Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
"Vi har længe taget motorproblemet alvorligt"

"Vi har længe taget motorproblemet alvorligt"

09. februar 2016 19:13Foto: Sirotti

UCI’s præsident, Brian Cookson, forsikrer oven på forrige weekends motorfund i en belgisk cross-rytters cykel, at man igennem lang tid har taget problemet alvorligt, og han fortæller også, at der er tiltag på vej til endnu grundigere undersøgelser af feltets cykler.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Ved forrige weekends verdensmesterskaber i cykel cross blev den belgiske U23-rytter Femke van den Driessche genstand for hele cykelverdenens opmærksomhed, da hun som den første nogensinde blev opdaget i at have en motor i sin cykel.

 

Det har ikke overraskende ført til en masse debat på området den seneste uges tid, og i forbindelse med et forsøg ved Tour of Qatar forsikrer præsidenten for den Internationale Cykelunion (UCI), Brian Cookson, at man i unionen længe har gjort sit yderste for at være sikker på, at snyd i form af motoriseret hjælp ikke har fundet sted.

 

”Dette er en meget alvorlig udvikling, som vi behandler med allerstørste grundighed. Men vi har længe kigget overalt på cyklerne. Gør jer ingen illusioner om, at vi ikke har taget dette problem alvorligt. Eksempelvis blev en række cykler skilt totalt ad efter sidste års Milano-San Remo,” lyder det fra Cookson i interviewet, hvor han blandt andet forsvarer sig mod kritikken om, at UCI ikke har været opmærksomme på potentialet for, at navene i hjulene ville kunne gemme på motorer, der tidligere kun antoges at kunne befinde sig i krankboksene.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Nye metoder vil gøre snyd endnu sværere

Hidtil har ransagningen af cykler været en omstændelig affære, men Cookson fortæller, at man efterhånden har udviklet teknologier og metoder, der gør skanninger en smule mindre tidskrævende, og han henviser til verdensmesterskaberne i cykel cross som bevis herfor.

 

”Vi har forsøgt at udvikle og teste udstyr, der vil gøre det muligt at skanne flere cykler hurtigere og ved flere løb. VM i cykel cross er et godt eksempel på det: Vi testede mellem 50 og 60 cykler den første dag og fandt en, der var mistænkelig, som vi så skilte ad og faktisk fandt en motor i,” fortæller Cookson uden at specificere, hvorledes dette nye udstyr virker.

 

At man skal stå model til megen kritik, når man besidder cykelsportens højeste post står klart, og derfor var Cookson også nødt til at forholde sig til en kritik af, at offentliggørelsen af fundet i van den Driessches cykel kunne bevirke, at man ikke ville kunne teste nogen cykler positivt ved eliterytternes løb den efterfølgende dag.

 

”Hvis vi ikke havde været hurtige med offentliggørelsen, ville folk jo begynde at spekulere i, om vi var ude på at dække over noget. Det er VM, og her er alle løb vigtige. Forventede vi at finde en motor i kvindernes U23-kategori? Nej, selvfølgelig ikke. Men vi tester i alle kategorierne,” slår Cookson fast.

 

Afslutningsvist åbnede han op for, at man fremover vil teste et større antal landevejscykler før løbene i stedet for et mindre udvalg efter løbene, hvilket den nye teknologi altså skulle kunne bane vejen for.

 

Ved sit besøg i Qatar, hvor det primære formål var, at besigtige ruten for årets verdensmesterskaberne, afviste briten at han fik lejlighed til at drøfte den nuværende spændte cykelpolitiske situation med ASO, og i det hele taget havde han ikke noget nyt at bidrage med på den front siden han sidst kommenterede på det område.

DEL
INFO
Brian Cookson
Nyheder
Doping
Nyheder
Cyklecross
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?