Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Canyon Endurace CF 9.0

22. december 2014 13:00Foto: A.S.O.

Det er svært at finde argumenter for, at man skal lægge yderligere 10.000 kroner for et dyrere mærke med tilsvarende komponenter, når man med denne cykel får en aldeles glimrende cykel, som samtidig ser hamrende fræk ud.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Producent: Canyon

Vejl. pris for testet cykel: kr. 14.399

Vægt opgivet/målt: 7,3 kg (str. M)  / 7,5 kg (Str. L)
Rammen fås i to farvekombinationer: Stealth & Meteor gray - cyan.
Rammen fås syv størrelser: XS, S, M, L, XL & XXL

 

Fakta om den testede cykel:
Canyon Endurace CF ramme

Shimano Ultegra 6800 11 speed mekanisk geargruppe
Canyon styr, frempind og sadelpind
DT Swiss R23 Spline hjulsæt

Continental GP 4000s ll 25mm dæk

 

Introduktion:
Trods Canyons status som internetbaseret firma har de senere år været meget synlige på det danske marked. De ses mange steder og er meget synlige på diverse cykelmesser omkring i landet. Og med deres indtræden på Protouren kan man ikke længere undgå at lægge mærke til dem.
 

Canyon har haft held med at positionere sig som et godt ”value for money” produkt, der samtidigt ser lækkert ud med dets afdæmpede, men dog skarpe design.

Vi har på Feltet.dk tidligere både skrevet om og testet cykler fra Canyon, og vi er denne gang blevet tilbudt at teste denne Canyon Endurace CF 9.0.


Test:
Når man køber sin cykel over internettet, vil ens første møde med sit nye vidunder være en stor papkasse. Det første møde kan dog ofte være en ambivalent oplevelse, da ens glæde over nyerhvervelsen brat kan briste, hvis kassen er bulet og hullet.
 

På Feltet.dk var der kun glæde at spore, da kassen kom frem. Her var tale om en stor robust papkasse, der var indrettet til formålet. Og som man arbejder sig ned gennem kassen og finder sin cykel frem, vil man opleve at cyklen er pakket meget forsvarligt ind. Alle kanter og overflader, der kan blive udsat for friktion under transporten, er behørigt pakket ind i skumgummi og plastik, og delene er klodset op, således at de ikke glider rundt i kassen.

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

Med i kassen er en lille håndbog med info om cyklen, og der er ligeledes det værktøj, som skal bruges til at samle cyklen den sidste smule, inden den er klar til at tage i brug. I den forbindelse var det en positiv overraskelse at finde en primitiv momentnøgle i værktøjssættet, der sikrer, at man ikke overspænder sin nye cykel.

 

Ude af kassen og klar til brug efter samling står man nu og beundrer sin nye cykel. Vi modtog modellen i farven Stealth, hvor hele cyklen er matsort, med diskrete røde detaljer på overrør skrårør og på indersiderne af for- og baggaffel. Stealth er meget beskrivende, da cykelen tager sig meget neutral ud, på den elegante og skarpe måde. En simpel detalje, der flere gange har gjort denne tester glad, er noget så simpelt som den elegante frempind, der er med til at fuldende det matsorte look på cyklen. Hvis man er til dette minimalistiske udsende, vil cyklen falde i god smag.

Geargruppe, saddel, saddelpind og styrbånd er alt sammen med til at fuldende billedet. Som eneste torn i øjet på denne tester er de chrome blanke nav på de monterede DT Swiss hjul.

 

På cyklen mærker man hurtigt, hvad man også lægger mærke til ved første øjekast, nemlig at cyklen er forholdsvis høj i forhold til længden. Dette giver en mere opret køreposition, hvilket naturligvis også er hensigten med en komfortcykel som denne.


Denne tester kører til dagligt på en aggressivt indstillet 56’er og har testet denne Canyon i en str. L, hvilket har passet fint overens.


Hvis man er vant til at cykle med en meget aggressiv indstilling, vil man opleve, at man bliver udsat for mere vind end normalt. Er man derimod typen, som er glad for den mere afslappede kørestilling, vil man finde sig godt tilpas på denne cykel. Det er ligeledes en kørestilling, som tillader mange timer i sadlen, da man ikke på samme måde bliver træt i nakke og skuldre.

Canyons eget aluminiums styr er ergonomisk udformet på den vandrette del af styret, så håndleddene hviler bedre, når man sidder i oprejst position. Og som en ekstra bonus giver Canyons bladfjeder saddelpind en god aflastning i lænden, skulle man køre på dårligt underlag.

 

Cyklen overfører kraften fint til asfalten, og den er ligeledes godt afbalanceret i forhold til styreregenskaber, hvor både bløde og skarpe sving tages fint uden anstrengelse. På nedkørsler føler man sig godt tilpas og i god kontrol, både nede i hornene og med fatning om bremsegrebene. De monterede DT Swiss hjul med påmonterede 25 mm dæk er ligeledes med til at skabe en følelse af kontrol og komfort.


Som eneste anke i forbindelse med kontrol og komfort er evnen til at bremse hårdt op i regnvejr. Hvor de velafprøvede Shimano Ultegra bremser tager godt fat i tørvejr, skal man have overordentligt godt fat for at bremse ned i regnvejr, en last der nok nærmere ligger på hjulene frem for bremserne.

 

Hvor komfort kommer ind, presses hidsighed og acceleration ud: Det er svært at få det hele. Om det er de monterede DT Swiss hjul eller de lidt tungere 25mm dæk, der sætter accelerationen ned, er svært at bedømme for denne tester. Det kan blot konstateres, at man ikke skal forvente at vinde alle bakkespurter gennem sæsonen. Under hurtige accelerationer på både flad vej og på bakker føler man ikke nogen kraft gå tabt, i afbøjning af ramme eller hjul, men følelsen af at kunne ’sætte de andre’ er ikke til stede. Dog når cyklen er trådt op i fart, er det nemt at holde den oppe, og farten på bakkerne kan komme meget højt op, netop fordi ingen kræfter går tabt.

 

Cyklen er som nævnt ovenfor monteret med fuld Shimano Ultegra 11s gruppe. I den forbindelse skal det nævnes, at vi på Feltet.dk ikke har efterjusteret hverken gear eller bremser, hvilket vi konstaterer med stor ros, da cyklen som bekendt kommer i en papkasse direkte til adressen.


Ultegra-gruppen er en gennemprøvet gruppe, der leverer hvad vi forventer; præcise og bløde skift, når det ønskes, og det nye 11 speed giver en god allround fornemmelse, så man under danske forhold sjældent behøver forlade den store klinge.

 

At rangere den testede cykel som entry-level vil være en fornærmelse, med det monterede udstyr, det flotte design og de flotte køreregenskaber. Prisen taget i betragtning kan man sagtens argumentere for, at det kan være en begyndercykel, men med blik på kvaliteten, vil man også kunne argumentere for, at det er en cykel, der kan gå til meget øvede og ambitiøse ryttere, dog primært i motionssegmentet.

Konklusion:

Hvis internettet skræmmer, kan vi fra Feltet.dks side berolige: Cyklen fra Canyon leveres forsvareligt og veljusteret. Det er blot at montere, stramme til, dreje pedaler på - og så komme af sted. Canyon Endurace CF 9.0 henvender sig til et bredt publikum, fra den forfængelige begynder til den fornuftige øvede. Særligt til motionister vil den gøre sig godt, men ikke kun.

Det er for denne tester svært at finde argumenter for, at man skal lægge yderligere 10.000 kroner for et dyrere mærke med tilsvarende komponenter, når man med denne får en aldeles glimrende cykel, som samtidig ser hamrende fræk ud.


…..

Sådan har vi testet:
Vi har testet cyklen under danske forhold, henover efteråret; i regnvejr, blæsevejr og i solskin. Den har været afprøvet på længere, rolige ture samt under intervaltræning og i bakkespurter.


Om mærket
Historien om det tyske mærke Canyon er tæt på den klassiske historie om firmaet, der er startet op i forældrenes garage. For Canyons vedkommende startede firmaet i 1978, dog i faderen Toni Arnolds trailer. Mens sønnen, Roman Arnold, cyklede cykelløb solgte faderen i ventetiden reservedele fra den medbragte trailer. I 1984 rykkede salget hjem i garagen, og i 1994 bliver Roman tilbudt en container med ”no-name” cykler, som ved en fejl ikke er blevet aftaget - det bliver startskuddet til det, vi i dag kender som Canyon.

Producenten har i dag egne ingeniører, designere samt eget produktionsapparat og testlaboratorium, og mærket er kendt for både sine landevejs- og sine terræncykler, ikke mindst via sine sponsorater af teams som Movistar og Katusha og før det Lotto. Det danske mountainbike-talent, Malene Degn, er også ’Canyon-rytter’.
 

Stillet til rådighed af:
Canyon Danmark

 

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?