Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Verdens letteste cykel – nu endnu lettere!

Verdens letteste cykel – nu endnu lettere!

13. april 2013 19:22Foto: A.S.O.

Cyklen, du kan læse om herunder, har - med andre opsætninger - to gange tidligere sat rekord for letteste cykel. Med en ny ejer gør den igen vægtentusiaster verden over åndeløse med en kampvægt på blot 2.7 kilogram. Læs hele historien om den - næsten - fjerlette cykel herunder.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 

Weight Weenies, 'vægtkneppere', nørder - kært barn har mange navne. Manden, der aspirerer til titlen ’konge’ på dette felt, må nok siges at være tyskeren Gunter Mai. Tilbage i 2008 chokerede han (cykel)verdenen med en cykel på lige under 3.2 kg. Det er en meget lav vægt - til sammenligning skal en cykel i UCI-regi veje minimum 6.8kg, altså lidt over det dobbelte af denne her karl.

Diskussionerne gik dengang heftigt verden over, idet dogmet altid lidt har været, at der er milevid forskel på en let cykel og en let cykel, der rent faktisk kan bruges. Det hævdes dog nu, at Gunter (og andre ryttere) har kørt over 20.000 kilometer på cyklen i de år, den har været fremme.


Mere historie

Ganske kort tid efter, gjorde Gunter, hvad de fleste troede var umuligt: han gjorde cyklen endnu lettere … Og faktisk en hel del! Cyklen kom ikke bare under de magiske 3 kg, den kom helt ned på omkring 2.8 kg. Altså en vægtbesparelse på omkring 10 %. På en helt almindelig dansk motionists (lette) cykel, ville det altså være en besparelse på over 700 gram. Det er ikke umuligt, men absolut heller ikke gratis at gøre det nummer, og det siger sig selv, at på en allerede hysterisk let cykel er det både meget svært at barbere den ekstra vægt af. Og det er ikke mindst også ekstremt dyrt.

 

Efter dette hørte man ikke så meget til denn - nærmest mytiske - cykel, før Gunter engang i 2010 chokerede endnu en gang og satte cyklen til salg. Ikke samlet, men i dele. Og lad os med det samme slå fast: at de var dyre! Rigtigt mange af komponenterne endte hos den samme køber. Det er uklart præcist, hvem han er, men man ved, at det er en rytter fra Colorado, der så i samarbejde med Fairwheelbikes genopbyggede cyklen til tidligere tiders glans.

 

Læs også
Ny Visma-stjerne forklarer manglende Grand Tour-ambitioner

 

Sidenhen er cyklen blevet endnu lettere og vejer nu, som før beskrevet, 2.7 kg. Der findes desværre kun meget få billeder af cyklen, som den står lige nu, men her kan du se billeder fra 2010, da den blev samlet igen, og samtidigt læse en spændende og meget dybdegående artikel om cyklen. De nyeste billeder af cyklen kan du se her, men der er som sagt desværre ikke ret mange.

 

Hvad for nogle ’stumper’ er cyklen så bygget af?

Lad os med det samme få følgende slået: Hvis du ikke har mange penge, så kan du ikke bygge en cykel som denne. Og hvis du har mange penge, er det end ikke sikkert, at det er nok. Alle dele på denne cykel er ’custom’ i større eller mindre omfang, og rigtigt mange af dem er kun lavet i ét eksemplar. Andre dele er kun lavet i ét eksemplar og af mere eller mindre hemmelige materialer fra F1 sporten. Man regner med, at cyklen - som den står nu - har kostet på den anden side af $45.000 (+ 250.000, red.), men det skal selvfølgelig tages med et gran salt, da mange af delene ganske enkelt ikke kan erhverves.

 

De mest specielle dele på denne cykel er uden tvivl rammen, forgaflen og hjulene.

 

Rammen er bygget af det tyske firma SPIN og vejer vanvittige 642,5 gram. Carbonvævningen ser ud som intet andet, og mange af de rigtige kendere aner ikke, hvorledes den er vævet eller med hvilken slags carbon. Rammen er forsynet med bøsninger til downtube shifters. Altså den slags skiftere, man så siddende på skrårøret af cyklerne i navnkundige Bjarne Riis’ storhedstid i 90’erne. Det bevirker, at selve skiftesystemet er meget let. Grebene kunne så også lettes yderligere, da de nu kun skulle fungere som bremsegreb.

 

Forgaflen er - ikke overraskende - lavet af THM, der også står bag verdens letteste serieproducerede forgaffel (’Scapula’ på 235g.). Men med denne her har selv de nærmest overgået sig selv; idet forgaflen kun vejer 185.9 gram. En væsentlig forbedring i forhold til deres eller meget lette gafler - og en nødvendighed på letvægtscyklen over dem alle.

 

Hjulene er en blanding af de letteste komponenter på markedet. Fælgene er lavet af AX-Lightness og er fremstillet af materialer, der ellers kun er tilgængelige i F1 sporten. Det her er altså en af de dele, der for - almindelige dødelige - vil være tæt på umulige at få fat i. Navene er fra DASH CYCLES i Colorado og vejer henholdsvis 30 og 84 gram. Altså har vi her at gøre med et navsæt, der - samlet - vejer mindre end et Shimano Dura Ace 7900 fornav.

 

Hvadenten man går op i vægten på sin cykel eller ej, kan man ikke andet end forundres over den mængde timer, penge, tanker og udskiftninger, der ligger til grund for at lave en cykel, der er så let som denne. Det er i sandhed et fantastisk projekt, som man kun kan forbløffes over, og på det personlige plan glæder denne skribent sig utroligt meget til at se, hvad der sker med den i fremtiden.

 

Afslutningsvis

Hvis du læser denne artikel og ligger inde med links til billeder, information eller andet, der kunne være spændene for andre læsere, skal du endelig ikke tøve med at dele dem i kommentarfeltet herunder. Det vil med sikkerhed blive værdsat. Tak!
 

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Flèche Wallonne Fémi...(1.WWT) 17/04

La Flèche Wallonne(1.UWT) 17/04

La Flèche Wallonne Fémi...(1.WWT) 17/04

La Flèche Wallonne(1.UWT) 17/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?