Wheely Wheely skrev:
-------------------------------------------------------
> Men hvilken metode er så mest rigtig?
Ja det er så et godt spørgsmål, hvor svaret er noget i retning af "det kommer an på".....
En barometriskhøjdemåling (eller rettere højdeforskelsmåling) er ganske præcis og er, at foretrække... medmindre "noget" undervejs har forplumret data. Den siger kun noget om, hvor meget man har kørt op/ned,og kun hvilken højde man faktisk er i.... hvis den har fået en udgangshøjde at starte på.
Hvis man bruger elevation correction kan man rette op på "store fejl", men det er ikke uden "fejl" selv, da det er overflade højden der bruges (fra SRTM3 data http://en.wikipedia.org/wiki/Shuttle_Radar_Topography_Mission ) og en masse matematik.Det er fint i forhold til ingen data, eller de dårlige højdetal man får fra udelukkende GPS baserede løbeure/cykelcomputere.
Det har f.eks. den konsekvnes, at kører man på en helt flad vej gennem en skov med højde tætte træer,vil man se højden stige til trætop niveau på dette stykke....og tilsvarende når man kører under en bro...
Så har man en computer med barometrisk højdemåler,vil det være det mest præcisese,og man bør sætte elevation correction "off" medmindre kurven -af uforklarelig grund- ser helt tosset ud.
Har man en udelukkende GPS baseret computer,vil man få pænere værdier med elevation correction, end de rå data fra enheden selv.