje, og have lav rullemodstand.


Det er også det indtryk, man står med, første gang man undersøger sine nye Vredestein ringe. De har en flad top og masser af mønster i siderne, hvilket jo umiddelbart fremstår som et design, der giver vejgreb og fart. 

 

Det gode første indtryk bliver dog ret hurtigt forstyrret: første gang ringene skal monteres. De opleves som virkelig svære at montere, og når de så (omsider) er kringlet på, er de også svære at få til at sidde korrekt.

 

Trods en hel del erfaring (til hjemmebrug) hos testeren i at montere tubular-dæk, resulterede det i denne omgang i, at dækkene sad lige, men ’hoppede’ en smule, selv efter gentagende forsøg og skift af et af dækkene.   

 

Test:

Udover at disse ringe, som ovenfor beskrevet, aldrig kom til at sidde perfekt, hvilket resulterede i nogle irriterende decelerationer, så har de en række gode egenskaber.

 

Som lovet er rullemodstanden lav, og man har bestemt ikke følelsen af, at det er dækkene, der holder en tilbage. Det skyldes nok også det førnævnte design, med en helt flad top, lavet til at køre stærkt.

 

Dækkene har også et godt vejgreb, både i vådt og tørt vejr, da der er mønster i begge sider, og når man først bliver tryg ved at køre på dem, så kan man køre rigtig stærkt i svingene. Accelerationer klarer dækkene også godt, da denne tester ikke kunne få dem presset derud, hvor det begyndte at knibe med vejrgrebet.  

 

Det eneste af de egenskaber, der skulle kendetegne et dæk fra Vredestein, de ikke kunne overholde, var høj punkteringsbeskyttelse. Bagdækket punkterede efter anden tur, og så på en af årets første rigtige solskinsdage.

Det skal dog også blot betragtes som en konstatering – uheld kan man jo desværre aldrig gardere sig imod! – da denne tester ikke har kørt nok på dækkene til at kunne be- eller afkræfte en tendens. Et ny ring blev monteret på baghjulet og i resten af testperioden har der ikke været optræk til nye punkteringer.

 

Konklusion:

Senso T All Weather er godt og godt et lækkert dæk, især til det ustadige danske vejr. Dækkene har lav rullemodstand, de har solidt vejgreb i alt slagsvejr, men er muligvis en smule følsomme overfor punkteringer.

 

Desværre er de rigtig svære at montere, så har man kun lidt erfaring med tubular-dæk, kan det muligvis blive en lidt for stor opgave og man må til en fagmand. Har man derimod stor erfaring, er det et virkelig godt dæk til konkurrence, til en pris på samme niveau som konkurrenternes topmodeller.

 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Rullemodstand, vejgreb, vægt

- Montering, punkteringsfølsomhed (?)

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:


Se mere om Feltet.dk's testkriterier

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Landevej og bane
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?