Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
På trinene lige under toppen af vores udstyrs-trendbarometer finder vi en delt tredjeplads og større hjul end normalt. Vi er startet fra 10. pladsen og peger med trendbarometeret på – efter årets Eurobike messe – i hvilke retninger vindende blæser, og hvor kommer det til at ’sne’, hvis det står til designere og producenter af cykeludstyr.
Annonce
Feltet.dk’s udstyrs-trendbarometer:
10: Alternative rammekonstruktioner
9: Cyklecross
8: Multikompatibel kassettebody
7: Friske farver og mønstre
6: Retro look og cykler
3. Bremser (barometertryk 85 %)
Der er grøde i udviklingen af fremtidens bremser til både landevejs- og terræncykler. Og her tænkes ikke alene på design og vægt af traditionelle bremser. Nej, snarere handler det om bl.a. bremser integreret i cykelstel og forgafler, om skivebremser på cyklecross-cykler og om ’disc-brake convertere’, der gør det muligt at anvende almindelige bremsegreb med hydrauliske skivebremser.
Med andre ord bringer udviklingen helt nye måder at anskue bremser og funktionaliteter på. Og selvom der for flere af elementerne i denne tendens er tale om prototyper, så vil det utvivlsomt brede sig, hvilket både er spændende og kan være udbytterigt.
Tager man skivebremser til cyklecross, virker det oplagt, at det måtte komme. Selvom der er en hel del tradition og nostalgi, men naturligvis også funktionalitet forbundet med cantilever bremserne, så måtte skivebremserne på et tidspunkt gøre sit indtog. Når det nu virker og dominerer på mountain bikes, hvorfor så ikke også til cyklecross – om end der naturligvis stadig er forskelle på de to
terrændiscipliner. TRP’s og Trickstuff’s ’converter’ gadgets, som får bremsegreb til almindelige mekaniske bremser til at spille sammen med hydrauliske skivebremser, bringer denne udvikling nye skridt frem.
Og ser man på landevejscyklerne, så har billedet længe været det samme: Til raceren blev bremserne lettere og lettere, mens ’tidskørselsmaskinerne’ minimerede på bremserne og vindmodstanden ved bl.a. at placere dem bedre i forhold til aerodynamikken. Derfor er det også desto mere interessant, at almindelige landevejsracere fra fx Ridley og Storck nu kommer med bremserne integreret i selve ramme og gaffel. Vægtoptimeringen burde være åbenlys, så vi venter spændt på også at vide, om der følger forbedret funktionalitet med.
Se billedgalleri for barometertrend nr. 3
3. Luftventilation på cykelsko (barometertryk 85 %)
Cykelsko har i mange år handlet om at blive lettere, have stærke og funktionelle lukkemekanismer, være i besiddelse af en stiv carbonsål og – naturligvis – være komfortable at have på. Og netop komforten ser ud til i stadig højere grad at være kommet i højsædet (som allerede omtalt i trendbarometer nr. 5).
I løbet af en lang dag på ’cykelkontoret’, særligt når det er varmt vejr, og der skal arbejdes hårdt, bliver der glohedt og fugtigt nede i cykelskoene. Derfor har forskellige cykelskoproducenter forsøgt sig med mange forskellige typer af luftventilation på cykelsko – hovedsageligt på skoenes overside, hvor huller, net og mesh har skulle sikre udluftning. Også på skospidser har det været forsøgt med tynde metalnet, som giver luft nem adgang til de ophedede fødder.
Men indtil for får sæsoner siden var sålen ikke just det sted, man kiggede efter for luftventilationskanaler. Vendte man cykelskoen på hovedet og studerede dens bund, så var det for at tjekke sålen. Undersøge hvilket materiale, der var anvendt til sålen, dens stivhed og
evt. designet. Sådan er det ikke så meget længere, for nu har skoproducenterne fundet ud af, at der skal skabes luftventilation ’fra neden’; via luftventilationshuller og -net i selve carbonsålen.
Tænker man på, hvor der som regel bliver varmest i en cykelsko, nemlig under fødderne, så må man sige, at det er godt tænkt. Og det skyldes naturligvis, at man er blevet stadigt bedre til at arbejde med carbonmaterialet, at man nu kan producere såler med huller i – uden at det umiddelbart koster på den vigtige parameter, som hedder stivhed.
Flere skoproducenter har allerede modeller på markedet med spæde forsøg på ventilation i skosålerne. Men Eurobike afslørede, at Diadora har besluttet at ville sætte sig i førersædet for denne tendens. Carbonsålen på deres kommende Jet Racer top-model, som Tour-vinderen Cadel Evans har været med til at udvikle, og som Feltet.dk kigger nærmere på i en kommende artikel, er hullet som en si og anvender et patenteret Net Breathing System™, der skal tillade fugt at slippe ud – uden også ikke trænge ind.
Se billedgalleri for barometertrend nr. 3
2. 29’er mountain bikes (barometertryk 95 %)
Som næststærkeste tendens på vores trendbarometer finder vi noget, som i bund og grund blot er blevet større end normalt: Nemlig mountain bike hjul i størrelse 29 tommer (mod de normale 26 tommer).
Men de større hjul har også stor betydning – for både udseendet og ikke mindst køreegenskaberne, hvor øget fartstabilitet og bedre styreegenskaber følger med. Det giver efter sigende en mere levende cykel og fremhæver det element, som hele MTB-eventyret tog sit udgangspunkt i; legen, friheden og ’suset’.
Allerede i en artikel om 2011 tendenser – skrevet i efteråret 2010 – påpegede vi, 29’eren var på vej frem – på verdensplan og i ’lille Danmark’. Men selvom 29’eren også ses langt mere herhjemme nu end for blot et år siden, så mangler fortsat det helt store gennembrud. Det er sandsynligvis lige rundt om hjørnet. Også selvom 29’ hjulenes optimale terræn ikke umiddelbart er det, vi har mest af i Danmark med de typisk korte, stejle stigninger og nedkørsler.
Men 29’eren kommer, og det gør den af flere årsager. Fordi den er spændende og udfordrende at køre på, og fordi den er ’den nye ting. Men også fordi producenterne laver flere af dem. Med andre ord vil der være flere modeller at vælge mellem på det danske marked. På Eurobike var der således ikke mange mærker, som ikke havde mindst én 29’er at vise frem, lige fra Felt og Scott og til traditionalister som Colnago. Og 29’eren findes skam også allerede som både el-cykel og med remtræk.
Se billedgalleri for barometertrend nr. 2
Hotteste tendens på trendbarometeret – og flere trends og produkter
I næste artikel kan du se, hvilken tendens vi på Feltet.dk har placeret øverst på trendbarometret, samt hvilke fem tendenser der næsten kom med på listen.
Siden følger den sidste artikel i denne serie. Den sætter fokus på de fem enkeltstående produkter, som gjorde mest indtryk på os ved årets Eurobike messe.
Annonce
Annonce
Ronde van Vlaanderen(1.WWT) 31/03
Ronde van Vlaanderen(1.UWT) 31/03
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
Ronde van Vlaanderen(1.WWT) 31/03
Ronde van Vlaanderen(1.UWT) 31/03
Itzulia Basque Country(2.UWT) 01/04-06/04
Tour of Thailand(2.1) 01/04-06/04
Région Pays de la Loire ...(2.1) 02/04-05/04
Paris-Roubaix Femmes(1.WWT) 06/04
Paris-Roubaix(1.UWT) 07/04
Giro della Città Metropo...(1.1) 07/04
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce