Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

UCI med ny plan imod motordoping
22. marts 2018 10:52 af Jesper Johannesen

UCI har længe varslet, at de vil præsentere en ny plan imod motordoping. Den blev i går præsenteret på et pressemøde i Schweiz, hvor Feltet.dk var tilstede. 

Lad os starte med en lille sjov detalje. I starten af marts måned afholdte Geneve et stort motorshow for biler. I går kunne UCI så afholde et antishow imod motorer. 

UCI præsenterede nemlig i går deres bud på, hvordan motordoping bekæmpes. Det skete på Château de Pentes à Pregny-Chambésy nær Geneve, hvor cirka 30 pressefolk var mødt op - heriblandt otte TV-stationer. En af de store nyheder er, at UCI nu har udviklet en teknologi, hvor de kan røntgenfotografere cyklerne. 

Hvorfor skal der gøres en udvidet indsats?
UCI startede pressemødet med at understrege, at der skal gøres en indsats, da man ikke kan risikere, at der snydes i sporten. 

"200 watt ekstra i en 30 sekunders spurt eller 30 watt på den sidste stigning kan afgøre cykelløb," forklarede Bob Stapleton, som er præsident for komiten imod mekanisk og teknisk snyd. 

"Der er stor udvikling i motorer, batterier f.eks. i elcykler og droner, det gør skjulte motorer mulige," fastslog Stapleton på pressemødet. 

Indtil videre har der dog ikke være de store sager i cykelsporten. Den største og mest omtalte episode var, da Femke Van den Driessche blev knaldet med en motor i hendes cykel ved VM i cykle cross i 2016.  
 

Nye tiltag - røntgenfotograferingen af cyklerne
Indtil videre har UCI testet cykler med tablets, men nu har den internationale cykelunion et nyt tiltag klar, som skal sikre, at der ikke kan snydes med motorer i cyklerne. 

UCIs præsident, David Lappartient, gik til valg sidste år på, at han ville gøre en stor indsats imod motordoping, hvis han blev valgt til præsident, og det gjorde han. Umiddelbart efter valget gik UCI i gang med at arbejde på en forbedret løsning, men Lappartient slog fast, at de ikke ville kommunikere halværdige løsninger, derfor blev de nye tiltag først præsenteret i går. 

UCI præsenterede tre metoder imod motordoping: Den eksistrerende, hvor de scanner for et magnet-felt via tablets. Derudover en termisk imaging og en røntgen imaging. 

Med røntgen imaging kan det med 100% sikkerhed konstateres om, der er en motor i cyklen. Vindere og udvalgte ryttere vil fremadrettet blive kontrollerede. 

Den store røntgenmaskine, som er udviklet til at teste cyklerne for motorer vejer 1.500 kilo og fragtes rundt på en trailer. Planen er, at maskinen skal bruges ved 150 løb i 2018, og dermed dækkes 50% af alle UCI-løb. Maskinen vil ikke kun blive brugt ved landevejscykling, men også alle andre discipliner. 

En enhed på cyklerne

Der har været spekuleret i, om ryttere, som f.eks. Alberto Contador, der ofte skiftede cykel undervejs i løbene, kunne skifte til en cykel med motor, og så skifte tilbage igen. 

UCI har også et tiltag på vej, som kan afhjælpe disse rygter. UCI har nemlig indledt et partnerskab med det statslige forskningsinstitution CEA Tech i Frankrig, som skal stå for udviklingen af en enhed, som kan sidde på hver cykel i det professionelle felt, og som løbende sender data til en cloud. Hvis denne enhed detekterer en motor, så sender den omgående besked.

"Det bliver dermed umuligt at bruge motor på noget tidspunkt under et cykelløb," lød det fra Gabriele Fioni fra CEA Tech på pressemødet. 

Resultatet, af dette forstudie til enheden, skal ligge klar om ni måneder. Derefter kommer der naturligvis en periode, hvor forstudiet skal konverteres til et funktionsdygtig produkt. 


UCI oplyste på pressemødet, at de har investeret næsten fire millioner kroner i dette. Derudover kommer alle driftomkostningerne til at foretage kontrol. 



Brian Holm kalder kampen for symbolpolitik
Den danske sportsdirektør, Brian Holm har dog ikke meget til overs for kampen imod motordoping. Han synes hele snakken med motordoping har taget overhånd, ligesom motorcyklerne i cykelfeltet spiller en for stor rolle.

Brian Holm bakkes op af sprinteren Mark Cavendish. De påpeger begge, hvordan ryttere, der falder af feltet får meget nemmere ved at komme op igen, hvis de får læ bagved en motorcykel, mens en rytter, der måske er faldet af kort forinden, ikke får den samme mulighed. 

 

"Det er problemet. Mange løb, specielt ved enkelstarter, så kommer de med en iPad og scanner for motorer. De scanner den samme cykel, måske ni gange. På dansk kalder vi det symbolpolitik, bare for at vise, at man gør noget. Samtidig sidder halvdelen af feltet bag motorcykler," forklarer Brian Holm til Rouleur.

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Tour of Chongming Island(2.WWT) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 27/04-29/04

Tour of Chongming Island(2.WWT) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 27/04-29/04

Belgrade Banjaluka II(2.1) 28/04-29/04

La Coupe du President de ...(2.1) 28/04-01/05

Tour des Portes du Pays d...(2.1) 28/04-29/04

G.P. Sportivi Sovilla-La ...(1.1) 29/04

Rund um den Finanzplatz E...(1.UWT) 01/05

Tour de Yorkshire(2.1) 03/05-06/05

Course de la Paix Juniors(2.NCUP) 03/05-06/05

Campeonato Panamericano d...(CC) 03/05

Vuelta Ciclista Comunidad...(2.1) 04/05-06/05

Giro d'Italia(2.UWT) 05/05-27/05

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »