Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: ZIPP 404 Carbon Clincher

Test: ZIPP 404 Carbon Clincher

11. oktober 2010 19:11Foto: A.S.O.

ZIPP er på banen med en carbon clincher, og en ændret fælgprofil

Artiklen fortsætter efter videoen.

Produktets navn:
ZIPP 404 Firecrest Carbon Clincher

Venligst stillet til rådighed af:
www.energysport.dk  
www.zipp.com  

Generel info om produktet:
Our first full-carbon clincher wheelset, the 404 Carbon Clincher has been described as the most heavily anticipated wheelset of all time. And following two years of development for its revolutionary rim shape and carbon technology, we’re confident that the 404 Carbon Clincher lives up to the hype.
Its Firecrest™ aero profile is the first deep-profile carbon clincher design to offer the superior aerodynamics, ride quality, strength, and handling of a wider rim body. Yet the 404 Carbon Clincher weighs just 1557 grams per set, putting it among the lightest deep-profile carbon clinchers available.
Designed specifically to account for the differences in airflow patterns between clincher tires and tubulars, 404 Carbon Clincher far exceeds the aero performance of any other clincher wheelset in its class.
As Zipp proved with the Paris-Roubaix-winning 303 Tubular, a wider rim offers greater vertical compliance for control and comfort on rough surfaces while increasing lateral stiffness for sprinting and cornering. The same holds true for Firecrest rims with clincher tires. And because the hook beads are farther apart, the tire itself takes on a more stable shape without adding rolling resistance.
Heavy, continuous braking on carbon surfaces can cause spikes in rim temperature and tire pressure that impact performance and handling – especially with clincher tires. To solve this challenge, our US-based composites supplier created a new heat-resistant resin exclusively for Zipp. This technology improves heat dissipation so substantially that ours are the only carbon clinchers to pass stringent European safety testing without limitations on rider weight or brake pad options.
Naturally, we chose to launch our groundbreaking carbon clincher designs with our most versatile wheelset, the 404. Its 58mm rim depth is a classic all-around performer that has carried athletes to victory in every kind of event – triathlons, criteriums, breakaways, field sprints, even Grand Tour mountain stages. Now, the 404 is available with the convenience of clinchers, the light weight of an all-carbon rim, and the unrivaled performance of Zipp technology.


Pris: omkring 20.000 hos forhandleren

Test:
Testen her skal ses i lyset af, at jeg kun har haft hjulene til test i 1½ uge. Det er efter min slet ikke nok til at yde hjulene en retfærdig bedømmelse. Jeg vil derfor fortælle om mine oplevelser med hjulene på de ture jeg nåede, og derefter komme med nogle generelle betragtninger af hjulsættet i forhold til pris osv.

Jeg havde fornøjelsen af at prøve hjulene i september måned, med alt det efterårsvejr vi havde der.

Det er et flot, og gennemarbejdet hjulsæt. Jeg synes generelt at ZIPPs produkter bærer præg af en udpræget sans for detaljen, ligeledes er disse hjul af en virkeligt høj kvalitet.

Det testede hjulsæt havde en kampvægt på 1575 gram med fælgbånd, og intet andet. Det synes jeg i sig selv ikke er nogen overbevisende vægt for et hjulsæt i den liga, men man skal huske at den øgede mængde carbon der går til at udforme et clincher hjul, og den ændrede profil på fælgen, alt sammen øger den samlede vægt.
I min bog er de dog stadig lidt til den tunge side. Det skal dog ikke være det eneste argument imod hjulene, da et ”tungt” hjulsæt også sagtens kan være godt, og ZIPP er jo kendt for nogle uhyggeligt letløbende lejer, og ikke mindst nogle fælgprofiler der kan sætte fart under langt de fleste ryttere.

Hjulene kommer med QR, bremseklodser, og ventilforlængere – alt sammen i en rigtigt god kvalitet der bare virker. Ventilforlængerne er af den slags man skruer uden på den originale ventil, dem skal man lige huske at tætne med noget pak-tape (til vandrør) så er de nøjagtigt lige så tætte som en original ventil

Hjulene er meget nemme at sætte dæk på, hverken ved montering eller aftagning har jeg haft brug for dækjern – hvilket jeg også ville være lidt betænkelig ved, da jeg ville være bange for at skade hjulet. Det var som sagt ikke et problem, da jeg let kunne vride dækkene af med fingrene – også selv om de var våde og smurt ind l… efter en cykeltur i noget vejr der i den grad udmærkede sig ved sit store fravær fra solen, men til gengæld kom der godt med vand til markerne… - og dermed også cykelstierne, og dem der havde været så letsindige at trække i det stramme tøj, for at køre på dem.

Som de andre ZIPP hjul jeg har prøvet, er navene på disse altså i en klasse som jeg ikke har oplevet overgået af andre. De løber meget let, og hjulene er som helhed utroligt nemme at få op i fart – herefter holder de farten rigtigt godt.
Ja, den lidt højere fælgprofil gør cyklen mere levende i vind, men det er ikke noget der er et problem før det blæser så meget at jeg nok ville løbe en tur i stedet, alligevel.
Ned af bakke kunne jeg tydeligt mærke, at jeg trak fra dem jeg cyklede med. Det plejer jeg ikke at gøre i så udtalt grad, med mine egne hjul.

Konklusion:
Det er svært konkludere noget meget præcist efter sådan en kort test, men her kommer mine to cents alligevel.

Det er et fedt, lækkert og vanvittigt hurtigt hjulsæt der her er tale om. Ydelsesmæssigt ligger de bestemt i den høje ende af spektret, og vil kunne køre fra rigtigt mange andre hjul på markedet.
Dog synes jeg at prisen er i den høje ende. ZIPP har aldrig, på nogen måde, været et billigt mærke, men at hæve prisen så meget i forhold til et sæt Tubular, det synes jeg er for meget.
Der er ingen tvivl om, at man får meget hjul for pengene, men jeg er ærligt talt lidt i tvivl om de er SÅ meget bedre end alle de andre Carbon Clincher hjul derude.

Jeg vil lade det være usagt, da jeg ikke ved det, og ikke har prøvet alt andet – men jeg vil tillade mig at så tvivlen. I samme åndedrag skal ZIPP også have tvivlen til gode; det kan sagtens være at de bare er ”all that” og kan konkurrere med de andre store drenge i den ende af spektret.

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Landevej og bane
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?