Dynrambo Af de to cykler ville jeg helt uden tøve vælge Focus Mares Cross cyklen. Ikke kun fordi jeg synes Micadoen er tudegrim, med dens fuldkommen ufunktionelle hydroformning for hydroformningens egen skyld, men også fordi jeg finder den afsindig for dyr til 10000 kr (Focusen fås til 7000 kr i Heino i 06 udgaven).
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at Focusen er bedre. Hvis du ikke vil køre offroad på den, så pil bare dækkene af og sæt nogle 28 mm Ultra Gator Skins på og pump dem til 120 PSI og ræs afsted.
> Hvilken cykel vil kræve mest vedligeholdelse?
Det er ens.
>Hvilken cykel har det bedste hjulsæt?
Focusen helt uden tvivl, alene fordi Shimano 105 nav er rigtig, rigtig gode (labyrintforsegling osv.). Det er helt tydeligt solide top hjul til helårsbrug.
Med et kranboks fald på hele 7 cm har Focusen heller ikke nogen overdreven cross geometri, men minder snarere om en solid racer med en afslappet geometri; "lange" kædestræbere på 42.5 cm, hjulbase på over en meter osv.
Du skal naturligvis prøve før du køber.
>Jeg er 192, vejer 87 kg. Jeg skal bruge cyklen hele året, og cykler ca. 250 km >om ugen.
52X250= 13.000 km. Alene det udelukker en cykel med flat styr som Mikadoen.
Jeg gætter på du bruger cyklen til at pendle på arbejde med? Det er andre krav til pendlercykler, end til fritids/motionscykler. Det gør ikke så meget man kommer beskidt, gennemblødt og træt hjem fra en motionstur; man koster blot tøjet i vaskemaskinen, tager et blad og slapper af.
En pendlertur skal helst bringe en så frisk, tør og ren som muligt til målet. Derfor ville jeg insistere på fuldskærme på en pendlercykel; dels pga, af vand og mudder på tøjet (selv om man skifter på arbejdet skal man jo igen i cykeltøjet på vej), langt mindre , vand, snask, slud, salt og vand på cyklen, hvilket giver langt mindre slidtage og vedligeholdelse.
Bagagebærer: bærbar, mapper, skiftetøj osv kan godt blive træls at slæbe på ryggen (den klamme svedplet).
Personlig holder jeg af at kunne sætte en cykeltaske på når jeg skal på indkøb osv.
Din livstil er måske anerledes, men tænk om behovet er der. Man kan få bagagebærer der sættes på sadelpinden, de kan dog ikke bære så meget vægt.
Her er minuserne ved Focus Cross cyklen, som jeg ser dem;
1. Ingen øjne til skærme, suk.
2. Ingen øjne til bagagebærer.
3. Gammeldaws bremser. De fungerer skam ok, men jeg har noget frustrerede erindringer om sådanne bremser når det drejer sig om at justere dem. Måske er de blevet bedre med tiden på det punkt? Hvis man ikke kan lide dem kan man så købe almindelige V-bremser samt den nødvendige kabeltræksomformer så de kan bruges med STI-briftere.
Micadoens minusser er mange. Ikke mindst synes jeg prisen er helt hen i vejret.
At man tilsyneladende (efter billedet at dømme) ikke kan sætte hverken skærme eller bagagebærer på en fladstyrs bycykel forekommer nærmest latterligt, og antyder den er designet som "cafe racer" til folk med mange penge, men som kun cykler korte ture ned til cafeen for en dobbelt machietto con Americano med valnøddesirup. Fik jeg nævnt den er grim?
En hel tredje mulighed er en håndbygget racercykel, samlet efter netop dine mål. Roadbikeshop har tilsyneladende fået lavet nogle stel med øjne til skærme og bagagebærer i deres Vision bike serie. Jeg kender ikke pris eller noget, men har hørt de skulle dukke op i næste uge (ca.). Hvis dit budget er 9-10.000kr kan du helt sikkert få noget godt der.
--
peter_s